Tänäänpä taas nähtiin mitä on olla kainuulainen. Iltis julkisti vvm:n listan maan surkeimmista asuinpaikoista. Ja Kainuun kunnathan siellä komeilivat hännänhuippuina.
Parhaassa päässä eli siis menestyneimpiä ja asukkaiden kannalta parhaita asuin paikkoja olivat mm. Espoo ja Oulu ja Oulun seudun kunnat. Eipä ihme että sinne espoon ja Oulun seudulle lähtee noita muuttokuormia täältä.
Kyllä olis jo valtiovallan aika tehdä jotain kainuun hyväksi. Mitä se Kyllönenkin siellä muuta tekee kuin kyttää kaupparatsujen kilometrikorvauksia.
Maan parhaat ja pahimmat asuinpaikat
26
628
Vastaukset
- onellinenespoosta
Eikö kainuulaisten pitäisi tehdä jotain Kainuun puolesta? Ei se valtio niitä viittä parasta kuntaa ole tehnyt, vaan ne kunnat ja kuntalaiset. Marmattajat, tehkää edes joskus jotain. Suomussalmen palstalla itketään, että kunnan pitäisi perustaa huonekalutehdas. Eikö siellä Kainuussa ymmärretä, että ihmiset yrittävät ihan itse?
- A.K. Tiivinen
ei ne ymmärrä, jatkuvasti valittavat että on se kumma kun ei saada sitä ja tätä. Tasan sitä saadaan, mitä joku katsoo kannattavaksi perustaa.
Asuinpaikan tekevät ihmiset . On pieniä kyläpahasia, muutama sata asukasta, jossa tapahtuu paljon,vja porukka on onnellista kun ihmiset ovat ITSE aktiivisia ja toimeliaita. Mutta ei kainuussa. Itse olen yrittänyt jotain vapaaehtoistoimintaa siellä ollessani, joista on valitettu että kun ei ole - ja siten ei ole kuitenkaan tulijoita. En viitsi sanoa aihetta, en välitä tulla tunnistetuksi. Samoin ollaan milloin mitäkin yritystä vailla ja kun joku jotain perustaa ei käydä, kun ollaan niin hemmetin kateellisia ja yritys loppuu kannattamattomana.
Kainuussa oli muuten mukavaa, mutta eipä se kannata marina ja saamattomuus kävivät hermoille. Mulle sanottiin usein miten sinä jaksat, helkkari kyse oli simppeleistä asioista, kuten opiskelusta työn ohella. Asennekysymys.
UGH. - vetelys
miks aina pitäis odottaa että joku muu tekee sun puolesta? hullua, ei ihme kun mitään ei tapahdu jos ei perse ei nouse sohvasta. ihan on oma syys jos makaat himassa.
- ruikutus pois
Kainuu on käsi jossa ruikuttamassa. Mitään ei satsata itse eikä rohkaistuta yrittäjiksi. Oulun "ihme" lähti liikkeelle teknologiayrityksistä joita nuoret inssit perustivat. Miksei täkäkläiset perusta?
- A.K. Tiivinen
Niinpä. Huudetaan ely-keskusta myöten, kuinka meillä on osaajia ja pitäisi saada työllistäjiä...Osaaja osaa työllistää itse itsensä.
- juuri nyt
"ruikutus pois14.4.2012 19:440 SULJE
Kainuu on käsi jossa ruikuttamassa. Mitään ei satsata itse eikä rohkaistuta yrittäjiksi. Oulun "ihme" lähti liikkeelle teknologiayrityksistä joita nuoret inssit perustivat. Miksei täkäkläiset perusta?"
>"Oulun "ihme" lähti liikkeelle teknologiayrityksistä joita nuoret inssit perustivat."
Sinä et taida tietää näihin liittyviä kuvioita juurikaan? Joten .....
Onhan Kajaanissakin vaikka mitä ja muuallakin Kainuussa - oujeeesss
Monenkirjavan yritystoiminnan puuttuminen on seurausta siitä, että kainuu on köyhää aluetta. Ihmisillä ei ole rahaa perustaa yrityksiä ja lainaa ei vakuudetta saa ja vakuuksia ei ole. Yritys tuet menee sellaisille yrityksille kuin Suomi-soffa, joiden ei ole tarkoituskaan toimia kovin pitkään (kunhan saadaan rahat siirrettyä vain pois yrityksestä). Yleisen köyhyyden seurauksena ihmisillä ei ole varaa ostaa muuta kuin ruokaa kaupasta ja senkin tarjouksesta. Asiakkaita ei jokaiselle yritykselle riitä.
Kainuu on köyhä ja siksi jää. Talvisin kainuu on vielä köyhempi ja siksi jäätä on on vielä enempi.
Köyhyys on faktaa monen kohdalla ja köyhästä ei tule yrittää eikä edes oikein maksavaa asiakastakaan.
Jostain ympäristön ja vedet ja järvet pilaavasta Talvivaarasta taas seuraa se, että osa kainuulaisista muuttaa pikkuhiljaa pois ja joudutaan ojasta allikkoon.
Kepulaiset ovat johtaneet iätajat kainuuta ja seuraukset näkyvät mutta kun sahakin UPM:n tehtaan lisäksi loppuu, niin kepun ökyisännätkin ovat kohta itsekin köyhiä kun puusta ei saa enää entistä hintaa.
Osaltaan syy on itse kainuulaisissa ja helevetinmoisessa kateudessa. Kainuusta pitäisi pakkomuutattaa kaikki ihmiset pois ja tehdä tästä susien suojelualue ja suuri kansallispuisto ja metsähallitus vaan myymään moottorikelkkareiteille lupia "luonnonrauhaan" etelän turisteille, jotka se kadotti tyystin kirjolohien istutusvesistöiltä (1 ongen korkeintaa metrin päässä olevalla) määräyksellään.
Kainuun ympäri vaan poroaita (pohjois puolellahan se jo on) ja portille rahastajan koppi. Hellurei! - maksamme velkaa
Hallintokokeilu oli susi, monta vuotta meni hukkaan, energia kului sen ylläpitämisen ja jäi vain paljon velkaa...
- kellä varaa?
Vai iltiksessä luki. Kellä on varaa ostaa iltalehtiä? Ei mulla ainakaan. Just saan maksettua tämän netin ( 12.90), mutta muusta sitten on sekin tingittävä. Onneks Koti-Kajaani tulee ilmaiseksi, mutta siinä tuskin on tuota juttua, mutta katsotaan kun tulee uus lehti laatikkoon, että mikä siinä on sijoitus.
- no relax
Edelliselle: se on oma syy jos jää kotiin pötköttelemään, rahaa ei sulle tuoda eikä töihin tulla hakemaan. NIin että teepä jotakin itsekin niin on rahaa lehtiin ja muuhunkin. Virkisty ja ideoi, ehkä sinusta olisi vaikka yrittäjäksi vai otatko mallia romanialaisista kerjäläisistä. Siinähän on vain pieni ero kerjääkö kadulla vai sossun luukulla.
- töissäJA aina
Hyvä pointti no relaxilta! Asiaa!!!
Ruikuttajat eivät tee mitään muuta kun ruikuttavat! Hah hah hah, ja hyvä pointti myöskin, että kerjääkö kadulla, vai hakeeko 'länsimaisittain' sossun luukulta!
Asiaa!!! - kellä varaa
töissäJA aina kirjoitti:
Hyvä pointti no relaxilta! Asiaa!!!
Ruikuttajat eivät tee mitään muuta kun ruikuttavat! Hah hah hah, ja hyvä pointti myöskin, että kerjääkö kadulla, vai hakeeko 'länsimaisittain' sossun luukulta!
Asiaa!!!Ei kukaan ota enää töihin kun olen jo 72 vuotta. Kansaneläke tulee ja sillä ei lehtiä ostella.
- nälkämaan ääni
Olen tullut viime aikoina sellaiseen johtopäätökseen, että Kainuu ei ole pelkästään köyhä, vaan helvetin köyhä ja joka suhteessa, taloudellisesti ja henkisesti. Siksi täällä on köyhän hyvä olla, muiden köhyhien keskuudessa.
- ei oo Kainuu
köyhä, täällä on hitosti rikkaita ihmisiä/perheitä, vai osalla on perintönä köyhyys ja oma-aloitteisuudensa takia se köyhyys, luuloa sekin!
Täällä voi elää omavaraisuuden mukaan jos osaa ja haluaa! On luonto lähellämme!
Se vain on niin että nykyihmiset eivät osaa elää kuin ennen piti elää, kaikki vaaditaan valmiina, sossuilta, itse ei kehdata yrittää mitään elantonsa eteen, siis suurin osa kainuulaisista lötköttää vain tekemättä mitään!
SE ON: kyllä sossusta saa, mitä mää tekisin mitään, kaiken saan ilmaiseksi....
No ei liene Kainuun ongelma yksin, koko maan tuo saamattomuus on toki...nuorten ja vetelehtijöiden lauman mukaan....- tilasto osoittaa
Jos vertaa kainuulaisten keskiverto vuosituloa vastaavaan keskiverto vuosituloon etelässä, niin huomaa, että köyhää on kainuussa.
- eiköyhäeikipee
tilasto osoittaa kirjoitti:
Jos vertaa kainuulaisten keskiverto vuosituloa vastaavaan keskiverto vuosituloon etelässä, niin huomaa, että köyhää on kainuussa.
Jos sinä olet köyhä niin eivät kaikki ole. Kaikki minun kainuulaiset tuttavani ovat tuloluokassa 50000/v->
- rrrrrh
eiköyhäeikipee kirjoitti:
Jos sinä olet köyhä niin eivät kaikki ole. Kaikki minun kainuulaiset tuttavani ovat tuloluokassa 50000/v->
Kainuun köyhyydessä ei ole kyse pelkästään palkkatuloista vaan myös palveluista, ja etenkin julkisista palveluista. Jos et saa esim. terveyskeskuksesta lääkärille aikaa, koska ei ole varaa palkata riittävästi lääkäreitä tai lääkärit eivät ole halukkaita tulemaan Kainuuseen töihin, niin silloin on jo aika köyhää....
- soul
kajaanin nimi pitäis vaihtaa köyhäläksi.
- 43grg
vai sen kaupungin vuokra-asuntotalon jossa sinä asut? Siellähän ne kaikki kylän köyhät asuu.
- 11111222
Sehän on jo kansan suussa nälkämaa,sanohan etelässä että olet kainuusta. Niin heti sanovat että sieltä nälkämaasta sinäki olet,vieläkö siellä pirttiviljelyä tehdään serkusten kanssa keskenään ,täiden ja luteiden seassa.
- köyhääkö
menkää lapset kehän laitamille kahta työtä tekemään ja maksalaatikkoo syömään kyllä köyhät on kaukana kainuusta
- Hyvä kajaani!
Ihan oikeesti keskenään kainuulaiset valittaa. Ei Etelässä tai muuallakaan kiinnosta mitä tehdään kainuussa tai muuallakaan ja onko köyhää vai ei. Mistä tämä asenne tulee että muualla nauretaan? Nauretaanko täällä vaikka karjalohjan urheiluhallin rakennustekniikalle tai persjärven soututapahtumalle? Ei. Kajaani on ihan tavallinen pikkukunta hyvine ja huonoine puolineen. Osa on köyhiä paskahousuja jotka eivät ole tehneet köyhyyden poistamiseksi mitään ja ovat valitettavasti niitä isoäänisempiä valittajia. Onneksi suurin osa on normaali-ihmisiä, jotka elävät elämäänsä välittämättä näistä velliperseistä. Jos on jäänyt koulut väliin eikä oikein työnteko tai muukaan kiinnosta niin turha siitä on valittaa. Sellaset on luusereita Kajaanissa ja ihan missä tahansa he ovatkin.
- fasfasfsda
Itse en tiennyt Kainuusta mitään muuta kuin Vuokatin ennen muuttoa. Ei etelä-suomessa edes tiedetä missä Kainuu on ja osa ei tiedä edes sen olemassaolosta. kuinka moni tietää lunttaamatta, mikä alue on Kanta-Häme, mitä kuntia kuuluu PELKKÄÄN Pohjanmaahan (ei siis tarkoita E-pohjanmaa, keskipohjanmaa jne vaan pelkkä Pohjanmaa) tai missä menee Etelä-ja Pohjois-Svon raja. Itse tiedän noista osan.
Mutta se on fakta, että kainuulaisilla lukuunottamatta sotkamolaisia, on erittäin vähän yrittäjähenkisyyttä. Sekin on fakta, että moni luulee, että yhteiskunta pistää pystyyn kaikki yritykset, eikä siinä tartte työtön olla. Mutta kainuussa on työelämässä kanssa paljon laiskoja narisijoita, ei tartte muuta kuin joutua töissä tekemään töitä niin hirveä ruikutus. Ei niistä ole mihinkään, kun työttömäksi jäävät.
- hsreyhgsrehsr
Jos ei Kainuu maita, niin ei muuta kuin Kehä Ring kolmosen sisälle naattimaan suurkaupungin sykkeestä! Tervemenoa!
- hel...vetin köyhä
En mee minnekään, sillä kainuu on persaukisten paratiisi.
- raha ei ratkaise
hel...vetin köyhä kirjoitti:
En mee minnekään, sillä kainuu on persaukisten paratiisi.
lohta,lakkoja ja pontikkaa kaikki lähes ilmasta kainuussa mihin rahaa tarvitaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161