Terve vaan kaikki! Olen tässä jonkin aikaa miettinyt, olisiko Etelä-Suomessa jotain vertaistukiryhmää pakko-oireisille. Tietääkö kukaan asiasta?
Itse olen vajaa 30-vuotias mies ja olisin halukas jakamaan kokemuksia, toisaalta tutustumaan myös toisiin OCD-ihmisiiin. Mielestäni tuntuu erikoiselta, että Suomessa on kymmeniätuhansia pakko-oireisia, mutta mitään tarvetta yhteistyölle tai -toiminnalle ei näytä olevan. Monilta osin näyttää siltä, että kaikki on oireinensa "kaapissa" ja häpeää ajatuksiaan tai toimintaansa. Häpeä on kamala tunne eikä siihen mielestäni kannattaisi jäädä rypemään. Vai kuinka on?
Olen kärsinyt pakko-oireista viimeiset seitsemän vuotta ja tilanteen pahennuttua hakeuduin vuonna 2006 terapiaan. Se auttoi todella paljon ja nykyään elän suhteellisen oireetonta ja onnellista elämää, vaikkakin ajoittain huolet vaivaavat kovastikin. Pakko-oireeni ovat olleet huolia virheiden tekemisestä, sopimattomasta seksuaalisesta tai väkivaltaisesta käyttäytymisestä, sairauksista, epänormaaliudesta ja milloin mistäkin. Kuulun niihin ihmisiin, jotka jäävät jumiin asioihin.
Olen puhunut pakko-oireistani vain lähimmille ihmisille ja koen, että haluaisin puhua asioista enemmän. Mielestäni olisi tärkeätä kohdata muita vastaavista häiriöistä kärsiviä ihmisiä ja jakaa kokemuksia. Mikäli tietää, mistä pakko-oireissa on kyse, on varmasti myös paljon helpompi ymmärtää toista. Uskon, että muillakin ihmisillä on vastaavia tarpeita.
Jos tämä kirjoitus herätti ajatuksia, kirjoita tänne: [email protected]. Olisi hienoa tutustua muihin pakko-oireisiin joko kirjoittamalla tai ihan tosielämässä. Voisihan sitä vaikka jotain säännöllistäkin toimintaa alkaa järjestää, mikäli kiinnostuneita ilmaantuisi. :)
Huoletonta elämää kaikille!
Onko Pääkaupunkiseudulla pakko-oire -vertaistukitoimintaa?
Kevään innoittama
1
207
Vastaukset
- Sohvi
Pääkaupunkiseudulla on nyt uusi vertaistukiryhmä Pakko-oireisille.
Ryhmä kokoontuu mielenterveysyhdistys Verson tiloissa Hyvinkäällä torstaisin 10-11.30.
Infoa ryhmästä lisää:
http://hyvinkaanverso.yhdistysavain.fi/?x103997=122546
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse824627Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093837Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1763627Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.642070Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.781268- 1291132
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1441069- 49979
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä26891