vai päättääkö joku mielellään puolestasi entä parisuhteessa ns yhteiset päätökset teettekö ne aina yhdessä vai onko teillä sopimus että voitte päättää tietyt asia myös toisen puolesta esimerkkinä vaikka uusi sohva jos huonekaluliikkeessä ja näet sinun silmääsi viehättävän sohvan ja olette ajatelleet uusia sohvan voitko tehdä ostopäätöksen itse ja tilata kotiinkuljetuksen vai nouseeko siitä haloo kun menet kotiin jos näin teet.
saatko tehdä itse päätöksesi
26
169
Vastaukset
Tämä oli paha. Aloin miettimään, ja se ei koskaan tiedä hyvää. Ajatukset törmäili näin:
Mun edellisessä elämässä tuli noottia jos leikkasin hiukset, lihoin pari kiloa, ostin kynsilakkaa, en villeimmissäkään unelmissa olisi kuvitellut ostavani sohvan.
Ja ajatukset kohti nykytilannetta:
Lupasin lapsille eilen tehdä jauhelihapihvit ruuaksi, mutta kun huomasin ettei meiss.. siis meillä ollut munan munaa, kysyin lupaa saanko tehdä jauhelihakastiketta.
KYSYIN LUPAA! Missä mahtoi mennä vikaan mun edellisessä elämässä? Ettei vaan... njääh. Ei voi olla minun vika. Ei voi. Eihän. *Paistinpannu valmiina*Kummittelee! Kaksi viestiä, lukee 50 etusivulla, mutta mun vaan näkyy. Poltinko sen toisen? Yhdessä mun jauhelihakastikkeen kanssa.
- tiinaex...
aika paha jos joutuu kysysyyn minkähänlaiset hiukset kumppanille tällä kerralla kelpaa tai tarttee luvan kynsilakan ostoon ehkä parempi onkin sillon että se oli edellisessä elämässä tietysti jos lupaa jollekkin jotain niin on kohteliasta kysästä jos ei pysty toteuttaan lupaustaan käviskö joku muu.
miss.fire kirjoitti:
Kummittelee! Kaksi viestiä, lukee 50 etusivulla, mutta mun vaan näkyy. Poltinko sen toisen? Yhdessä mun jauhelihakastikkeen kanssa.
No jo näkyy. Tutkimattomat ovat suomi24-kansan tiet... Nyt lörpöttelemästä täältä, työn iloa kaikille :)
tiinaex... kirjoitti:
aika paha jos joutuu kysysyyn minkähänlaiset hiukset kumppanille tällä kerralla kelpaa tai tarttee luvan kynsilakan ostoon ehkä parempi onkin sillon että se oli edellisessä elämässä tietysti jos lupaa jollekkin jotain niin on kohteliasta kysästä jos ei pysty toteuttaan lupaustaan käviskö joku muu.
Diplomaatin vastaus :))
Mulle tuli kyllä ajatusten harppauksista mieleen että joskus se on jo kohtalon kirjaan kirjoitettu miten asiat tulee menemään. Jos otetaan liian itsevarma ihminen ja ihminen jolla on heikko itsetunto, niin ei siitä ehkä hyvä tule, eikä se ole vain yhden syy. Toinen ruokkii toisen huonoimpia puolia.Auts, kun mä ensin lukaisin. että kynsilakan väri ois ollu väärä.. sitte tarkemmin, ei hyvältä näytä. Jotain positiivista jälkikäteen.. ei ollut välinpitämätön, mutten tiedä miksi tuollasia juttuja kutsuisi.. ei ihan välittämiseltäkään kuulosta, nuohan pitäis olla SUN juttuja.
Sibone kirjoitti:
Auts, kun mä ensin lukaisin. että kynsilakan väri ois ollu väärä.. sitte tarkemmin, ei hyvältä näytä. Jotain positiivista jälkikäteen.. ei ollut välinpitämätön, mutten tiedä miksi tuollasia juttuja kutsuisi.. ei ihan välittämiseltäkään kuulosta, nuohan pitäis olla SUN juttuja.
Juu, rakkaudesta se hevonenkin potkii :)))
Ei kaikki liitot ole mitään ruusulla tanssimista, mutta on hyvä muistaa että kahden kauppa se on silti. Ite tajuan jälkeenpäin että ruokin helposti tuollaista käyttäytymistä.
- Auto tilauksessa
Kaiken minkä itse maksan voin tietysti ostaa toisten mielipidettä kysymättä. Jos tarvitsen lisärahoitusta hankintaani niin mielipide tulee tai ei osallistumisen muodossa.
- L - L
Muodollisuudet ja käytäntö.
Meillä vaimo ei ole enää kymmeniin vuosiin kysynyt omaa pukeutumistaan koskevaa mielipidettäni koska tietää ettei sellaista ole.
Muihinkaan tekstiilihankintoihin, en itseänikään koskeviin, puutu.
Kestokulutushyödykkeet katsastamme yhdessä eikä niistä ole koskaan tullut edes varsinaista neuvottelua.
Sohvat ovat ajankohtaisia. Kunhan elämäni sulostuttaja tulee kelmien kerhostaan niin lähdemme katsastamaan niitä.
Sain juuri hänen sohvansa läpikuluman paikatuksi toivoen sille jatkoaikaa.
Käytännössä vaimo valitsee sohvat mutta naamioi päätöksen minun hyväksyttäväkseni tietäen etukäteen etten ryhdy kinaamaan.
Nykyisen automme ostin uutena olessani pk-seudulla puutteen torjunnassa.
Ajaessani pihaan vaimo hieman järkyttyi väristä?! Hä!
Kuluneen sanonnan muksiesti meillä vallitsee tasa-arvo ja perhedemokratia.
Minä olen pystyvämpi määrittämään kantamme esimerkiksi Syyrian hallituksen politiuikkaan, Suomen tulevaan rooliin turvaneuvostossa, EMU-kehitykseen, kreikkalaisten moraaliin yms. tärkeisiin asioihin.
Vaimo saa käytännössä päättää vähäpätöisemmistä mutta niistäkin keskustelemme näennäisen konsensushakuisuuden nimissä.
Koska vaimo tekee järkeviä ratkaisuja niin miksi ryhtyisin kinaamaan niistä?- L - L
Unohtui oleellinen!
Vaimo esittää hyvin harvoin aterioita koskevia toivomuksia.
Minä suunnittelen, päätän, ostan, valmista ja katan pöydän.
Yhtään reklamatiota ei ole tullut.
Tietenkin ajattelen ääneen suunnitelmistani, että eriävän näkemyksen esiintyessä vaimolla olisi mahdollisuus raegoida. - tiinaex...
L - L kirjoitti:
Unohtui oleellinen!
Vaimo esittää hyvin harvoin aterioita koskevia toivomuksia.
Minä suunnittelen, päätän, ostan, valmista ja katan pöydän.
Yhtään reklamatiota ei ole tullut.
Tietenkin ajattelen ääneen suunnitelmistani, että eriävän näkemyksen esiintyessä vaimolla olisi mahdollisuus raegoida.toihan olis muuten suorastaan helpotus kun ei tarttis koskaan miettiä mitä tehdä ruuaksi se on kumminkin jokapäiväinen asia eikä siitä pääse millään vaikka kuinka haluais ja varsinkaan kun toinen ei koskaan heitä minkäänlaisia toiveita vaan kaikki käy.
Min en ole päättänyt mitään enää pitkään aikaan.
Kaiken maailman päätöksillä ei kannata mieltään vaivata.
Sen kun elää vaan ja tekee tai ostaa, mikä tuntuu tarpeelliselle.
Näyttähän tuota siinä sivussa tullu tehtyä ja ostettua semmostakkii, mikä ei ole niin tarpeellista,Vielä en ole holhouksenalainen. Ei täällä muita päättäjiä ole joten itse on jotakin tehtävä jos tilanne vaatii.
- Alfa-naaraan uros
Meidän perheessä minä sanon viimeisen sanan ja se kuuluu näin: "kyllä Rakas"
T: Alfa-naaraan uros. Ainakin tuon esimerkkihankinnan (sohvan tai muun huonekalun) suhteen tuntuisi aika erikoiselta, jos toinen sen hankkisi ihan vaan omin päiten. Itse kokisin jopa loukkaavana, jos kotiin yhtäkkiä vaan ilmestyisi uusi sohva.
Itse en hanki edes uutta ruohonleikkuria keskustelematta ensin vähintäänkin hintaluokasta, vaikka on satavarmaa, että kukaan muu ei siihen vehkeeseen edes koske.
No, on kai niitä ihmisiä (miehiä), joita ei vois vähempää kiinnostaa, kuin joku huonekalu. Jos periaatepäästös sohvan hankinnasta on tehty, niin miksei rouva siinä tapauksessa voi sen omin päin hommata.- tiinaex...
ajattelin monia muitakin päätöksiä sohva ja joku hankinta oli se esimerkki mutta on monia muitakin asioita mistä voi tehdä päätöksiä nopeestikkin ittelle se tuli mieleen kun oon nopee päätöksissäni jos esim joku ystävä sanoo että lähdetäänkö huomenna helsinkiin ja ollaan hotellissa yötä voin tehdä päätöksen välittömästi jos ei ole mitään työestettä tai muuta sovittua asiaa kysymättä lupaa puolisoltani ja tääkin on vaan nyt yksi esimerkki satojen esimerkkien joukossa.
tiinaex... kirjoitti:
ajattelin monia muitakin päätöksiä sohva ja joku hankinta oli se esimerkki mutta on monia muitakin asioita mistä voi tehdä päätöksiä nopeestikkin ittelle se tuli mieleen kun oon nopee päätöksissäni jos esim joku ystävä sanoo että lähdetäänkö huomenna helsinkiin ja ollaan hotellissa yötä voin tehdä päätöksen välittömästi jos ei ole mitään työestettä tai muuta sovittua asiaa kysymättä lupaa puolisoltani ja tääkin on vaan nyt yksi esimerkki satojen esimerkkien joukossa.
Noh, periaate on se, että jos asia vähääkään enemmän vaikuttaa toiseen, niin vähintäinkin kysymys: onko mitään sitä vastaan, että...
- tiinaex...
mies-vm56 kirjoitti:
Noh, periaate on se, että jos asia vähääkään enemmän vaikuttaa toiseen, niin vähintäinkin kysymys: onko mitään sitä vastaan, että...
niin no joo onhan se niinkin mutta toisaalta on paljon asioita jotaka ei vaikuta toiseen mitenkään mutta toiset vaan tekee niistä vaikuttavia turhan takia...
Ihan ite päätän omat asiat.
Paitsi tuo työnantaja ei aina suostu yhteistyöhön.
Ainoa päättäjä mun elämässä lisäkseni on siis työnanntaja.Nykyisin tietty saan, kun oma koti.
Entisessä elämässä myös sain päättää kalustuksen/sisustuksen, sen sellaisen, kunhan en pyytänyt avustusta miehen lompakolta.. silloin ei ois ostettu mitään..:)
Jos tarvittiin moottorisahaa, ruohonleikkuria/ -trimmeriä, painepesuria, mitä näitä nyt onkaaan oli itestään selvää, että kuuluu molemmille.. eikä mikään siihen kaatunutkaan, rahallisesti.
En noita enää jaksa oikeen analysoida, mutta varmaan alkoi silloiset yhteiset unelmat olla täytetty, kuvaan tuli kuningas alkoholi.. välinpitämättömyys lisääntyi.
Puolin jos toisinkin..- tiinaex...
toi taitaa olla aika yleistä että puolisoilla on omat lompakot se on tässä tullu esille aikasemminkin mulle se on ihan vieras asia tietysti meillä on omat lompakot mutta niissä ei oo koskaan rahaa mutta tilit on yhteiset.
- Cloetta...
Sohvanoston ja muutkin huonekalu - ja sisustukseen liittyvät ostokset voin huoletta päättää ja tehdä itse. Mieheni ei suin surminkaan halua osallistua sisustamiseen koska luottaa täysin makuuni. Toisaalta minua ei kiinnosta pätkääkään se millainen auto meillä on ja mitä sille milloinkin tehdään.
Mieheni ei päätä asioistani enkä minä päätä hänen asioistaan; olemme molemmat aikuisia ja kohtelemme myös toisiamme siten. AIna ei ajatukset käy yksiin mutta siedettävä on.
Yhdessä päätetään lomat sun muut, jos ne yhdessä vietetään. AIna ei meilläkään näin fiksusti ole asiat menneet mutta pitkässä parisuhteessa oppii asioita, joskus kantapään kautta, mutta kuitenkin. - Rimmir tänään
No tuo mun hyvä kaveri Visa joskus panee hanttiin ja toinen kaveri Pihi ovat nykyään alkaneet määräilemään vähän liikaa. Mutta enköhän saane niidenkin päät tässä toisiin ajatuksiin :)
Taas sunnuntaina on huutokauppa ja ajattelin hankkia jokusen taulun ja kauniin kahviastiaston jotka olen nähnyt siellä olevan ehdolla. - Histori.
Meillä suomalaisilla on melko lyhyt
tuo itsenäisen päätöksenteon his-
toria. Siksi yleensä seuraamme,
mitä ratkaisuja muut tekevät, ja
niistä valitsemme. Mutta valituk-
sen historia onkin meillä pitkä. - Ajopuu?
Avioliiton alkuaikoina oli päätöksenteko minulle vaikeaa.
Täysin oma-aloitteisesti ja mieheni siihen vaikuttamatta etsin aina lopullista päätöstä häneltä.
