Rakas matkaystävä, tahdon sanoa sinulle, joka kipuilet vaikeuksiesi keskellä. Ei ole sinun hyvä mennä Jumalan lasten luokse. Sinua ei ymmärretä.
Jos haluat puhua vaikeuksistasi, sulle nauretaan. Ei ojenneta auttavaa kättä.
Rauhanyhdityksen seurat ovat vain niille, joilla menee elämässään hyvin.
Ja sinä, jolle ei ole suotu näitä tässä ajassa tarvittavia sosiaalisia taitoja, älä sinäkään hyvä matkaystävä vain mene rauhanyhdistykselle seuroihin. Et tule saamaan osaksesi ymmärrystä. Sinä saat kokea ivaa ja pilkkaa. Sinulle ehkä myös nauretaan aika makeasti. Et voi myöskään välttyä siltä, että sinusta ruvetaan puhuu pahaa selän takana.
Mutta sinä rakas ystävä, joka olet passiivinen, etkä muutenkaan halua, tai koe tarvetta olla yhteydessä muihin matkaystäviin, sinä kyllä saat olla seuroissa ihan vapaasti. Kukaan ei sua huomaa. Saat mennä siellä ihan, ku olisit yksin. Sinusta ei takuulla puhuta mitään pahaa, koska sua ei huomata. Ei sun olemassa olosta kukaan tiedä, ellei kotisiionisi sitten satu olemaan pieni. Silloin sullekin käy samoin, kuin noille edellä mainitsemilleni.
Onneksi on nettiseurat ja tarvittaessa voi turvautua epäuskoisten antamaan arvokkaaseen tukeen. Minullakin on rakkaita ystäviä siionimme ulkopuolelta. He eivät ole osallisia tästä elävästä uskosta, mutta he ovat todella mukavia ystäviä.
Jos voit huonosti, ry ei ole sun paikka!
5
126
Vastaukset
- -79
Onkohan kirjoittajalla huono omatunto siitä, että ei ole saanut tarpeeksi huomiota mennessään ry:lle? Vai mikä mättää? Kirjoitat aivan kummallista tekstiä. Kun on vaikeaa, on hyvä ottaa uskovaisiin yhteyttä, eikä taistella yksin itsensä kanssa. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että enemmän saan tukea ja turvaa uskovilta ystäviltä ja perheeltä. Seuroihin on aivan kaikki tervetulleita. Suosittelisin yhteyden ottoa, esim. omaan perheeseen, jos perhe on uskomassa, tai uskoviin ystäviin. Yksin ei kukaan pääse eteenpäin. Siinä vain junnaa paikoillaan, niin kauan että palaa loppuun.
- rajalla.
En saanut enää hyväksyntää siionissa, kun mulla rupes menee huonosti. Yritin pitää ystävyyssuhteita meikäläisiin, mutta ne eivät lopulta kantaneet. Minusta ruvettiin puhuu pahaenteisiä juoruja, suhtautuminen mua kohtaan muuttui. Ei ollu ketään, joka ymmärtäis minua. Useissa kylissä minut naurettiin pihalle. Luulin, että uskovaiset matkaystävät auttaisivat mua aina. No auttoivat niin kauan, kun mulla oli vielä hyvä "status". Kun se monien syiden takia romahti, ystävätkin rupesivat karttaa mua... Siitä seuras monenlaisia ongelmia ja lopulta syrjäydyin liikkeen sisällä. Yhteydenotto puhujaveljiin on ylivoimaisen vaikeaa, enkä oikein jaksa uskoa, että nekään voi asialle yhtään mitään.
- etsivä-xx
rajalla. kirjoitti:
En saanut enää hyväksyntää siionissa, kun mulla rupes menee huonosti. Yritin pitää ystävyyssuhteita meikäläisiin, mutta ne eivät lopulta kantaneet. Minusta ruvettiin puhuu pahaenteisiä juoruja, suhtautuminen mua kohtaan muuttui. Ei ollu ketään, joka ymmärtäis minua. Useissa kylissä minut naurettiin pihalle. Luulin, että uskovaiset matkaystävät auttaisivat mua aina. No auttoivat niin kauan, kun mulla oli vielä hyvä "status". Kun se monien syiden takia romahti, ystävätkin rupesivat karttaa mua... Siitä seuras monenlaisia ongelmia ja lopulta syrjäydyin liikkeen sisällä. Yhteydenotto puhujaveljiin on ylivoimaisen vaikeaa, enkä oikein jaksa uskoa, että nekään voi asialle yhtään mitään.
oletko avannut kaksi samansisältöistä ketjua?
- rajalla.
etsivä-xx kirjoitti:
oletko avannut kaksi samansisältöistä ketjua?
Olemme. Siis meitä on kaksi, jotka olemme jutelleet näistä asioista. Päätimme sitten ottaa ja kirjoitella tuntemuksiamme tänne. Toinen meistä on väsynyt uskomiseen, eli ei enää jaksa käydä lainkaan seuroissa, ja toinen, eli minä, yritän vielä kilvoitella uskossa.
- ohd.3
surullista kuultavaa. Voiskohan olla mahdollista, että toisella paikka kunnalla ihmiset voisivat suhtautua ehkä paremmin? Vaikka tietenkään, ei paikkakunnan vaihtaminen mikään ratkaisu tuohon voi olla, kun ei se entisiä ystävä suhteita takaisin tuo. Harmittaa kovin, ku eivät puhujaveljet pitäneet huolta. Tuollaisessa asiassahan sitä tukea kovin tarvitsisi. Tunnen erään perheen, jossa on myös ollut vaikeaa syystä ja toisesta, välillä ovat kieltäneet uskonsa, ja tulleet takaisin, ja seilanneet tätä samaa väliä. Nyt he ovat myös siinä pisteessä, että eivät puhuja veljet enää tiedä mitä tehdä... :/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial151730Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1401712Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3041352Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221098Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2101086- 132984
- 285965
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3935- 10915
- 77897