lahkon lahkon lahko

Marie

Mikä se on?


Laestadiuksen seuraajien viisi haaraa tietysti!


Onko toivoa lahkon lahkon lahkon lahkosta eli jatkuuko hajaantuminen?

46

2664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vl.

      Lestaatiolais uskonto on jo nyt ainakin kuudessa
      eri lahkossa ja pilkkoutuminen jatkuu koska
      kukaan moderni ihminen ei voi hyväksyä piemeän
      keskiajan tyylisiä oppeja kuten ehkäisyn kieltäminen tai tietoyhteiskunnan rajottaminen
      kuten TV:n kielto.Hyvä niin että vanholliset
      jäävät kuten muissakin uskonnoissa ennemmin tai myöhemmin pienlahkoasemaan.Kukaan isomman firman toimitusjohtaja ei pysty noudattamaan uskonnon sanelmia kieltoja kuten ei töitä Sunnuntaisin tai yllämainittuja asioita puhumattakaan illallisista
      joissa alkutrinkki otetaan ja taustalla soi iskelmää ja illalla pitäisi voidella tanssilavalla
      asiakasta.Tällöin yksinkertaisesti rikotaan oppeja joita yritetään myydä muille,esimerkiksi Sunnuntaityötä tehdään hyvin paljon vanhollisissa
      perheissä ja juuri sen takia että palkka on silloin isompi ja unohtuu käsky jossa pitäisi pyhittää lepopäivä.Yleensäkin oli lahko mikä tahansa käskyjä on aina vaikea noudattaa jolloin tulee mieleen pitäisikö ne poistaa kokonaan.
      Mikäli Lestaatiolaisuskonnosta poistettaisiin keskiaikaiset käskyt jotka ei edes ole raamutun opin mukaisia voisi uskonnosta tulla avoimempi ja
      paljon hyväksytympi.Tällä hetkellä uudet jäsenet kirjaamellisesti aivopestään lapsesta saakka juuri
      tähän uskontoon ja kun lapset kasvavat niin on suuri sokki järkytys huomata se että on elännyt satavuotta ajasta jäljessä juuri kyseisten oppisääntöjen mukaan,ensimmäiset ongelmat purkautuvat koulussa jossa on helvetin koneita ja oppitunteja TV:stä jolloin pitää helvetinpelossa
      kieltäytyä TV.n katsomisesta ja siittä seuraava askel on koulukiusaaminen.No ei tästä aiheesta sen enempää!

      • maria...

        En usko että itse olet vl. Kirjoitat siihen tyyliin että et tiedä todellisuutta. Vl usko on sama ollut aina, ei sitä voi muuttaa, ne muutetut versiot ovat sitten niitä eriseuroja.
        Tärkeintähän on halu uskoa, halu kulkea puhtaalla tunnolla, syntiähän tarttuu mutta ne on lupa uskoa anteeksi. Lapsia ei aivopestä, lapset kulkee pienestä pitäen vanhempien kanssa seuroissa,jossa he kuuntelevat ja oppivat elämään elävän uskon mukaan, jokaisella lapsella on oikeus aikuistuttuaan jättää usko jos siltä tuntuu,usko ei ole pakko, mutta kun siihen kasvetaan ja opitaan elämään raamatun sanan mukaan
        se on ainoa oikea vaihtoehto.Meissä vl:ssä on monellaista ihmistä niinkuin muissakin uskonnonryhmissä, mitään ei pitäisi yleistää, jonkun väärin tehneen mukaan, jokaisella ihmisellä on oma luonteensa ja se ei ole niin mukava kaikilla, mutta tärkeää on meillä kaikilla on sama jumala johon uskomme ja saamme uskoa syntimme anteeksi. Meidän ei kannata lähteä seuraamaan muiden uskoa vaan omakohtainen uskomme on tärkein asia, koska se vain voi tehdä meidät autuaiksi ja viedä meidät joskus sinne taivaankotiin.


      • Nuin
        maria... kirjoitti:

        En usko että itse olet vl. Kirjoitat siihen tyyliin että et tiedä todellisuutta. Vl usko on sama ollut aina, ei sitä voi muuttaa, ne muutetut versiot ovat sitten niitä eriseuroja.
        Tärkeintähän on halu uskoa, halu kulkea puhtaalla tunnolla, syntiähän tarttuu mutta ne on lupa uskoa anteeksi. Lapsia ei aivopestä, lapset kulkee pienestä pitäen vanhempien kanssa seuroissa,jossa he kuuntelevat ja oppivat elämään elävän uskon mukaan, jokaisella lapsella on oikeus aikuistuttuaan jättää usko jos siltä tuntuu,usko ei ole pakko, mutta kun siihen kasvetaan ja opitaan elämään raamatun sanan mukaan
        se on ainoa oikea vaihtoehto.Meissä vl:ssä on monellaista ihmistä niinkuin muissakin uskonnonryhmissä, mitään ei pitäisi yleistää, jonkun väärin tehneen mukaan, jokaisella ihmisellä on oma luonteensa ja se ei ole niin mukava kaikilla, mutta tärkeää on meillä kaikilla on sama jumala johon uskomme ja saamme uskoa syntimme anteeksi. Meidän ei kannata lähteä seuraamaan muiden uskoa vaan omakohtainen uskomme on tärkein asia, koska se vain voi tehdä meidät autuaiksi ja viedä meidät joskus sinne taivaankotiin.

        "Vl usko on sama ollut aina, ei sitä voi muuttaa, ne muutetut versiot ovat sitten niitä eriseuroja."

        Ja höpön löpön!!!

        Vanhoillislestadiolainen ei etsi, eikä hyväksy Kristukseen uskovien seuraa, vaan on selkeästi voimakkaan ekslusiivinen lahko, sanan oikeassa ja lähes täydellisessä mielessä.

        Uskon kuitenkin varmasti että senkin lahkon sisällä on Kristukseen uskovia, samoin kun monien muidenkin vastaavien lahkojen sisällä on.
        Kristuksen seurakunta on hajallaan oleva yli koko maan piirin ja sen muodostavat Kristukseen uskovat. Itseensä ja omaan erinomaisuuteensa uskovat ovat kyllä eri joukkoa.


      • ellinoa
        maria... kirjoitti:

        En usko että itse olet vl. Kirjoitat siihen tyyliin että et tiedä todellisuutta. Vl usko on sama ollut aina, ei sitä voi muuttaa, ne muutetut versiot ovat sitten niitä eriseuroja.
        Tärkeintähän on halu uskoa, halu kulkea puhtaalla tunnolla, syntiähän tarttuu mutta ne on lupa uskoa anteeksi. Lapsia ei aivopestä, lapset kulkee pienestä pitäen vanhempien kanssa seuroissa,jossa he kuuntelevat ja oppivat elämään elävän uskon mukaan, jokaisella lapsella on oikeus aikuistuttuaan jättää usko jos siltä tuntuu,usko ei ole pakko, mutta kun siihen kasvetaan ja opitaan elämään raamatun sanan mukaan
        se on ainoa oikea vaihtoehto.Meissä vl:ssä on monellaista ihmistä niinkuin muissakin uskonnonryhmissä, mitään ei pitäisi yleistää, jonkun väärin tehneen mukaan, jokaisella ihmisellä on oma luonteensa ja se ei ole niin mukava kaikilla, mutta tärkeää on meillä kaikilla on sama jumala johon uskomme ja saamme uskoa syntimme anteeksi. Meidän ei kannata lähteä seuraamaan muiden uskoa vaan omakohtainen uskomme on tärkein asia, koska se vain voi tehdä meidät autuaiksi ja viedä meidät joskus sinne taivaankotiin.

        sellaista rauhallista suhtautumista...olen ihmetellyt kuinka me esikoislestadiolaiset emme ole edes lähimmäisiä näille vanhoillislestadiolaisille, joihin olen tutustunut. Menin ihan ystävällisellä mielellä heille kertomaan uskostani, luulin heidän suhtautuvan samoin meihin. Mutta saimme kylmiä sanoja, me olemme eriseuraa ja meidän herttaiset juttumme eivät ole todellisia vaan harhaa jne.
        Vain Jumala voi auttaa, että rauha, rakkaus ja armo tulisivat Jumalaan uskovien välille, sillä vain Jumala on tuomari, ei vl:t eikä el:t.


    • Marie

      yksi pyhä katolinen ja apostolinen kirkko ->

      (lahko)lutherilaiset ->

      (lahkon lahko)lestadiolaiset ->

      (lahkon lahkon lahko) 5 eri haaraa (vl, el, uusheräys, viidesläiset, ?) ->

      ???

