Terve vaan kaikki! Olen tässä jonkin aikaa miettinyt, olisiko Etelä-Suomessa jotain vertaistukiryhmää pakko-oireisille. Tietääkö kukaan asiasta?
Itse olen vajaa 30-vuotias mies ja olisin halukas jakamaan kokemuksia, toisaalta tutustumaan myös toisiin OCD-ihmisiiin. Mielestäni tuntuu erikoiselta, että Suomessa on kymmeniätuhansia pakko-oireisia, mutta mitään tarvetta yhteistyölle tai -toiminnalle ei näytä olevan. Monilta osin näyttää siltä, että kaikki on oireinensa "kaapissa" ja häpeää ajatuksiaan tai toimintaansa. Häpeä on kamala tunne eikä siihen mielestäni kannattaisi jäädä rypemään. Vai kuinka on?
Olen kärsinyt pakko-oireista viimeiset seitsemän vuotta ja tilanteen pahennuttua hakeuduin vuonna 2006 terapiaan. Se auttoi todella paljon ja nykyään elän suhteellisen oireetonta ja onnellista elämää, vaikkakin ajoittain huolet vaivaavat kovastikin. Pakko-oireeni ovat olleet huolia virheiden tekemisestä, sopimattomasta seksuaalisesta tai väkivaltaisesta käyttäytymisestä, sairauksista, epänormaaliudesta ja milloin mistäkin. Kuulun niihin ihmisiin, jotka jäävät jumiin asioihin.
Olen puhunut pakko-oireistani vain lähimmille ihmisille ja koen, että haluaisin puhua asioista enemmän. Mielestäni olisi tärkeätä kohdata muita vastaavista häiriöistä kärsiviä ihmisiä ja jakaa kokemuksia. Mikäli tietää, mistä pakko-oireissa on kyse, on varmasti myös paljon helpompi ymmärtää toista. Uskon, että muillakin ihmisillä on vastaavia tarpeita.
Jos tämä kirjoitus herätti ajatuksia, kirjoita tänne: [email protected]. Olisi hienoa tutustua muihin pakko-oireisiin joko kirjoittamalla tai ihan tosielämässä. Voisihan sitä vaikka jotain säännöllistäkin toimintaa alkaa järjestää, mikäli kiinnostuneita ilmaantuisi. :)
Huoletonta elämää kaikille!
Onko Pääkaupunkiseudulla pakko-oire -vertaistukitoimintaa?
Kevään innoittama
1
212
Vastaukset
- Sohvi
Pääkaupunkiseudulla on nyt uusi vertaistukiryhmä Pakko-oireisille.
Ryhmä kokoontuu mielenterveysyhdistys Verson tiloissa Hyvinkäällä torstaisin 10-11.30.
Infoa ryhmästä lisää:
http://hyvinkaanverso.yhdistysavain.fi/?x103997=122546
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3073025Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1212049
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492033Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121385- 671379
- 661337
- 681263
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781233