Mistä sivuaineesta potkua työhön?

Opintoputken pää

Painiskelen tässä sellaisen ongelman kanssa, että mulla alkaa olla yhteiskuntatieteiden pakolliset opinnot valmiina tänä keväänä. Pääaineeni ja pitkä sivuaineeni ovat molemmat hyvin yhteiskunnallisia, tosin eri luonteisia, toinen yhteisöllinen ja toinen makrotasolla tarkasteleva sosiologia. Näiden lisäksi olen lähinnä tehnyt yksittäisiä mielenkiintoisia kursseja milloin mistäkin, esim. teknologia, media, julkisoikeus, argumentointi...

Nyt olisi vielä tilaisuus ja aikaakin tehdä 1 ylimääräinen sivuaine. Mulla on opiskeluaikaa vuosi jäljellä Hgissä. Haluaisin tutkinnosta työelämässä hyödyllisen, elikkä aivan praktisessa hyötymielessä mietin! Olen miettinyt aikuiskasvatusta tai erityispedagogiikkaa, tai ihan jotain lasten ja nuorten psyykkistä hyvinvointia... Kesäyliopistossa voi tehdä design managementia. Mitään kovin abstraktia en ole tekemässä, vaan ennemmin työelämän taitoja.

Nuo edelliset siis ehkä kehittäisivät menetelmällistä/ammatillista osaamista, toisivat luonnetta työhön suuntautumiseen. Olen jo töissä, mutta suuntautuminen uudestaan/erikoistuminen motivoi.

Arvostan mielipidettäsi! Mulla on työkokemusta sosiaalialan järjestöstä ja takana on matalampi, kaupallinen (markkinointi) tutkinto.

Onko kaupallisen ja yhteiskunnallisen osaamisen yhdistämisestä mielestäsi iloa?

Työn vuoksi saattaa olla, että tekisin nämä ylimääräiset opinnot avoimessa yliopistossa, koska niitä olisi mahdollista tehdä iltaisin. Mitä mieltä tästä, vaikuttaako pahalta? Avoimen opintoja kun ei ole aina arvostettu kauheasti...

Entä olisiko parempi sittenkin ottaa tutkinto nopeasti ulos, kyllähän lisäopintoja saa tehtyä myöhemminkin. Vai vaikuttaako työnantajalle paremmalta, jos sisältyy tutkintopaperiin?

Sitä on niin urautunut tähänastisiin valintoihin, että en saa tolkkua omista ajatuksistani :)

Kiitos kommenteista.

1

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nohobo

      Sun kannattais selvittää itsellesi (ja foorumiyhteisölle), mitä työtä haluat tehdä, ja valita mahdollinen sivuaine sen mukaan.
      - Jos tutkimustehtävät kiinnostavat, tilastotiede tai taloustiede voisi olla hyvä.
      - Viestintä on aika teoreettista mutta samalla sivistävää, ja antaa ainakin paperilla vaikutelman hyödyllisyydestä monessa työssä.
      - Kauppatieteitä pystyy lukemaan jonkin verran avoimen kautta tai JOO-opintoina, ja niistä nyt usein on jotakin hyötyä. Perusopinnoista tosin ei vielä hirveästi ammatillista osaamista ehdi kertyä, enemmän oppii liiketaloudellista logiikkaa. Mielestäni sinänsä yhteiskunta- ja kauppatieteiden yhdistelyssä on paljonkin järkeä, ihan jo ajatellen monien esimiestason työtehtävien vaatimuksia.

      Pedagogiikan kohdalla kannattaa ehkä muistaa, että moneen lasten ja nuorten kanssa tehtävään työhön vaaditaan käsittääkseni jonkinlainen ammattipätevyys, joten pelkän sivuaineen pohjalta voi olla hankala saada alan duunia. Kannattaa tarkistella...

      Mielestäni silti ihan relevantti vaihtoehto olisi nyt vaan jatkaa / etsiä niitä rehellisiä töitä, niissä usein oppii käytännön kautta enemmän kuin koulun penkillä... Voi itse miettiä työnantajan näkökulmasta, kumpi painaa työllistyessä enemmän, yksi lisävuosi yliopistossa vai vuosi lisää työkokemusta.

      Toki opiskelijan statuksesta luopuminen johtaa tiettyjen etujen menettämiseen.
      Luulen että monelle työnantajalle on melko lailla yksi lysti, onko osa opinnoista hankittu avoimesta yliopistosta vai sivuaineoikeuden kautta. Eli tuollaiselle muotoseikalle en ehkä panisi paljoa arvoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3040
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2194
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1604
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      73
      1067
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      921
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      894
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      805
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      746
    Aihe