Ken uskaltaa olla rehellinen?
Ottaako koskaan pannuun kun ei voi ottaa yhtään alkoa? Se kun olet juhlissa etkä voi ottaa sitä jlasillista uhlakuohuvaa, tai iltaisin rentoutua kera viinilasillisen..?
Moralisointi on nyt turhaa, en sitä kaipaa, en ota lasillistakaan koska rakastan vatsassani asuvaa pientä ihmisenalkua! Mutta joskus turhauttaa, kun mielialat heittelee ja hormonit jyllää eikä oloa voi rentouttaa juuri millään kuin odottamalla että hormonit tasaantuu. Olen niitä ihmisiä jotka nauttii lasin valkkaria silloin tällöin. Joskus se saattaa olla illan kohokohta: lapset nukkuu, oma rauha, oma aika, kirja/hyvä elokuva ja lasi viiniä.......
Nyppiikö ketään, rehellisesti sanottuna?
57
1231
Vastaukset
- kteuyktyk
Kyllä nyppii välillä, ei nyt mitenkään usein tai paljoa, ehkä 2 -3 kertaa koko raskauden aikana. Mutta kyllä ainakin minä meinaan hyvällä omallatunnolla lähteä tuulettumaan kun lapsi n.1kk ikäinen. Ja tässä ei mielestäni ole mitään pahaa, sillä voin pumpata rintamaitoa vauvalle tarpeeksi jääkaappiin odottamaan ja lapsella on myös rakastava isä joka häntä osaa hoitaa samalla lailla (tuon yhden illan ajan) kuin äitikin!!
Ottaa oikein päähän sellaiset ihmiset jotka katsovat äitiä kieroon jos joskus käy tuulettumassa kavereiden kesken, minun mielestäni isä ja äiti ovat TASAVERTAISIA, ainut että isä ei osaa imettää... muuta eroa ei ole!! - kyllä vaan
Kyllä vaan, vaikkakin täysi nollalinja ollut koko raskausajan. Kyllä mä odotan sitä, että vauva on maailmassa ja voin illalla ihan rauhassa nauttia vaikkapa siiderin. :) ja en minkään aijo jäädä ikiajoiksi neljän seinän sisälle vauvan kanssa. Kyllä meinaan lähteä vauvan ollessa kuukauden tai parin, tuulettumaan. Kyllä se isä vauvan kanssa pärjää jos menen muutamalle. Sen olen kyllä ansainnut rankan ja stressaavan odotuksen jälkeen. =)
- Entinen odottaja
Hei!
Kun olin raskaana selitin kans kaikille miten minä kyllä menen sitten viihteelle heti kun vaan voi, taisin täälläkin kirjoittaa aloituksen aiheesta ja kimppuuni hyökkäsi hyeenalauma leimaamaan alkoholistiksi ja surkeaksi äidiksi =D
Miksi hankkia lapsia jos jo odotusaikana odottaa vain että pääsee niistä esitten eroon jne.....
No, lapsi oli 1kk ikäinen kun päätin että nonniin, nyt minä lähden kaljalle!
Nyytti kotona isin kanssa, korviketta oli jo aikaisemmin saanut pullosta kun alkuun maitoa ei tullut tarpeeksi.
Neljä olutta join, olin parin tunnin päästä kännissä kuin käki, ja kamala koti-ikävä...
Ja voi sitä morkkista kun pojalla oli tissiä ikävää eikä se pullo ollutkaan niin kova sana kun äiti oli siinä vieressä ja tissiä ei vaan saanut.....
Seuraavan kerran lähdin sitten viihteelle 7kk myöhemmin.
Ja kyllä taisin olla rasittavaa seuraa kun koko ajan ihmettelin mitäköhän pojulle kuuluu =D
Vaikka olin vannonut että minähän en sitten pojun perään paru, ja ei se nyt niin voi mennä mitenkään että ei muka pystyisi lähtemään viihteelle kun on pieni lapsi kotona =D
Mutta jokainen on kyllä sen ansainnut että lähtee tuulettumaan!- ole onnellinen
Vanhana äitinä en jaksanut lukea koko viestiketjua.
Kysymys on mielestäni turha; yksikään sikiö ei parista alkoholiannoksesta silloin tällöin vammaudu.
Tärkeämpää olisi miettiä tulevan äidin elämäntapoja kokonaisuudessaan.
Saatko kaikki tarpeelliset ravintoaineet, millä vauva kasvaa?
Suomalaiset vitamiinisuositukset ovat aivan liian alhaisia.
Tiedäthän maitohappobakteerien vaikutuksen?
Sikiö imee itseensä myös äidin mielialan; ajattele positivisesti.
- hgfjk
Saako ne vastata joita ihan rehellisesti ei nypi?
- kuytjrt
Saa, kysymyshän oli että nyppiikö?
- hgfjk
Joo niin oli. Mut nää on usein näitä "ärsyttääkö lapsesi sinua", "eiks raskaana oleminen ole rankkaa", "eikö miehet olekin törppöjä" ja niin edelleen -ruikutuskyselyjä johon jos vastaa että ei, niin vastaus on kysyjän mielestä valhe / tekopyhyyttä / jeesustelua / pätemistä tai muuta vastaavaa. "Ei tänne tartteta taas näitä TÄYDELLISIÄ äitejä syyllistämään!!!1" olis aika tyypillinen reaktio :D
- tyytyväinen äiti..
mua ei kyllä nyppiny ei sitte ollenkaa.. ennen join aikas paljonki, mut 5 vuotta olen ollut melkee nolla linjalla alkoholin suhtee.. ei mee rahhaa sellasee turhuuksii.. :) ystävän häät oli viime vuonna ja ei haitannu ollenkaa vaikka en saanu sitä kuohuva lasia käteen :) join tyytyväisenä sen pommakki lasin tyhjäksi..!!
- nounonouno84
No ei kyllä tosiaan nypi ja kyllä mä aika kova juhlija olen ennen lapsia ollut:D
- minäki vastaan
No eipä pahemmin nypi, kun en muutenkaan juo juuri koskaan alkoa, ei oo ikinä ollut tapana esim ottaa just yhtä lasillista jonain iltana keskellä viikkoa.. Ehkä kerran tän raskauden aikana ärsytti todella kun olin kaverin synttäreillä, kun ei voinu edes sitä yhtä ottaa siinä vaiheessa kun porukka oli kännissä kuin käet, mutta lähdinkin sitten kotiin ennen kun muut suuntasivat baariin, onneksi seuranani koko illan oli edes yksi ihana ihminen, kun muut tekivät omia päähän pistojaan kännin varjolla. Mutta kukapa tykkäis katella kännisiä ihmisiä? :D Sitten ku laps on maailmassaa aion kyllä jossain viihteellä käydä, mutta vielä en tiedä milloin, kyllä sitä ehtii. Onneks on tullut juhlittua tähän ikään mennessä tarpeeks niin että viihdyn muutenkin mielummin kotona vaikka leffailtaa viettäen seurana mies/ystävä, limu ja herkut ;D
- miten vaan
ei nypi. Juon alkoholitonta olutta viikoittain ja tykkään mausta. Ei ole tarvetta, että haluaisi lähteä "tuulettumaan" kun vauva syntyy. Tuntuu huonolta ajatukselta.Tarve on kyllä lähteä liikkumaan ja kuntoa kohottamaan kun vauva on ulkona minusta. Nyt, kun viikkoja on 30 monet jumpat jää väliin. 10 vuotta sitten kun esikoiseni syntyi oli tarvetta lähteä pubiin. Ensimmäisen kanssa koin, että vauvan tulo on uhka vapaalle identiteetile johon olin tottunut. Mutta on sanottu, että äiti menettää synnyttäessään lapsen hetkellisesti oman kehon ja "olemisen" vapauden kun vauva tarvitsee äitiä niin paljon(symbioosi) Jos on tarve mennä kaljalle/juhlimaan heti kun vauva on syntynyt, Pitää mennä. Ei se tee sinusta surkeaa äitiä. Itse vaan ajattelen, että juhliminen ja "tuuletus" voi olla aika uuvuttavaa rallia.
- mykiäiskä
Minä oon vissiin jotenkin tosi rajoittunut ihminen, mutta ei mulle oo oikein koskaan alkoholi maistunut ja kännissä oleminenkin on mun kohdalla ollut yhtä tyhjän kanssa - yhtään sen hauskempaa ei ole kuin selvin päinkään ja lopulta muutun aina helvetin kiukkuiseksi. Mitä iloo? Selvin päin olen kuulemma hauskempaa seuraa. No, eipä ole ollut isompi ongelma tosiaan kun en ole koskaan tykännyt alkoholijuomista maunkaan puolesta.
Eli eipä oo kuulkaa tuntunut raskausaikanakaan yhtään missään, että ei oo saanu lillittää menemään.
Sen sijaan olen kyllä pikkuisen ammattikasvattajana huolissani siitä, että nykyään naiset juo tasa-arvon nimissä yhtä lailla kuin miehetkin. Naisten juominen on 60-luvulta lähtien nelinkertaistunut muistaakseni. Kyllä se alkaa näkyä kasvatustyössäkin - ennen lapsilla oli sentään se äiti turvana, kun isä oli viinaan taipuvainen, mutta nykyään ei ole oikein ketään.
Ei mun mielestä ihan biologisinkaan perustein naisten kannattaisi siinä määrin ottaa, kun alkoholi lisää naisilla monenlaisten sairauksien riskejäkin aika tavalla. Enkä nyt tarkoita mitään "lasi viiniä illalla hyvän kirjan kanssa silloin tällöin", vaan sellaista säännöllisempää, isompaa kulutusta, ettei joku jo syyttä vedä hernettä nenäänsä. Mutta on musta silti jokailtainen tissuttelukin vähän epäilyttävää, jos siitä tulee jokin sellainen, mitä ilman ei haluaisi olla, ts. jos joutuu olemaan ilman sitä lasillista yhtenä iltana ja huomaa jo heti ajattelevansa asiaa. Sit taas jos asia ei juolahda mieleenkään, asiassa tuskin on mitään ongelmaakaan.
Ihminen on vapaa silloin, kun ei ole mitään haitallisia riippuvaisuuksia. Äideillähän niitä aina on - yhtä monta kuin lapsiakin. - Vieras233
En käyttäisi omalla kohdallani termiä nyppiminen koska varsinaisesti päähän alkoholittomuus ei ota. Mutta toki on tullut vastaan pari tilannetta jossa olisi ollut hauska ottaa alkoholia. Mä en ymmärrä miten se voi tehdä kenestäkään naisesta vähämoraalisen äidin jos heitäkin huvittaa käydä ulkona. En osaa ajatella että lapsi veisi minulta mitään pois, ainoastaan tuo paljon. Ja yhtälailla olen nuori nainen lapsen jälkeen. Tottakai "turhat" siiderin lipitykset tai pitkät viikonloppureissut jää väliin mutta yhtälailla haluan käydä tietyissä tapahtumissa ja bileissä myös humaltumistarkoituksessa. En ole itse yhden viinilasin juoja. Se ei minulle rentoutta tuo, mutta silloin tällöin tuulettuminen ja hiprakka siihen tulee jossain vaiheessa lapsen syntymän jälkeen varmasti olemaan paikallaan. Aikaa on mielestäni vielä hirveän vaikea määritellä..
- naatiskelija
Tässä keskustelussa on tullut aika paljon esille känni ja humala... En minä niitä kaipaa (enkä edes muista, milloin olisin viimeksi kunnolla humalassa ollut), mutta kaipaan mahdollisuutta yhdistellä hyviä viinejä niille sopiviin ruokiin. Lisäksi lasi samppanjaa olisi aika ihana juttu... :) Käytän siis normaalisti alkoholia pieniä määriä nautiskelutarkoituksessa ja sitä kaipaan näin raskausaikana. Ei se minulle mikään ongelma ole olla ilman, mutta aivan varmasti se ensimmäinen lasi samppanjaa odotusajan jälkeen maistuu ihanalta.
- mykiäiskä
Eiköhän toi oo ihan yhtä luonnollista kuin mulla se, että tykkään kylmäsavulohesta paljon, mutta en oo sen listeriariskin takia varmuuden varalta sit viittiny sitä syödä (no yksissä juhlissa oli voileipäkakussa ja sitä kyllä söin silti) - ja tiedän, että raskauden jälkeen tulen kyllä nautiskelemaan tosta herkusta just niin kuin itse arvelit että ensimmäinen lasi shampanjaa tulee varmaan maistumaan ihanalta. Mutta se on just tätä, että kun alkoholi on vaarallisempaa yleensä ottaen ja sit kun se on vielä joillekin ongelmakin, niin sit siihen liittyy paljon isompia kysymysmerkkejä kuin tommoseen viattoman oloiseen kylmäsavuloheen! ;-D Mutta ei mun mielestä sun kohdalla ole asiassa sen kummempaa eroa kuin mulla ton lohen kohdalla tosta ajatellen, miten itse kuvaat tuota asiaasi. Ja edelleen todella haluan korostaa, että vaikka itselle ei alkoholijuomat maistu, niin ei musta tommonen oo mitenkään epänormaalia, vaan ihan normijuttu, että totta kai sitä saa kaivata sellaisia asioita, jotka on "entisessä elämässä" olleet itselle tärkeitä. Riippuvuudet on sit asia aivan erikseen ja toivotaan, että mahdollisimman harva joutuis sellaisista kärsimään.
- jeppjepjeehna
..."lasi shampanjaa maistuu odotusajan jälkeen..".... pplllluurrrrrppppbbbb! kuulostaa niiiin keksityltä skeidalta että ihokarvat nous jo taistoon..
- Naatiskelija
jeppjepjeehna kirjoitti:
..."lasi shampanjaa maistuu odotusajan jälkeen..".... pplllluurrrrrppppbbbb! kuulostaa niiiin keksityltä skeidalta että ihokarvat nous jo taistoon..
Ensinnäkin, se on samppanja, ei shampanja. Ja kyllä vaan, meillä on tapana juoda lasilliset samppanjaa erityisissä juhlatilanteissa sekä joskus harvoin ihan muuten vain. En sitten tiedä, mikä siinä mielestäsi on keksittyä. Toiset tykkää oluesta, toiset samppanjasta, big deal?
- minävain123
Mulle neuvolassa sanottu molempien raskauksien kohdalla että ihan huoletta voi yhden lasin silloin tällöin ottaa..Siis kunhan ei mitään väkeviä kumminkaan.. Eipä ole tullut otettua kun jouluna viimeksi, ei vaan ole tehnyt edes mieli, mutta silloin join lasin punkkua, rv oli tuolloin jotain 10 paikkeilla. Että ihan hyvin säkin voit sen yhden lasin ruuan kanssa ottaa :) kysy vaik neuvolasta jos et usko :D
- naatiskelija
Tiedän kyllä, että on varsin todennäköistä (tutkimustenkin mukaan), ettei yhdestä annoksesta silloin tällöin ole mitään haittaa. Silti minulla ainakin tuntuu jo yksikin alkoholiannos vähän päässä, eikä vain tunnu hyvältä idealta olla melkein hiprakassa raskaana. Toisin sanoen, olkoon höperöä, mutta en hyvällä omallatunnolla voisi kokonaista annosta juoda. Olen silloin tällöin maistanut suullisen jotain miehen lasista, mutta en enempää. Ja muuten: neuvoloiden kannat näihin asioihin vaihtelevat voimakkaasti. Meidän neuvolassa sanotaan, ettei kannata ottaa pisaraakaan, joten sieltä jos kysyn, niin vastaus ei todellakaan ole, että ota huoletta se lasillinen.
- ohjeet vaihtelee
Mulle ainakin neuvolassa sanottiin, että parempi olla kokonaan ilman alkoa, kun ei ole oikeasti olemassa mitään sellaista tutkimusta missä varmasti sanottaisiin, ettei edes siitä yhdestä annoksesta olisi mitään haittaa... Itse olen ainakin plussatestin jälkeen ollut täysin ilman alkoholia, en ole edes maistanut mitään suullisia tms, kun ei ole tehnyt mielikään.
- namnam
Kyllä nyppii!! Olen töissä ravintolassa ja kun pitkän työyön jälkeen saisi sen yhden siiderin tai bissen avata, niin voin kertoa että kyllä maistuis. Ennen raskautta mulla ei tällasta himoa ollu, vaikkakin nollaamaan oli sillon tällöin päästävä : ) Onneks on noi alkoholittomat vaihtoehdot, vaikkei niitäkään nyt joka ilta tuu juotua. Eniten jotenkin kaipaan sitä nousuhumalan tunnetta muutaman tuopin jälkeen.. En tiiä kuvittelenko vaan tän kaiken ja oonko keksiny ittelleni päähänpinttymän, koska sillon kun se oli ns. sallittua niin ei sitä kuitenkaan niin usein tullut harrastettua.
Uskon että vaikka kovin nyt "uhkailenkin" että ootan niin paljon sitä kun pääsen kunnolla bilettämään, niin voi olla että oon kans sen muutaman tunnin ja muutaman tuopin kunnes on jo ikävä kotiin :) - mkdapnbiaonboö
kyllä nyppii varsinkin kun ollaan meillä iltaa istumassa ja muut korkkailee siinä sitten illan mittaan yhden jos toisenkin ja itse joutuu olemaan kuivin suin. Eikä alkoholittomat ole mikään korvike. No olen kaksi kertaa raskausaikana juonut yhden 0,33 lonkeron mallia % 2 ja risat. Ei sekään ihan sama oo.. no sitten synnytyksen jälkeen voi taas ottaa..
- vähänyppii
Vähän nyppii.. Minä kuulun siihen kategoriaan jonka oli tarkoitus lähteä tuulettumaan kunhan vauva on syntynyt, ajatus oli että ehkä viim. kun lapsi on puolivuotias.. No aikaa kului lähemmäs puolitoistavuotta ennenkuin läksin, pitkän tauon jälkeen oksentelin ja podin hirmuisen krapulan seuraavana päivänä.. :/ No pian siitä sitten raskauduin uudestaan, että se jäi siihen yhteen kertaan. Nyt tässä raskaudessa on tehnyt välillä mieli ottaa vähän ja odotan jo että saisin edes yhden sauna siiderin juoda, muttei minua yhtään huvittaisi kännejä juoda! Tosin alkoholihan ei myöskään imetyksen aikana ole suotavaa, joten taitaapa tuohon vielä aikaa mennä että pääsee korkkaamaan. Eniten nyppii se että puoliso oikein kuin tahallaan juo monena päivänä olutta yhden kaksi, en tiedä mikä häneen on mennyt. Ennen ei ole ollut hänellä tuollaista tarvetta, tai sitten hän oikeasti haluaa vaan ärsyttää minua.
- imetys ja alkoholi
Jos juo imetysaikana silloin tällöin sen yksi tai kaksi, niin siitä ei ole mitään haittaa. Maidossa on sama määrä alkoholia kuin veressäsi, eli promilleja, ei prosentteja. Vauva saa enemmän alkoholia D-vitamiinitipoista. Sen sijaan ei ole suotavaa juoda niin paljon, että että on humalassa lasta käsitellessä.
- LC
Minä en ole oikeastaan ikinä humalahakuisesti juonutkaan, olen kanssa sellainen nautiskelija että pari lasia viiniä kerran pari viikossa tai saunasiideri on aina kuulunut tapoihini. Mua ei niinkään nypi nyt tämä selvinpäin olo, vaan lähinnä se ajatus siitä että sitten kun tekee mieli sitä lasillista niin sitten sitä ei saa ottaa. En minäkään siitä voisi raskaana ollessa hyvällä omatunnolla nauttia.
- kyllä nyppii!
Todellakin nyppii! En ennen raskautta käynyt viihteellä mitenkään ahkerasti, mutta kuitenkin aina silloin tällöin, ehkä kerran tai max. 2x kuussa.
Baareissa ei nyt enää aikapäiviin ole tullut käytyä, mutta kaikenlaista illanistumista kyllä on harrastettu säännöllisesti. Nyt on keväällä ollut poikkeuksellisenkin paljon kaikenlaista kaveriporukan mökkiviikonloppua, iltajuhlaa, valmistujaisia, kihlajaisia, tupareita jne. ja kyllä se ottaa päähän kun aina pitää nököttää selvin päin. Muut kuitenkin ottavat ne parit viinilasit, drinkit, saunasiiderit jne. ja kyllähän itsellekin maistuisi kun muut vieressä skoolaa. Turhauttavaa on erityisesti se, kun koko raskaus on ollut yhtä takkuamista ja siksi emme ole uskaltaneet vielä asiasta muille kertoa. Eli tuo salaaminenkin on oma lukunsa näissä pirskeissä.
Miehen juomiselle en ole kade. Hän juo itsensä humalaan asti hyvin harvoin ja krapulapäiviä meillä ei vietellä, joten se ei harmita. Päin vastoin, hänestä on ollut apua kun on sitten tyjjentänyt minunkin lasit huomaamatta :). Olen kuitenkin sanonut, että minä olen tässä synnytyshetkeen asti vahtinut yhtä soittoa lasta sen 9kk, että turha kuvitella ettei nakki syntymän jälkeen napsahtaisi välillä hänenkin suuntaan. Meillä onneksi mies nimenomaan kannustaa siihen, että heti kun vain jaksan tai omaa aikaa kaipaan, hän jää vahtivuoroon. Tästä olen iloinen ja täysin hyvillä mielin uskallan vaavin jättääkin kun toinen on lastenlääkäri :). Saa nähdä miten se mahdollinen vauvaikävä sitten selätetään jos joskus viihteelle lähden.
Mutta siis alkuperäiseen kysymykseen vielä: ehdottomasti nyppii, mutta en silti koskaan joisi mitään. - Sintare
Niin.. olipas positiivista sakkia liikenteessä :) Ei mitään tiukkiksia :D
Juu täälä kans tekee mieli ihan vaan sitä YHTÄ lasillista ja KOTONA. Ei ole halua lähteä erikseen jonnekkin lasilliselle. Mutta äkkiähän tämä aika lopulta menee! - Välillä nyppii
Odotan toista lastani, enkä ole pahemmin alkoholia nauttinut sitten kesän 2009. Esikoisen odotus- ja imetysaikana en edes maistanut mitään alkoholipitoista, sen jälkeen olen käynyt pari kertaa baarissa, juonut joskus lonkeron saunan jälkeen. Humalaan asti en ole juonut kertaakaan. Liiemmälti ei ole edes tehnyt mieli ottaa mitään. Mutta jostain syystä tämän toisen raskauden aikana olen alkanut kaivata sitä saunalonkeroa ja joskus kyllä harmittaakin, etten voi sitä ottaa. Johtuukohan sitten kesän lähestymisestä vai mistä moinen kaipuu. Tipattomalla kuitenkin mennään taas samaan malliin kuin esikoisenkin kanssa.
- 40+
Olin kaiketi tarpeeksi rellestänyt ja lotranut ja kun aloin odottaa viimein toivomaani lasta 30veenä. Musta tuli 10 vuodeksi lähes absolutisti, mutta sen jälkeen avautui taas maailma muuhunkin:D
- ----------
Nyppii ja pahasti.
En kaipaa baareissa juoksemista tai varsinaista humalaa, vaan hyvää punkkua ruuan kanssa ja aurinkoisella terassilla istumista. - helpostikin
Ei ole ottanut koskaan. Vaikka lapset on jo isoja, olen ollut ottamatta juhlissa ja en muutenkaan tarvitse edes sitä lasillista, vaikka joskus otankin yhtä hyvin voin olla ottamatta. Ja joo, osaan lukea ja katsoa elokuvia ilman alkoholia, pelkällä vichyllä menen pääsääntöisesti. En edes juo viiniä koskaan, joskus olen maistanut ja joo, kraanavesi on parempaa.
- juki789
Kyllä minun tuttavat ovat ottaneet alkoa vaikka ovat raskaana silloin tällöin eikä ole käynyt kuinkaaan jopa tupakkaa polttaneet Lapset ovat ihan ok
- valitettavaa...
No tämä nyt oli varmaan joku provovastaus, mutta jokainen aikuinen ihminen varmaan ymmärtää, ettei yksittäistapausten perusteella voi päätellä yhtään mitään. Missään asiassa. Muuten voisi vetää esim. seuraavia johtopäätöksiä: "minun isoisäni oli sodassa eikä saanut naarmuakaan, sodassa ei siis voi haavoittua eikä kuolla". Kyse on kuitenkin siitä, että päihteiden riskit sikiölle on moneen kertaan todettu ja todistettu, sitä ei tuurilla vahingoittumina selvinneet lapset muuta miksikään.
- absolutisti
kylläpäs täällä on paljon alkoholistiäitejä vastailemassa.Onse kumma että viina hallitsee ihmistä eikä päinvastoin.
- no heheh
Ai että kun sinä olet niin hirmuisen hyvä ihminen, kun olet absolutisti! Onnea, varmasti tunnet itsesi niin paljon paremmaksi, kuin ne, jotka silloin tällöin ottavat lasllisen viiniä tai siideriä. Heitähän tässä ketjussa on ollut paljonkin. Ihan hirveitä alkoholisteja...
- luitko kirjoituksia
no heheh kirjoitti:
Ai että kun sinä olet niin hirmuisen hyvä ihminen, kun olet absolutisti! Onnea, varmasti tunnet itsesi niin paljon paremmaksi, kuin ne, jotka silloin tällöin ottavat lasllisen viiniä tai siideriä. Heitähän tässä ketjussa on ollut paljonkin. Ihan hirveitä alkoholisteja...
Itse asiassa, jos ihmisellä tekee mieli alkoholia ja ei osaa rentoutua ilman viiniä jne. on kyse jo alkoholismista, eli joo alkoholi hallitsee elämää. Ja hoitoalalla kun olen tiedän näitä viinilasi/siideri jne. silloin tällöin tyyppejä....
- no hehheh
luitko kirjoituksia kirjoitti:
Itse asiassa, jos ihmisellä tekee mieli alkoholia ja ei osaa rentoutua ilman viiniä jne. on kyse jo alkoholismista, eli joo alkoholi hallitsee elämää. Ja hoitoalalla kun olen tiedän näitä viinilasi/siideri jne. silloin tällöin tyyppejä....
Luin, mutta luitko sinä? Kirjoittiko täällä joku, ettei osaa rentoutua ilman viiniä? Muistaakseni aika moni kirjoitti, että JOSKUS olisi kiva ottaa se lasi viiniä rentoutuessa. Ei tarvitse myöskään tulkita ihmisten kirjoituksista asioita, joita siellä ei ole. Mutta tästä on turha jatkaa, koska aina löytyy niitä, joiden mielestä viinilasillisen nauttiminen silloin tällöin on alkoholismia. Eiköhän ne isommat ongelmat ole niillä, jotka eivät ilman alkoholia pysty raskausaikana olemaan, kuin niillä, jotka silloin tällöin lasillista kaipaavat. Viini ei ole keino tulla humalaan, vaan todella suuri nautinto ihan makunsa takia. Viininharrastajat tämän tietävät. Jos itse ei ole viineihin perehtynyt, ei sitä voi toki ymmärtääkään.
- Pipo soi?
En ole alkoholisti enkä absolutisti, mutta raskaana ollessakaan en ollut nollalinjalla, vaan juomat jäi yhteen saunaolueen todellakin vain silloin tällöin, tai juhlissa nautittuun shamppanjalasilliseen. Samoin imettäessä. Ja koko aikana, kun lapset oli pieniä, en koskaan ottanut niin paljoa, ettenkö olisi pystynyt lapsistani huolehtimaan täysin turvallisesti, ja esim. viemään heitä autolla päivystävälle lääkärille. Siis useita vuosia meni lähes nollapromilleissa, ja nyt myöhemmin sitten alkoholi ei vaan maistu, eli edelleen otan sen juhlajuomalasillisen tai saunajuoman, ja sen enempää ei sitten maistukaan, sillä aivan yhtä hauskaa voi pitää ilman viinaakin. Eikä ilti tarvitse olla niuho tiukkapipo absolutisti, vaan se siideri saunan päälle on oikein mukava tapa ja maistuu hyvältä! Elämäntapa on täysin muuttunut lasten myötä, iltamenot on jääneet pois, ja mukava lauantai-ilta ei tarkoitakaan kapakkakierrosta, vaan saunaa, kotisohvalla elokuvan kattelua ja jotain hyvää iltapalaa.
- redtuyghjk
luitko kirjoituksia kirjoitti:
Kohtuukäyttö EI OLE alkoholismia, älä liioittele.
- in out in
minusta taas on kyse siitä että nimenomaa IHMINEN HALLITSEE VIINAA näissä teksteissä. pöllö.
- nyppii, ei nypi, nyp
Onkohan kyse riippuvuudesta? Oman odotukseni aikana ei ollut mitään hinkuja juomien suhteen juuri lapsen vuoksi. Niin sinäkin onneksi ajattelet, mutta tuo jatkuva kaipaus vaikuttaa riippuvuudelta, minusta.
Muuten nyppii milloin mikäkin asia, kuten muutosta aiheutuva epäjärjestys toisessa asunnossa tai siivoukset tai koirien tottumattomuus keskustaelämään... Kiristää hermoa hihnan vetäminen tai räksytys pyöräilijöille. Harjoitus tekee mestarin eli kai ne ajallaan vähenevät.
Yksi perjantain kiristys on erään rivariasukkaan levittäytyminen yhteiselle tiealueelle. Hiekkakumpareet on ympärillä, mutta ajan yli ja pysäytän roskikselle mennessä sopivaan kohtaan, ei keskelle ajorataa. Tuo "ystävä" juoksee huutamaan, yksityisalue:((( Hallintaoikeus ei yllä niin pitkälle. Hän muitakin pyrkii pomottamaan tahtonsa alle. Pari kertaa olen kiivaillut...
Hormoneja otin muutaman ja tulin entistä äksymmäksi, joten lopetin. Rypsiöljyllä sitten:))) Olen siis jo vanhempi. - japadabaduu
Olen juonut oluen aina silloin tällöin. Ehkä kaikkineensa 5-7 tölkkiä koko raskauden aikana. En todellakaan usko, että yks 0,33 cl olut olis mitenkään tuhoisa. Juohan ne Ranskassakin ruoan kanssa pari lasillista viiniä oli raskaana tai ei.
Imetysaikana juon jo ihan huoletta. En nyt sentään kahta vuotta ala yhtäsoittoa olla nolla linjalla. - eeteli
No ei kyllä ota pannuun, ei edes tehnyt mieli! Ja ajattelin kyllä että heti kun vaan pääsen, lähden tuulettumaan, mutta enpä vaan henno jättää vauvaa kotia... On keretty ottamaan ja vielä keritään, joten varmaan voi olla ottamatta sen muutaman vuoden :)
- ...........
Itse juon muutenkin niin harvoin ettei tuntunut missään nuo kolme raskautta ilman. Kolmas lapsi 9kk ikäinen ja hups, vieläkään ei ole tullut juotua kuin se yksi kuoharipullo puokkiin miehen kanssa - häiden kunniaksi :) Voimia niille, joilla tekee tiukkaa erilaiset ruokasäännöt. Mulla teki tiukkaa olla ilman graavisuolattua lohta, ko oli niin kova suolannälkä..
- nwc
http://noworkcrew.blogspot.com/ käykää kattooo!
- Kohtuus odotuksessa
Järki käteen sillä puoli maailmaa odottavia äitejä juo lasin viiniä (esim. Italia, Ranska,Espanja) ja lasten asia aivan hyvin. Pohjolassa mennään aina äärimmäisyyksiin, valitettavasti. Alkoholiongelmaiset ovat täysin eri asia.
Voit rauhassa ottaa lasin kuohuviiniä ilman, että lapsen tulevaisuus siitä kärsii.
Kokemusta on ja fiksut täysipäiset lapset. - bitch please!
Jos sä luulet et se yks lasi alkoholia muka on se rauhottavin osa juhlissa tai kotona niin huh huh! Yhdestä lasista ei tule edes hiprakkaa ja alkoholi itsessään ei ole hyvää.
Nestemäistä rasvaa kuin joisi (kalorit saman meinaan). Tyhmä ämmä sanon minä. :D
Harrasta seksii, liiku, nuku pitkään mutta älä juo tai mieti et se on sun elämäs. - Katkolle vaan
Jos alko maistuu niin elä tee lapsia. Taas yksi tunnevammainen lapsi tulossa Suomeen. Jos äiti tarvii alkoa et rentoutuu, niin kerros toki et miten aattelit opettaa oman lapses rentoutumaan? Kun kerran hyvä leffa/kirja ei riitä.
