Kuinkas monella on tämä?
Kertokaa tarkemmin.
Onko aina tyhjä olo? Mikään ei aja mihinkään. Ei tylsää, mutta kaikki on turhaa. Elämä kulkee ja eristäytyvä seuraa sen kulkua, ei halua osallistua.
Seksuaalisuus: joku hilavitkutin voi kertoa olemassaolostaan, mutta tuntuu sen olemassaolo tuntuu huonolta vitsiltä.
Apatia ja anhedonia valtaa mielen. Älyä on, mutta ei draivia.
Menikö oikein?
Eristäytyvä persoonallisuus
25
7647
Vastaukset
- turhuuksien turhuus
Kaikki tuntuu turhalta eikä mikään tuota tyydytystä?
- m30jarisat
Napakymppi.
- masasaskkii
oikonihjfytfbvyunjkmjjhuytrftcgiubvoho
- 17
Niinpäs.
Tämän yhteiskunnan arvot mittaavat ihmistä omistamisen ja aseman mukaan, mikäli nuo eivät juurikaan kiinnosta niin melkein pakostakin ajautuu outsideriksi.
Vähän sama kuin elokuvien mukaan, joku elokuva tempaisee mukaan ja joku toinen ei. - Nainen 41
Kylläpä hyvinkin osuu itseeni nuo määritelmät. Lapsuudestani muistan, että tällainen en ole ollut alusta lähtien. Elämä on koulinut minusta tällaisen.
Tuo oli hyvä tuo: "joku hilavitkutin voi kertoa olemassaolostaan, mutta tuntuu sen olemassaolo tuntuu huonolta vitsiltä."
Kaipuu vastakkaiseen sukupuoleen on tallella- ikävä kyllä. Mutta kun oikein realistisesti ajattelen, niin tiedän, että mahdollisuus, että joku mies edes koskettaisi minua, on täysin absurdi. Oikeastaan jos joku minusta kiinnostuisi, tuntisin vahvasti sääliä häntä kohtaa, koska hän olisi niin epätoivoinen ressukka, että jopa minunlaiseeni joutuis lankeamaan. Tuntisin myös myötähäpeää siitä, että hän häpäisisi itsensä myöntämällä julkisesti, että on kiinnostunut tällaisesta hirviöstä. - vuodet kuuu..
Just noin, elämä on kulkua aamusta iltaan, aamulla ei halua nousta mutta pakko kun selkä on niin kipeä ettei löydä hyvää asentoa. Mihinkään ei jaksa tarttua, ketään ei halua nähdä, ei puhua kenellekään. Mitä merkitystä tällaisella elämällä on?
- näin on paras
Minäkin tunnen tyhjyyttä ja yksinäisyyttä vaikka olenkin sen itse valinnut. Saisin miesystäviä, tuputtavat itseään väkisin vaan kun en halua enää.Olin naimisissa narsistin kanssa. Erittäin arka ja ujo kun olin niin se avioliitto rikkoi sisimpäni etten varmasti ota enää miestä elämääni kun viimein älysin exästä lääkärin tukemana erota. Yksin asuminen ja eläminen on kuitenkin minun henkiselle terveydelle paras valinta. Ahdistun valtavasti kun joku yrittää suostutella treffeille ja tutustumiseen kielloistani huolimatta. On varmasti olemassa hyviäkin miehiä mutta itse en enää halua edes kokeilla. Olen jo 45 v. ja yksi tytär.
- wd
Olen eristäytyvä ja omaan psykoottisen persoonallisuudenhäiriön. Maailmani on oma kotini, josta vain pakon edessä tulee postuttua kauppaan, postiin jne. Ulkomaailma on heti ikkunani tuollapuolen, vaan se ei kiinnosta. Tietenkin olen sinkku. Venlafaxin 75mg menee päivässä.
- Höhnö
Omituista jauhantaa mutta kyllä. Erakkoluonne ku mikä. Kerran viikos haen sapuskaa tosta lidl ja heitän roskat samalla .Se on 200 metrin pääs. Ns.vihaan ihmisiä. Mulla on kissa, rakastan sitä ja haluan kaverin sille. En tajua niitä jotka ottaa kissoja kämpän täytee ja ne lisääntyy. Paskaa ja kusta kämppä täynnä ja 30 kissaa. Ei oo mun juttu tuo.
