Kasvatustieteiden appro!

Minna

Tietääkö kukaan, että miten pitkään kestää suorittaa kasvatustieteiden appro avoimessa yliopistossa? Ja onko tentit vaikeita? Onko kallista?

9

7238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Approja suorittanut

Kannattaa katsoa avoimen yliopiston www-sivuilta esimerkiksi www.avoin.helsinki.fi ja sieltä opetustarjonta.

Tyypillisesti perusopintojen suorittaminen vie noin 3 lukukautta eli 1,5 vuotta. Kesällä voi suorittaa nopeamminkin, mutta se vaatii kyllä enemmän työtä.

Tentit ovat normaaleja yliopiston tenttejä, koska vaatimukset ovat samoja kuin yliopistossa ja avoimessa opiskelee myös tutkinto-opiskelijoita. Ilman opiskelua ja lukemista niistä ei saa kyllä hyväksyttyä, mutta vaikeustaso vaihtelee. Vanhoja tenttikysymyksiä voi käydä katsomassa avoimen yliopiston toimistossa olevasta mapista.

Kustannuksia tulee väkisinkin n. 170 e ja lisäksi tulee erilaisia materiaalimaksuja ym. Kasvatustieteessä ja muutamassa muussa aineessa on olemassa alkukuulustelu, joka maksaa erikseen ja se on suoritettava hyväksyttävästi ennen aloittamista.

http://www.avoinyliopisto.fi/public/url_tiedot.asp?id=83500

Kannattaa käydä myös avoimen yliopiston infotilaisuuksissa joita järjestetään aina ennen lukukauden alkua.

Tietojen hankkiminen ja yleensäkin yliopistotason opiskelu vaatii oma-aloitteisuutta joten en neuvo enempää ;)

• Hakija :) ..

Moi :)!
      Mä suoritin Kasvatustieteen appron 6kk eli puolessa vuodessa! Olin saman lukuvuoden töissä kouluavustajana ja tein kasvatustieteen ja aikuiskasvatuksen appron. Eli on aivan mahdollista! Kysele lisää jos tahdot tietää :)!

• Suvi

appron n.7kk.ssa ja olin yhtäaikaa koulunkäyntiavustajana. Kyllä se onnistuu, jos vaan on heti syksyllä aikasin liikkeellä ja todella laatii itselleen lukujärjestyksen jonka mukaan etenee. Tentti on helppo tapa suorittaa opintoja, mutta itse koin oppimistehtävät helpommiksi. Yleensä opettajat antavat todella hyvän palautteen tehtävästä, josta saa hyviä vinkkejä seuraaviin teht, tai tehtävän uudelleen työstämiseen. Appron suorittaminen kannattaa aina!

• ....

Itse suorittelin aikanaan kasv. appron (Hesan yo:n mukainen) kesäyo:ssa ja yhden kesän aikana - siis aikaa meni n. 3,5 - 4 kk. Avoimessa appron suorittaminen vie varmaankin sitten hieman kauemmin, koska tuo kesäyo:n opetus oli ikään kuin tiivistetty. Hinta oli tuolloin n. 200 euroa, silloin oli vielä markat käytössä kun suorittelin appron :)

Tentit ovat normaaleita yo-tasoisia tenttejä, eli tenteissä pitää yleensä kirjoittaa esseitä.

Tämä tarkoittaa usein sitä, että jokaisesta tenttikirjasta on vain max. kaksi-kolme kysymystä, usein saattaa olla vain yksikin kysymys per kirja.
      Kirjoja on yleensä 1/opintoviikko. Tosin tämäkin riippuu kurssista, mutta sanotaan nyt että karkeasti arvioiden luettavaa on n. 300 sivua/ov.

Mutta siis tenttivastauksen pitää olla suhteellisen perusteellinen ja tosiaan esseemuotoon rakennettu: siis pitää olla aloitus tai aiheeseen johdattelu, itse aiheen käsittely ja lopuksi johtopäätös tms. Omia argumentteja kannattaa esittää jos sen vain hallitsee.

Suoritustapakin kyllä riippuu siitä minkä yliopiston järjestämän appron sattuu suorittamaan. Siskoni esim. suoritteli Jyväskylän yo:n kasvatustieteen approa, ja heillä ei ymmärtääkseni varsinaisia tenttejä juuri ollut, vaan kurssit suoritettiin erilaisina ryhmätöinä jne.

Että jos on mahdollista valita minkä yo:n appron suorittaa, niin kannattaa vähän etukäteen kysellä millaisia eri suoritustapoja on tarjolla - kaikille kun ei tenttiminen sovi, ja toisaalta taas kaikki eivät tuollaisia ryhmätyöjutskiakaan arvosta.

• aaa

siis onko se 15 opintoviikkoa vai mitä? Onko aprosta mitään hyötyä töitä hakiessa jos ei ole mitään koulutusta kasvatusalalta pelkkä apro

• ...
        aaa kirjoitti:

siis onko se 15 opintoviikkoa vai mitä? Onko aprosta mitään hyötyä töitä hakiessa jos ei ole mitään koulutusta kasvatusalalta pelkkä apro

Kyllä, 15 ov:a. (Tosin tämä voi riippua yliopistosta/oppiaineesta, sillä joissakin yliopistoissa appro/perusopinnot voi olla 20 ov:a).

Minusta kasv. approsta oli lähinnä se hyöty, että oppi mielenkiintoisia asioita. Käytännön tasolla siitä on se hyöty, että mikäli teen jossakin vaiheessa opettajan pedagogiset opinnto, hyvittää ko. appro osan näistä opinnoista.

Siitä en osaa sanoa onko tuosta mitään hyötyä töihin pyrittäessä - olen minä sen kyllä usein erikseen työhakemuksissa maininnut. Esim. sellaisissa töissä joissa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä voi kasvatustieteellisestä tietämyksestä toki olla hyötyä.

• öööö
        ... kirjoitti:

Kyllä, 15 ov:a. (Tosin tämä voi riippua yliopistosta/oppiaineesta, sillä joissakin yliopistoissa appro/perusopinnot voi olla 20 ov:a).

Minusta kasv. approsta oli lähinnä se hyöty, että oppi mielenkiintoisia asioita. Käytännön tasolla siitä on se hyöty, että mikäli teen jossakin vaiheessa opettajan pedagogiset opinnto, hyvittää ko. appro osan näistä opinnoista.

Siitä en osaa sanoa onko tuosta mitään hyötyä töihin pyrittäessä - olen minä sen kyllä usein erikseen työhakemuksissa maininnut. Esim. sellaisissa töissä joissa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä voi kasvatustieteellisestä tietämyksestä toki olla hyötyä.

Itse opiskelen aineenopeksi eli juurikin pedagogisia opintoja ja ainakaan Helsingin yo:ssa kasvatustieteen approsta ei hyvitetä pedagogisiin opintoihin KUIN 2 opintoviikkoa (ns. valinnaisen praktikumin eli 2 ov saa anteeksi). Pedagogiset opinnot ovat nimittäin paljon käytäntösuuntautuneempia kuin kasv.teit. appro, joten niitä ei siksi haluta rinnastaa.

• ...
        öööö kirjoitti:

Itse opiskelen aineenopeksi eli juurikin pedagogisia opintoja ja ainakaan Helsingin yo:ssa kasvatustieteen approsta ei hyvitetä pedagogisiin opintoihin KUIN 2 opintoviikkoa (ns. valinnaisen praktikumin eli 2 ov saa anteeksi). Pedagogiset opinnot ovat nimittäin paljon käytäntösuuntautuneempia kuin kasv.teit. appro, joten niitä ei siksi haluta rinnastaa.

Jaa-a, Tampereella hyvittävät tietääkseni n. 10 ov:a. En nyt ihan varma tästä ole, mutta tällaista olen kuullut. Ja joka tapauksessa ymmärtääkseni vaativat Tampereella tuon appron, jotta voi ylipäänsä hakea suorittamaan pedagogisia opintoja tutkinnon suorittamisen jälkeen. Varmaankin sitten eri asia niille jotka suorittavat pedagogiset opinnot jo varsinaisten opintojensa aikana.

• öööö
        ... kirjoitti:

Jaa-a, Tampereella hyvittävät tietääkseni n. 10 ov:a. En nyt ihan varma tästä ole, mutta tällaista olen kuullut. Ja joka tapauksessa ymmärtääkseni vaativat Tampereella tuon appron, jotta voi ylipäänsä hakea suorittamaan pedagogisia opintoja tutkinnon suorittamisen jälkeen. Varmaankin sitten eri asia niille jotka suorittavat pedagogiset opinnot jo varsinaisten opintojensa aikana.

Joo, voi olla muissa yliopistoissa toisinkin. Helsinki tuntuu aika tiukalta paikalta muidenkin aineiden suhteen...Itse opiskelen pedagogisia tutkinnon jälkeen eli erillisenä opiskelijana ja täällä "säännöt" on samat sekä tutkinnon aikana että sen jälkeen opinnot suorittaville. Hesaankin muistaakseni sai kyllä hakiessa jonkin lisäpisteen, jos oli tehnyt avoimessa kasvatustiedettä. Varma en tästä kyllä ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      138
      3383
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      77
      2151
    3. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      137
      1835
    4. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      128
      1771
    5. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      27
      1714
    6. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      138
      1375
    7. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      1259
    8. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      54
      1176
    9. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      144
      1055
    10. Yhä pyörit mielessä,

ja tällä kertaa huomasin yhden asian: Sinusta välittyi sellaista lempeyttä ja välittämisen tunnetta, jota ei voi unohtaa
      Ikävä
      33
      1017
    Aihe