Crescent Yotta vai vastaavan hintaluokan maantiepyörä?

Fillarihirmu

Eli aikeena hankkia kevyt jäykkä keulainen fillari työajoon sekä kuntoiluun, ajoa viikossa 100-150km. Yottassa on mielestäni hinta/laatu suhteen riittävät hyvät osat, sain tarjouksen 2012 vuoden mallista hintaan 770€. Osaatteko ehdottaa muuta pyörää?

29

2465

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fillarihirmu
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Eli kokonaishankintaan on varattu tuollainen reilut 1100€? Yotta vaikuttaa pyörältä, joka on tarkoitettu maantiepyöräilijän kakkospyöräksi. Tuolla käytöllä kannattaa ykköspyöräksi hankkia joku perus maantiepyörä, ei fitnesspyörää.

      Oma valintani samassa tilanteessa oli OLMO:n hinnat alkaen pyörä. Se oli tätä vastaava, mutta silloin OLMO:ssa ei käytetty mix'ejä, vaan osasarja oli aina läpikotaisin samaa.

      http://www.velosport.fi/index.php/bike-finder/maantiepyorat/alle-1000/impact-xenon-mix-9v.html

      Jokaisella kauppiaalla on ns. talon merkki, josta hän saa tehtyä parhaat tarjoukset. Kierrä paikkoja ja koita löytää sellainen maantiepyörä kohtuu hintaan, jossa on kuitu tai teräs keula.

      Osaatko mitoittaa pyörän itse? Jos et osaa, niin silloin on parasta ostaa pyörä sellaisesta liikkeestä, joka osaa, vaikka se maksaisikin hieman enemmän.

      Konan Honky Tonk on samassa hintaluokassa ja varmasti mukavampi ajettava kuin koko alumiininen Yotta.

      http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/road/product/review-kona-honky-tonk-10-38691

      Noita arvosteluja luettaessa kannattaa muistaa, että Kona on tyypillinen iso valmistaja, joka down grade'aa pyöränsä lähes vuosittain. Eli joka vuosi uusi malli on vähän huonompi. Ole tarkkana ja vertaa vuosimalleja.

      Itse hakisin viimevuotisia. Jos koko sattuu osumaan, on esimerkiksi pyorahuolto.com:lla vielä viimevuotisia Spessun hinnat alkaen pyöriä.

      http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=65

      Jos osaat mitoittaa itse, niin sitten on koko Eurooppa avoinna. Itse olen käyttänyt Evans Cycles'ia:

      http://www.evanscycles.com/categories/bikes/road-bikes/f

      • hohhoijaaaaaaaasssssss

        Ajoa VIIKOSSA 100-150km. Siis viikossa, eikä päivässä. Jos ajaa sen matkan arkipäivinä se tekee semmosen 25km/päivä ja koska siinä on mukana tyämatka-ajoa, niin sitäkään ei ajeta kerralla eikä ainakaan koko matkaa hiljaisella syrjäisillä hyväkuntoisilla jääneillä.

        Onkohan ihan viisasta tarjota näillä tiedoilla maantiepyörää?

        Kysyjälle vastaukseksi, että sellainen jäykkäkeulainen fillari, mihin saa täyspitkät kurakaaret ja on mitoillesi sopiva on hyvä kunhan se itseäsi miellyttää.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        hohhoijaaaaaaaasssssss kirjoitti:

        Ajoa VIIKOSSA 100-150km. Siis viikossa, eikä päivässä. Jos ajaa sen matkan arkipäivinä se tekee semmosen 25km/päivä ja koska siinä on mukana tyämatka-ajoa, niin sitäkään ei ajeta kerralla eikä ainakaan koko matkaa hiljaisella syrjäisillä hyväkuntoisilla jääneillä.

        Onkohan ihan viisasta tarjota näillä tiedoilla maantiepyörää?

        Kysyjälle vastaukseksi, että sellainen jäykkäkeulainen fillari, mihin saa täyspitkät kurakaaret ja on mitoillesi sopiva on hyvä kunhan se itseäsi miellyttää.

        On viisasta, koska se on mukavampi ajaa ja silloin lenkit pitenevät tuosta. Kannattaa tutustua pyöräilyyn lajina.


