nopeusrajoitus tarkoittaa ylärajaa

näin se vain on

Ketään ei voi pakottaa ajamaan lujempaa kuin kyvyt antavat myöten. Jokainen ajaa taitojensa mukaan. Joskus vauhti saattaa myös epähuomiossa laskea, jos on ajatuksissaan tai ei huomaa, että nopeusrajoitus on vaihtunut vaikkapa 80:stä sataseen.

Liikkuvan poliisin viestintäpäällikön, ylikonstaapeli Jussi Pohjosen mukaan alinopeutta ei ole laissa kielletty, mutta liikenteen hidastaminen tai tarpeeton estäminen on.

Jos muuta liikennettä hitaammin ajava autoilija kerää taakseen letkaa, eikä ohi pääse vastaantulevan liikenteen takia, on hitaan auton väistettävä levikkeelle.

Tässä oli faktaa "molempiin leiriin".

15

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwerty27.

Entä jos ei ole levikettä?

• oyisyuag

ihme tie jos ei ole yhtään levikettä tai bussipysäkkiä tai edes omakotitalo liittymää.

Jos noin on, silloinvoi ajaa hyvässä näkyvässä, kohdassa meltei pientareelle ja pudottaa nopeuden, jolloin muut pääsee ohi. heittämällä

• ohi vaan

Melko terävä havainto, mutta väistäisit sitten.

• Sitte sulkuviivojen yli ellei muuten pääse,se on tämän päivä liikennetapa.
        Sit kun se niitti tulee voi voi mikä meni pieleen.

• 35

Aina löytyy pysäkkejä, joille voi poiketa päästämään jonon ohi. Ei ole tarkoitus, että samalla sekunnilla kun yksi auto tulee taakse, syöksytään pientareelle, vaan sopivassa paikassa.

• ja se todellisuus

Vai Suomalainen teiden kuningas ja juntti antasi tietä, nykyään ei tietä tahdo antaa edes traktorimiehetkään.

• ....,,,,

Monenko kilometrin välein esim. raskaiden yhdistelmien pitää pysähtyä, vaikkeivat ne pysäkillle mahdukaan?

• 87k

Tosin jos ajaa ilman PÄTEVÄÄ syytä 20km/h hiljempaa kuin nopeusrajoitus on, niin silloin tämä voidaan tulkita mulkun poliisin toimesta liikenteen (tahalliseksi) häirinnäksi, jolloin se on 12 päiväsakon arvoinen teko.....

Ja ei, tämä ei meinaa sitä, että jos moottoritiellä on 120km/h rajoitus niin pakulla saisi ajaa vain ja ainoastaan 100km/h

• Jepp, jepp

20km/h hiljempaa ajaminen alkaakin vähän haitata mutta toisaalta on helpompi päästä ohi. 5 km/h hiljempaa ei taas tunnu missään. Sen verran voi itsekin joskus höllätä.

• ....,,,,
        Jepp, jepp kirjoitti:

20km/h hiljempaa ajaminen alkaakin vähän haitata mutta toisaalta on helpompi päästä ohi. 5 km/h hiljempaa ei taas tunnu missään. Sen verran voi itsekin joskus höllätä.

Siis jos ajan rekan perässä kahdeksaakymppiä ohittamatta sitä, saan 12 päiväsäkon verran sakkoa, salli minun nauraa!

• 87k
        ....,,,, kirjoitti:

Siis jos ajan rekan perässä kahdeksaakymppiä ohittamatta sitä, saan 12 päiväsäkon verran sakkoa, salli minun nauraa!

Eikös siinä ennakkopäätöksessä todettu juurikin, että jos ajaa yli 20km/h "alinopeutta" ilman pätevää syytä, on se 12 euron arvoinen rike.

Ja luonnollisesti jos autokohtainen nopeusrajoitus tulee vastaan 45/50/60/80/100km/h, niin sehän on jo pätevä syy, samaten jos ei pääse ohi.

Myöskin taatusti auton tekninen vika on pätevä syy jne.

Samaten monilla pikkuteillä on 80km/h rajoitus, mutta talvella voi ajaa maksimissaan 50km/h jossain pahassa paikkaa, ja kesälläkin toi 80km/h tuntuu aika kovalta menolta.

Mutta eiköhäs ne pätkät, joissa nopeusrajoitus on ilmoitettu semmosella pyöreellä lätkällä, niin luulisi että niissä on se rajoitus mietitty loppuun asti.

Ja siihen että saa sen 12 ps. hidastelusta, vaatii todella, todella mulkun poliisin, en tiedä montako sakko on asiasta kirjoitettu, mutta ainakin yksi ääliö kiisti asian, ja käviä häviämässä sen oikeudessa.

Ja hauskaa on myös se, että lakikirjassa ei lue mitään alinopeudesta tai sen rajasta, joten en usko että siitä sakkoa kovinkaan helpolla saa, mutta voi saada, etenkin jos jossain maantiellä vetää jonoa jotain 60km/h vauhtia henkilöautolla ;)

• Take it "piano"
        ....,,,, kirjoitti:

Minä voin hyvin ajaa rekan perässä ohittamatta sitä. Minulla löytyy kyllä pätevä syy ajooni. Sitäpaitsi rekat ajavat yleensä 90 km/h joten nou hätä.

• pelottav. tilanteita

Autossani on kalibroitu mittari ja lisäksi vakionopeudensäädin.
      Kun ajan vaikka 80 alueella sallitua nopeutta ja painan vielä säätimestä pari kilometriä yli, saattaa rekka tulla taakse hiostamaan muutaman metrin päähän.
      Pitäisikö tässäkin mennä johonkin pusikkoon, että rekka pääsisi sitä kymmenen kilometrin ylinopeutta ajamaan, vai mitä. Yleensä en näissä tapauksissa ole reakoinut siten asiaan, vaan olen ajatellut, että menköön ohi jos haluaa, kun tiellä on kerran tilaa. Onko tämä kenties vain rekkakuskin mielenosoitus lakia noudattavalle. Se tuo perässä roikkuminen on Suomessa vielä niin tavallista, ettei sitä voi suoralta kädeltä ohituspyynnöksi olettaa ja eihän rekka ainakaan mikään ambulanssiin verrattava ole.

• Kali Bro

Tiedät itsekin ettei sulla mitään kalibroitua nopeusmittaria ole! Muuten kirjoituksesi pitää paikkansa.

• kjhggh

Missään ei määrätä väistämään. Se on vain kohteliasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4164
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      96
      3587
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3309
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      2830
    5. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2309
    6. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2248
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2042
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      20
      1554
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      12
      1500
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      32
      1486
    Aihe