Juu, elikkäs tänää koulus oli parin kaverin kaa "tappelua" siitä kumpi saa sakot siinä tilanteessa kun mopolla/kevarilla ajettaessa ajajalla on kypärä, mutta takana istuvalla ei ole.
Kummalle sakot, sillä yksi meistä sanoi että takana istuva ja toinen sanoi kuskin saavan, mutta mitenkä on?
Kummalle sakko?
9
9999
Vastaukset
- etsilleee........
2-päällä ei saa ajaa. Sakon saa vaikka olis kypärät päässä, ja sakon saa ajaja.
- paskahousu
saa ajaa jos on rekisteröity kahdelle
- 37män
Kyllähän nykyään on niitä kahden istuttavia mopoja, niin että onhan se kahden ajo mahdollista ja lailista.
Eikös se olisi hyvä rangaistus, että molemmille pikku sakko.
Toinen muistaisi, ettei ota kyytiin kypärätöntä ja toinen. ettei mene ilman kypärää kyytiin. - Uncle Ben
TLL 89 § (15.11.2002/954)
Suojakypärän käyttö
Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:
1) moottoripyörällä;
2) kolmi- ja nelipyörällä sekä kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla;
3) mopolla;
4) moottorikelkalla.
(11.12.2002/1091)
Kuljettajan on huolehdittava, että alle 15-vuotias lapsi käyttää suojakypärää.
---
15 vuotta täyttänyt matkustaja on itse vastuussa kypärän käytöstä, ei kuljettaja.
37män sanoi aivan oikein, että molemmille kuuluisi sakkomuistutus.
On kuljettaja tai matkustaja, niin on ruman näköistä, kun aivot valuu asvaltille.- qazok
Eli takana istuva saisi tuossa tapauksessa sakon, eikä kuljettaja. Takana oleva on yli 15.
- Lain mukaan
qazok kirjoitti:
Eli takana istuva saisi tuossa tapauksessa sakon, eikä kuljettaja. Takana oleva on yli 15.
Lain mukaan kyllä, mutta omasta mielestäni molempien kuuluisi maksaa sakon. Ei se matkustajakaan yleensä ilman kuljettajan suostumusta ole kyydissä. Jos niin olisi, on se taas oma rikoksensa ja matkustaja saisi toisenkin rangaistuksen...
- voi-olla-mieltä
Lain mukaan kirjoitti:
Lain mukaan kyllä, mutta omasta mielestäni molempien kuuluisi maksaa sakon. Ei se matkustajakaan yleensä ilman kuljettajan suostumusta ole kyydissä. Jos niin olisi, on se taas oma rikoksensa ja matkustaja saisi toisenkin rangaistuksen...
Mielipite ei tosin merkkaa mitään. Laki on se joka määrää miten ja kenelle sakko tulee. Näin se vain on.
molemmat saavat sakon,kuski vataa siitä ottako kyytiin jos ei ole tarpeelisia varusteita kyydittävällä,tässä tapausessa kypärä.
- yx #%tun pyöräilijä
Etkö osannut lukea ylhäällä olevaa lainkohtaa.
>>>Kuljettajan on huolehdittava, että alle 15-vuotias lapsi käyttää suojakypärää.>>>
Kuljettaja ei ole missään vastuussa 15 vuotta täyttäneen henkilön toiminnasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251218
- 1181048
Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap97894- 112828
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa270754- 48695
Kalateltta
Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi17667- 41594
- 49589
- 25555