Mille asteelle opettamaan: yläkoulu, lukio/amis

hyvät&huonot puolet?

Heippa, valmistun pian äikän opettajaksi, enkä oikein ole vielä löytänyt sitä omantuntuista kouluastetta - opetusharjoittelussa pidettäviä tunteja kun oli niin vähän. Olisikin kiva kuulla teiltä yläkoulussa, lukiossa tai ammattiopistossa opettavilta, mitkä ovat hyvät ja huonot puolet työssänne. Miksi siis juuri yläkoulu, lukio tai ammattiopisto?

Tällä hetkellä minusta tuntuu karkeasti sanottuna siltä, että yläkoulussa opetettavat asiat ovat helppoja ja oppilaat (ainakin osa heistä) vaikeita, ja lukiossa taas päinvastoin. Amisopettajan työstä ei kokemusta ole lainkaan. Joten kaikenlaiset kokemukset eri kouluasteista ja kouluista ovat tervetulleita!

16

2061

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • komitatiivi-77

Yläkoulu
      ei niin tarkkaan määriteltyjä kurssisisältöjä kuin lukiossa, saa opettaa asiat vapaassa järjestyksessä
      saa heittäytyä ja improvisoida, ei tarvitse ottaa kaikkea niin vakavasti kuin lukiossa
      opetettavat asiat yksinkertaisempia
      jos tykkää leikeistä ja toiminnallisesta otteesta opetuksessa, niin sitä saa toteuttaa
      - vaatii ryhmänhallintataitoa
      - joskus joutuu väkivallan todistajaksi, ratkaisijaksi tai jopa sen kohteeksi
      - välituntivalvonna -20:n asteen pakkasessa, tupakoitsijoiden kyttäys yms.
      - huoltajien kanssa asiointi, vastassa voi olla mitä tahansa

Lukio
      opiskelijat aikuisempia ja yleensä motivoituneempia kuin yläkoulussa, toki poikkeuksiakin
      saa mennä syvälle asioihin, sopii älykkötyypille ja erityisesti kirjallisuuden puolesta kiinnostuneelle paremmin kuin yläkoulu
      voi teettää opiskelijoilla vaativiakin ryhmätöitä ja tutkielmia, kirjoitelmat joskus tosi hienoja
      - stressiä enemmän, tiukkaan rajatut kurssisisällöt ja yo-kirjoitukset stressin huipennuksena
      - yläkoululainen ilmaisee negaatiot suoraan, lukiolainen on piilopirullinen ja käyttää opettajan heikkoudet sumeilematta hyväkseen, opettajaa voidaan puukottaa selkään
      - lukiolaiset ovat usein tosikoita ja pikkuvanhoja, ei voi heittäytyä kuten yläasteella

Ammattikoulu
      opiskelijat varttuneempia, sama tilanne siltä osin kuin lukiossa
      asiat simppeleitä ja yleensä viestintään liittyviä, sopii paremmin sellaiselle, jolla on suomen kieli pääaineena
      amiksen ilmapiiri on tunnetusti rento
      - linjasta riippuen opiskelijat joko täysin motivoitumattomia tai joskus jopa hieman motivoituneita äidinkielen opiskeluun, toki on poikkeuksiakin
      - juttujen taso niin luokassa kuin opettajainhuoneessa tosiaan amistasoa, jossain määrin samoja ongelmia kuin yläkoulussa opiskelijoiden iästä huolimatta
      - ei sovi älykkötyypille

• oleeol

Vielä yksi ISO huono puoli ammattikoulusta:

Ainakin koulussa, jossa itse opetin, oli liuta opiskelijoita, jotka pinnasivat suuren osan äidinkielen tunneista. Sitten he olivat vähän ennen valmistumista vinkumassa kurssien suorittamista yksilöllisesti. Eli se tarkoitti opettajalle
        sitä, että täytyy suunnitella noiden kurssien yksilöllinen suorittaminen, ottaa tarvittavia kopioita (oppikirjat ammatillisella puolella valtaosin melko huonoja) ja vielä tarkastaa tehtävät. Eikä näistä saa lisäpalkkaa. Itse sain ammattikouluista tarpeekseni erityisesti tämän asian takia. Opiskelijoille ei ainakaan kyseisessä koulussa voitu antaa kenkääkään pinnaamisten takia, koska koulu saa kirjoilla olevista ja valmistuneista opiskelijoista rahaa! Mielestäni ainakin äikänopettajan työ on ammattikouluissa liikaa sellaista paapomista: opettaja joustaa, venyy ja paukkuu ihan loputtomiin.

