Kummalle sakko?

qazok

Juu, elikkäs tänää koulus oli parin kaverin kaa "tappelua" siitä kumpi saa sakot siinä tilanteessa kun mopolla/kevarilla ajettaessa ajajalla on kypärä, mutta takana istuvalla ei ole.

Kummalle sakot, sillä yksi meistä sanoi että takana istuva ja toinen sanoi kuskin saavan, mutta mitenkä on?

9

9999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsilleee........

      2-päällä ei saa ajaa. Sakon saa vaikka olis kypärät päässä, ja sakon saa ajaja.

      • paskahousu

        saa ajaa jos on rekisteröity kahdelle


    • 37män

      Kyllähän nykyään on niitä kahden istuttavia mopoja, niin että onhan se kahden ajo mahdollista ja lailista.
      Eikös se olisi hyvä rangaistus, että molemmille pikku sakko.
      Toinen muistaisi, ettei ota kyytiin kypärätöntä ja toinen. ettei mene ilman kypärää kyytiin.

    • Uncle Ben

      TLL 89 § (15.11.2002/954)
      Suojakypärän käyttö
      Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:
      1) moottoripyörällä;
      2) kolmi- ja nelipyörällä sekä kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla;
      3) mopolla;
      4) moottorikelkalla.
      (11.12.2002/1091)
      Kuljettajan on huolehdittava, että alle 15-vuotias lapsi käyttää suojakypärää.
      ---
      15 vuotta täyttänyt matkustaja on itse vastuussa kypärän käytöstä, ei kuljettaja.
      37män sanoi aivan oikein, että molemmille kuuluisi sakkomuistutus.
      On kuljettaja tai matkustaja, niin on ruman näköistä, kun aivot valuu asvaltille.

      • qazok

        Eli takana istuva saisi tuossa tapauksessa sakon, eikä kuljettaja. Takana oleva on yli 15.


      • Lain mukaan
        qazok kirjoitti:

        Eli takana istuva saisi tuossa tapauksessa sakon, eikä kuljettaja. Takana oleva on yli 15.

        Lain mukaan kyllä, mutta omasta mielestäni molempien kuuluisi maksaa sakon. Ei se matkustajakaan yleensä ilman kuljettajan suostumusta ole kyydissä. Jos niin olisi, on se taas oma rikoksensa ja matkustaja saisi toisenkin rangaistuksen...


      • voi-olla-mieltä
        Lain mukaan kirjoitti:

        Lain mukaan kyllä, mutta omasta mielestäni molempien kuuluisi maksaa sakon. Ei se matkustajakaan yleensä ilman kuljettajan suostumusta ole kyydissä. Jos niin olisi, on se taas oma rikoksensa ja matkustaja saisi toisenkin rangaistuksen...

        Mielipite ei tosin merkkaa mitään. Laki on se joka määrää miten ja kenelle sakko tulee. Näin se vain on.


    • molemmat saavat sakon,kuski vataa siitä ottako kyytiin jos ei ole tarpeelisia varusteita kyydittävällä,tässä tapausessa kypärä.

    • yx #%tun pyöräilijä

      Etkö osannut lukea ylhäällä olevaa lainkohtaa.
      >>>Kuljettajan on huolehdittava, että alle 15-vuotias lapsi käyttää suojakypärää.>>>
      Kuljettaja ei ole missään vastuussa 15 vuotta täyttäneen henkilön toiminnasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      111
      1103
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      103
      969
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      822
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      87
      758
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      627
    7. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      178
      558
    8. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      549
    9. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      40
      549
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      515
    Aihe