Tuntui siltä, että taas yksi kirjoitus muiden joukkoon, vaan silloin kun itse tarvitsin apua, niin mistään ei mitään fiksua selviytymistarinaa löytynyt.
Ajattelin kertoa miten itselläni 50e pikavippi johti syöksykierteeseen. Se nyt sattui olemaan pakollinen tarve polttoaineeseen, että pääsin juhlimaan uuttavuotta. Vippini maksoin uudenvuoden jälkeen, mutta helppous oli todettu. Itse työskentelin 2vk palkkaperiodina kuljettajana. Oli todella vaikeaa aina pyöritellä kaikki sähkölaskut, vuokrat, verot ja vakuutukset kerralla. Joten niiden maksuun aina lainasi pikavippiä, että sai kaiken kunniallisesti maksettua. Kahden viikon päästä oli taas uudet laskut ja taas vipit maksettu pois.
Tätähän ei tarvitse kauaa harrastaa, koska juuri nämä korot ryöväsivät minulta enemmän ja enemmän rahaa. Kertaakaan en vippiä mihinkään rientoihin tai muuhun sellaiseen ottanut. Pikemminkin omaa tyhmyyttä asua ylikalliissa asunnossa ja ajaa bensarosvo autolla.
Lopulta tultiin siihen pisteeseen, että lainaa ei enää voinut maksaa lainalla. Kirje käräjäoikeudesta ja sieltä käsittelykuluja lainan päälle. Ja ulosottoon. Tätä hullunmyllyä oli jatkunut nyt jo toista vuotta. Asiasta ei uskaltanut puhua, kun hävetti niin paljon. Ahdistusta, itsetuhoisia ajatuksia ja tuntui siltä että tästä ei ole pääsyä pois.
Lopulta otin kaverini juttusilla ja kerroin sille koko tarinani. Pyysin häntä takaamaan pankkilainan, jolla koko sotku häviäisi pois. Hän suostui.
Pankissa oli vielä vääntöä, koska heidän mielestään takaaja oli liian nuori. Mutta lopulta pääsimme yhteisymmärrykseen. Lainaa korkojen kera tuli 6500e; se oli kallis 50e se.
Nykyään kerron avoimesti ystäville, kavereille tarinaani.. jotta heillä ei lähtisi samallalailla homma hanskasta. En häpeile virhettäni, vaan ylpeä että sen sai loppumaan.
Eli monenlaisia tarinoita on ja fiksutkin ihmiset tekevät virheitä. Mitä minun olisi pitänyt tehdä, niin lopettaa se heti alkuun, kun tajusi ettei maksukyky enää riitä ja ottaa yhteyttä vaikka vanhempiin tai muihin läheisiin.
Nyt näin neljän vuoden jälkeen luottotietoni tulevat takaisin ja laina on maksettu, mutta samaa virhettä en enää uudelleen tee.
Fiksuihin kysymyksiin vastailen mieluusti.
Pikavipistä vuosien helvetti
Selviytynyt
3
190
Vastaukset
- Tyhmä on tyhmä
En jaksanut lukea tuota kun oli niin pitkä, mutta senverran voin sanoa, että tyhmä olet.
- 8+16
Tämä on sitä rehellisyyttä jota tarvitaan jotta oikeasti ymmärretään millaiseen liemeen nämä vipit ihmiset ajaa. Siinä saa Kuusistot ja muut jauhaa mitä jauhavat. Kaikki kuitenkin rehellisyyden nimissä tietää millaista vastuutonta bisnestä pyöritetään.
Itse selvisin myös monen vuoden rundista "nippanappa" , mutta selvisin.... - Tyhmä on tyhmä
8 16, en jaksa uikutustasi kuunnella, mutta senverran voin sanoa, että tyhmä olet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m644021Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7163825Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3993619Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o823437Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363189Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582678- 502655
- 1212542
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise142209Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182199