      • maria...

        vastaukseni olikin edelliselle kirjoittajalle ,
        jolla oli hyvin selvillä vl tavat.


      • el kirahwi

        Viidesläisyydellä ei ole mitään tekemistä lestadiolaisuuden kanssa, vaan se on ihan oma itsenäinen herätysliikkeensä. Suomen ev.lut. kirkon sisällä toimii viisi historiallista herätysliikettä ja joitain uudempia. Ne viisi vanhaa herätysliikettä ovat lestadiolaisuus (jakautunut useaan osaan), evankelisuus, herännäisyys, rukoilevaisuus (jakautunut useaan osaan) ja viidesläisyys.

        Mitä tulee yhteen pyhää katoliseen ja apostoliseen kirkkoon, niin en usko, että se on mikään fyysisesti määriteltävä kirkkoruumis. Se ei ole täällä eikä tuolla, vaan se on ihmisten sisällä.

        Lestadiolaisuudessakin esiintyy sen joissain haaroissa käsitystä, että se kirkko olisi jokin fyysisesti määriteltävä yhteisö ja silloin ajatellaan, että se on juuri se oma lestadiolaisuuden suunta. Sinulla roomalaiskatolisena sentään on joitain perusteita sellaista väittääkin, koska kirkkosi organisaationa on ollut olemassa alusta lähtien, mutta lestadiolaisen väittämänä se täysin absurdi, koska yksikään lestadiolaisuuden suunta ei organisaationa ole ollut olemassa alusta asti.


      • Marie
        el kirahwi kirjoitti:

        Viidesläisyydellä ei ole mitään tekemistä lestadiolaisuuden kanssa, vaan se on ihan oma itsenäinen herätysliikkeensä. Suomen ev.lut. kirkon sisällä toimii viisi historiallista herätysliikettä ja joitain uudempia. Ne viisi vanhaa herätysliikettä ovat lestadiolaisuus (jakautunut useaan osaan), evankelisuus, herännäisyys, rukoilevaisuus (jakautunut useaan osaan) ja viidesläisyys.

        Mitä tulee yhteen pyhää katoliseen ja apostoliseen kirkkoon, niin en usko, että se on mikään fyysisesti määriteltävä kirkkoruumis. Se ei ole täällä eikä tuolla, vaan se on ihmisten sisällä.

        Lestadiolaisuudessakin esiintyy sen joissain haaroissa käsitystä, että se kirkko olisi jokin fyysisesti määriteltävä yhteisö ja silloin ajatellaan, että se on juuri se oma lestadiolaisuuden suunta. Sinulla roomalaiskatolisena sentään on joitain perusteita sellaista väittääkin, koska kirkkosi organisaationa on ollut olemassa alusta lähtien, mutta lestadiolaisen väittämänä se täysin absurdi, koska yksikään lestadiolaisuuden suunta ei organisaationa ole ollut olemassa alusta asti.

        Luin tuolta alhaalta, että esikoiset (el) on jakautunut kahteen osaan, pien- ja isoesikoisiin.

        He ovat sitten se seuraava taso: lahkon lahkon lahkon lahko!


      • el kirahwi
        Marie kirjoitti:

        Luin tuolta alhaalta, että esikoiset (el) on jakautunut kahteen osaan, pien- ja isoesikoisiin.

        He ovat sitten se seuraava taso: lahkon lahkon lahkon lahko!

        Sinun näkökulmastasi katsoen saisit varmaan pisimpiä lahko-lahko-lahko-ketjuja, jos katsoisit leeviläisiä tai pollarilaisia lestadiolaisuuden suuntauksia. Niille on tyypillistä hajaantuminen pikkusuuntiin, ja jos lisäät jokaisen hajaannuksen yhteydessä aina yhden lahko-sanan, niin riemastukseksesi saisit varmaan aika pitkän ketjun. :)

        Pikkuesikoisuutta ei yleensä lasketa esikoislestadiolaisuudesta erkaantuneeksi. Pikkuesikoisuus on sama kuin järjestöt nimeltä Rauhan Sana ja sen suomenruotsalainen sisarjärjestö LFF. Kyseinen suunta erkani (=erotettiin) vanhoillislestadiolaisuudesta 1930-luvulla, ei siis esikoislestadiolaisuudesta. Pikkuesikoisiksi heitä kutsutaan todennäköisesti siksi, koska Amerikassa tämän suunnan edustajissa oli hyvin paljon aikaisemmin esikoislestadiolaisuuteen kuuluneita.


      • Wibby

        Niin sanaa katollinen tarkoittaa yhteistä. Oikea todellinen kristillyys ei ole koskaan haajaantunut eikä sitä myöskään koskaan tule tapahtumaan. Ja oikeaa uskoa on ollut aina vähän. Ja Jeesuskin kysyy että löytääkä hän eli Ihmisen poika sitä uskoa enää maan päältä?

        Kirkkohistoriaa osoittaa että erilaisia heräyksiä on ollut pitkin matkaa mutta kynttilän jalkaa on siirretty paikasta toiseen. Varmasti näissä heräyksissä on myös ollut oikea uskoa kantaneita ihmisiä ja voi olla toki vieläkin. Monesti jäljelle on kuitenkin jäänyt kulissit, joita on sitten kutsuttu erilaisia nimillä(usein ihmisten nimillä). Tyypillisesti niissä on ollut erilaisia ulkonaisia piirteitä/traditiota, joita on sitten liittetty kyseisiin yhteisöihin. Usein traditoista on tehty myös uskonkappaleita ja riidan aiheita aiheuttaen lohkoutumisia ja lahkoutumisia. Eikä mikään yhteisö tai sen jäsenyys ei pelasta ketään.

        Näitähän riittää ja paljon jää luettematta: Katollisuus(Itä ja Länsi(ovat molemmat poikenneet todella paljon apostolisesta kristillisyydestä) Valdolaisuus, hussilaisuus(Böömin veljet), Luterilaisuus, kalvinismi, erilaiset pietistiset liikkeet(hernhutilaisuus, Haugelaisuus, lukijaisuus, lestadiolaisuus ja muut pietistiset heräykset, kveekarit), nk. vapaista suuntauksista puhumattakaan. Monia näistä voidaan kyllä hyvällä syyllä kutsua lahkoiksi katolliset etunenässä Maria kultteineen ja kiirastulineen.

        Jokainen näistä pitää enemmän tai vähemmän itseään Jumalan valtakuntana ja Kristuksen kirkkona. Jeesus toki puhuu yhdestä Lammashuoneesta, jonne hän itse on Verisenä ovena.

        Mikä antaa sitten oikeuden omistaa ja pitää itseään oikeina Lammashuoneena eli sinä Kirkkona ja Äitinä, joka tuskan ja vaivan kautta synnyttää eläviä oksia viinipuuhun. Jeesus jätti oman oppinsa meille seurattavaksi. Eiköpä juuri tämä oppi eli saarnata parannusta ja syntien anteeksiantamista kaikkialla ja kaikille määritä sen Lammashuoneen seinät. Siellä missä Jumalan sana OIKEIN saarnataan ja sakramentit Kristuksen käskyn ja asetuksien mukaan oikein jaetaan. Siellä se oikea kirkko on.

        Meidän osaksemme on tullut etsiminen ja kolkuttaminen ja senkin halun voi ainoastaan Jumala meissä vaikuttaa. Ja henkilökohtainen sydämmen tunnustus tarvitaan vieläkin siitä että tässä on Jumalan huone ja taivaan ovi. Siellä oppi ristiinnaulitusta Kristuksesta vakuuttaa tänäkin päivänä kaikille syntiä tunteville ja katuville:

        Ole veljeni ja sisareni hyvässä turvassa. Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi. Ja minkä kautta, Kristuksen korkean nimen ja hänen sovintoverensä kautta ja voimasta. Jos sinulla se tunnustus on ja sen uskot, silloin sinulla on kaikki. Ja olet löytänyt sen oven.