Osta alkoholitonta ja uskottele itselles et juot alkohollista viiniä, niin kyllä rentoudut samalla lailla. Ei se juoma, vaan se tapa.
Jos te äidit haaveilette ulos lähdöstä kun lapsi on vielä mahassa niin miksi ihmeessä ootte tehny lapsia??? Kännis unohtunut ehkäisy vissiin?
Ite ainakin ajattelen siitä kuinka hienon elämän lapseni toivottavasti elää.- kyllästynyt!
No missä siinä viestissä luki, ettei osaa ollenkaan rentoutua ilman viiniä? Taas meni hyvä ketju siihen, että tänne kirjoittaa muutama totuuden torvi, joilla ei maailmassa ole mitään harmaan eri sävyjä, vaan pelkästään mustaa ja valkoista. Tiedoksi voin kertoa, että jos juo viinejä niden hienostuneen maun vuoksi (kuten esimerkiksi minä) eikä humaltuakseen, niin alkoholiton viini on sama, kuin ehdottaisit kulinaristille ruuaksi einespitsaa. Toisin sanoen: aivan järkyttävää kuraa. Mutta et selvästikään ymmärrä viineistä mitään, joten turhahan tätä on selittää. Suomessa on niin pitkään ollut ryyppäyksen kulttuuri, että jotkut eivät edelleenkään tajua, että kaikki eivät juo alkoholia tullakseen känniin. Mutta toki, tuomitkaa rauhassa, minä juon silti lapsen syntymän jälkeen silloin tällöin viiniä lasillisen ihan ruokajuomana ja nautin siitä.
- täytyyhän näiden
nykyäitien saada vetää vaikka raakaa pirtua lärviin jos siltä
tuntuu. AIna pitäs päästä pilettämään, jos jalkaa alkaa vipattaan.
Tottakai olet ansainnut kunnon ryyppyreissut rankan raskausajan
aikana, kuka sitä on sinulta kieltämään.
Joten ei pidä ihmetellä, kun nykyäidit tuppaa olemaan "ihan vähän vaan"
uusavuttomia, joille lapsi on vain rasite jonka voi sysätä syrjään.
Huostaanotto here I come ;-) - Sintare
Muistakaa hei sitten äidit (osa selvästi tajusikin) tässä aloituksessa oli kysymys ihan lasillisesta tai ns annoksesta. En sanonut että tekee mieli baariin tai tekee mieli vetää kännit :D Vaan että viinilasillinen kuuluu normaalisti joinakin iltoina elämäntapoihini, ei PULLOLLINEN eikä JOKAPÄIVÄ. Huomaa kenellä on ongelmia alkoholin kanssa kun lasillinen luokitellaan jo humalahakuiseksi ryyppäämiseksi ja kun ilman ei voi olla ja muuta blaa. Minähän sanoin että en aio ottaa, olisi vain tehnyt mieli YHTÄ LASILLISTA.
Voihan olla että osa haluaa lukea tahallaan väärin ja provosoida, siispä jätän ne väliin. Heti kun puhuin asiallisista vastauksista piti tulla härnäämään ;) Onpas joillakin tylsää :D
Hyvää odotusaikaa absolutisteille, alkoholisteille ja kohtuukäyttäjille :) - moralisoija
Voi hyvänen aika teitä alkoholin orjia. :(
- reinasofia
Yritä nyt olla ottamatta. Lue kirjoja, mene kävelylle, tapaa perhettä, ystäviä, kuuntele musiikkia, mieluummin rauhallista, syö terveellisesti jne. Itsekin ollut raskaana ja hyvin meni.
- no höh...
Öh, osaatko lukea? Alkuperäinen kirjoittaja ei ole missään vaiheessa ollut aikomassakaan alkoholia raskauden aikana juoda...
- Jooooooo!!
"Kuuntele musiikkia, mieluummin rauhallista"
Opetetaan nyt kaikki vaan lapsemme kuuntelemaan klassista musiikkia heti alusta alkaen niin heistä tulee sivistyneitä ja muita parempia! Vanhemmat ovat ihan surkeita ja tuhoon tuomittuja jos kuuntelevat "ei niin rauhallista" musiikkia kuten rokkia tai vaikka trancea, herranjumala!!
..Sori toi vaan kiinnitti huomion! :D ^^
- alkoholiii
ottaa päähän,ei aina,mutta.. :) kyllä tämä taas tästä 12 viikkoa jäljellä :)
- En juo
No tuntuu pahalta sanoa vauvalle vaikka vauva ei ymärräkkään .Et äiti tässä nyt juo parit oluet kohta saat maitoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2343992Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232307Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1401449
- 77929
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127927Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37920Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!330849Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8837J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl61756