Olen hiljalleen kasvanut tuosta eroon mutta vieläkin minusta päättäminen on, mieheni kannustuksesta huolimatta, useissa asioissa epämiellyttävää.
Tarkemmin ajatellen minä loppujen lopuksi päätän perheemme asioista suurimman osan mutta ulospäin tilanne näyttää päinvastaiselle.
Minä suunnittelen ja valmistelen asiat ja valtaosasta tiedän että mieheni hyväksyy suunnitelmani sellaisinaan.
Minua ärsyttää hänen tapansa heittää pallo joskus minulle sellaisenaan.
Viimeinen varsinaisesti kotiin vaikuttanut asia sattuu olemaan juuri tuo sohva.
En olisi missään tapauksessa tehnyt valintaa omin päin.
Kuitenkin mieheni kolmessa liikkeessä mukana roikottaminen oli pelkkä muodollisuus.
Tosin, ajokortittomana tarvitsin kuljetuksen mutta kuitenkin.
Vaatteista en ole saanut miestäni koskaan kiinnostumaan.
Olen valmistellut valtaosan lomamatkoistamme.
Yms.
Ainoa kauneusvirhe elämässämme ovat autot.
Mieheni haluaa pitää sen aina henkihieveriin ja joudun käyttämään pari vuotta painostukseen saadakseni asian eteen päin.
Menopelin tekniikan mieheni ratkaisee suvereenisti kunhan olen hyväksynyt hintaluokan.
Viimeisen keksinnön mieheniu osti yli 10 vuotta sitten itsenäisesti.
Ajaessaan ensimmäisen kerran pihaamme minä älähdin kauhusta sen väriä mutta tottuuhan siihen.
En muista että meillä olisi koskaan ollut kinaa hankinnoista.
Oli sitten kyse mikroaaltouunista, autosta, telkusta, sijoitus- tai loma-asunnosta tai muustakaan sellaisesta.
Vuosia sitten mieheni yritti selittää minulle pörssijuttujaan mutta kieltäydyin kiinnostumasta.
Hoitakoon. - oma päätös
Te jotka ette tee päätöksiä omatoimisesti tai ihan oma-aloitteisesti kannattaisi alkaa tekemään niitä pian! Ettei vaan kävisi niin kuin äidilleni isäni kuoltua, kaikki oli niiiin vaikeaa! Kaikesta piti yhtäkkiä alkaa kantaa itse vastuuta ja tehdä päätöksiä! Oli muuten vähän ikävää seurata sivusta sitä surkeutta!
Meillä vaimolla on täysi oikeus ostaa mitä haluaa, koskien niin henkilökohtaisia tavaroita ja asusteita kuin taloutemme yhteisiä hyödykkeitäkin. Auto sentään ostetaan aina yhteistuumin, minä ehdotan (paino sanalla ehdotan) merkkiä ja mallia, vaimo päättää värin :-)
Olen useasti ehdottanut vaimolleni hiusten blondausta, hän kun näyttäisi niin hyvältä blondina pitkine hiuksineen! Ei ole saanut vastakaikua tuo ehdotus, vaikka hän muuten kyllä sävyttää tukkaansa milloin minkäkin sävyiseksi. Kuulemma harmaan juurikasvun peittämistä...
Ulkonäön ehostamiseksi vaimo sentään myöntyi kokeilemaan irtoripsiä ja tulos oli muuten odotettua suurempi! Miten vaatimattomasta varpusesta (anteeksi rakas, jos satut tunnistamaan tästä itsesi) tulikin vastustamaton vamppi!
Harmi vain, että vaimon omat ripset eivät kestäneet lisäripsiä ja ne piti otattaa pois. No on vaimo ilman irtoripsiäkin ihan söpö (ikäisekseen).
Mistään hankinnoista meillä ei ole tullut juurikaan erimielisyyksiä, kaikesta on pystytty sopimaan.
Pisti muuten silmiini tuolla edellä kirjoitus, jossa mainittiin joku hankinta olleen tehty omilla säästöillä ja siten päätös olleen oikeutettu tekemään ilman puolisoa. Onko sitten sama asia, jos vähentyneiden kulujen (esimerkisi lainojen maksun) seurauksena miehelle jää enemmän rahaa tililleen ja hän päättää ostaa rahoillaan auton? Eiväthän nekään säästöt ole yhteisiä... vai kuinka?
Avioliitossa (ja yleensä parisuhteessa) kuitenkin kaikki on yhteisillä rahoilla hankittua ja ollaan yhteisvastuussa kuluista. Näin ainakin meillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei215684- 541795
- 251289
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2001101- 741085
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531027Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.142983Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️63972- 48948
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58945