      • tieto
        el kirahwi kirjoitti:

        Sinun näkökulmastasi katsoen saisit varmaan pisimpiä lahko-lahko-lahko-ketjuja, jos katsoisit leeviläisiä tai pollarilaisia lestadiolaisuuden suuntauksia. Niille on tyypillistä hajaantuminen pikkusuuntiin, ja jos lisäät jokaisen hajaannuksen yhteydessä aina yhden lahko-sanan, niin riemastukseksesi saisit varmaan aika pitkän ketjun. :)

        Pikkuesikoisuutta ei yleensä lasketa esikoislestadiolaisuudesta erkaantuneeksi. Pikkuesikoisuus on sama kuin järjestöt nimeltä Rauhan Sana ja sen suomenruotsalainen sisarjärjestö LFF. Kyseinen suunta erkani (=erotettiin) vanhoillislestadiolaisuudesta 1930-luvulla, ei siis esikoislestadiolaisuudesta. Pikkuesikoisiksi heitä kutsutaan todennäköisesti siksi, koska Amerikassa tämän suunnan edustajissa oli hyvin paljon aikaisemmin esikoislestadiolaisuuteen kuuluneita.

        kun esikoislestat hajaantuivat, leeviläiset ja "isopuoli" , niin paljonko kumpikin haara on sen jälkeen hajaantunut? Tietoa väitteellesi?


      • Debora
        Wibby kirjoitti:

        Niin sanaa katollinen tarkoittaa yhteistä. Oikea todellinen kristillyys ei ole koskaan haajaantunut eikä sitä myöskään koskaan tule tapahtumaan. Ja oikeaa uskoa on ollut aina vähän. Ja Jeesuskin kysyy että löytääkä hän eli Ihmisen poika sitä uskoa enää maan päältä?

        Kirkkohistoriaa osoittaa että erilaisia heräyksiä on ollut pitkin matkaa mutta kynttilän jalkaa on siirretty paikasta toiseen. Varmasti näissä heräyksissä on myös ollut oikea uskoa kantaneita ihmisiä ja voi olla toki vieläkin. Monesti jäljelle on kuitenkin jäänyt kulissit, joita on sitten kutsuttu erilaisia nimillä(usein ihmisten nimillä). Tyypillisesti niissä on ollut erilaisia ulkonaisia piirteitä/traditiota, joita on sitten liittetty kyseisiin yhteisöihin. Usein traditoista on tehty myös uskonkappaleita ja riidan aiheita aiheuttaen lohkoutumisia ja lahkoutumisia. Eikä mikään yhteisö tai sen jäsenyys ei pelasta ketään.

        Näitähän riittää ja paljon jää luettematta: Katollisuus(Itä ja Länsi(ovat molemmat poikenneet todella paljon apostolisesta kristillisyydestä) Valdolaisuus, hussilaisuus(Böömin veljet), Luterilaisuus, kalvinismi, erilaiset pietistiset liikkeet(hernhutilaisuus, Haugelaisuus, lukijaisuus, lestadiolaisuus ja muut pietistiset heräykset, kveekarit), nk. vapaista suuntauksista puhumattakaan. Monia näistä voidaan kyllä hyvällä syyllä kutsua lahkoiksi katolliset etunenässä Maria kultteineen ja kiirastulineen.

        Jokainen näistä pitää enemmän tai vähemmän itseään Jumalan valtakuntana ja Kristuksen kirkkona. Jeesus toki puhuu yhdestä Lammashuoneesta, jonne hän itse on Verisenä ovena.

        Mikä antaa sitten oikeuden omistaa ja pitää itseään oikeina Lammashuoneena eli sinä Kirkkona ja Äitinä, joka tuskan ja vaivan kautta synnyttää eläviä oksia viinipuuhun. Jeesus jätti oman oppinsa meille seurattavaksi. Eiköpä juuri tämä oppi eli saarnata parannusta ja syntien anteeksiantamista kaikkialla ja kaikille määritä sen Lammashuoneen seinät. Siellä missä Jumalan sana OIKEIN saarnataan ja sakramentit Kristuksen käskyn ja asetuksien mukaan oikein jaetaan. Siellä se oikea kirkko on.

        Meidän osaksemme on tullut etsiminen ja kolkuttaminen ja senkin halun voi ainoastaan Jumala meissä vaikuttaa. Ja henkilökohtainen sydämmen tunnustus tarvitaan vieläkin siitä että tässä on Jumalan huone ja taivaan ovi. Siellä oppi ristiinnaulitusta Kristuksesta vakuuttaa tänäkin päivänä kaikille syntiä tunteville ja katuville:

        Ole veljeni ja sisareni hyvässä turvassa. Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi. Ja minkä kautta, Kristuksen korkean nimen ja hänen sovintoverensä kautta ja voimasta. Jos sinulla se tunnustus on ja sen uskot, silloin sinulla on kaikki. Ja olet löytänyt sen oven.

        Paremmin ei voisi asiaa ilmaista. Samaa mieltä.


      • el kirahwi
        tieto kirjoitti:

        kun esikoislestat hajaantuivat, leeviläiset ja "isopuoli" , niin paljonko kumpikin haara on sen jälkeen hajaantunut? Tietoa väitteellesi?

        "Iso puoli" ei ole hajonnut sen jälkeen kertaakaan, leeviläisyys ainakin kaksi kertaa.

        Myös Pohjois-Ruotsin vanhoillislestadiolaisuuden haarautumissa taitaa olla aika monta oksaa. Ja lyngenlestadiolaisuuskin on hajonnut monta kertaa viime vuosina, joten pitäisi varmaan tehdä syvällisempi analyysi sen varmistamiseksi, mistä Marie saisi pisimmän lahkolahkolahko-ketjun... ;)


      • Eliza
        Marie kirjoitti:

        Luin tuolta alhaalta, että esikoiset (el) on jakautunut kahteen osaan, pien- ja isoesikoisiin.

        He ovat sitten se seuraava taso: lahkon lahkon lahkon lahko!

        Katsot asiaa kaleidoskooppisi läpi. Kuitenkaan Jumalan Seurakunta ei jakaudu, ei koskaan. Se on kuin mannerjäätikkö, josta lohkeilee palasia merelle seilaamaán.


      • tähti
        el kirahwi kirjoitti:

        "Iso puoli" ei ole hajonnut sen jälkeen kertaakaan, leeviläisyys ainakin kaksi kertaa.

        Myös Pohjois-Ruotsin vanhoillislestadiolaisuuden haarautumissa taitaa olla aika monta oksaa. Ja lyngenlestadiolaisuuskin on hajonnut monta kertaa viime vuosina, joten pitäisi varmaan tehdä syvällisempi analyysi sen varmistamiseksi, mistä Marie saisi pisimmän lahkolahkolahko-ketjun... ;)

        vale!


      • el kirahwi
        tähti kirjoitti:

        vale!

        Ei ole vale. Leeviläisyys hajosi 70-luvulla kahteen osaan, joista pienempää yleensä kutsutaan steniläisyydeksi.

        Steniläisyyden sisällä on ollut joitain linjaerimielisyyksiä, ja jossain vaiheessa pidettiin eräällä paikkakunnalla jopa eri seuroja, mutta kuitenkaan mitään varsinaista hajaannusta ei siinä ole tietääkseni tapahtunut, ehkä paremminkin vähittäistä valumista esikoislestadiolaisuuden "isoon joukkoon" ja muihin ei-lestadiolaisiin joukkoihin (esim. baptisteihin).

        Sen sijaan leeviläisyyden päähaarasta on joitain vuosia sitten irronnut pieni muutaman hengen joukko, joka tosin on sittemmin kai hajonnut vielä lisää.


      • Nuin

        Älä tuollaisia kirjoita!!!!

        Selvitä nyt hyvä ihminen ensin itsellesi Raamatusta mikä on seura, ennen kun alat sitä pohtia mikä on eriseura.

        Seura on sellainen joka KOKOAA LAUMAA KRISTUKSELLE, yhdessä Kristuksen kanssa.

        Eriseura on puolestaan sellainen seura joka tuo muita oppeja puhtaan Kristuksen opin, (yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden), rinnalle ja sen lisäksi, ja joskus jopa ohikin yksinkertaisen Kristuksen opin.

        Ja alkaa näin opettaen ihmisiä alkaa hajoittaa Kristukseen uskovien laumaa, ihmisten käskyillä, kulttuurilla, perinnäis-säännöksillä, sekottamalla lakia ja evankeliumia yhdeksi sekasotkuksi.

        Lakihan on nimittäin kurittaja Kristuksen tykö ja uskon tultua laki kuolee Kristuksen ruumiin kautta. Ellei kuole niin tällaista uskovaa utsutaan hengelliseksi huoraksi, joka makaa kahden miehen (lain ja Kristuksen) kanssa.

        Valtaosa kristikunnasta on jo tässä perustavaa latua olevassa kristiopin asiassa sekaantunut ihmisoppeihin. Ja näin on tullut satoja erilaisia oppeja toinen toisensa perään.

        Ihminen ei halua uskoa itseänsä Kristuksen tähden vanhurskaaksi, vaan ihminen haluaa ITSE TEHDÄ ITSENSÄ VANHURSKAAKSI. Tässä on syy.