      • crossarinpaikkanyt
        hohhoijaaaaaaaasssssss kirjoitti:

        Ajoa VIIKOSSA 100-150km. Siis viikossa, eikä päivässä. Jos ajaa sen matkan arkipäivinä se tekee semmosen 25km/päivä ja koska siinä on mukana tyämatka-ajoa, niin sitäkään ei ajeta kerralla eikä ainakaan koko matkaa hiljaisella syrjäisillä hyväkuntoisilla jääneillä.

        Onkohan ihan viisasta tarjota näillä tiedoilla maantiepyörää?

        Kysyjälle vastaukseksi, että sellainen jäykkäkeulainen fillari, mihin saa täyspitkät kurakaaret ja on mitoillesi sopiva on hyvä kunhan se itseäsi miellyttää.

        Droppitanko on muotia ja sellainen kiinnostaa myös ketjun aloittajaa. Lenkit on lyhyitä mutta jos kiinnostus kunnon pyörän myötä kasvaa niin hyvä. Nyt olis alkuperäiselle hyvä paikka myydä crossareita. Hybridi/fitnrspyörä on myös hyvä. Jos innostus kasvaa niin, myöhemmin toinen pyörä, joka voisi olla maantiepyörä. Maantiepyörien huono puoli on, että sen täytyy olla todella hyvä kunnoltaan ja se tarkoittaa teräs/hiilari osastoa. Alueina käy, muta haarukat hiilaria. Ne maksaa paljon eivätkä ole hyviä työmatka-ajossa eikä varsinkaan talvella. Mutta ajo-ominaisuudet on sitten sitä luokkaa etteivät tapa harrastusta ja siksi suosittelen hankkimaan sellaisen vasta kun on varma että maantiepyöräily on se juttu. Olen nähnyt paljon sellaisia maantiepyörän ostajia, joilla innostus on sammunut kun ensimmäinen viikon mittainen sadekausi on puolivälissä eikä pyörä olutkaan mikään itsestään kulkeva formula. Nykyään vielä näitä alumiinisia täryjyriä suositellaan. Sellaiseen kun lykätään 23 renkaat oikeilla rengaspaineilla, niin toista pitkää lenkkiä ei ihan heti haluta ajella.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        crossarinpaikkanyt kirjoitti:

        Droppitanko on muotia ja sellainen kiinnostaa myös ketjun aloittajaa. Lenkit on lyhyitä mutta jos kiinnostus kunnon pyörän myötä kasvaa niin hyvä. Nyt olis alkuperäiselle hyvä paikka myydä crossareita. Hybridi/fitnrspyörä on myös hyvä. Jos innostus kasvaa niin, myöhemmin toinen pyörä, joka voisi olla maantiepyörä. Maantiepyörien huono puoli on, että sen täytyy olla todella hyvä kunnoltaan ja se tarkoittaa teräs/hiilari osastoa. Alueina käy, muta haarukat hiilaria. Ne maksaa paljon eivätkä ole hyviä työmatka-ajossa eikä varsinkaan talvella. Mutta ajo-ominaisuudet on sitten sitä luokkaa etteivät tapa harrastusta ja siksi suosittelen hankkimaan sellaisen vasta kun on varma että maantiepyöräily on se juttu. Olen nähnyt paljon sellaisia maantiepyörän ostajia, joilla innostus on sammunut kun ensimmäinen viikon mittainen sadekausi on puolivälissä eikä pyörä olutkaan mikään itsestään kulkeva formula. Nykyään vielä näitä alumiinisia täryjyriä suositellaan. Sellaiseen kun lykätään 23 renkaat oikeilla rengaspaineilla, niin toista pitkää lenkkiä ei ihan heti haluta ajella.

        Konan Honky Tonk teräsrunkoisena ja -haarukkaisena ei ole samanlaineen täryjyrä kuin täys alumiininen pyörä kuten Yotta. Toki kannattaa harkita, nostaako budjetin saman tien 2000€:on ja ostaa kuiturunkoisen pyörän.


      • Fillarihirmu

        Tarkoititko että noin 400€ menisi varusteisiin, kypärään, lukkoon ym. pyörän lisäksi? Ajatuksena on ollut hankkia pyörä jolla pystyy ehkä ajamaan vielä talvella tai ainakin myöhään syksyyn ja nuo maantiekiiturit eivät varmastikaan ole parhaita sellaiseen?
        Kiitokset vastauksille.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Fillarihirmu kirjoitti:

        Tarkoititko että noin 400€ menisi varusteisiin, kypärään, lukkoon ym. pyörän lisäksi? Ajatuksena on ollut hankkia pyörä jolla pystyy ehkä ajamaan vielä talvella tai ainakin myöhään syksyyn ja nuo maantiekiiturit eivät varmastikaan ole parhaita sellaiseen?
        Kiitokset vastauksille.

        Nastarenkaat ovat rajoittava tekijä. Maantiepyörään ei yleensä saa nastarenkaita. Lokarit niihin saa, mutta ovat aika harvinaisia Suomessa.

        http://www.wiggle.co.uk/sks-race-blade-clip-on-mudguard-set/

        Cyclocrossariin saa usein mahtumaan nastat ja lokarit.

        Neljäsataa voit laskea äkkiä tarvikkeisiin. Tarvikkeet on yleensä edullisinta tarjouttaa pyörän mukana, jos et saa niitä siirretyä vanhasta pyörästä:
        - kypärä
        - lukkopolkimet
        - pyöräilykengät
        - pyöräilyhousut
        - pullotelineet, pullot
        - satulalaukku, työkalut, pikku pumppu, varasisuri
        - iso mittarillinen pumppu ja
        - U-lukko ainakin.

        Käytännössä ostat myös pyöräilypaidan ja sadetakin.


      • Jäi listasta
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Nastarenkaat ovat rajoittava tekijä. Maantiepyörään ei yleensä saa nastarenkaita. Lokarit niihin saa, mutta ovat aika harvinaisia Suomessa.

        http://www.wiggle.co.uk/sks-race-blade-clip-on-mudguard-set/

        Cyclocrossariin saa usein mahtumaan nastat ja lokarit.

        Neljäsataa voit laskea äkkiä tarvikkeisiin. Tarvikkeet on yleensä edullisinta tarjouttaa pyörän mukana, jos et saa niitä siirretyä vanhasta pyörästä:
        - kypärä
        - lukkopolkimet
        - pyöräilykengät
        - pyöräilyhousut
        - pullotelineet, pullot
        - satulalaukku, työkalut, pikku pumppu, varasisuri
        - iso mittarillinen pumppu ja
        - U-lukko ainakin.

        Käytännössä ostat myös pyöräilypaidan ja sadetakin.

        - pyöräilyhanskat


    • niskahikihikihiki

      - kypärä = suositeltavaa, alk 15€

      - lukkopolkimet = Lyhyillä lenkeillä tarpeettomat, mutta jos/kun alkaa kilometrejä kertymään niin sitten.alk. 30€

      - pyöräilykengät = Sama kuin lukkopolkimissa, muitakin jäykkäpohjaisia kenkiä on olemassa, ja osa fillarikengistä kelpaa myös kioskilla käyntiin alk. 50€

      - pyöräilyhousut = Ihan makuasia, lyhyillä lenkeillä tarpeettomat. Voi korvata myös vaippamallin alkkareilla. Kuitenkin katsoisin vähän mimmoset pöksyt jalassa sotkisin ja kun matkaa alkaa kertymään yli tunnin, niin sijoittaisin rahnat satulaan.

      - pullotelineet, pullot = terve ihminen pystyy hyvin urheilemaan reilun tunnin ilman juomista, mutta etenkin kuumalla kelillä ihan ookoo jos ei ole/halua käyttää juomareppua. al. 5€

      - satulalaukku, työkalut, pikku pumppu, varasisuri = asiaa. alk. yht 20€

      - iso mittarillinen pumppu ja = ilmankin pärjää jos osaa käydä huomtoasemalla. Jos presta venttiili, niin venttiilinpään muunnin alk. 1€

      - U-lukko ainakin. = muitakin toimivia lukkoja on, mutta Uu on erinomaisen hyvä. Alk. 0€ (jos saa tingattua filon mukana)


      Nastarenkaat eivät ole pyörässä pakolliset. Kuitenkin syys/kevät/talvipyöräilyssä on suositeltavaa käyttää muutaman pykälän paksumpia ja pitävämmällä kuviolla olevia renkaita kun kesäisessä maantiepyöräilyssä. Ja ne kurasuojat on myös enemmän kuin suositeltavia.
      Pakolliset on myös heijastimet edessä ja takana, sekä valot edessä (jo hämärässä). Hintaa vitosesta ylöspäin. Kypäräkin on "pakollinen", mutta jos ei tarvitse kuitenkaan käyttää jos ei tahdo.. Suositeltavaa kypärän käyttö kuitenkin on.

      Kaikki muut voit ostaa sitä mukaa kun tarvetta ilmenee. Kuitenkaan en jäisi odottamaan milloin tulee tarvetta mukana kulkevalle paikkausvälineille/sisäkumille ja pumpulle. Työkalujen suhteen jättäisin ne vitosen yleissarjat ostamatta, sillä parilläkympillä saa jo toimivia...

    • ajajajajaaajaopettaj

      "Pakolliset on myös heijastimet edessä ja takana, sekä valot edessä (jo hämärässä)."

      Heijastimet myös sivuille kumpaankin päähän, eli etu ja takarenkaaseen on pakolliset kun alkaa hämärtää > http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/haku.php?pid=678&we_objectID=2423

      Toisin sanoen, sitä maantiefiloa kantsi ajatellakkaan. Son kesäpeli suomessa ja piste. CC/Hybridi on oikea valinta. Crossarien suhteen tulee tuo hinta monelle vastaan, sillä vaikka kuka sanois ja mitä, niin halvimmat crossarit ole yhtään kummempia kun muutaman satasen halvemmat hybridit. Jääpähän sitten rahaa sijoittaa varusteisiin. Sen lisäksi, jos siis liukkailla ajelee, kantsii huomioda että suora tanko ja matalampi painopiste (raskaampi filo) tarkoittaa vakautta helpompaa hallittavuutta. Droppitanko ja korkeampi painopiste tarkoittaa monipuolisempaa otevalikoimaa ja keveyttä. Sekä crossarilla että hybridillä pärjää mainiosti kesät ja talvet, ajelee pyörä ja maantiellä, kuin myös hiekkatiella ja poluilla. Fitnespyörä on minusta vaihtoehto vain jos ajat pääsääntöisesti kesällä lyhyitä lenkkejä ja työmatkaa, etkä jostain syystä halua maantiepyörää.. harrastat fitnestä ;)

      Jos ajelu on enimmikseen työmatkaa ja lenkkeily on satunaista, niin hybridi. Jos lenkkeily on isommassa roolissa ja aikoo samalla filolla huristella työmatkat, niin crossari Kummalakin pyörätyypillä tekeepi myös päivä ja vähän pitempiäkin retkiä. Eli mainioita pyöriä suomen olosuhteisiin.

      Tähän loppuun sitten maininta, että tunnettu tosiasia pyöräilyinnon sammumiseen on vääränlaisen pyörän valinta. Yleensä on ostettu kilpafillari (useimiten maastoon) ja koska ne eivät ole sillai kivoja ajaa, mitä aloitteleva kuntopyöräiliä tykkää niin into sammuu. Useimmilla on se perstuntuma pyöräilyyn hankittu peruspyörillä. Sitten kun mahdollisesti pitkänkin tauon jälkeen alkaa poljeskelemaan muuallekki kun lähiterassille kaljalle, niin kilpapyörän tarjoama ergonomia ja tiukka tuntuma tiehen tekee ajamisesta epämukavaa ja harrastus jää sitten siihen fiinillä fillarilla kerran kesässä oluelle - ajeluun.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Alle kymmenkiloisessa pyörässä ei tarvita lain mukaan heijastimia. Eikä niistä oikestikkaan ole hirveästi hyötyä. Vaatteiden kikas väri ja heijastimet ovat pyörän heijastimia tärkeämmät.

        Jos lenkkeilee pimeällä, kannattaa käyttä led-valoja. Ne kannattaa varsinkin kaupungissa pitää vilkulla. Erottuvat valosaasteest paremmin. Eteen totta kai valkoinen ja taakse punainen.

        Alkuperäisen kysyjän spekseillä maantiepyörä on fiksuin valinta, jos ei ole tarvetta nastarenkaisiin. Jos on tarvetta nastoihin, niin sitten cyclocrossari.

        Edellinen kirjoittaja ei ymmärrä polkupyörien mukavuudesta pätkääkään. Hänellä ei ole kykyä analysoida mikä tekee fillarista mukavan lenkillä: kevyt, hyvin suodattava runko ja mukava kohtuu matala ajoasento jota voi muutella.


      • Fillarihirmu
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Alle kymmenkiloisessa pyörässä ei tarvita lain mukaan heijastimia. Eikä niistä oikestikkaan ole hirveästi hyötyä. Vaatteiden kikas väri ja heijastimet ovat pyörän heijastimia tärkeämmät.

        Jos lenkkeilee pimeällä, kannattaa käyttä led-valoja. Ne kannattaa varsinkin kaupungissa pitää vilkulla. Erottuvat valosaasteest paremmin. Eteen totta kai valkoinen ja taakse punainen.

        Alkuperäisen kysyjän spekseillä maantiepyörä on fiksuin valinta, jos ei ole tarvetta nastarenkaisiin. Jos on tarvetta nastoihin, niin sitten cyclocrossari.

        Edellinen kirjoittaja ei ymmärrä polkupyörien mukavuudesta pätkääkään. Hänellä ei ole kykyä analysoida mikä tekee fillarista mukavan lenkillä: kevyt, hyvin suodattava runko ja mukava kohtuu matala ajoasento jota voi muutella.

        Minkälaista cyclocrossia suosittelisitte, sopivin rungon koko taitaa olla 58cm kun pituutta ajajalla on186cm. Tai muotoillaan vaikka kysymys niin että millaisen pyörän saa 1000€-1200€ budjetilla (pelkkä pyörä ilman varusteita ), löytyykö tästä hintaluokasta yksilöitä hydraulisilla levyjarruilla talviajoa ajatellen? Kävin erästä cycloa koepolkaisemassa, olikohan se Felt vai Univega... mallia en muista mutta suht hyvältähän se tuntui noin ajoasennoltaan, 58 tai 60cm rungolla.


      • Fillarihirmu
        Fillarihirmu kirjoitti:

        Minkälaista cyclocrossia suosittelisitte, sopivin rungon koko taitaa olla 58cm kun pituutta ajajalla on186cm. Tai muotoillaan vaikka kysymys niin että millaisen pyörän saa 1000€-1200€ budjetilla (pelkkä pyörä ilman varusteita ), löytyykö tästä hintaluokasta yksilöitä hydraulisilla levyjarruilla talviajoa ajatellen? Kävin erästä cycloa koepolkaisemassa, olikohan se Felt vai Univega... mallia en muista mutta suht hyvältähän se tuntui noin ajoasennoltaan, 58 tai 60cm rungolla.

        No joo, asiaa vähän tutkin niin kalliiksi tulee nuo hydrauliset jarrut kun pitää kahvoja vaihtaa?:/


      • Fillarihirmu
        Fillarihirmu kirjoitti:

        Minkälaista cyclocrossia suosittelisitte, sopivin rungon koko taitaa olla 58cm kun pituutta ajajalla on186cm. Tai muotoillaan vaikka kysymys niin että millaisen pyörän saa 1000€-1200€ budjetilla (pelkkä pyörä ilman varusteita ), löytyykö tästä hintaluokasta yksilöitä hydraulisilla levyjarruilla talviajoa ajatellen? Kävin erästä cycloa koepolkaisemassa, olikohan se Felt vai Univega... mallia en muista mutta suht hyvältähän se tuntui noin ajoasennoltaan, 58 tai 60cm rungolla.

        Tässä kyseisen pyörän tietoja josta edellä mainintaa:

        Univega Antaris X-PRo

        Cyclo Cross kolmoisohennettu alumiinirunko
        Hiilikuituinen etuhaarukka
        Vaihtajat E/T Shimano Ultegra 2x10, vivut 105
        Kiekot: Mavic Aksium
        Ohj tanko, kannatin, satulaputki: FSA
        Istuin: Fizik Aliante
        Runkokoot: 52, 56, 58cm
        sh: 1499e
        Nyt: 999e


      • älätaaspuhusontaa
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Alle kymmenkiloisessa pyörässä ei tarvita lain mukaan heijastimia. Eikä niistä oikestikkaan ole hirveästi hyötyä. Vaatteiden kikas väri ja heijastimet ovat pyörän heijastimia tärkeämmät.

        Jos lenkkeilee pimeällä, kannattaa käyttä led-valoja. Ne kannattaa varsinkin kaupungissa pitää vilkulla. Erottuvat valosaasteest paremmin. Eteen totta kai valkoinen ja taakse punainen.

        Alkuperäisen kysyjän spekseillä maantiepyörä on fiksuin valinta, jos ei ole tarvetta nastarenkaisiin. Jos on tarvetta nastoihin, niin sitten cyclocrossari.

        Edellinen kirjoittaja ei ymmärrä polkupyörien mukavuudesta pätkääkään. Hänellä ei ole kykyä analysoida mikä tekee fillarista mukavan lenkillä: kevyt, hyvin suodattava runko ja mukava kohtuu matala ajoasento jota voi muutella.

        Vaikuttaa että edellinen kirjoittaja tietää polkupyöristä ja niiden ominaisuuksista enemmän kun alkuperäinen. Lisäksi alkuperäinen ei näemmä osaa lukea. Alle kympin tai yli 12 vaihteisessa pyörässä ne heijastimet on yhtä pakolliset kuin mummunpyörässä ellei tyydy ajamaan Pelkästään päivänvalossa.

        Crossari on ok vaihtoehto.


      • älätaaspuhusontaa
        älätaaspuhusontaa kirjoitti:

        Vaikuttaa että edellinen kirjoittaja tietää polkupyöristä ja niiden ominaisuuksista enemmän kun alkuperäinen. Lisäksi alkuperäinen ei näemmä osaa lukea. Alle kympin tai yli 12 vaihteisessa pyörässä ne heijastimet on yhtä pakolliset kuin mummunpyörässä ellei tyydy ajamaan Pelkästään päivänvalossa.

        Crossari on ok vaihtoehto.

        Siis tuo fillarihirmun laittama crossari on ok.


      • Joo, siis ei
        älätaaspuhusontaa kirjoitti:

        Siis tuo fillarihirmun laittama crossari on ok.

        Ok, eikä siihen tarvitse ripustella mitään typeriä ja hyödyttömiä heijastimia. Vilkuledit ovat oikeasti toiiva ratkaisu, jos ajaa pimeällä. Pukeutumiseen kannattaa kiinittää huomiota, ajaa mihin vuorokauden aikaan tahansa.

        Ps. Nuo Liikenneturhan huuhaat voi jättää omaan arvoonsa. Liikenneturha on puusilmäinen yhden asian liike.


      • deswaqz
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Ok, eikä siihen tarvitse ripustella mitään typeriä ja hyödyttömiä heijastimia. Vilkuledit ovat oikeasti toiiva ratkaisu, jos ajaa pimeällä. Pukeutumiseen kannattaa kiinittää huomiota, ajaa mihin vuorokauden aikaan tahansa.

        Ps. Nuo Liikenneturhan huuhaat voi jättää omaan arvoonsa. Liikenneturha on puusilmäinen yhden asian liike.

        ps. mitenliikenneturva liityy heijastimiin??? noihan perustuu tieliikennelakiin mitä sinunkin pitää noudattaa!!!!


    • wrffdfdfdfdf
      • Joo, siis ei

        Pyörän heijastimet ovat hyödyttömiä. Ei niitä käytä enää kukaan omasta turvallisuudestaan huolehtiva. Ledit ja ajoasuihin kiinitetyt heijastimet takaavat näkyvyyden paljon paremmin.


      • äläpuhusitäsontaa
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Pyörän heijastimet ovat hyödyttömiä. Ei niitä käytä enää kukaan omasta turvallisuudestaan huolehtiva. Ledit ja ajoasuihin kiinitetyt heijastimet takaavat näkyvyyden paljon paremmin.

