Naisteologit ry: vl-liike omaksi kirkkokunnaksi

Keeria.

2

81

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsivä-xx

"Vanhaan virkakäsitykseen nojaavien herätysliikkeiden olisi aika irrottautua evankelisluterilaisesta kirkosta omaksi kirkkokunnakseen. Näin sanoo naisteologit ry:n puheenjohtaja Soile Juntumaa".

Miksi tämä naisporukka ei pysty toimimaan miespappien kanssa samassa yhdistyksessä?

Kyseisen yhdistyksen naiset eivät edes kykene itse toimimaan samoissa yhdistyksissä miespappien kanssa. Onko joku muu ammattiryhmä, jossa olisi suuna päänä toimiva "eriseura", joka ei toisten kanssa mahdu samaan ammattiyhdistykseen. Tätä kummastelen entisenä ay aktivistina alalla missä miehet ovat perinteisesti olleet enemmistönä. Lakkauttamalla tämän yhdistyksensä ja siirtymällä puhumaan yhteisessä ammattiyhdistyksessä yhteisten tavoitteiden puolesta, he osoittaisivat toimivansa edes jotenkin uskottavasti tässä asiassa.

Tuntuu sille, että naipappeus keskuskestelu on yhdistyksessä, joka ei edes itse voi toimia samassa yhdistyksessä miesten kanssa, kovasti pyörinyt vain naispappien mukavuuden ja oikeuksien ympärillä, samaan aikaan, kun he suuna päänä vaahtoavat haluavansa koota erilaisia ihmisiä seurakuntaan. Siis kaikkia muita mutta ei niitä vanhakantaisia uskovaisia seurakuntalaisia, jotka niitä miespappeja toivovat ainakin joskus saavansa kuunnella yhdessä siihen liittyvän saarnaperinteen kanssa. Tämä naispoppoo, joka mieluusti puhuu omia perheasioitaan tai omia tuntemuksiaan ei suostu ymmärtämään, että tänäkin päivänä on ihmisiä, joille sanoma synneistä ja syntien anteeksiantamuksesta ja iänkaikkisesta elämästä on tärkeämpi kuin tunnelmat, tuntemukset ja lepäilyt tässä ajassa. Lepääminen (Herran huomassa) tarkoittaa monelle vielä synnit anteeksi saaneen iloa rauhaa Jeesuksessa Kristuksessa. Sitä enne pitää ihmisen herätä parannukseen ja siihen ei monikaan nykykirkon tunnelmanhakija ole valmis. Olen kuullut hämmästyneitä kysymyksiä "olenko minä ssyntinen kun en ole tappanut ketään enkä ole tehnyt rikoksia". Snnin käsitekään ei ole selvä eikä varmasti olekaan jos pehmopappi ei uskalla sellaisesta aiheesta puhua. Perinteisten herätysliikeiden miepapit vielä ottavat niitäkin asoita puheessaan esiin eri tavoin, eikä kyse ole sellaisista karikatyyriksi nostetuista helvetin lieskojan saarnoista nykykirkossa kuin ehkä aniharvoin. Kadotus ei kuitenkaan ole iänkaikkinen elämä, kuvaa sitä sitten miten tahansa. Eikä Raamattu todellakaan lupaa että kaikki pelastuvat tai että kaste pelastaisi ilman uskoa.

Olen kuullut muutamaa naispappia jotka ovat näitäkin asioita puhuneet mutta harvassa ovat. silloin kun papin mielen valtaa naisten ja miesten tasa-arvo muuttuu tästä saarnaaminen tärkeimmäksi ja sen kautta aletaan suodattamaan asioita. Niistä "naisten jutuista" tulee pääasia sen sijaan että saarnattaisiin pelastuksesta ja syntisen ihmisen vanhurskauttamisesta.

Olen näitä naispappeja kuunnellut vuosikymmenet alkuun ilman ennakkoluuloja. Nyt olen alkanut katsomaan seurakuntasanomista kenellä on saarnavuoro, liturgina ei niin paljon puhuta mutta saarnaajan nimen katson tarkaan. On ollut yksi nainen, jonka saarnat olen halunnut kuulla. Hän on poikkeus. Tämän yhden naisen saarnaa kiittivät vanhojen herätysliikeiden, siis eri ryhmien, edustajat kirkon naulakoillakin. Kiittivät, että joku uskalsi sanoa mikä on Jumalan armo ja mitä eroa sillä on siihen, että ihmiset käyttävät tällaista sanaa toisistaan tai ovat armollisia itselleen (= ei vaadi itseltään liikoja).

"”Minusta olisi hyvä, jos vanhalla virkakannalla olevat muodostaisivat oman kirkkokunnan ja toimisivat siellä omassa rauhassaan. Miksi pitää koko ajan toimia vastoin piispainkokouksen selkeää ohjetta”, Juntumaa kysyy."

Onhan tämä naisliike aikoinaan toiminut ihan yhtälailla "änkyränä" halutessaan naispappeuden vastoin silloita kirkolliskokouksen kantaa. Olisko pitänyt heittä nämä naiset kannatajineen monet lehtoreita silloin silloin ulos ev. lut kirkosta perustamaan ihan omaa kirkkoa. Lyhyt on naisten muisti kun ei ulotu kuin 24 vuoden päähän menneisyyteen.

• Tulevaa vaikea nähdä

"Olisko pitänyt heittä nämä naiset kannatajineen monet lehtoreita silloin silloin ulos ev. lut kirkosta perustamaan ihan omaa kirkkoa. Lyhyt on naisten muisti kun ei ulotu kuin 24 vuoden päähän menneisyyteen. "

Noin olisi pitänyt tehdä, että oltais vaadittu näiltä naisilta perustaa oma kirkkonsa. Eipä silloin moni tietänytkään, kuinka huono näiden naisten muisti voikaan olla. Jos jo tuolloin 24 vuotta sitten olisi tiedetty, mitä tuleman pitää, naispappeutta vaativat olisi ilmanmuuta häädetty ulos evlutkirkon helmasta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      23
      3690
    2. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      540
      2702
    3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      53
      2260
    4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      212
      2241
    5. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1709
    6. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      219
      1519
    7. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      52
      1491
    8. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      97
      1389
    9. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      62
      1221
    10. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1184
    Aihe