Ja kommentti yläasteen äidinkielen opettajan työhön: Kyllä se on vaan useimmiten sellaista selviämistä meluavien oppilaiden (useimmiten poikien)
        kanssa. Kyllä sitä joka luokalta löytyy vähintään kaksi tällaista "kullanmurua", jotka pilaavat melullaan tunnit. Leikit ja toiminnalliset otteet ja muut hienot jutut sopivat todella harvoille luokille.

• Kaikenlaista nähnyt

Lukiossa opiskelijat ovat joskus kovin stressaantuneita ylioppilaskirjoituksista. Joskus aika raskasta, kun hermostuvat aivan pikkuseikoista. En mene itse sinne enää.

Tuossa amikseksi kutsumassasi toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa on iso joukko täysin piittaamattomia ja mitään edes yrittämättömiä. Noin 25 opiskelijan luokassa on yleensä noin 2 "hyvää" opiskelijaa ja kymmenkunta erityisopiskelijaa, joille tavallisen tekstin lukeminen tuottaa tuskaa.

Kaikenlaisen erityisopetuksen, -ohjauksen ja eriyttämisen tarve on aivan järkyttävä nykyään. On menty siihen, että tuosta 25 luokasta kolme eniten erityistä vie 90 % opettajan ajasta, muut jäävät aika pitkälle oman onnensa nojaan.

Ainut paikka, missä voi opetustyössä nykyään puhua opettamisesta, on amk-tason aikuisryhmät.

Hyviä puolia ei juuri ole. Mieti jo valmiiksi seuraava uravaihtoehto.

• Likainen Harrrrrri

Ketjun aloittajalle kysymys: Oletko leipääntynyt provoilija vai ruususentarjoissa uinaileva noviisi? Jos olet molempia, epäilen, että sinun vanhemmillasi on ihan tarpeeksi massia ja hehtaaria elättää sinun opinnot uranvaihdon jälkeenkin.

• JättiOpe

AMK-taso paras, siellä voi parhaimmillaan hyödyntää osaamistaan syvällisesti. Huonoimmillaankin opetustyö aivan OK. Aikuiset ovat yleensä (ritttävän) motivoituneita opiskeluun.

Eli takaise doktoraatti alta pois ja ei kun viran/toimen hakuun!

• Katkeroksi muuttunut

Minusta on aivan turha miettiä, mikä aste sopii itselle. Työtilanne on niin huono, että on mentävä sinne, mistä jonkun armoitetun pätkän saa. Käytännössä pääset jonnekin tuppukylään, jos sinulla on hyvä tuuri. Eri asia sitten, jos sinulla on hyvät suhteet, se auttaa aika lailla. Suuriin kaupunkeihin on ainakin tosi kovia kilpailijoita tarjolla ja itseasiassa pieniin kyläpahasiin myös. Nyt on työnantajan markkinat. Toivon toki sinulle onnea työnhaussa.

• häntäheiluttaakoiraa
        Katkeroksi muuttunut kirjoitti:

Minusta on aivan turha miettiä, mikä aste sopii itselle. Työtilanne on niin huono, että on mentävä sinne, mistä jonkun armoitetun pätkän saa. Käytännössä pääset jonnekin tuppukylään, jos sinulla on hyvä tuuri. Eri asia sitten, jos sinulla on hyvät suhteet, se auttaa aika lailla. Suuriin kaupunkeihin on ainakin tosi kovia kilpailijoita tarjolla ja itseasiassa pieniin kyläpahasiin myös. Nyt on työnantajan markkinat. Toivon toki sinulle onnea työnhaussa.

Mikä sulla mättää? Itse olen toiminut opettajana vuosikymmenet, vailla pätevöittäviä kursseja. Aina minulla on työtä ollut, tässä samassa kaupungissa. En ikinä ole edes kuvitellut, että minun pitäisi lähteä kotoani jonnekin tuppukylään jonkun armoitetun pätkän takia.

Ehkäpä minä sitten olen onnistunut luomaan hyvät suhteet ja hoitanut hommani aina riittävän hyvin.

• Mistä uusi ammatti??
        häntäheiluttaakoiraa kirjoitti:

Mikä sulla mättää? Itse olen toiminut opettajana vuosikymmenet, vailla pätevöittäviä kursseja. Aina minulla on työtä ollut, tässä samassa kaupungissa. En ikinä ole edes kuvitellut, että minun pitäisi lähteä kotoani jonnekin tuppukylään jonkun armoitetun pätkän takia.

Ehkäpä minä sitten olen onnistunut luomaan hyvät suhteet ja hoitanut hommani aina riittävän hyvin.

