Kuinka paljon luettu tähän mennessä?

oikistypy

Kuinka paljon Helsingin (miksei myös muiden yliopistojen) oikeustieteelliseen hakevat ovat tähän mennessä lukeneet pääsykokeisiin? =)
Itse olen kahlannut kaikki kirjat kertaalleen läpi ja tuntuu, että olen pahasti lukuaikataulusta jäljessä.

36

1173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukija

oikeusteoriakirjan kerran kokonaan, prosessioikeudesta n.60 sivua ja kolmannesta kirjasta ehkä 100s vajaa kerran läpi.

• kfkak

Viimeisellä kahdella viikolla tärkein merkitys. Useat asiat opetellaan lähimuistiin, joten pikkutarkkojen asioiden opettelu on tällöin tärkeätä.

• hieman jäljessä?

siviiliprosessin laillisuustakeita s. 40 :D

Ajattelin tilata puuttuvat kirjat vkonlopun aikana.

• hieman jäljessä?

Ja sanottakoot nyt vielä, että olen ymmärtänyt lukemastani ehkä kolme sivua.

Kyllä se tästä vielä voitoksi kääntyy:)

• m

Lappiin molemmat kirjat luettuna kerran. Nyt tiiviimpi kahlaus menossa, toisesta n. 100 s. jäjellä. Ensi viikolla alkaa valmennuskurssikin. Tänä vuonna onnistun! :)

• Potaatti

Siis tämä oikeuden ja lainkäytönteoria on jotain aivan uskomatonta! Päättelin jo nimestä, että tämä ei lupaa hyvää, mutta että näin..!! Ihan katastrofi, mä en oikeesti tajua siitä mitään, ja lisäksi tarvitsisin selkeesti sanakirjan, mikä selittäisi puolet kirjan sanoista!! Tuntuu pitkälti ettei mitään meni päähän... Ihan oikeesti ei naurata -.- :D

• w

Eka kirja nyt luettu (ja huolella! :P)
      Odottamatonta, mutta lukemisen myötä löytyi myös hukassa ollut motivaatio. Tällä hetkellä pelkään sitä, että innostus hyytyy. Aikaa pääsykokeisiin on niin reilusti.

• JattaToBeOtm

Itse olen lukenut kaikki kirjat kohta kolmesti, muistiinpanoja tehtynä n. 150 sivua. Alkaa jo vähän stressaamaan, kun Pykälän kurssilaisista monet ovat lukeneet kirjat jo viidesti (!!!!).

Itse luen aina vähintään (24h-tauot-ruokailu-wc-suihku) 10h päivässä, lauantaisin luen joskus jopa enemmän.. Sunnuntait pidän aina lähes vapaana, teen maksimissaan muutamia valmennuskurssin tehtäviä.

Tavoitteena jatkaa tällä linjalla toukokuun puoliväliin, jolloin otan myös sunnuntait 10h lukemisella mukaan. Ruuasta, unesta (väh. 8h) ja kunnon wc-tauoista (suoli toimii) en missään nimessä tingi. Valmennuskurssillakin neuvotttiin, että näistä EI SAA TINKIÄ!

• highlighter

Tekee mieli kommentoida tähän väliin, että huoli pois, pelkällä innostuksella ei vielä mennä kovin pitkälle oikiksen valintakokeissa. Tarkoitan, että luettava kirjallisuus on tosiasiallisesti niin paperinmakuista, ja se on osattava niin hyvin, että "innostus" loppuu monelta - se mikä ratkaisee on valmius opiskella asiat systemaattisesti ja istumalihaksia säästämättä.

Nykymuotoisista kokeista oikis kuuluu niihin, joissa ennen kaikkea mitataan motivaatiota työntekoon. En sanoisi, että oikikseen päästäkseen tarvitsisi esimerkiksi olla mitenkään keskimääräistä fiksumpi - opettelu ratkaisee. Eli jos tämän haluaa kääntää kannustavaksi viestiksi: silloin kun innostus katoaa, ei muuta kuin itseä niskasta kiinni ja takamusta penkkiin. Kuten eräässä blogissa asia tiivistettiin: sisäänpääsyä pitää haluta enemmän kuin mitään muuta.

