Kasvatustieteiden appro!

Minna

Tietääkö kukaan, että miten pitkään kestää suorittaa kasvatustieteiden appro avoimessa yliopistossa? Ja onko tentit vaikeita? Onko kallista?

9

7287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Approja suorittanut

      Kannattaa katsoa avoimen yliopiston www-sivuilta esimerkiksi www.avoin.helsinki.fi ja sieltä opetustarjonta.

      Tyypillisesti perusopintojen suorittaminen vie noin 3 lukukautta eli 1,5 vuotta. Kesällä voi suorittaa nopeamminkin, mutta se vaatii kyllä enemmän työtä.

      Tentit ovat normaaleja yliopiston tenttejä, koska vaatimukset ovat samoja kuin yliopistossa ja avoimessa opiskelee myös tutkinto-opiskelijoita. Ilman opiskelua ja lukemista niistä ei saa kyllä hyväksyttyä, mutta vaikeustaso vaihtelee. Vanhoja tenttikysymyksiä voi käydä katsomassa avoimen yliopiston toimistossa olevasta mapista.

      Kustannuksia tulee väkisinkin n. 170 e ja lisäksi tulee erilaisia materiaalimaksuja ym. Kasvatustieteessä ja muutamassa muussa aineessa on olemassa alkukuulustelu, joka maksaa erikseen ja se on suoritettava hyväksyttävästi ennen aloittamista.

      http://www.avoinyliopisto.fi/public/url_tiedot.asp?id=83500

      Kannattaa käydä myös avoimen yliopiston infotilaisuuksissa joita järjestetään aina ennen lukukauden alkua.

      Tietojen hankkiminen ja yleensäkin yliopistotason opiskelu vaatii oma-aloitteisuutta joten en neuvo enempää ;)

    • Hakija :) ..

      Moi :)!
      Mä suoritin Kasvatustieteen appron 6kk eli puolessa vuodessa! Olin saman lukuvuoden töissä kouluavustajana ja tein kasvatustieteen ja aikuiskasvatuksen appron. Eli on aivan mahdollista! Kysele lisää jos tahdot tietää :)!

      • Suvi

        appron n.7kk.ssa ja olin yhtäaikaa koulunkäyntiavustajana. Kyllä se onnistuu, jos vaan on heti syksyllä aikasin liikkeellä ja todella laatii itselleen lukujärjestyksen jonka mukaan etenee. Tentti on helppo tapa suorittaa opintoja, mutta itse koin oppimistehtävät helpommiksi. Yleensä opettajat antavat todella hyvän palautteen tehtävästä, josta saa hyviä vinkkejä seuraaviin teht, tai tehtävän uudelleen työstämiseen. Appron suorittaminen kannattaa aina!


    • ....

      Itse suorittelin aikanaan kasv. appron (Hesan yo:n mukainen) kesäyo:ssa ja yhden kesän aikana - siis aikaa meni n. 3,5 - 4 kk. Avoimessa appron suorittaminen vie varmaankin sitten hieman kauemmin, koska tuo kesäyo:n opetus oli ikään kuin tiivistetty. Hinta oli tuolloin n. 200 euroa, silloin oli vielä markat käytössä kun suorittelin appron :)

      Tentit ovat normaaleita yo-tasoisia tenttejä, eli tenteissä pitää yleensä kirjoittaa esseitä.

      Tämä tarkoittaa usein sitä, että jokaisesta tenttikirjasta on vain max. kaksi-kolme kysymystä, usein saattaa olla vain yksikin kysymys per kirja.
      Kirjoja on yleensä 1/opintoviikko. Tosin tämäkin riippuu kurssista, mutta sanotaan nyt että karkeasti arvioiden luettavaa on n. 300 sivua/ov.

      Mutta siis tenttivastauksen pitää olla suhteellisen perusteellinen ja tosiaan esseemuotoon rakennettu: siis pitää olla aloitus tai aiheeseen johdattelu, itse aiheen käsittely ja lopuksi johtopäätös tms. Omia argumentteja kannattaa esittää jos sen vain hallitsee.

      Suoritustapakin kyllä riippuu siitä minkä yliopiston järjestämän appron sattuu suorittamaan. Siskoni esim. suoritteli Jyväskylän yo:n kasvatustieteen approa, ja heillä ei ymmärtääkseni varsinaisia tenttejä juuri ollut, vaan kurssit suoritettiin erilaisina ryhmätöinä jne.

      Että jos on mahdollista valita minkä yo:n appron suorittaa, niin kannattaa vähän etukäteen kysellä millaisia eri suoritustapoja on tarjolla - kaikille kun ei tenttiminen sovi, ja toisaalta taas kaikki eivät tuollaisia ryhmätyöjutskiakaan arvosta.

