Haiman entsyymit

mahavaivainen

Hei! Onko keneltäkään tutkittu haiman erittämiä ruuansulatusentsyymejä vatsavaivojen vuoksi? Itselläni ongelmia ollut jo todella pitkään ja seuraavaksi tutkitaan jokin elastaasi1 ulosteesta. Eli jos jokin tärkeä ruuansulatusentsyymi puuttuu haiman toimintahäiriön vuoksi, voi sekin aiheuttaa todella pahoja vatsavaivoja. Kiitos etukäteen vastauksistanne.

4

5556

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Risto I Puli

Minulla tutkittiin kuusi vuotta sitten pari kertaa elastaasi. Ensimmäisellä kerralla se oli yli 500 ja toisella kerralla 350 eli ei onneksi ollut haiman vajaatoimintaa, Haiman vajaatoiminta on silloin jos elastaasiarvo alittaa 200.

• Ä s

Millaisia mahavaivoja teillä ollut, että päädyttiin tutkimaan ko.entsyymejä? Mitä muita tutkimuksia tehtiin? Itselläni ollut sekalaista mahavaivaa pari kuukautta ja mm. Tähystykset,ultrat tehty. Vatsakipuja ym. Mutta ei ripulia.

• mahavaivainen

Mulla on ollut vuosikaudet mahavaivoja. Paljon leikattu esim. sappirakko poistettu, refluksileikkaus tehty, umppari leikattu, kohtu poistettu. Mahahaava ollut ja peräpukamia hirtetty monta kertaa. Tähystetty monta kertaa molemmista päistä, viimeksi joulukuussa, todettiin haavaumia mahalaukussa. Sain siihen lääkekuurin, mutta mahavaivat senkun jatkuvat. Mulla mahaa polttaa vähän joka puolelta, myös selkä on kipeä. Vessassa joutuu ravaamaan monta kertaa päivässä, tulee limaa tosi usein ja välillä pelkkää vettä. Joskus sellainen olo että pakko päästä nopeasti vessaan ja sitten ei kuitenkaan tule mitään. Tosi ärsyttävää. Ja olen koko ajan tosi väsynyt ja on huono olo. Olin yhteydessä lääkäriini ja sanoin että elämästä ei tule mitään tämän mahan kanssa. No sitten tuli lähete labraan ja lääkäriaika. Siitä vaan huomasin että tutkitaan elastaasi. Eli puuttuisiko jokin tärkeä ruuansulatusentsyymi, kun maha on tälläinen??

• ripuloija olen

Minulta tutkittiin tuo elastaasi tosi voimakkaan ripulin vuoksi, siis sellaisen jo pidempään jatkuneen. Sain jopa lääkityksenkin epäilyllä, että tuo labra kertoisin todellisen syyn. No lopputulos oli, ettei lääke auttanut mitään ja eihän se labran tuloskaan ollut poikkeava.

Lääke oli nimeltään Creon 25000 ja indikaationa oli juuri riittämätön ruuansulatusentsyymien eritys. Eli jotain lääkitystäkin siis löytyy, jos todells tuo elastaasi1-arvo antaa siihen aihetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe