Pittu soikoon!

roisisti vaan

Kirosana sanotaan niin kuin se on.
Miksi täälläkin on aina pakko keksiä lapsellisia muunnoksia voimasanoille?
Heevetti,pasha,perskeles,saastana ja hittu kuuluvat pikemminkin tuonne lastenosastolle.

Junalauta,että mua ottaa kyrsään!

35

451

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei se pakollista ole, mutta jos ruman sanan sanoo niinkuin se on, lentää se tähdistöön.
      Ja siks toisekseen, 60 on vanhaa, arvokkaasti käyttäytyvää, sivistynyttä porukkaa, kuten ehkä olet huomannutkin?
      H.

• liirulaarum.

Kirosanojen käyttö esiintuo suppeaa vokabulaaria, ynnä muutenkin rajallista sanallista ilmaisukykyä.

• Emmää puhu liperit kaulas,muttem mää tykkää kiroillakka.
      Tapahtus kerran....lastenlapsii pauhates;mehulasi kaatus.Olin just koittanu rauhoitella heit.Huudahdin:"Voi vitti sentäs !"
      Pojanpoika 5vee korjas:"Mamma,se on vittu !" Mikä,mikä se on kyselin....
      "En tiedä,mut ruma sana ainaski !" Tuumas poika.

Käytän vitti sanaa.mut en kummiska pilli !

• Niin minuuki, persana sentään..

• "Anceli"

Tylsimys!

Kirjoita jotain, äläkä toimi kuin lasten hassuttelijoiden kuningatar.
        Tittu! Määki....

Monet lingvistikot ulkomailla, ovat jo todenneet kuinka monimuotoiseti Suomessa käytetään voimasanoja ja kuinka paljon niitä Suomenkielessä on.
        Tämäkin aloitus kertoo siitä kuinka paljon ihmiset Suomessa köyhtyvät kielellisesti, ollessaan pakotettuja keksimään korvikkeita Suomalaisille sanoille.
        Vittu, sanon minä ja tähdet kertokoon loput.
        H.

• hunksz kirjoitti:

"Anceli"

Tylsimys!

Kirjoita jotain, äläkä toimi kuin lasten hassuttelijoiden kuningatar.
        Tittu! Määki....

Monet lingvistikot ulkomailla, ovat jo todenneet kuinka monimuotoiseti Suomessa käytetään voimasanoja ja kuinka paljon niitä Suomenkielessä on.
        Tämäkin aloitus kertoo siitä kuinka paljon ihmiset Suomessa köyhtyvät kielellisesti, ollessaan pakotettuja keksimään korvikkeita Suomalaisille sanoille.
        Vittu, sanon minä ja tähdet kertokoon loput.
        H.

Itse olet tylsimys, mikä ihmeen hinku sulla on minua *********, vaikka minä *******. :)
        Persana on isäni käyttämä kirosana, kätevä monessa paikassa, eikä mikään törkeän paha.
        Ei vanhoja, hyväksi todettuja kirosanoja pidä unohtaa, eikä keksiä uusia niiden tilalle.
        Samperi, katsotaan läpäiseekö se sensuurin.

• Anceli kirjoitti:

Itse olet tylsimys, mikä ihmeen hinku sulla on minua *********, vaikka minä *******. :)
        Persana on isäni käyttämä kirosana, kätevä monessa paikassa, eikä mikään törkeän paha.
        Ei vanhoja, hyväksi todettuja kirosanoja pidä unohtaa, eikä keksiä uusia niiden tilalle.

"Anceli"

Alkaa olla sinnepäin...
        Voisit kertoa lisää vanhan kansan tavoista käyttää voimasanoja.
        Minä kasvoin paikkakunnalla jonne kaikenlaista uutta tuli, sanoisinko päivittäin.
        Voisit myös kertoa miksi Somenkielensanoja ei pitäisi unohtaa tai korvata.
        Erimaailmassa kun kasvoit.
        Vaadin kyllä ehkä tässä liikaa? :)

H.

• leilei.
        Anceli kirjoitti:

Simpura on samperin keveämpi muunnos, jota uskovainen kirvesmies käyttää.

• leilei.
        hunksz kirjoitti:

"Anceli"

Alkaa olla sinnepäin...
        Minä kasvoin paikkakunnalla jonne kaikenlaista uutta tuli, sanoisinko päivittäin.

H.

Somenkieli on somaa.
        Kuten moni muuklin kieli, ilttikin.

• hunksz kirjoitti:

"Anceli"

Alkaa olla sinnepäin...

H.

Vanhan kansan tavoista, vanhempi sinä olet kuin minä.
        Minä kasvoin pikkukylässä, jonne ei edes joka toinen vuosi tullut mitään uutta.
        Suomessa on hyvä kieli, hyviä sanoja, jotka tulee säilyttää.
        Nehän ovat kansan omaa perintöä ja identiteettiä.
        Onhan osa vanhoista sanoista jätetty pois käytöstä, Mikael Agricola keksi ja kehitteli aika vinhojakin sanoja, joista ei yleiseen käyttöön jostakin syystä ollut.

Nämä nykynuorten vääntelyt ovat joskus kammottavia, eivät ne ole oikeaa suomea, pelkästään sekasikiöitä, pala sieltä ja toinen täältä, yleensä Usasta.

Saakutti.

• leilei. kirjoitti:

Simpura on samperin keveämpi muunnos, jota uskovainen kirvesmies käyttää.

Simpura on myös sukunimi.

• leilei.
        Anceli kirjoitti:

Simpura on myös sukunimi.

Niinpä näyttää olevan, parilla sadalla henkilöllä. Enpä ennen tiennytkään.

• Anceli kirjoitti:

Vanhan kansan tavoista, vanhempi sinä olet kuin minä.
        Minä kasvoin pikkukylässä, jonne ei edes joka toinen vuosi tullut mitään uutta.
        Suomessa on hyvä kieli, hyviä sanoja, jotka tulee säilyttää.
        Nehän ovat kansan omaa perintöä ja identiteettiä.
        Onhan osa vanhoista sanoista jätetty pois käytöstä, Mikael Agricola keksi ja kehitteli aika vinhojakin sanoja, joista ei yleiseen käyttöön jostakin syystä ollut.

Nämä nykynuorten vääntelyt ovat joskus kammottavia, eivät ne ole oikeaa suomea, pelkästään sekasikiöitä, pala sieltä ja toinen täältä, yleensä Usasta.

Saakutti.

Mitä luulisit M.A:n isovanhempien sanoneen isiensä kielen vääntelystä.
        Kieli on yksi niitä asioita jotka muuttuvat koko ajan, vastaamaan ihmisten uusiutuvaa ja muuttuvaa elämää.
        Ollakseen tarkoituksenmukaista, kulloisenakin aikana, silloisille ihmisille.
        Maailma on nuorten, saakoot siis oman kielensä, tästä meidän vanhastamme.

• babegoya kirjoitti:

Mitä luulisit M.A:n isovanhempien sanoneen isiensä kielen vääntelystä.
        Kieli on yksi niitä asioita jotka muuttuvat koko ajan, vastaamaan ihmisten uusiutuvaa ja muuttuvaa elämää.
        Ollakseen tarkoituksenmukaista, kulloisenakin aikana, silloisille ihmisille.
        Maailma on nuorten, saakoot siis oman kielensä, tästä meidän vanhastamme.

Mitä kieltä M.A:n isovanhemmat muuten puhuivat?

Totta kai kieli muuttuu koko ajan, mutta silti toivoisin, että oikea kunnon suomenkieli säilyisi vielä kauan.
        Nuoriso muuttaa kieltä ja keksii uusia sanoja, kaipa meidän on se hyväksyttävä. Vaikka emme kaikkea ymmärräkään.
        En pidä itseäni vanhoillisena, näin alle kuusikymppisenä, mutta jotain vanhaa olisi hyvä säilyttää.

• Anceli kirjoitti:

Totta kai kieli muuttuu koko ajan, mutta silti toivoisin, että oikea kunnon suomenkieli säilyisi vielä kauan.
        Nuoriso muuttaa kieltä ja keksii uusia sanoja, kaipa meidän on se hyväksyttävä. Vaikka emme kaikkea ymmärräkään.
        En pidä itseäni vanhoillisena, näin alle kuusikymppisenä, mutta jotain vanhaa olisi hyvä säilyttää.

Epäilisin että Ruotsia, lunttaamaan piti lähteä, myönnän tietämättömyyteni?
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Mikael_Agricola

• leilei.
        Anceli kirjoitti:

@ Anceli. Agricolan kotikielestä on erilaisia mielipiteitä.

Kielitieteilijä Osmo Ikolan mukaan kieli olisi ollut suomi, mutta ruotsin kielenkin hän oppi jo pienestä pitäen.

http://www.vvks.info/katsaus_vanhaan_kirjallisuuteen/2_1540-1640/index.html

• leilei.
        Anceli kirjoitti:

Kiitos linkeistä, babegoya ja leilei, runsaasti mielenkiintoista tietoa.

Lissee Agricolaa, lähden uudelle kierrokselle netin ihmeelliseen mailmaan.

http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2011/2011-06-16/teemat/kasvimaalla-agricolan-kanssa

• Jaa, mulle naurettiin viime yönä töissä kun kun katsoessani ruoka automaattiin ei siellä ollut mitään sellaista syötävää jota olisin halunuut, lauloin: voi vee voi vee voi veevee vee.
      Joku sanoi että sellainen laulu tällä kertaa.
      No se vee on tietysti videlmä, joka oli äitini yksi lempikirosanoista.

• leilei.

Minen kierrä, en kaarra, kun siltä paikalta panee.
      Sanon ruman sanan niin kuin se on.
      Ja kovaan ääneen.
      Niin, siis kotioloissa.
      En sentään noitua ratosta kotioven ulkopuolella.

Verenpaine alenee monta mittaria.

• Nuorison muotisana.

Lapsi kiukutteli ja hoki "ittu,ittu", kysyin "istuako haluat", johon kuului vastaus "ittu, etkö tinä älyä"

Nuorisolla kuulostaa olevan muotia että joka toinen sana on *ittu.

• :D
    • henrjii

Novoi,
      riikkulehen, raakkulehen, peijooni, ja pirhone perhonen purhonen, kun on saatavana hyviä junalautoja perkiön asemalta.

• eipä kiroilla☻

Perhonen lentää,
      saahan se lentää,
      kun se niin helposti lentää

• Hiomaton kivi

Mä oon tänään miettiny syntyjä syviä

Ihmiskeho on yhdistelmä kivi-,kasvi- ja eläinkuntaa, pitäs olla sopusoinnussa
        kaikissa värähtelyissään kehossaan ja luonnossakin,
        mut kun on niin pal voimia, jotka rikkoo ton kehon ja mielenkin rauhan ihan pienestä pitäen.
        Raamatussa varoitetaan turhia puhumasta, kaikesta pitäis joskus tiliä tehdä.
        No jos jokainen ruma sana olis joku taivaallinen lisko tai kosminen kummitus ihan oikeasti nii valtakunta ja ihminen taatusti sortuis ja lentäis maailmantuuliin kuin muinainen Atlantis aikoinaan.

Taolaisuudessa ihminen on vapaa kaikesta maailman kuonasta ja kuormituksesta vasta sitten kun on oppinut olemaan oikea- ja lempeämielinen tuomari toisia ja itseäänkin kohtaan.

Tämmösiä mietteitä heräsi kirjasta Maria Rotter: Jalokivien ihmemaailmassa.

Olis tietty hienoa potea ylemmyyttä ja rauhaa jos ei itsekin välillä vimmastuisi ja lennättelis sammakoita suustaan -- no aika nöyräks ja pieneks se tosin tekee kun sit kokee ittensä möhliväksi.

• Hevonvittuun

Helevetin perkele saatanan vittu, tälläinen tähdistö nyt.
      Katsokaapa kuinka käy kun kiroilee. Tulee tähtijono piiskan sijasta.

• Lorena*

Kun edellinen manailee syntymäseutunsa aluetta, minä kiroilen jos "hitsi" ei auta,
        ihan reilusti ja kaikkialla " voi että, unohdetun kullin puolesta!" Yleisesti ottaen auttaa tosi hyvin.

• Mieluummin käytän noita heevetin sanoja siksi ettei niitä heti sensuroida pelkiksi tähdiksi.
      Mä ainakaan jaksa joka alotuksessa klikata et ne kirosanat näkyis. Perkele.

• meeriamanda

Päräyttelen kyllä, mut katson et olen varmasti kotonani...en yleisellä paikalla. Mikään ei niin rumaa ole kuin jo eläneet pidempään kiroilevat em. kaupoilla kuin ´mustilaiset´.

Fiksumpaahan se on hieman muunnella, käytöstavoiksi niitä nimitetään.

• "meeriamanda"

Kappas vaan, huomasit:

"Ja siks toisekseen, 60 on vanhaa, arvokkaasti käyttäytyvää, sivistynyttä porukkaa, kuten ehkä olet huomannutkin "

H.

• meeriamanda
        hunksz kirjoitti:

"meeriamanda"

Kappas vaan, huomasit:

"Ja siks toisekseen, 60 on vanhaa, arvokkaasti käyttäytyvää, sivistynyttä porukkaa, kuten ehkä olet huomannutkin "

H.

Kuulehan kun en huomannut... hyvä et sinä näin teit. Ja tuo on väärin... 60 on juurikin niitä joita kaupoilla ollessani useinkin ´ katson pitkään´ vallankin pariskunnat jotka avoimesti riitelevät ostoksistaan. Mies useimmin mesuaa ..ja vaimo kipattaa takaisin.. ei vaan jaksa naurattaakaan.

• Miksi sitten pitää kiroilla ? Noin yleensäkin.
      Eikö sanottu sana tunnu tarpeeksi painavalta, eikö kansa osaa pukea sanoiksi, painaviksi sellaisiksi sanomaansa, kun pitää lisätä täytesanoja ?
      Onko kiroileminen kaunista ?
      Ei.

• meeriamanda

Miksikö? Kukin taaplaa tyylillään, kunhan katsoo missä se sopii ja missä ei.

• bessie*

Pitäisikö kiroilemisen olla kaunista?
        Ei.

Kirosanojen käyttöä täytesanoina en pidä varsinaisesti kiroilemisena. Onhan se kiusallista ja ärsyttävääkin kuunneltavaa, mutta puhuja voi silti olla ihan symppis ja mukava.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5684
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      54
      1795
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      25
      1289
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      200
      1101
    5. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1085
    6. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1027
    7. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      142
      983
    8. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      63
      972
    9. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      48
      948
    10. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      945
    Aihe