• lakimiesräätäli

vikana iltana vilkasen vähä kirjoi, that's it!

• Hyvin ne menee..

Itse en ollut vielä tässä vaiheessa aloittanutkaan ja ekan kerran olin kirjat kahlannut läpi hieman vapun jälkeen. Silti sisään huomattavasti yli rajan (2010). Viimeiset 3 viikkoa ovat mielestäni ratkaisevin, ja voimia kannattaa myös vähän säästää kiihdyttäen loppua kohden. Tsemppiä! Nyt on vielä todella hyvin aikaa.

Yhtenä vinkkinä sanoisin, että sen sijaan että ravaa kirjat mahdollisimman monesti läpi, kannattaa joka lukukerralla syventyä enemmän. Eli tehdä lukemisesta mielekkäämpää vaikka siten että ensi kerralla ei alleviivaa, toisella kerralla alleviivaa pääsäännön, kolmannella kerralla eri värillä poikkeuksen ja neljännellä kerralla eri värillä poikkeuksen poikkeuksen. Jos ymmärrät mitä tarkoitan, tai tekee muistiinpanoja samalla logiikalla.

• MiiT00

Ei se kirjojen/ sivujen lukemisen lukumäärä kerro osaamistasosta välttämättä yhtään mitään. Laadukas lukeminen on kaiken a ja o, ei se, että kirjoja "lukee aivottomana" läpi. On kuitenkin ihan hauskaa kuulla, missä tahdissa muut hakijat lukevat niin saa vähän näkökulmaa omaan opiskeluun. :)

Mä olen itse Perhe- ja perintöoikeuden kirjassa sivulla 388 (muihin en ole vielä koskenutkaan), mutta "Lapsen elatukseen" asti olen lukenut sivut (siis kirjan alun) kolmesti. Olen myös tehnyt alleviivauksia, reunamerkintöjä ja muutamasta kohdasta muistiinpanot. Varsinaista "pänttäystä"/ sanatarkkaa ulkoaopettelua en aio vielä aloittaa...

• Urakoitsijako

Täällä luettu prosessioikeuden kirja kahteen kertaan muistiinpanoja tehden ja toisella kertaa kerraten.

Tänään saan lueteuki & muistiinpanot valmiiksi oikeusteoriasta, jonka kertaan vielä kursorisesti huomenna.

Keskiviikkona perheoikeuden kimppuun :)

• Tassle

Kaikilla tyylinsä, jollekin sopii kirjojen lukeminen pari kertaa tarkasta toiselle monta kertaa mahdollisimman nopeasti.

Itse luin (2010) kirjoista kaksi kerran läpi ennen valmennuskurssin alkua, noin viikko oli aikaa, ja ensimmäisenä käsiteltävän kirjan kahdesti. Tämän jälkeen luin aina ennen kurssin alkua käsiteltävänä olevan alueen ja seuraavana aamuna saman alueen uudestaan. Kurssi oli siis iltaisin. Näin jokainen kirja tuli käytyä kolmesti(osa kerrallaan) 24h sisään läpi, minulle tämä toimi loistavasti.

Yli jäävän ajan jaoin muiden kirjojen kanssa. Kun kurssilla oli päästy puoleen väliin ekaa kirjaa aloin lukemaan seuraavaksi käsiteltävää taas uudestaan. Siihen asti olin lukenut viimeisenä käsiteltävää. Näin jatkoin loppuun asti. Kun kurssi loppui noin kolme viikkoa ennen pääsykoetta, loppui myös motivaationi, luin kolmanneksi viimeisellä viikolla 10-15h yhteensä. Tämän jälkeen sain raavittua itseni kasaan ja luin 8-9h päiviä loppuun asti.

Kokeeseen mennessä osasin kirjoista kaksi ja yhdestä puolet yhdesta niin kuin halusin. Onneksi tuo yksi puolikas ei kuitenkaan käynyt kohtalokkaaksi, tärppi pelasti.

Pääsin sisään pisteen yli rajan. Keskimäärin opiskelin 35h viikossa, kurssi mukaan lukien. Suurimman osan ajasta enemmän, mutta tuo yksi viikko ja sitä edeltävän viikon vähän pienempi laiskottaminen laskee keskivarvoa, onnistuineina viikkoina opiskelin ~40h.

Tarinan opetus: ei tarvita yli-inhimillisiä ponnistuksia. Toisena: jos kysymykset olisivat olleet eri, niin en ehkä olisi päässyt. Eli tehkää paremmin kuin minä.

• *pupu*

Siviiliprosessi luettu kokonaisuudessaan, teoksessa kuvatut prosessit mallinnettu vuokaavioiksi ja muistiinpanot tehty (näistä kertaaminen nopeaa ja tukee itse kirjojen lukemista). Seuraavaksi käsittelyyn oikeusteoria, josta puoliso on jo tehnyt vastaavat muistiinpanot. Perhe&perintöoikeudesta en ota stressiä, kun olen sen kanssa paininut työrintamalla viimeiset 6 vuotta. Tosin kyllä aion lukea kirjan samalla tekniikalla kuin aiemmatkin, mutta tiedän sen olevan helppo, joten sen uskallan jättää vähemmälle huomiolle.

• Alkaa vähän pelottaa

Itse aloitan lukemisen vasta 2vko:n päästä kun oma kouluni on ohi (AMK).

Pohjalla on paljon juridiikan opintoja, joten uskon että mikäli se on tarkoitus niin pääsen sisään sillä noin. 8vko:n lukemisella.

• highlighter

Oikeustradenomiksiko opiskelet? Itse kyllä tarttuisin kirjoihin saman tien, vaikka muu koulu olisi vielä kesken. Heinäkuussa sitten harmittaa, jos jäi liian vähälle lukemiset... 8 viikkoa ei ole paljon, kun pitää ottaa haltuun 900-1000 sivua asiatekstiä (voi viitata vaikka viime vuoden aukkotehtävään).

Mun mielestä oikiksen kokeisiin ei ole ratkaisevaa hyötyä siitä, että on opiskellut aiemmin juridiikkaa, etenkään jos yksikään kirjoista ei osu tuttuun aihealueeseen.

• :)))

Edellinen on siinä oikeassa,että ei voi sanoa että oikiksessa opiskeleva välttämättä suoriutuisi uudestaan pääsykokeesta tuosta vain vaikka opintoja paljon taustalla olisikin :) tai koska osaaminen on niin paljon tarkempaa pääsykokeissa

• Alkaa vähän pelottaa

Highligterille: Ajattelin nyt kumminki valmistaua, ettei se jää roikkumaan noista viidestä viimisestä tentistä?:D Jos se maksaa mulle oikiksen opiskelupaikan, niin en sille mitään voi.

Tarkoitin, että koska olen aiemminkin tottunut lukemaan juridisia tekstejä, tehnyt töitä niiden parissa ja tuottanut paljon myös juridista tekstiä ja harjoitellut vastaustekniikkaa, voi minulle olla helpompi omaksua asioita. Noh sen näkee sitten :) Aiheista sen verran että Urpo Kankaan kirjoja on tainnut olla juurikin perhe ja perintöoikeuteen liittyen jopa kaksin kappalein tenttikirjoina. Muut aiheet eivät ole niin tuttuja, mutta eiköhän sitä lukemalla opi.

Toivon että se vajaa 8vko riittää, jos luen n.8h/päivä 5-6 pvä viikossa. En mene valmennuskurssille, ei ole yksinkertaisesti rahaa.

• lukija

kirjoitan tunnit ylös (ei sisällä taukoja) ja viime torstaista eiliseen tuli luettua 30,5h. Olen joutunut tekemään töitä vielä tällä viikolla mutta tarkoitus on tietenkin nostaa tuosta reilusti vielä.

Mites muut nyt,miltä tuntuu lukeminen ja miten sujuu?

• oikistypy

Kirjat luettu 3 kertaa läpi, käyttäen aikaa viimeisen kolmen viikon aikana 3-6h/pv, 6-7 päivänä viikossa. Yleiskuva kirjoista alkaa olla aika hyvin hallussa. Viikonlopun jälkeen olisi tarkoitus nostaa tuntimäärää 6-10h/pv, 7päivää viikossa. Sisään mennään, eikä meinata. :)

ps. Aijotteko juhlia vappuna?