        "SANOIKO JUMALA NIIN", kysyy piru? Ja ihminen pohtii koko elämänsä ajan sitä, että sanoikohan todella.

        Lahjavanhurskaus on liian yksinkertainen asia, että ylpeä ihminen voisi ottaa sen vastaan kiittäen ja ylistäen Jumalaa kaikesta mitä on saanut. Ja lähtisi tästä ilouutisesta kertomaan muillekin.


      • ellinoa
        Marie kirjoitti:

        Luin tuolta alhaalta, että esikoiset (el) on jakautunut kahteen osaan, pien- ja isoesikoisiin.

        He ovat sitten se seuraava taso: lahkon lahkon lahkon lahko!

        vaan on ihan yhtenäinen kristittyjen lauma. Aivan höpöä tuo juttu.


    • el kirahwi

      Arviosi viidestä lestadiolaisryhmästä osui kyllä valitettavasti hieman alakanttiin... :( Niitä on kyllä kaikkiaan lähellä parikymmentä, jos asiaa katsotaan maailmanlaajuisesti. Kaikki näitä ryhmiä ei esiinny Suomessa ja suurin osa on hyvin pieniä.

      Yli 1000 hengen (maailmanlaajuisesti) lestadiolaisryhmiä on laskujeni mukaan seitsemän, niistä kahta ei esiinny Suomessa.

      • vl2003

        Mitkä kaikki lasket näihin seitsemään?

        vanhoilliset
        esikoiset
        rauhan sana
        pollarilaiset (vai pitäisikö tämä jakaa useampaan)

        Lasketko uudenheräyksen näihin?

        Jostakin luin hiljattain kiintoisan kirjoituksen Päivämies-lehden perustamisesta 50 vuotta sitten. (Olisiko ollut viimeisin Päivämies tai SRK:n uusi vuosikirja). Silloin kerrottiin, että jo toisessa Päivämiehen numerossa oli tervehdykset Ruotsin ja Norjan sisarjärjestöiltä. Mitä näille järjestöille mahtaa nykyään kuulua? Tässä välissähän on sekä Ruotsissa että Norjassa ollut pitkä hiljainen kausi, jossa SRK:lainen vanhoillislestadiolaisuus on ollut yksittäisten ihmisten "varassa".


      • el kirahwi
        vl2003 kirjoitti:

        Mitkä kaikki lasket näihin seitsemään?

        vanhoilliset
        esikoiset
        rauhan sana
        pollarilaiset (vai pitäisikö tämä jakaa useampaan)

        Lasketko uudenheräyksen näihin?

        Jostakin luin hiljattain kiintoisan kirjoituksen Päivämies-lehden perustamisesta 50 vuotta sitten. (Olisiko ollut viimeisin Päivämies tai SRK:n uusi vuosikirja). Silloin kerrottiin, että jo toisessa Päivämiehen numerossa oli tervehdykset Ruotsin ja Norjan sisarjärjestöiltä. Mitä näille järjestöille mahtaa nykyään kuulua? Tässä välissähän on sekä Ruotsissa että Norjassa ollut pitkä hiljainen kausi, jossa SRK:lainen vanhoillislestadiolaisuus on ollut yksittäisten ihmisten "varassa".

        Laskin mukaan niihin seitsemään seuraavat:

        Vanhoillislestadiolaisuus (n. 100 000)
        Esikoislestadiolaisuus (n. 25 000 - 35 000)
        Rauhansanalestadiolaisuus (n. 20 000 -30 000)
        Töröläläisyys-sillanpääläisyys (n. 7000)
        Uusheräys (n. 2000)
        Fundamentalistilyngenlestadiolaisuus (n. 2000)
        Liberaalilyngenlestadiolaisuus (n. 2000)

        Näistä kahta viimeistä ei esiinny Suomessa paria yksityishenkilöä lukuun ottamatta.

        SRK:n sisarjärjestöistä taisivat monet mennä 60-luvun hajaannuksissa ns. pappisseuran puolelle ja myös 70-luvulla ainakin Ruotsissa taisi olla jotain "katoa" SRK-laisuudesta. Mutta joku muu varmaan tuntee niitä suuntia tarkemmin.


      • vl2003
        el kirahwi kirjoitti:

        Laskin mukaan niihin seitsemään seuraavat:

        Vanhoillislestadiolaisuus (n. 100 000)
        Esikoislestadiolaisuus (n. 25 000 - 35 000)
        Rauhansanalestadiolaisuus (n. 20 000 -30 000)
        Töröläläisyys-sillanpääläisyys (n. 7000)
        Uusheräys (n. 2000)
        Fundamentalistilyngenlestadiolaisuus (n. 2000)
        Liberaalilyngenlestadiolaisuus (n. 2000)

        Näistä kahta viimeistä ei esiinny Suomessa paria yksityishenkilöä lukuun ottamatta.

        SRK:n sisarjärjestöistä taisivat monet mennä 60-luvun hajaannuksissa ns. pappisseuran puolelle ja myös 70-luvulla ainakin Ruotsissa taisi olla jotain "katoa" SRK-laisuudesta. Mutta joku muu varmaan tuntee niitä suuntia tarkemmin.

        Minulla taitavat olla termit sekaisin. Onko töröläläisyys-sillanpääläisyys sama asia kuin amerikkalaisten Independent Apostolic Lutheran Church? Minulla on ollut käsitys, että sillanpääläisyys olisi hyvin vähissä Suomessa.


      • el kirahwi
        vl2003 kirjoitti:

        Minulla taitavat olla termit sekaisin. Onko töröläläisyys-sillanpääläisyys sama asia kuin amerikkalaisten Independent Apostolic Lutheran Church? Minulla on ollut käsitys, että sillanpääläisyys olisi hyvin vähissä Suomessa.

        Minusta tuntuu, että Independent Apostolic Lutheran Church on ns. pollarilaisia. Töröläläiset taitavat olla First Apostolic Lutheran Church, mutta en ole ihan varma...

        Rauhansanalaislestadiolaisilla on Amerikassa alkuperäinen nimi eli Apostolic Lutheran Church.

        Esikoislestadiolaiset ovat lisänneet siihen (J. Raattamaan kehotuksesta) sanan 'old' ja ovat siten Old Apostolic Lutheran Church.

        Vanhoillislestadiolaiset (SRK-laisuus) ovat korvanneet sanan 'apostolic' sanalla 'laestadian' ja ovat siten Laestadian Lutheran Church.

        Mutta muiden suuntien nimistä en ole ihan varma. Esikoislestadiolaisuudesta erkaantuneet steniläiset ovat ainakin joskus käyttäneet nimeä Firstborn Apostolic Lutheran Church, mutta he ovat aika marginaalinen ryhmä.

        Sillanpääläisiä on minunkin käsitykseni mukaan hyvin vähän Suomessa, en tiedä onko heillä enää edes mitään toimintaa. Suunnan kannatus keskittyy aika ylivoimaisesti Amerikkaan.


      • Hynde
        el kirahwi kirjoitti:

        Minusta tuntuu, että Independent Apostolic Lutheran Church on ns. pollarilaisia. Töröläläiset taitavat olla First Apostolic Lutheran Church, mutta en ole ihan varma...

        Rauhansanalaislestadiolaisilla on Amerikassa alkuperäinen nimi eli Apostolic Lutheran Church.

        Esikoislestadiolaiset ovat lisänneet siihen (J. Raattamaan kehotuksesta) sanan 'old' ja ovat siten Old Apostolic Lutheran Church.

        Vanhoillislestadiolaiset (SRK-laisuus) ovat korvanneet sanan 'apostolic' sanalla 'laestadian' ja ovat siten Laestadian Lutheran Church.

        Mutta muiden suuntien nimistä en ole ihan varma. Esikoislestadiolaisuudesta erkaantuneet steniläiset ovat ainakin joskus käyttäneet nimeä Firstborn Apostolic Lutheran Church, mutta he ovat aika marginaalinen ryhmä.

        Sillanpääläisiä on minunkin käsitykseni mukaan hyvin vähän Suomessa, en tiedä onko heillä enää edes mitään toimintaa. Suunnan kannatus keskittyy aika ylivoimaisesti Amerikkaan.

        "Minusta tuntuu, että Independent Apostolic Lutheran Church on ns. pollarilaisia. Töröläläiset taitavat olla First Apostolic Lutheran Church, mutta en ole ihan varma... "

        >Kyllä näin on. Pollarilaisten riitinmattilaiset ovat myös suuri lestadiolaisryhmä ja siihen kuuluu jopa 3000. John Pollari oli hedbergiläisiä eli evankelisiä aiemmin. Taustalla näkyy olleen vaikutusta.




        "Rauhansanalaislestadiolaisilla on Amerikassa alkuperäinen nimi eli Apostolic Lutheran Church."

        >Suurempi ryhmä säilyttää usein nimen. Kirkkokunta oli hajaannuksen jälkeen suurempi.



        "Esikoislestadiolaiset ovat lisänneet siihen (J. Raattamaan kehotuksesta) sanan 'old' ja ovat siten Old Apostolic Lutheran Church."

        >tuo on kehoitus on esikoislegendoja


        "Vanhoillislestadiolaiset (SRK-laisuus) ovat korvanneet sanan 'apostolic' sanalla 'laestadian' ja ovat siten Laestadian Lutheran Church."

        >aiemmin ennen 94 nimi oli
        Association of American Laestadian Congregations" (AALC).




        "Mutta muiden suuntien nimistä en ole ihan varma. Esikoislestadiolaisuudesta erkaantuneet steniläiset ovat ainakin joskus käyttäneet nimeä Firstborn Apostolic Lutheran Church, mutta he ovat aika marginaalinen ryhmä.

        Sillanpääläisiä on minunkin käsitykseni mukaan hyvin vähän Suomessa, en tiedä onko heillä enää edes mitään toimintaa. Suunnan kannatus keskittyy aika ylivoimaisesti Amerikkaan. "

        >Suurin osa sillanpääläisiä sulaantui suomessa rauhansanalaisuuteen. sillanpääläisten yhdistys SVR (suomen vanhoillislestadiolainen rauhanyhdistys) toiminta lamaaantui koska siihen liittyi heidän mukaansa myös ulospotkittuja lakihenkisiä jotka alkoivat uskonpuhdistuksiin. Sillanpääläisiksi lukeutuvia voidaan katsoa olevan suomessa, ne jotka sanovat olevansa 70 luvulla erotettuja mutta eivät katso olevan rahansanalaisia, mutta SVR:n nykyisestä virallisesta toiminnasta en tiedä. Ruotsissa tapaus on morjärveläiset.


      • vl2003
        Hynde kirjoitti:

        "Minusta tuntuu, että Independent Apostolic Lutheran Church on ns. pollarilaisia. Töröläläiset taitavat olla First Apostolic Lutheran Church, mutta en ole ihan varma... "

        >Kyllä näin on. Pollarilaisten riitinmattilaiset ovat myös suuri lestadiolaisryhmä ja siihen kuuluu jopa 3000. John Pollari oli hedbergiläisiä eli evankelisiä aiemmin. Taustalla näkyy olleen vaikutusta.




        "Rauhansanalaislestadiolaisilla on Amerikassa alkuperäinen nimi eli Apostolic Lutheran Church."

        >Suurempi ryhmä säilyttää usein nimen. Kirkkokunta oli hajaannuksen jälkeen suurempi.



        "Esikoislestadiolaiset ovat lisänneet siihen (J. Raattamaan kehotuksesta) sanan 'old' ja ovat siten Old Apostolic Lutheran Church."

        >tuo on kehoitus on esikoislegendoja


        "Vanhoillislestadiolaiset (SRK-laisuus) ovat korvanneet sanan 'apostolic' sanalla 'laestadian' ja ovat siten Laestadian Lutheran Church."

        >aiemmin ennen 94 nimi oli
        Association of American Laestadian Congregations" (AALC).




        "Mutta muiden suuntien nimistä en ole ihan varma. Esikoislestadiolaisuudesta erkaantuneet steniläiset ovat ainakin joskus käyttäneet nimeä Firstborn Apostolic Lutheran Church, mutta he ovat aika marginaalinen ryhmä.

        Sillanpääläisiä on minunkin käsitykseni mukaan hyvin vähän Suomessa, en tiedä onko heillä enää edes mitään toimintaa. Suunnan kannatus keskittyy aika ylivoimaisesti Amerikkaan. "

        >Suurin osa sillanpääläisiä sulaantui suomessa rauhansanalaisuuteen. sillanpääläisten yhdistys SVR (suomen vanhoillislestadiolainen rauhanyhdistys) toiminta lamaaantui koska siihen liittyi heidän mukaansa myös ulospotkittuja lakihenkisiä jotka alkoivat uskonpuhdistuksiin. Sillanpääläisiksi lukeutuvia voidaan katsoa olevan suomessa, ne jotka sanovat olevansa 70 luvulla erotettuja mutta eivät katso olevan rahansanalaisia, mutta SVR:n nykyisestä virallisesta toiminnasta en tiedä. Ruotsissa tapaus on morjärveläiset.

        Kiitokset molemmille, el kirahwi ja hynde.

        Pollarilaiset ja töröläläiset meinasivat mennä sekaisin.

        Pollarilaiset ovat siis näitä, joita mm. makkerin sivuilla on luonnehdittu "äärievankelisiksi". Entäs töröläläiset? Mikä mahtoi olla töröläläis-sillanpääläisten eron syy? LLC:n seurakuntien verkkosivujen mukaan eivät näihin eriseuroihin joutuneet olleet valvoneet uskossa. Mahtaisiko tästä olla konkreettisempaa tietoa? Oliko heillä esimerkiksi synnin luvallisuutta? Muistelisin, että sillanpäälaiset olisivat esimerkiksi olleet hyväksymässä vasemmistolaisuuden ja television; nämähän ovat sinänsä ulkoisia seikkoja. Onko esimerkiksi sinulla Hynde muuta tietoa?

        Tiedätkö Hynde mitä tapahtui Ruotsissa SRK:laisista vanhoillislestadiolaisista 1970-luvulla eronneille/erotettuille? Ovatko he juuri näitä morjärveläisiä?

        Melkoinen soppa nämä eri ryhmittymät ovat;-). Muistelen jostakin lukeneeni kuvausta pohjoisnorjalaisesta kylästä jonka uskonnollista elämää luonnehdittiin mm. mainitsemalla, että paikkakunnalla esiintyi "seitsemän eri lestadiolaissuuntaa".


      • el kirahwi
        Hynde kirjoitti:

        "Minusta tuntuu, että Independent Apostolic Lutheran Church on ns. pollarilaisia. Töröläläiset taitavat olla First Apostolic Lutheran Church, mutta en ole ihan varma... "

        >Kyllä näin on. Pollarilaisten riitinmattilaiset ovat myös suuri lestadiolaisryhmä ja siihen kuuluu jopa 3000. John Pollari oli hedbergiläisiä eli evankelisiä aiemmin. Taustalla näkyy olleen vaikutusta.




        "Rauhansanalaislestadiolaisilla on Amerikassa alkuperäinen nimi eli Apostolic Lutheran Church."

        >Suurempi ryhmä säilyttää usein nimen. Kirkkokunta oli hajaannuksen jälkeen suurempi.



        "Esikoislestadiolaiset ovat lisänneet siihen (J. Raattamaan kehotuksesta) sanan 'old' ja ovat siten Old Apostolic Lutheran Church."

        >tuo on kehoitus on esikoislegendoja


        "Vanhoillislestadiolaiset (SRK-laisuus) ovat korvanneet sanan 'apostolic' sanalla 'laestadian' ja ovat siten Laestadian Lutheran Church."

        >aiemmin ennen 94 nimi oli
        Association of American Laestadian Congregations" (AALC).




        "Mutta muiden suuntien nimistä en ole ihan varma. Esikoislestadiolaisuudesta erkaantuneet steniläiset ovat ainakin joskus käyttäneet nimeä Firstborn Apostolic Lutheran Church, mutta he ovat aika marginaalinen ryhmä.

        Sillanpääläisiä on minunkin käsitykseni mukaan hyvin vähän Suomessa, en tiedä onko heillä enää edes mitään toimintaa. Suunnan kannatus keskittyy aika ylivoimaisesti Amerikkaan. "

        >Suurin osa sillanpääläisiä sulaantui suomessa rauhansanalaisuuteen. sillanpääläisten yhdistys SVR (suomen vanhoillislestadiolainen rauhanyhdistys) toiminta lamaaantui koska siihen liittyi heidän mukaansa myös ulospotkittuja lakihenkisiä jotka alkoivat uskonpuhdistuksiin. Sillanpääläisiksi lukeutuvia voidaan katsoa olevan suomessa, ne jotka sanovat olevansa 70 luvulla erotettuja mutta eivät katso olevan rahansanalaisia, mutta SVR:n nykyisestä virallisesta toiminnasta en tiedä. Ruotsissa tapaus on morjärveläiset.

