Hyvä vai huono idea?

Finedesi

Useammissakin fantasikeskusteluissa tulee esiin, että keksityt kielet ovat huonoja, kliseitä ja tyhmiä.
Itse olen kirjoittamassa omaa eeposta omassa maailmassa. Tarinakäsikirjoitus on aloittamatta, mutta idea on. Olen tosin kirjoittanut minämuotoisen kertomukset tutkimusmatkailijasta maailmassani, joka kertoo henkilön kokemana mitä näkyy.

Asiaan. Henkiolennoilla tulee olemaan suuri merkitys. Heillä pitäisi olla ikiaikaisina jokin vanha ja vaikea kieli. Mietin, että miksi keksiä, kun sellainen on. Voisin käyttää muokattua 50-60-luvun stadin slangia.
Aion käyttää eri kansojen kielinä kuitenkin suomen murteita. Meänkieltä, pohjanmaan murretta ja savoa.

Hyvä vai huono? Luulisin olevan ainakin omaperäinen.

5

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksipä ei?

Eikähän tarinan onnistuminen riipu ennemmin ihan muusta - juonesta, päähenkilöistä ja tapahtumien kerronnasta - kuin henkiolentojen käyttämästä kielestä. Oleellista on tietenkin se, että lukija ymmärtää sitä riittävän helposti tai sisältö on avattu toisella tapaa, eikä tarina sisällä liikaa keksityn kielen käyttöä. Silloin sitä ei jaksa enää lukea. Jos käytät stadin slangista muokattua kieltä, niin ainakin monella lukijalla on mahdollisuus tajuta sitä jollain tasolla ilmankin selityksiä.

• kjljljdlfjksjf

Samaa mieltä, että riippuu kokonaisuudesta, mutta idea on minusta mielenkiintoinen ja voisin kuvitella, että olisi kiva lukea sellainen kirja.

• 11+15

Murteet eivät toimi fantasiatarinassa, olen testannut kuukauden päivät. Ja vaikka toimisikin, luen hyvän tarinan ilman murteita. Keskity olennaiseen: tarinaan, juoneen, kerrontatapaan ja henkilöhahmoihin.

Ainoa jokseenkin toimiva tapaus oli Eddingsin Mimbren ritareiden puheenparsi. Suomennoksessa käytettyjä sanoja: sa, ma, sun, ällös, ollos. En kopioisi ainakaan ritarihahmolle, sen verran nähtyä on.

• boycottish

>Murteet eivät toimi fantasiatarinassa

Kyllä ja ei. Esimerkiksi Star Warsissa Naboo-planeetan "toinen kansa" gungalaiset (kuten Jar Jar Binks) puhuivat gungaa, mikä on käytännössä erittäin vahvalla aksentilla puhuttua englantia. Alunperin kieli suunniteltiin elokuvaan eli puhuttuun muotoon, mutta olen lukenut myös kirjallisessa muodossa jatkotarinoita joissa sitä käytetään. Se toimii kirjoitettunakin ihan hyvin, mutta huomasin ettei sitä saa käyttää liikaa, eikä se saa poiketa liikaa todellisesta kielestä. Silloin sitä ei jaksa lukea, koska lukijan energia kuluu "koodin avaamiseen" eli tekstin kääntämiseen ymmärrettäväksi.

http://starwars.wikia.com/wiki/Gungan_Basic

• 11+15

Pidätkö Jar Jar Binksiä hyvänä esimerkkinä? No jaa, makuja on monia. Omalta kohdata kyseinen pelle miltei pilasi Star Wars -elämykseni. Olisin tunkenut Jar Jarin lihamyllyyn ja syöttänyt kaloille.

Oli hyvä, että tuottajat havaitsivat kuinka vähän suuri yleisö piti hahmosta:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Jar_Jar_Binks#Reception

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      94
      4263
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3233
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2350
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      949
    6. 141
      948
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      842
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      780
    Aihe