- Höhnö
Täytyy pistää äkkiä ku joku vitun poltergeis tuhoo mun viisaita ajatuksia. Ainakin 5 kertaa pistäny tekstit jo vittuu. Alan uskoo niihin vähitellen. Perkeleet
- Höhnö
Höhnö kirjoitti:
Täytyy pistää äkkiä ku joku vitun poltergeis tuhoo mun viisaita ajatuksia. Ainakin 5 kertaa pistäny tekstit jo vittuu. Alan uskoo niihin vähitellen. Perkeleet
Koita vaa mun spämmiä tuhota runkku.
- Höhnö
Höhnö kirjoitti:
Koita vaa mun spämmiä tuhota runkku.
En noin pienestä ala uskoo mihinkää.
- Höhnö
Höhnö kirjoitti:
En noin pienestä ala uskoo mihinkää.
Edellee runkkaaminen on mahdotonta 30 oluen jälkee. No krapulassa vetää sit 5-6 kertaa aina. Mikä tää juttu oli?
- syrjässä
Jos yhteiskunta ajaa päätöksilään koko aika enemmin ja useamman ihmisen järjestelmän ulkopuolelle, niin eristäytyminen ei ole silloin yksilön vika. Jos tumput suorina joutuu katselemaan kun vain jotkut käärii taskuihinsa yhteisiä rahoja, niin kai siitä on luonnollisena seurauksena voimattomuuden tunne. Vai onko muutama kymmenen miljoonaa työtöntä eurooppalaista kaikki eristyviä persoonallisuuksia?
Turha psykologisointi aiheuttaa myös eristyvää persoonallisuutta. Ilmiö on sama kun lukiessa lääkärinkirjaa, kaikki sairaudet löytyy helposti. - uuuuuuu
yhdyn siihen ettei ole hyväksi liikkua ihmisten seurassa ominpäin,
- tunnistan..
Se on täällä kotona. Se kulkee mukanani lenkillä, kaupassa, kirjastossa ja töissä.
Se on oma maailma johon ei kukaan ulkopuolinen pääse.
Elämänpiiri kapenee ja kapenee, lopulta sitä vain dementikkona kiertää omaa sänkyä ja mielessään pyrkii kotiin.- 12
" lenkillä, kaupassa, kirjastossa ja töissä."
Oih, sullahan on aktiivista.
Itse olen jumissa neljän seinän sisällä, en käy edes kaupassa ts nettikaupasta ostan ruuatkin. Aika ajoin päätän, että alan toimimaan jonkun päämäärän eteen, mutta minkään saavuttaminen ei tunnu mielekkäältä.
Hassua, että vaikka mitään ei tapahdu, tuntuu, että yksi vuosi menee kuin hurahduksessa. Teen vuodessa saman verran asioita kuin muut päivässä :O
- Nuiva ja kuiva 40 v.
Pikkuhiljaa elämän edetessä on erakoituminen tapahtunut. Nuorena vielä kaipasin seuraa ja ystäviä, naimisiinkin olen mennyt kahdesti ja kun erot ovat olleet pakollisia ja välttämättömiä, olen eronnut. Nyt useamman vuoden eronneena (taas) olen huomannut, etten jaksa enää innostua edes ajatuksen tasolla seurustelusta, seksistä tai ihmissuhteista ylipäänsä.
Vaikeat avioliitot ja kokemani väkivalta kai sen aiheutti, että ajatus parisuhteesta ahdistaa heti. Oloni on väsynyt henkisesti enkä jaksa ystäviinkään pitää yhteyttä. Kovasti suunnittelen, mutten sitten jaksakaan soittaa, saatika lähteä minnekään. Elämä tuntuu arkiselta, ankealta ja tyhjältä, mutten näe mitään keinoa muuttaa asiaa, mikä on myöskin uutta. Aiemmin pyrin aina parempaan ja eteenpäin, nyt koen sen turhaksi ja epäonniseksi niin etten vaivaudu. - syrjässä
Masentuneena ei pidä lueskella psykologian kirjoja, ihminen ei ole silloin välkyimmillään ja itsedignoosi voi tuoda enemmän hallaa kuin hyötyä. Silloin voi alkaa tulkita asioita aivan sairaasti, joka masentuneena on ihan luonnollista.
Apua varmaan saa, mutta tiedän että se on useimmille kiven alla johtuen monesta syystä a) sitä ei ole b)se maksaa maltaita c) masentunut ei osaa/jaksa itse hakea sitä.
Tsemppiä kuitenkin.- qummallista?
"Apua varmaan saa, mutta tiedän että se on useimmille kiven alla johtuen monesta syystä a) sitä ei ole b)se maksaa maltaita c) masentunut ei osaa/jaksa itse hakea sitä."
Jos ei ole rahaa itsellään, voi olla aika vaikeeta. Jos on esim vuosia ollut eristäutyneenä, ei yhteiskunta enää hoida, koska on jo "liian sairas". KELA:n avustamiin terapioihin menee edelle terveemmät, joilla vähemmän aikaa työelämästä tai ovat vielä työelämässä. Tuolle KELA:n linjalle ovat lähteneet myös monet julkisen terveydenhuollon palvelut. Sairaimpia/toivottovimpia ei hoideta, koska niitä terveempiäkin tarvitsemassa hoitoa niin paljon.
Itse ole tuollainen "liian sairas tapaus". Masennus ja sosiaaliset pelot eristäneet kaikesta. Hoidoksi depressiolääkitys. Pitäisi olla terveempi, että pääsisin edes juttelemaan jonkun kanssa. Omalla kustannuksella tietenkin voisi hankki psykoterapiaa, 45 min terapiasessio maksaisi n 80€, ehkä enemmänkin?Hankkiakseen tuon rahan, pitäisi ensin päästä parempaan kuntoon mennäkseen töihin. Noh, sitten kun olisi niin hyvässä kunnossa, että pääsisi töihin, pääsisi myös julkisen terapian asiakkaaksi, jopa mahdollisesti saisi KELA-korvauksen yksityiseen terapiaan...
- ei sosiaalinen
Minä haluan vain olla yksin. Tein vuosi sitten tontin ympärille aidan ja laitoin kamerat ja liikkeentunnistimen ettei kukaan yllätä. Olihan niitä siitä huolimatta jokin utelias kävi ovikelloa soittamassa. Huomasin lisätä sitten rautaportin 2m korkea kuten aitakin. Eipähän ole kukaan päässyt ovikelloa soittamaan. Ja puhelin minulla on salainen ettei kukaan pääse soittamaan. Minä ennen olin hyvinkin sosiaalinen ihminen ,mutta sairastuin 2000 työelämässä vakavasti ja sen jälkeen en ole halunnut olla sosiaalinen ihminen.
Eilenkin näin kun pari henkilöä kopisteli porttia ja yritti päästä sisälle kun valot paloivat minulla ,tiettävästi jotain kauppiaita. Mutta minunhan ei tarvi avata porttia
kenellekään.Silloin kun lähden kauppaan niin avaan kauko-ohjaimella portin ja
portti kiinni. - Moro2
Diagnosoitu eristäytynyt persoonallisuushäiriö, ulkomaailma ei kiinnosta, vain kilpikonnat ja perhe. Joskus kaupassa käyn ja opiskelemassa. Ihme kyllä , masennusta minulle ei olla diagnosoitu. Se että oma kämppä kiinnostaa enempi kun muut ihmiset , not so big deal
- Hypopituitaristi
Samat oireet kuin edellä itsetunto nollilla. Liittyy ilmeisesti aivolisäkkeen vajaatoimintaan: ( kasvuhormonin puutos -> yhtenä oireena just sosiaalinen eristäytyminen) Eli ei tässä olla mitään friikkejä vaan taustalla voi olla em. sairaus(joskin hyvin alidiagnosoitu).
- andrealfus
Itsellä täyttyy suurin osa diagnostisista kriteereistä eristäytyvään persoonallisuuteen, joten uskon että se meikäläisellä on. Hoitoon ei kuitenkaan huvita hakeutua koska ei kiinnosta, enkä koe että eristäytyvä persoonallisuus haittaa omaa elämääni mitenkään erityisesti (muita ihmisiä se sen sijaan tuntuu haittaavan käsittämättömän paljon). Kun vaan saisi asua yksin rauhassa muilta :/
- dr.rd
tähän on paras lääke se kun pistää tietokoneen kiinni ja menee ulos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1265334Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella313842No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452480Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv371972Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241694- 241693
- 411630
- 501608
- 291443
- 141362