        Ei se Raattamaan kehotus ole legenda vaan jokaisen luettavissa esim. kirjassa Raattamaa kirjeet ja kirjoitukset.

        Tosin on olemassa sellainen vl-legenda, että kaikki Raattamaan kirjeet eivät olisi luotettavia, mutta sen minä ainakin jätän omaan alhaiseen arvoonsa kunnes toisin todistetaan.


      • el kirahwi
        vl2003 kirjoitti:

        Kiitokset molemmille, el kirahwi ja hynde.

        Pollarilaiset ja töröläläiset meinasivat mennä sekaisin.

        Pollarilaiset ovat siis näitä, joita mm. makkerin sivuilla on luonnehdittu "äärievankelisiksi". Entäs töröläläiset? Mikä mahtoi olla töröläläis-sillanpääläisten eron syy? LLC:n seurakuntien verkkosivujen mukaan eivät näihin eriseuroihin joutuneet olleet valvoneet uskossa. Mahtaisiko tästä olla konkreettisempaa tietoa? Oliko heillä esimerkiksi synnin luvallisuutta? Muistelisin, että sillanpäälaiset olisivat esimerkiksi olleet hyväksymässä vasemmistolaisuuden ja television; nämähän ovat sinänsä ulkoisia seikkoja. Onko esimerkiksi sinulla Hynde muuta tietoa?

        Tiedätkö Hynde mitä tapahtui Ruotsissa SRK:laisista vanhoillislestadiolaisista 1970-luvulla eronneille/erotettuille? Ovatko he juuri näitä morjärveläisiä?

        Melkoinen soppa nämä eri ryhmittymät ovat;-). Muistelen jostakin lukeneeni kuvausta pohjoisnorjalaisesta kylästä jonka uskonnollista elämää luonnehdittiin mm. mainitsemalla, että paikkakunnalla esiintyi "seitsemän eri lestadiolaissuuntaa".

        Kyseessä oli ehkä kylä nimeltä Bugöynes, josta suomeksi käytetään usein nimeä Pykeija. Sijaitsee Varanginvuonon etelärannalla Itä-Finnmarkissa (=Itä-Ruijassa, jos sitä nimeä halutaan käyttää). Siellä on ainakin monia eri suuntia, jotka kumma kyllä osallistuva jossain määrin toistensa seuroihin. Myös Vesisaaren (=Vadsö) alueella Varanginvuonon pohjoislaidalla on useita eri suuntia.


      • Hynde
        el kirahwi kirjoitti:

        Ei se Raattamaan kehotus ole legenda vaan jokaisen luettavissa esim. kirjassa Raattamaa kirjeet ja kirjoitukset.

        Tosin on olemassa sellainen vl-legenda, että kaikki Raattamaan kirjeet eivät olisi luotettavia, mutta sen minä ainakin jätän omaan alhaiseen arvoonsa kunnes toisin todistetaan.

        Olen vanhoillinen ja saanen pitää näkökantani.

        Esikoisen enemmistö Amerikassa meni pikkuesikoisuuteen. Ja edelleen 1908 sovinnossa Heidemannilaisten kanssa jotkut tunnustivat tehneen esikoisriidoissa kavaluutta käyttämällä hyväkseen Raattamaan auktoriteettia väärentämällä kirjeitä.


      • Hynde
        vl2003 kirjoitti:

        Kiitokset molemmille, el kirahwi ja hynde.

        Pollarilaiset ja töröläläiset meinasivat mennä sekaisin.

        Pollarilaiset ovat siis näitä, joita mm. makkerin sivuilla on luonnehdittu "äärievankelisiksi". Entäs töröläläiset? Mikä mahtoi olla töröläläis-sillanpääläisten eron syy? LLC:n seurakuntien verkkosivujen mukaan eivät näihin eriseuroihin joutuneet olleet valvoneet uskossa. Mahtaisiko tästä olla konkreettisempaa tietoa? Oliko heillä esimerkiksi synnin luvallisuutta? Muistelisin, että sillanpäälaiset olisivat esimerkiksi olleet hyväksymässä vasemmistolaisuuden ja television; nämähän ovat sinänsä ulkoisia seikkoja. Onko esimerkiksi sinulla Hynde muuta tietoa?

        Tiedätkö Hynde mitä tapahtui Ruotsissa SRK:laisista vanhoillislestadiolaisista 1970-luvulla eronneille/erotettuille? Ovatko he juuri näitä morjärveläisiä?

        Melkoinen soppa nämä eri ryhmittymät ovat;-). Muistelen jostakin lukeneeni kuvausta pohjoisnorjalaisesta kylästä jonka uskonnollista elämää luonnehdittiin mm. mainitsemalla, että paikkakunnalla esiintyi "seitsemän eri lestadiolaissuuntaa".

        Töröläläisistä en tiedä kaikkea. Suullisen tiedon mukaan 72-73 tapahtunutta eroa ennen Törölän ja pari muuta opettivat että antaa nuorten olla, ei tarvitse puuttua sillä heillä on omatunto. Seurasi nopea maallistuminen joka johti eroon ja suhteet suomeen katkesivat.

        Kuulopuheitten mukaan
        Sillanpäätä puhuteltiin ja teki parannusta parikymmentä kertaa. Sillanpäällä oli tapana antaa uskottomille anteeksi ilman mitään puhuttelevaa saarnaa. -mitähän tuo tarkoitti, olivat ulkopuolisetkin ymmällään synninpäästöistä. Sillanpääläisyys nimi tulee siitä kun Sillanpää käynnisti SVR yhdistysmuotoista toimintaa käynnistettäessä.
        Sillanpääläiset löysivät amerikan eroitetuista samaa henkeä ja rauhansanalaiset lähenivät sillanpääläisiä.
        Sillanpää kuoli 80-luvun alussa eri kuulopuheitten mukaan joko koirien raatelemana tai koirien hautausmaalle.

        Morjärven, sijaitsee kalixin lähellä ei hyväksytty Suomen televisio päätöstä. Annettiin jokaisen päättää ja koska Luulajassa päin kaikilla oli jo televisio käytäntöön ei haluttu enää puuttua millään tavoin. Kapinoitiin suomalaisten päätöstä vastaan vääränä oppina. ero SRKn kanssa tapahtui vuonna 73.

        Opillinen erona oli Synnin luvallisuutta ja maailman mielteisyyttä ja kovakorvaisuutta koskien televisiota ja muita kristittyjen yhteisiä päätöksiä kohtaaan.
        Seurakuntaoppi muuttui monilla vasta eron jälkeen avaraksi, pikkuesikoisuuden kaltaiseksi. ensin luultiin olleen oikeassa ja odotettiin tilanteen laantumista. Hoitotoimiin pahennuttiin ja SRK:ta syytettiin opin muutoksesta vaikka todellisuudessa Sillanpääläisten oppi muuttui nopeammin. Kun katsoo vanhan ajan opettajien maailman kielteisyyttä niin voi vain ihmetellä kuinka avaraksi se menikään.
        Sillanpääläiset syyttivät vanhoillisia Kososlaisten toiminnasta. Esim. Syytökset siitä että ei sallittu kirkkoon mennä kun sielä oli ei vanhoillinen pappi kuuluivat voimakkaasti kirkkoa arvostelevien kososlaisten toimintaaan. Oulussa erotettiin yhdistyksestä joitain kososlaisia jo 60 luvun alussa kun nämä eivät saaapuneet sovintotilaisuuteen. Nämä erotetut Kososlaiset myös pitivät omia seuroja mm. voimakkaasti kirkkoa arvosteleva Kauppi Torniosta oli puhujana.
        Kososlaiset taistelivat kireästi pappislinjaa vastaan yhteisten kokousten ulkopuolella.

        70- luvun lopulla Kososlaisuutta nähtiin jo jokapuolella kun sen henki oli sisäpiirissä höllä mutta ulkopuolelle kireä ja vaikeasti havaittavissa.
        Kososlaisuudesta tehtiin nöyristelevää julkirippiä 80 luvun vaihteessa eikä sekään ole ollut oikeaa menettelyä kun mentiin paikoin huolestuttavan lähelle uudenheräyksen syventymisen henkeä. Taas oli paikkailtavaa mutta sitten myrskyt tyyntyivät.

        Epäilen että J.Kososen toiminta 30 luvulla on vaikuttanut pollarilaisten toimintaan sen höllänä puolena kun neuvon ja nuhteen sanoja ei pidetty tarpeellisena.

        Toinen epäilys että Sillanpääläisten SVR-toiminta lamaantui kun eroitettuja aitoja Kososlaisia liittyi siihen.


