Sain sisätautilääkäriltä 0.25 mikron (siis se lasten tabletti) Thyroxinit lääkekokeiluun kun oireet viittaa vahvasti vajikseen mutta arvot kylläkään ei
Arvot oli
TSH 2.0
T4V 10.7 (rajat 10-21)
TPOAb ihan normaali
Onko kellään oikeasti helpottanut oireisto jo tuolla pienellä annoksella ?
Pahinta mulla on tää järkky väsymys ja hitaus ja se että nuppi on ihan sumussa koko ajan - aiheuttaa pahimmillaan kun skarpata pitäs niin ahdistusta ja paniikin tapaisia oireita. Lihaskivut ja säryt, puutumiset, janon tunne, sormien ja varpaiden viluttelu myös oireina
Vajislääkekokeilu lasten tabulla - auttanut kellään ?
3
169
Vastaukset
- Pää kainalossa
Sinullakin voi olla kyse T3-hormonin vähyydestä tai siitä, ettei se pääse kunnolla vaikuttamaan solutasolla. T3-hormoni on T4:ää tärkeämpi, mutta sitä täytyy syntyä soluissa muuntumalla T4:stä. Vain pieni osa siitä saadaan kilpirauhasesta suoraan. Jos muunto on heikentynyt, T3:a ei synny ehkä tarpeeksi.
Toinen syy oireiluun voi olla ns. rT3-ongelma, jossa T4-hormonista syntyy ylipaljon vaikuttamatonta eli reverse T3.muotoa. Tämä taas tukkii tulpan lailla T3-reseptorit, eikä oikea, vaikuttava muoto pääse niihin vaikuttamaan.
Kummassakin tilanteessa tarvitaan T3-lääkettä, jota saa erityisluvalla. Eli sillä ei ole varsinaista myyntilupaa Suomessa. Mutta lääkäri voi kirjoittaa hakemuksen, jos tarve niin vaatii. Apteekki hakee luvan potilaalle.
Mutta kannattaa tietysti katsoa ensin, mihin T4-lääkkeellä, eli siis Thyroxinilla päästään :) Harvemmin on 25µg:n annos riittävä kenellekään, koska kilpirauhasen oma tuotanto vähenee, kun lääkettä saadaan purkista. Silloin purkkiannosta täytyy nostaa.
Minulla on blogi, jossa käsitellään näitä aiheita omakohtaisen kokemukseni kautta. Luulin ensin, että Thyroxin riittäisi minulle, mutta ei siinä sitten niin käynytkään :) Ainakin tällä hetkellä on T3-lääke kokeilussa. Blogia voi lukea täällä: www.kilpirauhasblogi.com rT3-ongelmasta en ole vielä kerennyt kirjoittaa, mutta tarkoitus on ottaa sekin käsittelyyn kunhan ehdin.
Mielestäni on kummallista, että vaikka tätä tietoa on olemassa, se ei tavoita lääkärikuntaa kovinkaan laajasti, joten hoitavan lääkärin löytäminen voi olla hoidon saannin kompastuskivi :(
Myös tässä on käsitelty näitä asioita: www.violetlight.fi/Pdf/Kilpirauhanen.pdf- Mie
Nostelen tätä, olen alkuperäinen kysyjä - syönyt kohta viikon lasten tabua ja viikon päästä tarkoitus tuplata - onko kellään auttanut näin pieni annos? Mulla ihan kuin olis vähän energiat ollu paremmat ja jaksanut asioita tehdä enemmän...
- s
mulla tuntui heti vähän auttavan osaan oireista, tosin olo aaltoilee aika lailla. Huomenna nostan jo 75ug:en ja mielenkiinnolla ootan katoaako taas smuitakin oireita. Suosittelen tuota edelliskommentoijan kilpirauhasblogia, kannattaa tutustua!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse964754Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133912Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2073800Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1012205Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575771964Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801336- 1321248
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1621226- 531095
En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???4771022