Mikä on ADD:n ja ADHD:n ero?
ADD:n ja ADHD:n ero?
6
4239
Vastaukset
- säde
add-on keskittymishäiriö ilman ylivilkkautta, adhd on keskittymishäiriö jossa lapsi on myös ns. ylivilkas.
- Add/Adhd
Mulla on molemmat diagnoosit. Käsitin, että ADD on aikuisiän tarkkaavaisuushäiriö ja ADHD on yleisnimike tarkkaavaisuushäiriölle. Saatan olla väärässäkin.
- säde
Add/Adhd kirjoitti:
Mulla on molemmat diagnoosit. Käsitin, että ADD on aikuisiän tarkkaavaisuushäiriö ja ADHD on yleisnimike tarkkaavaisuushäiriölle. Saatan olla väärässäkin.
adhd tulee sanoista attention deficit hyperactivity disorder (tarkkaavaisuuden ja ylivilkkauden häiriö)
add taas tulee sanoista attention deficit disorder (tarkkaavaisuus häiriö)
Olisko lääkäri sitten halunnut painottaa että sinulla on kumpaakin vaikeutta vaikka oletkin aikuinen?...ilmeisesti aikuisilla käytetää useimmin add termiä, koska aikuisilla näkyvimpiä oireita ovat vaikeudet keskittymisessä, eikä niinkään ylivilkkauden takia...näin olen tosin vain kirjoista lukenut, tiedä sitten miten asia käytännössä on...sen tiedän, että lapsia joskus eroitellaan add ja adhd lapsiksi juuri oireiden perusteella...joillakin lapsilla ongelmat painottuvat nimenomaan koulussa keskittymiskykyyn eikä heillä ole vaikeuksia ylivilkkauden tai impulsiivisuuden kanssa...ovat usein sellaisia hitaita unelmoijia... - säde
säde kirjoitti:
adhd tulee sanoista attention deficit hyperactivity disorder (tarkkaavaisuuden ja ylivilkkauden häiriö)
add taas tulee sanoista attention deficit disorder (tarkkaavaisuus häiriö)
Olisko lääkäri sitten halunnut painottaa että sinulla on kumpaakin vaikeutta vaikka oletkin aikuinen?...ilmeisesti aikuisilla käytetää useimmin add termiä, koska aikuisilla näkyvimpiä oireita ovat vaikeudet keskittymisessä, eikä niinkään ylivilkkauden takia...näin olen tosin vain kirjoista lukenut, tiedä sitten miten asia käytännössä on...sen tiedän, että lapsia joskus eroitellaan add ja adhd lapsiksi juuri oireiden perusteella...joillakin lapsilla ongelmat painottuvat nimenomaan koulussa keskittymiskykyyn eikä heillä ole vaikeuksia ylivilkkauden tai impulsiivisuuden kanssa...ovat usein sellaisia hitaita unelmoijia...tälläinenkin erottelu on olemassa:
AD/HD-C sekä tarkkaavaisuus häiriö että ylivilkkautta ja impulsiivisuutta
AD/HD-I pääasiallisesti tarkkavaisuus ongelmia
AD/HD-HI pääasiallisesti ylivilkkautta ja impulsiivisuutta - Add/Adhd
säde kirjoitti:
tälläinenkin erottelu on olemassa:
AD/HD-C sekä tarkkaavaisuus häiriö että ylivilkkautta ja impulsiivisuutta
AD/HD-I pääasiallisesti tarkkavaisuus ongelmia
AD/HD-HI pääasiallisesti ylivilkkautta ja impulsiivisuuttaNäiden ns. trendikkäiden diagnoosien merkitys sinänsä on asia, jota en ole kyennyt ymmärtämään. Esim. ylivilkkaus. Olen aikuisenakin "ylivilkas" - innostun helposti asioista ja pystyn lapsenomaisesti iloitsemaan hyvin pienistä arkisista asioista. Koulussa ylivilkkauteni esiintyi pitkäveteistymisenä. Sen sijaan, että olisin häiriköinyt koulutovereitani tunnilla tai tunnin kulkua muutoinkaan, otin mukaan omia harrastuksia; kirjeenvaihtoa ym. jota sitten tein koulutunneilla, joten suuntasin ylivilkkauteni - ainakin omasta mielestäni - positiivisella tavalla itseäni kehittäen. Tästä muodostui elämäntapa; ikuinen opiskelija. Olin luokan priimus ja suoritin useita korkeakoulututkintoja, joten ylivilkkaus ei aina ole huono asia. Minun oli vain vaikea keskittyä pitkään samoihin asioihin yhteenputkeen. Lukion suoritin yksityisesti juuri siitä syystä, että sain tehdä asiat oman aikatauluni mukaan; jotkut oppiaineet olivat minulle keskivertoa työläämpiä, jotkut sujuivat ns. läpihuutojuttuina. No joo, työelämässä ehkä sitten impulsiivisuuteni on aiheuttanut ristiriitoja henkilötasolla, sosiaalisissa suhteissani. Ehkä tein väärän uravalinnan.
- seeseen
Add/Adhd kirjoitti:
iaatteessa poskelleen, nimittäin arvauksesi.
"Käsitin, että ADD on aikuisiän tarkkaavaisuushäiriö ja ADHD on yleisnimike tarkkaavaisuushäiriölle. Saatan olla väärässäkin. "
Ja olet väärässä. ADD ei ole aikuisiän tarkkaavaisuushäiriö. Kyseistä "sairautta" on myös lapsilla.
ADHD on kyllä yleisnimike tarkkaavaisuushäiriölle. ADD on pääasiallisesti tarkkaavaisuushäiriö ilman ylivilkkautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406983
- 323938
- 453330
- 402939
- 172716
- 372238
- 162196
- 412143
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482077- 402048