• lukija

itse en ainakaan aio juhlia vappuna, munkit paistan ja lapsille haetaan vappupallot mutta muuten menee lukiessa, tosiaan tämä viikko meni niin ohi että pakko ottaa takaisin.

Katselin eilen että tänä vuonna hakijoita on ollut yli 2200!! Siis tuhat enemmän kuin viime vuonna, onhan se kiva että on haastetta mutta kyllä taas hetkellisesti iski epätoivo x) No eipä sillä väliä kuinka monta sinne hakee kunhan itse on sisäänpääsevien joukossa, eikö niin ;)

• 18+10

Viime vuonna hakijoita oli 1951 ja kokeisiin lopulta osallistui vain 1109. Hakijamäärä on siis kyllä kasvanut, mutta ei todellakaan niin rajusti kuin luulit.

• "oikistypy"???

Koitas vähän petrata asennetta, kun olet menossa palvelemaan Suomen lakia! Et ole menossa mihinkään trendipellepaikkaan, vaan olet ottamassa suurta vastuuta!

• Tepi

Helsinkiin olen hakenut, kaikki kolme kirjaa luettu 5 kertaa läpi valmennuskurssilla käyty. Suhkot helpolta vaikuttaa, tässä nyt alotan kertailemaa kirjoja selailemalla niitä läpi. En voi ymmärtää miten näin helppoja asioita ei voi jotkut muistaa...

• lukija

Heh, valmennuskurssilla myöskin ja ohjaajani sanoi, että aina kun hän kuulee jonkun sanovan matskua helpoksi hän miettii että tuo on varmasti normaalia enemmän pihalla ;D

Mutta toisaalta, kaikkihan on helppoa kun sen osaa, eikö :P

• ushmeli

Olen lukenut kirjat 4 kertaa läpi ja ehdin lukea ne vielä 5 kertaa ennen h-hetkeä. Valmennuskurssin välikokeessa olen huonoimmillani ollut kolmas ja harjoitustehtäviäkin on takanapäin sellaiset 70. Uskon pääseväni sisään :)

• tarans

millä tavalla luette pääsykoekirjoja? teettekö lukiessanne muistiinpanoja, ja jos teette, niin millaisia? kuinka tarkasti opettelette asioita ulkoa, ja mitkä asiat opettelette ulkoa (sanasta sanaan)?

• oklukija

mä luen pari tuntia/kirja päivässä ja teen samalla koko ajan muistiinpanoja tai jotain tehtävää. Jos yritän pelkästään lukea niin nukahdan :D Erivärisillä kynillä kirjoittelen ja jäsennän asiat selkeämmin,tosin käytän kyllä samoja sanoja aukkotehtävien pelossa x) Mindmappeja, aihekokonaisuuksia, sanaselityksiä.

Mitään en ole vielä opetellut sanasta sanaan, tuntuu että nyt vasta handlaan kirjatkin niin että suurinpiirtein ymmärrän kaikki mainitut asiat. Tietysti myös tuntuu siltä että olen aivan sairaasti jäljessä :D

Kirjoitan luetut tunnit ylös ja viime pe-to lukutunteja tuli 30h. Laskeeko muut tauot muuten lukutunteihin? Tai siis jos laskee niin kyllähän 5h lukemisesta tulee sitten melkein 6-7h tauoista riippuen ja sehän olis sitten melkein 40h viikossa (ite en laske taukoja mutta vertailun vuoksi olen vaan miettinyt että luenko tosiaan 10h!! vähemmän viikossa kuin suurin osa). En tiedä pystynkö "kunnolla" lukemaan enää yhtään enempää päivässä niin että siitä jäisi jotain päähänkin x)

• pilkkuilija

En kirjaa taukoja lukuajaksi, luen päivässä 7-8- tuntia ja tuohon päälle tulevat tauot. Harjoitustehtävien ja välikokeiden tekemistä en laske lukuajaksi ollenkaan, eli kun esim. tänään teen oikeusteorian välikokeen, en laske sitä lukuajaksi vaan lukuaika alkaa juosta vasta sitten kun tartun kirjoihin lukutarkoituksessa.

