Ruotsinlaivan perässä suomeen

Vene ruotsista

Moi! Olen hakemassa camping venettä 5m Tukholmasta turkuun kesäkuussa. Onko kellään kokemuksia Ruotsinlaivan perässä ajamisesta. Olen katsellut, että vielä parin sadan metrin päässä näyttäisi olevan tyyntä, vaikka muuten olisi aallokkoa. Kiitolinen kokemuksista!!

20

2807

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikkuvälittäjä_LKV

Mene mieluummin keulaan pulppiaallolle. Sillä minä ole tuonut monta kymmentä hassiskiloa ja Svania ruåttista Välittäjälle.

• rallimestari

Hyvin tulee. Aikoinaan 80 ja 90 luvulla kun moottorivenerallit olivat voimissaan niin oli hyvinkin yleistä että ajettiin ruotsinlaivan peräaallossa huonollakin kelillä milloin ruotsin suuntaan milloin suomeen päin. Muistaakseni taisi olla neljäs peräaalto jossa roikkuminen oli parasta. No joskus kävi niin että kone rupes piiputtaan ja pudottiin kyydistä, silloin tuli äitiä ikävä. Ruotsinlaivat kulkee 20 solmua huonossakin kelissä. Eikun sine vaan kokeilemaan.

• Round n round we go

Europaa joskus seurasin. Siihen tuli perkule ruorivika, siellä me sitten pyörittiin selällä ympyrää tuntikaupalla.

Varo ettet seuraa väärää laivaa, voit joutua Helsinkiin.

• 14

jos vaan nopeutta riittää pysyä perässä. ne ei mene ihan kävelyvauhtia. tietysti kannattaa vähän katsoa säätä muutenkin, jos se paatti hyytyy, niin siinä ei paljon horisonttiin katoava ruotsinlaiva lohduta.

• piece of cake

Tukholmasta lähtien piece of cake. Maarianhaminasta lähtiessä on paljon vaikeampaa. Pieni missaus aikatauluissa ja oletkin Turussa tai Helsingissä, kun Tukholmaan piti mennä. Aikaisemmin oli vielä helpompaa Tukholmasta lähtiessä, nyt joutuu hieman ottamaan selvää, ettei lähde Tallinan laivan aallolle.

• Bellallaaa

Eihän se Ahvenanmeren ylitys ole kuin pieni luikaus äkkipaatilla, vain n. 23 mpk suuntaan 63 astetta Lemlandin eteläpuolelle, Nyhamnin kohtaan, Söderarmin ja Tjärvenin välistä. Siis tunti 23s nopeudella, kyttäät vain sopivan kelin, ajat illalla Tukholmasta Söderarmin tienoille ja aikaisin aamulla pyyhkäiset yli lahden, tunnin päästä olet jo ulkokarien suojassa, Turun reitillä. Jos pitää mennä tankille Maarianhaminaan, suunta on 45 ast., matka sama, ja olet tuulen suojassa, jos kelejä pelkäät. Furusundista saa luultavasti polttoainetta, en ole tankannut siellä, vaan etelämpänä Nynäshamnista tullessa

• öoisahrewhs

Näin on. Ja kesäkuussa on paljon huviveneitä ylittämässä ahvenanmerta, niidenkin mukaan voi vähän suunnistaa. Ainakin käsi-GPS olisi hyvä olla, jotta saa merkatuksi jonkun pisteen Ahvenanmaan puolelta, johon sitten suunnistaa.

Kyllä ruotsinlaivaakin voi seurata, mutta ne kai poikkeavat Maarianhaminassa kaikki päivävuoroilla. Ellet halua poiketa M-haminassa vaan ajaa suoraa reittiä Turun saaristoon, pitää Ahvenanmeren kynnyksellä ottaa eri kurssi kuin ruotsinlaivat.

• Bellallaaa

Sen verran jäi sanomatta, että kun suunnistat Maarianhaminaan, jätä tuulimyllyt oik.puolelle ja jos suunnistat Turunreitille, niin jätän ne vas. puolelle. Kun ite ajoin yli lahden, mulla oli läppäri ja siinä Sea Clear merikartat

• uyjmt

Nuorena minä kiinitin Eteläsatamassa köyden Siljaan. Kiipesin siitä kannelle ja kävin vetämässä kolme pientä kossua ja kiivaan naisen kanssa. Söin itseni palloksi ja menin peräveneeseeni torkulle.

• Torsten Gikuli

Minäpoika ajelen aina Puijolaivan persihessä Kuopiosta Savonlinnaan.
      Kerran eksyin Vekarapaatin perässä Warkauteen, oli siellä mimmit antosia.
      Jos nyt ens suvena vaikka KOLI 3 perässä Lieksaan, olokeehan kuulolla Lieksan tytyt.

• Perässähiihtäjä Pröt

Oikeasti, jos lähdet merelle, älä perusta navigointia ja merenkäynnissä selviytymistä jonkun itsestäsi riippumattoman aluksen seuraamiseen.

Ainoa oikea periaate on, että olet aina ja kaikissa olosuhteissa omavarainen. Jos näin ei ole älä lähde, vaan laita paatti trailerille ja laivan ruumaan.

• kapu14

Täysin oikea vastaus oli tuo ¨perässähiihtäjän¨vastaus. En suje pois tuota perässähiihtoa, mutta mieti muutamaa asiaa. 5m vene voi normaalisti kulkea 60-100hv koneella 20-30kn. Joku mainitsi jo siitä ,että ruotsinlaivojen matkanopeus vaihtelee alimmillaan 17-21kn välillä. Tuon nopeuden ne saavuttaa ihan muutaman minuutin aikana seisovasta lähdöstä.(tämä vai esimerkkinä). Jos lähdetään vaikka siitä ,että marssivauhti on vajaa 20kn , niin mitä mieltä olet , miten paljon luulet kuluvan polttoainetta veneessäsi tuolla vauhdilla. Heittäisin summassa ,että 10l/h ei taida ihan riittää. Siitäpä sitä laskemaan , miten paljon tarviit matkalle polttoainetta ,että voit keikkua laivan perässä, ottaen vielä huomioon sen ,että joudutko tankkaamaan välillä, luulen niin asian olevan.
        Meri on katala kaveri , jos lähdet sinne mitään valmistelematta. Monille sellainen reissu jää viimeiseksi.

• Eiköhön se kuljetus ole edullisempaa ihan kuljetusliikkeen kautta, bensa kun ei ole yhtään sumea halvempaa siellä länsinaapurissa.

• Suorat Putket?

Suorat Putket?

• hans besättning

Joo - viiden metrin (?) härveli on paljon hauskempi laittaa trailerille ja nykäistä autokannelle, syödä hyvin ja aamulla on jo Turussa. Kyllä Ahvenanmeren jälkeenkin riittää kunnon kuoppia, pirusti mutkia, paljon kiviä ja kaikkee muuta mukavaa mitä sinne nyt kuuluukin... Et hauskaa reissua vaan, mut ei tos teidän suunnitelmas mitään järkeä ole !

• lku,jmyfe

Minä oon uittanu viikingin perässä pari Scaniaa ja yhden Volvon Turkuun. Kukaan ei oo huomannu mitään.

• perä-prutku_

Eikös siinä ison laivan perässä vanavedessä ole virtausta sen verran että polttoainetta menee enemmän, ku joutuu konetta huudattamaan.
      sama ku ajais jokea vasta virtaan..

• rallimestari

Laivaa seuratessa ei ajetakaan sen takana vaan hieman sivussa. Neljäs aalto on paras ja siinä tietenkin pysytellään aallon etupuolella eli alamäessä. Vaikka merellä olisi muuta aallokkoa niin laiva tasoittaa tien massallaan ja peräaallossa on tasaista lasketella.On helppoa ja polttoainetta säästyy. Veneen huippunopeus olisi oltava ainakin 25 solmua.

• LKV_Pyydys...

...... :). Kun näin aloittajan otsikon, niin olin varma, että ÄLKOOVEE kommentoi aivan varmasti.:D:D:D:D.

Ainiin. Aika ottaa lääkkeet.

• Vene Ruotsista

Kiitoksia paljon kokemuksistanne. Mietinkin sitä, että missä kohtaa peräaaltoa olisi hyvä ajaa ja mikä tulisi olla veneen vähimmäisnopeus. Vaihtoehdot tällä hetkellä ovat suunniteltua nopeampi vene/venetyypin vaihto isompaan snipaan tai traileri ruotsinlaivaan. Hyvää veneily kesää kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      85
      17297
    2. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      20
      16074
    3. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      56
      4832
    4. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      24
      4497
    5. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      23
      4413
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      36
      4220
    7. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      57
      4099
    8. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      44
      3950
    9. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      62
      3693
    10. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      42
      3345
    Aihe