        Jaahas toinen persoona oksentaa mielipidettään. Luuletko tosiaan ettei suomessa kukaan muu ole ajanut maantiepyörällä? Tai pyörällä ylipäänsä. ..

        http://fillari.blogspot.com/2011/10/talvipyoraily-on-nastaa.html?m=1


      • Joo, siis ei
        äläpuhusitäsontaa kirjoitti:

        Jaahas toinen persoona oksentaa mielipidettään. Luuletko tosiaan ettei suomessa kukaan muu ole ajanut maantiepyörällä? Tai pyörällä ylipäänsä. ..

        http://fillari.blogspot.com/2011/10/talvipyoraily-on-nastaa.html?m=1

        Lainsäädäntö tukeutuu vanhentuneeseen tekniikkaan. Ledit ja modernit ajoasut antavat pareman näkyvyyden kuin joku muutaman neliösentin "pakollinen" heijastin.


      • Lailliset tuikut
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Lainsäädäntö tukeutuu vanhentuneeseen tekniikkaan. Ledit ja modernit ajoasut antavat pareman näkyvyyden kuin joku muutaman neliösentin "pakollinen" heijastin.

        Toisaalta lain vaatimukset saa helposti täytettyä (= poliisi ei pysätä niiden takia). Ne valot toimii backuppina muille valoille. Siis pieni heijastin taakse ja joku tuikku eteen on melko vaatimaton varuste lisättäväksi. Valkoinen 0,5W LED tuikku täyttää lain vaatimukset etuvalona.

        Jos sitten muuten näkemiseen käyttää 5W otsalamppua, niin näkee hyvin (kun vain ei häikäise muita).

        Kiinteästi olevat valot ei saa vilkkua. Ne voi laittaa vaatteisiin tai kypärään kiinni, niin jälleen täyttyy lain vaatimukset (oletuksena ettei ne häiritse muuta liikennettä).


    • Fillarihirmu
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Periaatteessa noin, mutta samasta paikasta saisit viimevuotista Bianchin perusmaantiepyörää Campan osilla halvemmalla!

      http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1319

      Tuo olisi kuitenkin parempi vaihtoehto käyttöösi.

      Jos ostat tuollaisen fitnesspyörän, olet kuitenkin täällä (tai todennäköisemmin fillarifoorumilla) ensi keväänä kyselemässä vinkkejä maantiepyörän ostamiseen. :)

      Mutta kuten sanoit, kuitu- tai teräskeula on parempi vaihtelevalle alustallee kuin alumiini- tai halpa joustokeula. Kuitu- ja teräskeulat absorboivat keskimäärin paremmin tärinää kuin alumiini- tai halvat joustokeulat.

    • kihveliiijahotelliin

      Kannattaa laittaa sellainen pyörä mistä itse pitää, niin sillä tulee ajeltua. Jos fitnespyörä tuntuu mukavimmalta, niin laita ehdottomasti sellainen. Jos ensi keväänä haluat maantiepyörän, niin osta fitnesfillarin kaveriksi sellainen. Jos pyöräilee paljon, siis niin paljon että maantiepyörään kannattaa satsata, niin monestakin syystä kannattaa olla toinenkin fillari.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Harrastuksiin ja liikuntaan on tavallisillaihmisillä kuitenkiin rajallisesti rahaa. Jos tonnin hukkaaminen fitnesspörään tai pahimmillaan hybridiin ei haitaa tai jos sen tieoiseti ostaa kakkospyöräksi, niin ostos on perusteltu.

        Ainoa pyöräkauppa jota itse kadun, oli hybridin osto kakkospyöräksi. Ei sille tullut kilometrejä, koska maantiepyörä on niin paljon mukavampi.

        Nyt kakkosena tiellä on cyclocrossari, mikä on toimiva ratkaisu. Crossari palvelee sekä honossa kelissä että mm. retkipyöränä. Crossarin kanssa ei tarvitse luopua droppitangon tuomasta mukavuudesta. Toki eroa on maantiepyörään ajettaessa lenkkiä, mutta suurin osa siitä syntyy crossarin alurungosta.


    • Yotta jees

      Mistä mahdat noin edullisesti saada?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      186
      3525
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      376
      2210
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      56
      2196
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2062
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1491
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      449
      1189
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      118
      1045
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      994
    Aihe