Mutta ei käytetyllä ajalla ole väliä, vaan sillä että oppii ja sisäistää. Tosin, itse olen huomannut että kun iltaisin ennen nukkumaanmenoa selailen kirjoja, näistä selauluhetkistä jää yllättävän paljon mieleen.

• Kukkuupukkuu

Hui mitä määriä teillä jo on takana - taidan olla megahidas lukija :)

Eli siviiliprosessi luettu 4 kertaa, oikeusteoria 3 kertaa, tänään alan lukea perhe- ja jäämistöoikeutta VASTA toisen kerran. Ja tiedän tähän toiseen lukukertaan menevän ainakin viikon, jos luen 7-8 tuntia päivässä. Hitto kun olen hidas :)

Olisi varmaan pitänyt aloittaa tuosta perhe- ja jäämistöoikeudesta, koska ilmeisesti muutkin ovat tehneet niin.

• oklukija

No itseasiassa mäkin olen lukenut perhe-ja jäämistöoikeuden oikeestaan vasta kerran ihan kokonaan läpi tällä hetkellä ja silloin kirjoitin itselleni paljon sanoja ja termejä muistiin johon vastaan sitten myöhemmällä lukukerralla. Toisella kerralla aloin täyttää pykälän ennakkokysymyksiä ja kirjoitan ne kaikki ylös (siinä menee AIKAAAAA), olen nyt sivulla ~250 kysymysten kanssa. Käytännön syistä (alkaa kirjoittaminen puuduttamaan jossain vaiheessa aina) aloitin juuri myös ihan pelkän lukemisen ja yliviivaamisen samasta kirjasta alusta ja siinä olen vasta sivulla 45.

Eli kunhan saan nämä aloitetut tästä kirjasta loppuun niin itse läpilukukertoja ei ole montaa mutta uskoisin että jotain on jäänyt päähän x)

Siviiliprosessin olen lukenut 3 kertaa läpi, oikeusteorian 2 kertaa sanasta sanaan ja kerran yliviivatut, näiden lisäksi olen lukenut teorian tiivistelmän kerran.

Nämä siis sillä ~5-6h päivässä lukemisella. On kyllä kiva kuulla miten muut ovat lukeneet niin saa itsellekin vähän tsemppiä taas :D Eihän se tietenkään ole tärkeintä kuinka paljon on lukenut vaan kuinka paljon on oppinut mutta sitähän ei tässä oikein voi jakaa joten täytyy mennä tuolla lukuajan ja -tekniikan vertailulla :)

• Legally blonde

Olen lukenut kirjat tähän mennessä n. 7 kertaa läpi. Nyt opettelen sana kerrallaan ulkoa. Aika rankalta kuulostaa, mutta tosi palkitsevaa!

Ensi viikolla ajattelin alkaa tinkimään ruokatauoista, onneksi on lääkiksessä yksi kaveri joka lupasi laittaa tipan mulle. :)

Pakko päästä sisään ihan oikeesti, ah! Olen ostanut salkunkin ja jakkupuvun itselleni. Mites te muut, onko teillä jo "oikiskamppeet" valmiina? ;)

• wannabe legallyblone

Kuulostaa tosi päättäväiseltä, vaikka kilpailijoita ollaankin niin toivon kyllä että pääset tuolla valmistautumisella, salkut ja kaikki!!!! ;) Onneksi siellä on vielä 190 paikkaa jaossa,vaikka auttaiskohan se jos mäkin ostaisin jo oikiskamppeita!1?1

Nyt oon kyllä varma että mun täytyy myös lopettaa syöminen että oon varmasti tarpeeksi motivoitunut, laittaiskohan ne mullekin tipan lekurissa jos on näin hyvä syy?

• tickerd

Kysymys: kuinka monta pykälää/oikeussääntöä tms. pääsykoekirjat suurin piirtein sisältävät yhteensä?

• joocsojdosj

Satoja? Viime vuonna pelkästään Yhtioikeutta koskevasta kirjasta saimme ainakin 8-10 sivuisen "pykäläkoosteen" valmennuskurssilla.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      76
      4558
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3793
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      148
      3516
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      43
      1997
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1239
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      126
      1074
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      138
      1000
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      943
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      847
    Aihe