Olen samaa mieltä nimimerkki Katkeroksi muuttuneen kanssa. Työtilanne on todella huono. Pätkätöitä saa tehdä pitkään, jos ei hyviä suhteita ole. Itsellänikin erinomaiset paperit, paljon työkokemusta ( v. 2003 asti), mutta silti vaan saan pätkätöitä tehdä yhä edelleen. Lisäksi ainakin täällä päin luokanopettajat ovat kilvan rynnineet äidinkielen opettajiksi - ja valitettavasti rehtorit ovat ottaneet heitä virkoihin ohi aineenopettajien.

• kyynärpäätaktiikka?
        häntäheiluttaakoiraa kirjoitti:

Voi olla, että tällä palstalla joku halkuaa torpata samasta virasta kilpailijoita propagoimalla, että "ette te kuitenkaan sitä virkaa saa, se on pedattu jo henkilölle X, et saa virkaa jos et kuulu keskustapuoluseen ja jos rehtori ei ole isäsi kesämökkinaapuri." Fakta on kuitenkin, että iso osa rehtoreista oikeasti haluaa taloonsa parhaan mahdollisen hakijan, oli tämä hänen kumminsa kaima tai ei, ja että laki säätelee valintamenettelyä. Totuus ei ole se, että kaikki menee tiskin alta, vaikka toki suhteet aina vaikuttavat jonkin verran, mutta totuus ei ole kumpikaan ääripää, vaan totuus on siinä välissä ja omat ansiot painavat vähintään 50%.

En tiedä, tarkkuuko sitten oppilailta tällainen kiusanheki opettajiin, ja opettajainhuoneissakin kyllä näkee joskus sellaista kyynärpäätaktiikkaa, ettei edes bisnesmaailmassa. Toivottavasti nämä katkerat vuodatukset tällä palstalla eivät lannista nuorten opettajien intoa, sillä se, mitä on sanottu netissä olevan tiedon oikeellisuudesta, pitää paikkansa.

• äikkämäikkä
        kyynärpäätaktiikka? kirjoitti:

Voi olla, että tällä palstalla joku halkuaa torpata samasta virasta kilpailijoita propagoimalla, että "ette te kuitenkaan sitä virkaa saa, se on pedattu jo henkilölle X, et saa virkaa jos et kuulu keskustapuoluseen ja jos rehtori ei ole isäsi kesämökkinaapuri." Fakta on kuitenkin, että iso osa rehtoreista oikeasti haluaa taloonsa parhaan mahdollisen hakijan, oli tämä hänen kumminsa kaima tai ei, ja että laki säätelee valintamenettelyä. Totuus ei ole se, että kaikki menee tiskin alta, vaikka toki suhteet aina vaikuttavat jonkin verran, mutta totuus ei ole kumpikaan ääripää, vaan totuus on siinä välissä ja omat ansiot painavat vähintään 50%.

En tiedä, tarkkuuko sitten oppilailta tällainen kiusanheki opettajiin, ja opettajainhuoneissakin kyllä näkee joskus sellaista kyynärpäätaktiikkaa, ettei edes bisnesmaailmassa. Toivottavasti nämä katkerat vuodatukset tällä palstalla eivät lannista nuorten opettajien intoa, sillä se, mitä on sanottu netissä olevan tiedon oikeellisuudesta, pitää paikkansa.

Kyllä hakijoita valitettavasti on paljon jopa lyhyisiin sijaísuuksiin ainakin täällä Kainuussa. Ja luokanopettajia otetaan paljon virkoihin ohi varsinaisten aineenopettajien ainakin yläastepaikkoihin. Tämä kismittää ainakin minua aineenopettajana, kun hakijoita jo muutenkin on paljon.

Pätkätyö ei muuten ole muutenkaan helppoa, aina uusi koulu, aina uudet työkaverit. Ja kouluja on todellakin hyvin erilaisia. On reiluja työyhteisöjä ja sitten niitä, joissa pätkätyöläinen saa kaikki ikävimmät luokat ja ikävimmät lukujärjestykset jne. Ei voi nykyaikana myöskään unohtaa, että opettajia voidaan esim. nettikiusata. Ja vanhemmatkin voivat olla ikäviä, jos mukaviakin.

P.S. En halua pelotella, mutta tämä on opettaja-arkea Suomessa nykyisin.
        P.S. Miksihän ainelaitokset eivät ole kommentoineet aineenopettajien työtilannetta - tai siis sitä, että luokanopettajat ohittavat aineenopettajia virkavalinnoissa???

• oleool
        äikkämäikkä kirjoitti:

Kyllä hakijoita valitettavasti on paljon jopa lyhyisiin sijaísuuksiin ainakin täällä Kainuussa. Ja luokanopettajia otetaan paljon virkoihin ohi varsinaisten aineenopettajien ainakin yläastepaikkoihin. Tämä kismittää ainakin minua aineenopettajana, kun hakijoita jo muutenkin on paljon.

Pätkätyö ei muuten ole muutenkaan helppoa, aina uusi koulu, aina uudet työkaverit. Ja kouluja on todellakin hyvin erilaisia. On reiluja työyhteisöjä ja sitten niitä, joissa pätkätyöläinen saa kaikki ikävimmät luokat ja ikävimmät lukujärjestykset jne. Ei voi nykyaikana myöskään unohtaa, että opettajia voidaan esim. nettikiusata. Ja vanhemmatkin voivat olla ikäviä, jos mukaviakin.

P.S. En halua pelotella, mutta tämä on opettaja-arkea Suomessa nykyisin.
        P.S. Miksihän ainelaitokset eivät ole kommentoineet aineenopettajien työtilannetta - tai siis sitä, että luokanopettajat ohittavat aineenopettajia virkavalinnoissa???

No tietenkään ainelaitokset siksi eivät ole kommentoineet, että tarvitsevat joka vuosi tietyn määrän opiskelijoita, jotta itselle olisi töitä. Eikä opiskelijat
        hae opiskelemaan jollekin laitokselle, jos leviää sana, että tästä
        työllistyminen on vaikeaa. Ainelaitosten etu on vaan olla mahdollisimman
        hiljaa.

• - Aloittaja -

Kiitos teille kaikille vastauksista!

En kuvitellutkaan, että noin vain kävelisin sisään johonkin kouluun ja vielä haluamalleni asteelle. Miehen työt pitävät minua ns. suositussa kaupungissa, yliopistokaupungissa (Jyväskylä), joten voi olla aluksi turha haaveilla edes pidemmistä sijaisuuksista.

Keskustelu jatkukoon jos on jatkuakseen. :)

• vaagaguppi

Jyväskylässä voi olla turha haaveilla edes lyhyemmistä sijaisuuksista, eikä vain "aluksi", vaan jos sinulla ei ole suhteita mihinkään, niin hyvin kiven alla ovat työt paikassa, jossa valmistuu vuosittain kymmeniä äidinkielen opettajia. Kannattaa harkita etäsuhdetta tai miehen vaihtoa, jos haluat äidinkielen opettajan töitä tehdä. Ei ole tarkoitus olla ilkeä, vaan ihan oikeasti kehotan punnitsemaan, kannattaako uhrata tulevaisuus omalla alalla parisuhteen tai miehen töiden takia. Etenkin, jos teillä ei vielä ole lapsia tai yhteistä asuntolainaa.

Nimim. menetin elämäni tilaisuuden saada toistaiseksi voimassa oleva virka sellaisen silloin ikuiseksi vannotun suhteen takia, joka lopulta kariutui.

• hintahepulitfff

Vaihda alaa, perusta firma, liity puolueeseen, muuta ulkomaille, vedä lärvit. Siinä parempia vaihtoehtoja kuin äidinkielen opettajana toimiminen. Lue Nallen kirja ja tee oikein eli rikastu.

• Atlas shrugged

Aivan näin. Näyttää palstan maikoilla menneen koulutus hukkaan (siis kyllä kai maisterin läpyskä edellyttää jonkinmoisia yleisiä ajatteluvalmiuksia), koska he:

a) eivät ota selvää alansa työllisyysmahdollisuuksista ajoissa
        b) eivät hanki sellaisia taitoja/tietoja/verkostoja, joilla erottaudutaan edukseen työnhaussa
        c) eivät osaa ajatella työllistyvänsä muualle kuin kouluun hankkimalla lisäosaamista

Niin, ja lukekaa Nallen kirja!

Muuten olen sitä mieltä, että 95-99 % ihmisten ongelmista, meillä hyvinvointivaltiossa, on itse aiheutettuja.

• ei-haihattelija
        Atlas shrugged kirjoitti:

Aivan näin. Näyttää palstan maikoilla menneen koulutus hukkaan (siis kyllä kai maisterin läpyskä edellyttää jonkinmoisia yleisiä ajatteluvalmiuksia), koska he:

a) eivät ota selvää alansa työllisyysmahdollisuuksista ajoissa
        b) eivät hanki sellaisia taitoja/tietoja/verkostoja, joilla erottaudutaan edukseen työnhaussa
        c) eivät osaa ajatella työllistyvänsä muualle kuin kouluun hankkimalla lisäosaamista

Niin, ja lukekaa Nallen kirja!

Muuten olen sitä mieltä, että 95-99 % ihmisten ongelmista, meillä hyvinvointivaltiossa, on itse aiheutettuja.

Olet ilkeä, et silti aivan väärässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      86
      4660
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3847
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      184
      3673
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      69
      2098
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1941
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      79
      1298
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      130
      1162
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      148
      1109
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      50
      1020
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      30
      914
    Aihe