      • aaa

        siis onko se 15 opintoviikkoa vai mitä? Onko aprosta mitään hyötyä töitä hakiessa jos ei ole mitään koulutusta kasvatusalalta pelkkä apro


      • ...
        aaa kirjoitti:

        siis onko se 15 opintoviikkoa vai mitä? Onko aprosta mitään hyötyä töitä hakiessa jos ei ole mitään koulutusta kasvatusalalta pelkkä apro

        Kyllä, 15 ov:a. (Tosin tämä voi riippua yliopistosta/oppiaineesta, sillä joissakin yliopistoissa appro/perusopinnot voi olla 20 ov:a).

        Minusta kasv. approsta oli lähinnä se hyöty, että oppi mielenkiintoisia asioita. Käytännön tasolla siitä on se hyöty, että mikäli teen jossakin vaiheessa opettajan pedagogiset opinnto, hyvittää ko. appro osan näistä opinnoista.

        Siitä en osaa sanoa onko tuosta mitään hyötyä töihin pyrittäessä - olen minä sen kyllä usein erikseen työhakemuksissa maininnut. Esim. sellaisissa töissä joissa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä voi kasvatustieteellisestä tietämyksestä toki olla hyötyä.


      • öööö
        ... kirjoitti:

        Kyllä, 15 ov:a. (Tosin tämä voi riippua yliopistosta/oppiaineesta, sillä joissakin yliopistoissa appro/perusopinnot voi olla 20 ov:a).

        Minusta kasv. approsta oli lähinnä se hyöty, että oppi mielenkiintoisia asioita. Käytännön tasolla siitä on se hyöty, että mikäli teen jossakin vaiheessa opettajan pedagogiset opinnto, hyvittää ko. appro osan näistä opinnoista.

        Siitä en osaa sanoa onko tuosta mitään hyötyä töihin pyrittäessä - olen minä sen kyllä usein erikseen työhakemuksissa maininnut. Esim. sellaisissa töissä joissa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä voi kasvatustieteellisestä tietämyksestä toki olla hyötyä.

        Itse opiskelen aineenopeksi eli juurikin pedagogisia opintoja ja ainakaan Helsingin yo:ssa kasvatustieteen approsta ei hyvitetä pedagogisiin opintoihin KUIN 2 opintoviikkoa (ns. valinnaisen praktikumin eli 2 ov saa anteeksi). Pedagogiset opinnot ovat nimittäin paljon käytäntösuuntautuneempia kuin kasv.teit. appro, joten niitä ei siksi haluta rinnastaa.


      • ...
        öööö kirjoitti:

        Itse opiskelen aineenopeksi eli juurikin pedagogisia opintoja ja ainakaan Helsingin yo:ssa kasvatustieteen approsta ei hyvitetä pedagogisiin opintoihin KUIN 2 opintoviikkoa (ns. valinnaisen praktikumin eli 2 ov saa anteeksi). Pedagogiset opinnot ovat nimittäin paljon käytäntösuuntautuneempia kuin kasv.teit. appro, joten niitä ei siksi haluta rinnastaa.

        Jaa-a, Tampereella hyvittävät tietääkseni n. 10 ov:a. En nyt ihan varma tästä ole, mutta tällaista olen kuullut. Ja joka tapauksessa ymmärtääkseni vaativat Tampereella tuon appron, jotta voi ylipäänsä hakea suorittamaan pedagogisia opintoja tutkinnon suorittamisen jälkeen. Varmaankin sitten eri asia niille jotka suorittavat pedagogiset opinnot jo varsinaisten opintojensa aikana.


      • öööö
        ... kirjoitti:

        Jaa-a, Tampereella hyvittävät tietääkseni n. 10 ov:a. En nyt ihan varma tästä ole, mutta tällaista olen kuullut. Ja joka tapauksessa ymmärtääkseni vaativat Tampereella tuon appron, jotta voi ylipäänsä hakea suorittamaan pedagogisia opintoja tutkinnon suorittamisen jälkeen. Varmaankin sitten eri asia niille jotka suorittavat pedagogiset opinnot jo varsinaisten opintojensa aikana.

        Joo, voi olla muissa yliopistoissa toisinkin. Helsinki tuntuu aika tiukalta paikalta muidenkin aineiden suhteen...Itse opiskelen pedagogisia tutkinnon jälkeen eli erillisenä opiskelijana ja täällä "säännöt" on samat sekä tutkinnon aikana että sen jälkeen opinnot suorittaville. Hesaankin muistaakseni sai kyllä hakiessa jonkin lisäpisteen, jos oli tehnyt avoimessa kasvatustiedettä. Varma en tästä kyllä ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe