Onkohan riittävää että 3v käy vain kerran viikossa seurakunnan kerhossa, vai pitäsikö hänelle ottaa osa-aikainen hoitopaikka päiväkodista?
Tai joku harrastus? Mikähän sopisi tuon ikäiselle?
Riittäkö 3v:lle kerho?
17
627
Vastaukset
- zira--
eikö paikkakunnallasi ole useampia kerhoja? kuten satujumppaa, muksaria, srkn kerhoja..? täällä ainakin tarjolla useampi ja voi siis useamman kerran viikossa käydä jossain missä oman ikäisiä.
Omani ei ole vielä edes 1v mutta lähipiirissä niin paljon muita lapsia ettei väliksi vaikkei kummemmin kerhoissa käyttäisi. Eikä sisko/velikään kaveriksi ole mahdoton ajatus lähiaikoina... :)
itselläni on paljon sisaruksia emmekä me kerhoissa käyneetkään. Paitsi jossain srkn kerhossa mutta muistan että vihasin kun sinne oli "pakko" mennä :D enkä ole missään harrastuksissakaan juossut ja silti minusta tuli oikein sosiaalinen ja normaali ihminen. - ihmettelijä...
Missäpäin voi lapselle vain ottaa hoitopaikan? Meillä kun ei saa, ellei molemmat vanhemmat ole töissä ja todellakin tarvetta hoitopaikalle. Itse olen kotona hoitovapalla, joka vaihtuu äitiyslomaan muutaman kuukauden päässä, niin ei todellakaan olla oikeutettuja hoitopaikkaan esikoisella.
Ei sillä, en kyllä laittaisikaan vielä :) Kyllä tuolle puistosta, perhekavilasta yms seuraa on löytynyt.- tättähääätä
niin noh, lapsella on oikeus päivähoitoon eli subjektiivinen päivähoito-oikeus..oli vanhemmat kotona tai ei..se ei riipu millään lailla siitä mitä kunta on päättänyt.. kunta vaan saa itse päättää sitten hoitomuodon, eli onko leikkiryhmä, perhepäivähoitaja (joka se ei siis käytännössä ikinä ole) ja missä pk-paikka on..
Asia ei mitenkään liity siihen, onko äiti äitiyslomalla vai työtön, töissä, opiskelee..jokaisella lapsella on oikeus päivähoitoon.. vaikka siis itse en kyllä ole ikinä ymmärtänyt miksi kukaan laittaisi lapsia hoitoon jos itse on kotona...
Mutta ALOITTAJALLE! Riippuu täysin kolmevuotiaasta..meidän 3 vuotias poika kävi srk:n kerhoa kerran viikossa 3 h kerrallaan ja se oli kyllä hänen mielestään ihan liian vähän..pisti protestin pystyyn joka kerta kun kerho päättyi ja odotti todella paljon...4 vuotiaasta lähtien kävi 2 kertaa viikossa ja sekin oli liian vähän... vaikka tämän lisäksi tapasimme muitakin lapsia ainakin kerran viikossa...eli takuuvarmasti oli 2-3 kertaa viikossa kaveritapaamisia ja yleensä kyllä näimme useamminkin...Perhekahviloissa en minäkään viihtynyt...ennemmin loin ne muutamt hyvät aikuisuhteet lapsiperheisiin ja vaalin niitä, kuin ravaisin kahviloissa puhelemassa puolitutuille.. ei ollut mun juttu ja ymmärrän jos ei ole sinunkaan juttusi..
Mutta sittn taas tyttöni, pian 3 vuotias, ei kaipaa ollenkaan mitään tuollaista...lapset tosin käyvät siis nyt jo päiväkotia joka pvä, mutta tyttö ei ollenkaan kysele että koska mennään päiväkotiin, kun taas poika kyselee jos on pidempiä vapaita...
Meidän päiväkodissa on leikkiryhmä joka on 3 kertaa viikossa ja 8-15. ja srk:n kerhot onmyös hyviä . Suosittelen kyllä aloittamaan ihan juuri muutaman tunnin kerhosta.., huomaathan itse jos lapsi kaipaa enempi seuraa ja aktiviteettia..
Ja tiedäthän sen, että jos otat lapselle hoitopaikan pväkodista,menetät tuet tästä lapsesta.
- hyvä tilanne teillä
Kyllä riittää vallan mainiosti jos teillä on muuten ns. normaalit verkostot (isovanhemmat, muut sululaiset ja/tai tuttavat jne). Ettei ole 24/7 vaan äidin kanssa. Tiiviimpiä kaverisuhteita ehtii saamaan vaikka sit eskarissa
- hyvä tilanne teillä
Meillä käydään kans 3v kanssa keeran viikossa kerhossa ja kerran viikossa uimahallissa. Muutoin satunnaisesti kyläillään tutuissa lapsiperheissä tai käydään hoplopissa. Harrastaminen esim. kerran viikossa on ok, ei pakollista. Lapselle oikeesti riittää se, että saa touhuilla äidin kanssa kotona arkisia juttuja. Esim yhdessö ruuan laitto..
- Kaapo
Ok.
Me ollaan kyllä tosi paljon "vaan äidin kanssa". Sukulaiset ja tuttavat ovat kaukana, eikä nykyisellä paikkakunnalla ole oikein kavereita.
Käydään silloin tällöin naapurin lasten kanssa ulkoilemassa, mutta meillä on tosi erilainen rytmi kun heillä, joten aina ei ehditä mukaan.
Perheessä on lisäksi eskarilainen ja vauva, joten onhan täällä ainakin tappeluseuraa. :)
Perhekahviloista en itse pidä, koska jotenkin vierastan/pelkään sellaisia "äitilaumoja". Haluaisin ennemminkin lapselle seuraa kuin itselleni. - en ymmärtänyt
Kaapo kirjoitti:
Ok.
Me ollaan kyllä tosi paljon "vaan äidin kanssa". Sukulaiset ja tuttavat ovat kaukana, eikä nykyisellä paikkakunnalla ole oikein kavereita.
Käydään silloin tällöin naapurin lasten kanssa ulkoilemassa, mutta meillä on tosi erilainen rytmi kun heillä, joten aina ei ehditä mukaan.
Perheessä on lisäksi eskarilainen ja vauva, joten onhan täällä ainakin tappeluseuraa. :)
Perhekahviloista en itse pidä, koska jotenkin vierastan/pelkään sellaisia "äitilaumoja". Haluaisin ennemminkin lapselle seuraa kuin itselleni.En tiedä sinun kokemuksia perhekahviloista, mutta tuo missä itse käyn on ehkä todella mukava. Siellä on työntekijöitä, lastentarhanopettaja käy silloin tällöin ja lapsille on kaksi huonetta jossa leikkiä. Yleensä sielläkin vanhemmat seuraavat lastensa tekemisiä, eikä vain ryystä sitä kahvia ja lapset tekee mitä sattuu.
Kyllä tuolla ainakin lapset leikkivät keskenään vaikka aikuisillakin olisi juttuseuraa :P Miksi näin edes olisi? Miksei lapset leikkisi keskenään vaikka olisikin myös vanhemmille seuraa? - Ottaa aivoon
en ymmärtänyt kirjoitti:
En tiedä sinun kokemuksia perhekahviloista, mutta tuo missä itse käyn on ehkä todella mukava. Siellä on työntekijöitä, lastentarhanopettaja käy silloin tällöin ja lapsille on kaksi huonetta jossa leikkiä. Yleensä sielläkin vanhemmat seuraavat lastensa tekemisiä, eikä vain ryystä sitä kahvia ja lapset tekee mitä sattuu.
Kyllä tuolla ainakin lapset leikkivät keskenään vaikka aikuisillakin olisi juttuseuraa :P Miksi näin edes olisi? Miksei lapset leikkisi keskenään vaikka olisikin myös vanhemmille seuraa?Ihan aiheen ohi, heitän oman kokemukseni perhekahvilasta. "Meidän" perhekahvilassa on yksi työntekijä, joka keittää ne kahvit ja järjestää isommille lapsille esim. askartelua. Tämä ihan ok. Porukka on aika lailla sama joka kerralla. Ja voi ...kele, että jurppii ne tietyt äidit (joilla on ne kurittomimmat kakarat), jotka tosiaan ryystävät vain sitä kahviaan, eivätkä seuraa mitä lapsensa tekevät. Kun ne lapsukaiset nimittäin ovat jatkuvasti toisten (pienempiensä) kimpussa, repimässä leluja kädestä, tönimässä, lyömässä jne. Äidit puuttuvat sitten asiaan, kun vahinko on jo tapahtunut. Mikseivät istu lattialle lastensa seuraksi tukemaan ja ohjaamaan leikkejä siten, ettei homma mene toisten kiusaamiseksi. Nyt on muiden äitien niskoilla huolehtia siitä, ettei ketään sattuisi.
- sdfh
Ottaa aivoon kirjoitti:
Ihan aiheen ohi, heitän oman kokemukseni perhekahvilasta. "Meidän" perhekahvilassa on yksi työntekijä, joka keittää ne kahvit ja järjestää isommille lapsille esim. askartelua. Tämä ihan ok. Porukka on aika lailla sama joka kerralla. Ja voi ...kele, että jurppii ne tietyt äidit (joilla on ne kurittomimmat kakarat), jotka tosiaan ryystävät vain sitä kahviaan, eivätkä seuraa mitä lapsensa tekevät. Kun ne lapsukaiset nimittäin ovat jatkuvasti toisten (pienempiensä) kimpussa, repimässä leluja kädestä, tönimässä, lyömässä jne. Äidit puuttuvat sitten asiaan, kun vahinko on jo tapahtunut. Mikseivät istu lattialle lastensa seuraksi tukemaan ja ohjaamaan leikkejä siten, ettei homma mene toisten kiusaamiseksi. Nyt on muiden äitien niskoilla huolehtia siitä, ettei ketään sattuisi.
Mulla lapset nyt 4 ja 5v. Vein vanhempaa 3v kerran viikossa srk kerhoon. Näin jälkikäteen ajatellen se oli täysin turhaa, lapsi ei viihtynyt yhtään, pelkäsi ja ujosteli ja puolen vuoden jälkeen lopetettiin. Nyt pari vuotta vanhempana on jo sosiaalinen ja reipas ja kerhotkin ja hoito sujuu. Eli riittää varmasti tuo kerran viikossa kolmivuotiaalle. Toki lapset ovat erilaisia ja jotkut oikeasti kaipaavat ja haluavat kerhoisin tuossa iässä.Muskarit ja jumpat ok. tuonikäiselle, mutta kyllä sitä ehtii myöhemminkin. pääasia että lapsella myönteisiä kokemuksia toisten kanssa olemisesta ja on jokunen ystävä, jonka kanssa leikkiä. Joten älä' lankea sinä tuohon oravanpyörään, että pitäisi muka hirveesti olla virikettä, mitä kotoa ei saisi...
- nyt ymmärsin
Ottaa aivoon kirjoitti:
Ihan aiheen ohi, heitän oman kokemukseni perhekahvilasta. "Meidän" perhekahvilassa on yksi työntekijä, joka keittää ne kahvit ja järjestää isommille lapsille esim. askartelua. Tämä ihan ok. Porukka on aika lailla sama joka kerralla. Ja voi ...kele, että jurppii ne tietyt äidit (joilla on ne kurittomimmat kakarat), jotka tosiaan ryystävät vain sitä kahviaan, eivätkä seuraa mitä lapsensa tekevät. Kun ne lapsukaiset nimittäin ovat jatkuvasti toisten (pienempiensä) kimpussa, repimässä leluja kädestä, tönimässä, lyömässä jne. Äidit puuttuvat sitten asiaan, kun vahinko on jo tapahtunut. Mikseivät istu lattialle lastensa seuraksi tukemaan ja ohjaamaan leikkejä siten, ettei homma mene toisten kiusaamiseksi. Nyt on muiden äitien niskoilla huolehtia siitä, ettei ketään sattuisi.
Aaa.. En tajunnut, että tuollaisia vanhempia voi oikeasti ollakin :S En siis yhtään ihmettele, jos ei tuollaisen jälkeen halua käydä perhekahvilassa. Mutta ehkä tuollaisesta kannattaisi sanoa tai vaikka lähettää sähköpostia (jos ei siis uoraan halua sanoa) perhekahvilan ylläpitäjälle, työntekijälle tms ja kertoa, että tuo ei ole reilua?
Harmistuttavaa tuollainen ennenkaikkea on :/ - qwqqqqqq
nyt ymmärsin kirjoitti:
Aaa.. En tajunnut, että tuollaisia vanhempia voi oikeasti ollakin :S En siis yhtään ihmettele, jos ei tuollaisen jälkeen halua käydä perhekahvilassa. Mutta ehkä tuollaisesta kannattaisi sanoa tai vaikka lähettää sähköpostia (jos ei siis uoraan halua sanoa) perhekahvilan ylläpitäjälle, työntekijälle tms ja kertoa, että tuo ei ole reilua?
Harmistuttavaa tuollainen ennenkaikkea on :/Minusta se riippuu siitä, että miten hyvänä varhaiskasvattajana pidät itseäsi?
- ??
qwqqqqqq kirjoitti:
Minusta se riippuu siitä, että miten hyvänä varhaiskasvattajana pidät itseäsi?
Niin mikä riippuu ja mistä? En nyt tietääkseni ole itsestäni puhunut tässä vaan perhekahviloissa käyvien kokemuksista :D
- qwqqqqqq
?? kirjoitti:
Niin mikä riippuu ja mistä? En nyt tietääkseni ole itsestäni puhunut tässä vaan perhekahviloissa käyvien kokemuksista :D
se oli vastaus ap:lle
- :)
qwqqqqqq kirjoitti:
se oli vastaus ap:lle
ok
- ()()()()()()
Mun mielestä erityisesti arempi lapsi tarvitsee niitä kontakteja muihin lapsiin jo 3-vuotiaana, koska isompana "ongelma" on sitten vielä isompi. Sosiaalisia taitoja toisten lasten kanssa opitaan toimimalla muiden kanssa, ei kahdestaan äidin kanssa kotona. Lapsen on hyvä oppia myös pitämään puolensa, mutta tällä en tarkoita mitään repimistä ja lyömistä, vaan semmoista rakentavaa vuorovaikutusta, missä ongelmia ja erimielisyyksiä opitaan ratkomaan myös ilman aikuisen apua. No, tämä menee nyt asian vierestä, sorry...
Meillä on 4-vuotias, joka on ollut mun (ja vauvan) kanssa nyt kotona 3,5-vuotiaasta. Hän käy 2 kertaa viikossa seurakunnan kerhossa (3 h kerrallaan), kerran viikossa muskarissa (1 h) ja kerran viikossa tanssiharrastuksessa (45 min.). Muskari on ollut harrastuksena jo vauvasta asti. Lisäksi nähdään kavereita viikottain, ja silloin tällöin käydään perhekerhossa. En itsekään tykkää "äitilaumoista" noissa kerhoissa, kun siellä usein ne, jotka tuntevat jo toisensa, juttelevat vain keskenään ja mukaan juttuun on vaikea päästä. Mut käyn ihan lapsen takia, että saa leikkiseuraa. Kotona ollaan ihan riittävästi noista harrastuksista ja kyläilyistä huolimatta. Ihan kotosalla ollaan ehkä 2 päivää viikossa, ja se riittää mulle. Tulen itsekin ihan mökkihöperöksi ilman seuraa tai jotain toimintaa. :)
Mutta kyllä se kerho riittää 3 v:lle. :) - mmsjjjd
Googlaa MLL sivu 3-4vuotias. Itsellä jo vanhemmat lapset mutta olen käyttänyt näitä sivuja ku jostain on nipistänyt ja taas muistan miksi lapsi on sellainen kun on liittyen ikään... Muillekkin äideille suositan sivujen kurkkaamista ku seinät kaatuu ja tietysti pienemmästäkin..
- Tavoitteet
Taitoluisteluharjoitukset 4 kertaa viikossa.
Kesällä uinti.
Aloitettva nuorena, jos mielii huipulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1096496Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M884131L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa453457TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a72840Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu6251441- 66868
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja55843- 9829
Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?193818Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j47799