      • pELerin
        Hynde kirjoitti:

        Olen vanhoillinen ja saanen pitää näkökantani.

        Esikoisen enemmistö Amerikassa meni pikkuesikoisuuteen. Ja edelleen 1908 sovinnossa Heidemannilaisten kanssa jotkut tunnustivat tehneen esikoisriidoissa kavaluutta käyttämällä hyväkseen Raattamaan auktoriteettia väärentämällä kirjeitä.

        - - - Mitä seurakunnan nimeen tulee, niin on vanhimmat tässä tuumanneet että se on kaikin puolin sopimaton, että seurakunta heittää vanhan nimensä koska siinä ne on vanhat jäsenet, jotka ovat alusta asti rakastaneet Takkista; ja on teillä ilmanki vanha oppi; ette te suinkaan ole muuttaneet oppia siitä asti kuin Takkinen tuli. Koska teillä on kaikki vanha seurakunnassanne, vaikka tosin huone on uusi, mutta se on syrjäasia, vaan oppi ihmisten kanssa on pääasia, tämä esikoisseurakunta haluaa sentähden, että te pidätte vanhan nimenne ja siihen lisäätte sanan "Vanha" että seurakunnan nimi tulee: "Vanha Suomalainen Apostolis-Lutherilainen Seurakunta"
        Johan Raattamaa, Isak Poromaa, Meri-Pietari Fjeldahl, Henrik O Partapuoli, Nils Olsen Sunna, Nils Anderson Sarni, F.W. Laestadius, Jonas Johansson Purnu, Nils Olsen Ole Hendriksen, Henrik Kangas, E. Samuel Johansson (Vettasjärvi).
        (Vuodelta 1892)

        Olisi kiinnostavaa tietää, mikä kohta vanhoillisten mielestä tässä on väärennetty?


      • Hynde
        pELerin kirjoitti:

        - - - Mitä seurakunnan nimeen tulee, niin on vanhimmat tässä tuumanneet että se on kaikin puolin sopimaton, että seurakunta heittää vanhan nimensä koska siinä ne on vanhat jäsenet, jotka ovat alusta asti rakastaneet Takkista; ja on teillä ilmanki vanha oppi; ette te suinkaan ole muuttaneet oppia siitä asti kuin Takkinen tuli. Koska teillä on kaikki vanha seurakunnassanne, vaikka tosin huone on uusi, mutta se on syrjäasia, vaan oppi ihmisten kanssa on pääasia, tämä esikoisseurakunta haluaa sentähden, että te pidätte vanhan nimenne ja siihen lisäätte sanan "Vanha" että seurakunnan nimi tulee: "Vanha Suomalainen Apostolis-Lutherilainen Seurakunta"
        Johan Raattamaa, Isak Poromaa, Meri-Pietari Fjeldahl, Henrik O Partapuoli, Nils Olsen Sunna, Nils Anderson Sarni, F.W. Laestadius, Jonas Johansson Purnu, Nils Olsen Ole Hendriksen, Henrik Kangas, E. Samuel Johansson (Vettasjärvi).
        (Vuodelta 1892)

        Olisi kiinnostavaa tietää, mikä kohta vanhoillisten mielestä tässä on väärennetty?

        Esikoiset halusivat pitää omanaan tätä askeettista ja tunnettua saarnaajaa, muttei Poromaa hyväksynyt eriseuraista vallan ottoa vaan pysyi vanhoillisissa.


      • el kirahwi
        Hynde kirjoitti:

        Esikoiset halusivat pitää omanaan tätä askeettista ja tunnettua saarnaajaa, muttei Poromaa hyväksynyt eriseuraista vallan ottoa vaan pysyi vanhoillisissa.

        Ovelaa kääntää puhe muuhun aiheeseen... ;)

        Mitä tulee Poromaahan, niin hän yksi niitä jänniä tapauksia, joita useampi suunta "omi" itselleen. Toinen vastaava tulee mieleen Norjasta, Thomas Påve, jolla taisi olla vielä useampi ottajia... Ja Skinnari Oulussa taisi myös olla vähän vastaava tapaus, ainakin jossain määrin.


      • Hynde
        el kirahwi kirjoitti:

        Ovelaa kääntää puhe muuhun aiheeseen... ;)

        Mitä tulee Poromaahan, niin hän yksi niitä jänniä tapauksia, joita useampi suunta "omi" itselleen. Toinen vastaava tulee mieleen Norjasta, Thomas Påve, jolla taisi olla vielä useampi ottajia... Ja Skinnari Oulussa taisi myös olla vähän vastaava tapaus, ainakin jossain määrin.

        Liityy ohimennen aiheeseen kun Poromaan nimi oli alla.
        Ei ollut vastattavaa mahdottomuuksiin kun vaaditaaan tyyliin "todista mikä tässsä on väärin" ja siksi vastasin näin mitä tiedän jostain allekirjoittaneista.


      • Hynde
        el kirahwi kirjoitti:

        Ovelaa kääntää puhe muuhun aiheeseen... ;)

        Mitä tulee Poromaahan, niin hän yksi niitä jänniä tapauksia, joita useampi suunta "omi" itselleen. Toinen vastaava tulee mieleen Norjasta, Thomas Påve, jolla taisi olla vielä useampi ottajia... Ja Skinnari Oulussa taisi myös olla vähän vastaava tapaus, ainakin jossain määrin.

        Liityy ohimennen aiheeseen kun Poromaan nimi oli alla.
        Ei ollut vastattavaa mahdottomuuksiin kun vaaditaaan tyyliin "todista mikä tässsä on väärin" ja siksi vastasin näin mitä tiedän jostain allekirjoittaneista.


      • Emeritus
        el kirahwi kirjoitti:

        Kyseessä oli ehkä kylä nimeltä Bugöynes, josta suomeksi käytetään usein nimeä Pykeija. Sijaitsee Varanginvuonon etelärannalla Itä-Finnmarkissa (=Itä-Ruijassa, jos sitä nimeä halutaan käyttää). Siellä on ainakin monia eri suuntia, jotka kumma kyllä osallistuva jossain määrin toistensa seuroihin. Myös Vesisaaren (=Vadsö) alueella Varanginvuonon pohjoislaidalla on useita eri suuntia.

        Totta kai haluamme käyttää sanaa Ruija.
        Ruijahan tämä kveenien alunperin asuttama alue on, eikä mikään Finnmark.

        Kveenejä asui Ruijassa jo ammoisina aikoina, kuten kuningas Arthurin hovissa vieraillut norjalainen viikinkipäällikkö tai ylimys Ottar 800-luvulla kertoo.
        Tämä asia on haluttu unohtaa puhuttaessa kveenien maahanmuutosta suurina nälkävuosina 1860-luvulla....


      • el kirahwi
        Emeritus kirjoitti:

        Totta kai haluamme käyttää sanaa Ruija.
        Ruijahan tämä kveenien alunperin asuttama alue on, eikä mikään Finnmark.

        Kveenejä asui Ruijassa jo ammoisina aikoina, kuten kuningas Arthurin hovissa vieraillut norjalainen viikinkipäällikkö tai ylimys Ottar 800-luvulla kertoo.
        Tämä asia on haluttu unohtaa puhuttaessa kveenien maahanmuutosta suurina nälkävuosina 1860-luvulla....

        En osaa ottaa mitään tarkkaa kantaa Finnmarkin asuttamiseen siitä ymmärrettävästä syystä, etten ole itse elänyt esihistoriallisena aikana. Mutta haluaisin kuitenkin muistuttaa, että sanoihin ei ole luottaminen. Eli sama sana saattaa tarkoittaa eri ihmisten käyttämänä ja eri yhteyksissä eri asiaa.

        Monille norjalaisille tuottaa vielä nykyäänkin suunnattomia vaikeuksia erottaa kveenit ja saamelaiset toisistaan, ja vielä enemmän sekoittamista on tapahtunut aikaisemmin. Sekaannusta kuvaa se, että saamelaisista käytettiin aikaisemmin hyvin yleisesti sanaa 'finn', kunnes siitä tuli "poliittisesti epäkorrekti".

        Selkäydintuntumalla sanoisin, että olen lähes 100% varma, että suomalaisia ei Finnmarkissa ole ollut 800-luvulla, koska suomalaisasutus ei Suomenkaan alueella siihen aikaan ollut ehtinyt vielä kovin pohjoiseen. Joten todennäköisesti kyseessä olivat saamelaiset.


      • Hynde
        el kirahwi kirjoitti:

        En osaa ottaa mitään tarkkaa kantaa Finnmarkin asuttamiseen siitä ymmärrettävästä syystä, etten ole itse elänyt esihistoriallisena aikana. Mutta haluaisin kuitenkin muistuttaa, että sanoihin ei ole luottaminen. Eli sama sana saattaa tarkoittaa eri ihmisten käyttämänä ja eri yhteyksissä eri asiaa.

        Monille norjalaisille tuottaa vielä nykyäänkin suunnattomia vaikeuksia erottaa kveenit ja saamelaiset toisistaan, ja vielä enemmän sekoittamista on tapahtunut aikaisemmin. Sekaannusta kuvaa se, että saamelaisista käytettiin aikaisemmin hyvin yleisesti sanaa 'finn', kunnes siitä tuli "poliittisesti epäkorrekti".

        Selkäydintuntumalla sanoisin, että olen lähes 100% varma, että suomalaisia ei Finnmarkissa ole ollut 800-luvulla, koska suomalaisasutus ei Suomenkaan alueella siihen aikaan ollut ehtinyt vielä kovin pohjoiseen. Joten todennäköisesti kyseessä olivat saamelaiset.

        Hämeen Meurakas teki aikoinaan ryöstöretkiä saamelaisia vastaan joskus viikinkiaikaan.
        Tosin saamelaisia eli suhteellisen etelässä ainakin Keskisuomen maakunnassa siihenviittaavia paikannimiä ja kertomuksia on.
        Tuskin suomalais asutus on ennen pähkinäsaarenrauhan rajoja paljoa pohjoisempana ollut, luulen että sen ulkopuolella asui lähes pelkästään saamelaisia.


      • Eliza
        Hynde kirjoitti:

        Hämeen Meurakas teki aikoinaan ryöstöretkiä saamelaisia vastaan joskus viikinkiaikaan.
        Tosin saamelaisia eli suhteellisen etelässä ainakin Keskisuomen maakunnassa siihenviittaavia paikannimiä ja kertomuksia on.
        Tuskin suomalais asutus on ennen pähkinäsaarenrauhan rajoja paljoa pohjoisempana ollut, luulen että sen ulkopuolella asui lähes pelkästään saamelaisia.

        Niinsanottuja lappalaisia joita nyt nimikoidaan saamelaisiksi, on ollut kautta Suomen. He ovat toisilta paikkakunnilta kaikonneet tai jääneet niin pieneksi vähemmistöksi, ettei geeniperimä juurikaan näy. Kuitenkin paikkakunnat kuten Padasjoki ja Kiikka ovat väestössään säilyttäneet paljon lappalaisgeenejä. Puhutaanhan "Kiikan mustalaisista".

        Rannikkokansat pitkin esim Japanin, Norjan ja Grönlannin rannikoita ovat tutkimusten mukaan rodullisesti hyvvin yhteneviä Ja senhän näkee jo maallikkokin.

        Siksi Ruijan lappalaislestat suhtautuivat suopeasti vietnamilaissyntyiseen, adoptoituun tytttöön, joka oli puettu lapinpukuun. He hykertelivät tyytyväisinä, katsokaa, hän on kuin yksi meistä, ei erota.

        Minua henk koht kiinnostaa nämä synnyt syvät ja sukujuuret, lähentävänä tekijänä pidän että erään saarnamiehen sukujuuret juontavat ei pelkkään ruotsiin vaan Kuusamoon, toisaalla norjalaisperimä tuo kotikenttäetua Norjan matkoilla, puhe on Lapin Wanhimmista jotka kuuluvat eri "rotuihin" ja niiden yhdistelmiin.


      • Anonyymi
        Hynde kirjoitti:

        Esikoiset halusivat pitää omanaan tätä askeettista ja tunnettua saarnaajaa, muttei Poromaa hyväksynyt eriseuraista vallan ottoa vaan pysyi vanhoillisissa.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Hynde herrassa !

        Jumalan edessä ei kelpaa ihmisen Omavanhurskaus vaan Kristuksen vanhurskaus uskolla omistettuna . Se ainoastaan kelpaa pyhän Jumalan edessä
        Ne ovat siis tulleet kristityiksi jotka on sovitettu Jumalan kanssa totisen katumuksen ja parannuksen kautta . Oikea kristillisyys on hengessä ja totuudessa eikä siihen saa tulla pakkoparannuksia tervehtimis kieltoja tai seurakunnasta erottamista . Vanhoilliset eivät usko että kristitty saa synnit anteeksi ehtoollisessa vaikka he sanovat olevansa Lestadiolaisia . Nyt kuitenkin meidän kallis opetus isämme Rovasti Laestadius saarnaa meille : Totisesti kristitty saa synnit anteeksi ehtoollisessa . Vanhoilliset ovat myös ymmärtäneet omanvanhurskauden saarnasta että vain heidän seurakuntaan kuuluva saa saarnata synnit anteeksi mutta Raamattu todistaa että heränneelle täytyy olla Jeesuksen opetuslapsi mutta kristitty saa uskoa vaikka kuka sen saarnaisi
        Luther sanoo että vaikka aasi saarnaisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Hynde herrassa !

        Jumalan edessä ei kelpaa ihmisen Omavanhurskaus vaan Kristuksen vanhurskaus uskolla omistettuna . Se ainoastaan kelpaa pyhän Jumalan edessä
        Ne ovat siis tulleet kristityiksi jotka on sovitettu Jumalan kanssa totisen katumuksen ja parannuksen kautta . Oikea kristillisyys on hengessä ja totuudessa eikä siihen saa tulla pakkoparannuksia tervehtimis kieltoja tai seurakunnasta erottamista . Vanhoilliset eivät usko että kristitty saa synnit anteeksi ehtoollisessa vaikka he sanovat olevansa Lestadiolaisia . Nyt kuitenkin meidän kallis opetus isämme Rovasti Laestadius saarnaa meille : Totisesti kristitty saa synnit anteeksi ehtoollisessa . Vanhoilliset ovat myös ymmärtäneet omanvanhurskauden saarnasta että vain heidän seurakuntaan kuuluva saa saarnata synnit anteeksi mutta Raamattu todistaa että heränneelle täytyy olla Jeesuksen opetuslapsi mutta kristitty saa uskoa vaikka kuka sen saarnaisi
        Luther sanoo että vaikka aasi saarnaisi

        Ei vanhoillisissa kukaan ole pysynyt, liike perustettiin 1902 aikoihin hajaannuksen jälkeen eri ideologian varaan, kun Jellivaarasta oli johdettu.

        Liikkeen tilan nyt näkee jokainen, tuskin nurkkakuntaisemmaksi ja itserakkaamaksi "vain me" liikkeeksi voisi enään tulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Hynde herrassa !

        Jumalan edessä ei kelpaa ihmisen Omavanhurskaus vaan Kristuksen vanhurskaus uskolla omistettuna . Se ainoastaan kelpaa pyhän Jumalan edessä
        Ne ovat siis tulleet kristityiksi jotka on sovitettu Jumalan kanssa totisen katumuksen ja parannuksen kautta . Oikea kristillisyys on hengessä ja totuudessa eikä siihen saa tulla pakkoparannuksia tervehtimis kieltoja tai seurakunnasta erottamista . Vanhoilliset eivät usko että kristitty saa synnit anteeksi ehtoollisessa vaikka he sanovat olevansa Lestadiolaisia . Nyt kuitenkin meidän kallis opetus isämme Rovasti Laestadius saarnaa meille : Totisesti kristitty saa synnit anteeksi ehtoollisessa . Vanhoilliset ovat myös ymmärtäneet omanvanhurskauden saarnasta että vain heidän seurakuntaan kuuluva saa saarnata synnit anteeksi mutta Raamattu todistaa että heränneelle täytyy olla Jeesuksen opetuslapsi mutta kristitty saa uskoa vaikka kuka sen saarnaisi
        Luther sanoo että vaikka aasi saarnaisi

        MItä uskovat esikoislestadiolaiset ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vanhoillisissa kukaan ole pysynyt, liike perustettiin 1902 aikoihin hajaannuksen jälkeen eri ideologian varaan, kun Jellivaarasta oli johdettu.

        Liikkeen tilan nyt näkee jokainen, tuskin nurkkakuntaisemmaksi ja itserakkaamaksi "vain me" liikkeeksi voisi enään tulla.

        PURNU perusti esikoslestadiolaisuuden.


    • eriseurat

      Sarvipään uskontoja on ja tulee lisää koko ajan.
      Vihollinen käyttää kaikki konstit.

      • julli

        Kuulostaa jotenkin verkostomarkkinoiti systeemiltä?


    • kljghj

      kdfusyg

      • lgjh,kg

        iutrery


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      740
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      656
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe