Podetteko synnintuntoa

ei minulla mitään

näennäisesti viattomista asioista?

Minä poden mm. sunnuntaina kaupassa käymisestä ja alkon nauttimisesta muulloin, kuin ilta-aikaan.

50

115

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt kyllä joudun vähän synnintuntoa potemaan, kun löysin yhden joululta jääneen minttukeppikarkin lehtipinon välistä ja tässä sitä innnolla imeskelen.
      :)

• ap.

Kai tämä synnintunto on peruja siitä, kun lapsena asui laajan suvun ympäröimänä ja mummusta lähtien kaikki hokivat milloin millekin asialle, että "se on syntiä". Eihän sitä synti -sanaa itsessään mitenkään pohdiskeltu, vaan kaikki oli "syntiä" ja piste.
        Siihen päälle sitten tietäväisiä & kauhistuneita katseita, niin kyllähän ne lapsen mieleen upposivat kuin kuuma veitsi voihin.

• ap. kirjoitti:

Kai tämä synnintunto on peruja siitä, kun lapsena asui laajan suvun ympäröimänä ja mummusta lähtien kaikki hokivat milloin millekin asialle, että "se on syntiä". Eihän sitä synti -sanaa itsessään mitenkään pohdiskeltu, vaan kaikki oli "syntiä" ja piste.
        Siihen päälle sitten tietäväisiä & kauhistuneita katseita, niin kyllähän ne lapsen mieleen upposivat kuin kuuma veitsi voihin.

Meidän mummo ei antanut kuunnella edes radion rinnakkkaisohjelmaa, sanoi "mitä työ sinne riettaalle puolella taas laitoitte", toiselta kanavalta tuli virsiä.
        En pode synnintuntoa mistään, elän sovussa tekemisieni kanssa, joskus menee pieleen, toisinaan sitten taas ei.

• Kerro mikä on synti ja kenen kannalta se on.
      Jos et osaa, älä jauha pashaa.
      H.

• ap.

Synti on sellainen raamatullinen käsite. Se liittyy jotenkin väärintekemiseen ja ihmisen omatuntoon. Vanhemmat ihmiset ovat eläneet usein raamatullisemmassa ympäristössä kuin nykynuoret.

Vanhemmilla ihmisillä lienee edelleen vähän pelokas suhtautuminen Alkossa käyntiin, kun meitähän oli silloin nuorempana vastassa vihamieliset ja syynäävät katseet tiski takana.
        Nuorille Alkon itsepalvelukaupassa käynti taas lienee sama, kuin karkkikaupassa käynti.

Näin ne kokemukset jättävät ihmisiin jälkensä.

• ap. kirjoitti:

Synti on sellainen raamatullinen käsite. Se liittyy jotenkin väärintekemiseen ja ihmisen omatuntoon. Vanhemmat ihmiset ovat eläneet usein raamatullisemmassa ympäristössä kuin nykynuoret.

Vanhemmilla ihmisillä lienee edelleen vähän pelokas suhtautuminen Alkossa käyntiin, kun meitähän oli silloin nuorempana vastassa vihamieliset ja syynäävät katseet tiski takana.
        Nuorille Alkon itsepalvelukaupassa käynti taas lienee sama, kuin karkkikaupassa käynti.

Näin ne kokemukset jättävät ihmisiin jälkensä.

"ap."

Ei kai vaan sinulla ole oletuksena että meillä, 60 palstalla, tuo ohjenuorasi on meidänkin Ohjenuoramme?
        Tosin näyttää siltä, että moni on yhtä huvittavan yksinkertainen, yhden aisan kannattaja.
        Vastasit hyvin, osaamiseesi nähden.
        H.

• ?+?
        hunksz kirjoitti:

"ap."

Ei kai vaan sinulla ole oletuksena että meillä, 60 palstalla, tuo ohjenuorasi on meidänkin Ohjenuoramme?
        Tosin näyttää siltä, että moni on yhtä huvittavan yksinkertainen, yhden aisan kannattaja.
        H.

Millä kiikarilla oletat kenenkin osaamisen, omalla rajallisuudellasi?

Jonka kyllä erittäin usein olet esille tuonut.

• ?+? kirjoitti:

Millä kiikarilla oletat kenenkin osaamisen, omalla rajallisuudellasi?

Jonka kyllä erittäin usein olet esille tuonut.

"? ?"

Eipä muuta vaihtoehtoa ole kuin lukea kommentteja.
        Koska muutahan vaihtoehtoa ei täällä ole, mistä päätellä kirjoittajien tason.
        Vika ei ole minun, kuten ehkä ymmärrät.
        H.

• ?+?
        hunksz kirjoitti:

"? ?"

Eipä muuta vaihtoehtoa ole kuin lukea kommentteja.
        Koska muutahan vaihtoehtoa ei täällä ole, mistä päätellä kirjoittajien tason.
        Vika ei ole minun, kuten ehkä ymmärrät.
        H.

Niin, onneksi meillä kaikilla on päättelemistaito, ihan oma, ja aito.
        Ja keisari oli kelteisillään.

• ?+? kirjoitti:

Niin, onneksi meillä kaikilla on päättelemistaito, ihan oma, ja aito.
        Ja keisari oli kelteisillään.

"? ?"

Näinhän se täällä aina menee.
        Joidenkin on pakko vastata itselleen, jotta saisivat edes vähän lohtua.
        H.

• ?+?
        hunksz kirjoitti:

"? ?"

H.

Jaa, vais niin. Onneksi minun ei tarvi, mutta olepa itse hyvä, jos kerran olet ekspertti siinä asiassa!

• harvoin "äänessä"
        hunksz kirjoitti:

"? ?"

H.

Voi itku sentään, miten osaat olla olevinasi nokkela huksz! Tosi ilkeä olet. Mikä sinä olet ketään täällä arvostelemaan kuin ei kukaan muukaan, joka tänne jotain kirjoittaa?
        Haluatko tahallasi aiheuttaa kränää tänne noilla kommenteillasi ja haukkumisillasi toisten kirjoituksista?

• harvoin "äänessä" kirjoitti:

Voi itku sentään, miten osaat olla olevinasi nokkela huksz! Tosi ilkeä olet. Mikä sinä olet ketään täällä arvostelemaan kuin ei kukaan muukaan, joka tänne jotain kirjoittaa?
        Haluatko tahallasi aiheuttaa kränää tänne noilla kommenteillasi ja haukkumisillasi toisten kirjoituksista?

"harvoin "äänessä"

Oikeastansa, syy miksi joihinkin kommentoin, on aina kommentoijassa.
        Ja hänelle aina vastaan, ihan nimimerkkinsä laittaen vastaukseni alkuun.
        Aikasti harvoin kommentoin koko aloitusta, vaikka sekin on intohimoni.
        Totta on, minä nautin siitä jos useat kirjoittajat alkavat ajattelemaan mitä minä kirjoitin, ja alkavat siitä yleisesti kränäämään.
        Muillekin kirjoittajille kuin minulle.
        Ja tota, usko pois, minullakin on omat ajatukseni maailmanmenosta, enkä usko niiden olevan pakollisia myötäilemään toisia.
        H.

• *
        hunksz kirjoitti:

"harvoin "äänessä"

Oikeastansa, syy miksi joihinkin kommentoin, on aina kommentoijassa.
        Ja hänelle aina vastaan, ihan nimimerkkinsä laittaen vastaukseni alkuun.
        Aikasti harvoin kommentoin koko aloitusta, vaikka sekin on intohimoni.
        Totta on, minä nautin siitä jos useat kirjoittajat alkavat ajattelemaan mitä minä kirjoitin, ja alkavat siitä yleisesti kränäämään.
        Muillekin kirjoittajille kuin minulle.
        Ja tota, usko pois, minullakin on omat ajatukseni maailmanmenosta, enkä usko niiden olevan pakollisia myötäilemään toisia.
        H.

Kukapa sen kissan hännän nostaa, jos ei kissa itse.

• * kirjoitti:

Kukapa sen kissan hännän nostaa, jos ei kissa itse.

"*"

Oletko, muuten tullut koskaan ajatelleeksi?
        Kuinka hauskaa keskustelu voisi olla jos vastailisi ajatuksineen eikä töksähdyksineen.
        Siinä saisi lisää arvostusta, koska on uskallusta.
        Ei koskaan ole pahasta että on jonkun kanssa erimieltä.
        Pilkallisista töksähdyksistä saa vain naurettavan maineen.
        H.

• *
        hunksz kirjoitti:

"*"

Oletko, muuten tullut koskaan ajatelleeksi?
        Kuinka hauskaa keskustelu voisi olla jos vastailisi ajatuksineen eikä töksähdyksineen.
        Siinä saisi lisää arvostusta, koska on uskallusta.
        Ei koskaan ole pahasta että on jonkun kanssa erimieltä.
        Pilkallisista töksähdyksistä saa vain naurettavan maineen.
        H.

Mitä väliä sen on tällä huuhaa-palstalla?
        Ajatuksiani annan vain niitä ymmärtäville.
        Ei helmiä sioille.

• * kirjoitti:

Mitä väliä sen on tällä huuhaa-palstalla?
        Ajatuksiani annan vain niitä ymmärtäville.
        Ei helmiä sioille.

"*"

No, tässähän tämä sitten.
        Toivottavasti emme jatka enää.
        H.

• ap.
        hunksz kirjoitti:

"ap."

H.

Niin minä vähän ajattelin, että samanikäiset = samaa kokemustaustaa omaavat. Eikö sinua ole lapsena peloteltu, että Jumala rankaisee?

• leijanna

Mitä vanhemmaksi ehdin, sitä vähemmän synnintuntoa tunnen.
      Mihin se johtaisi, muuhun kuin hautaan?
      Ja sinne mahtuu kaikki.

• ap.

Kyllä minäkin olen vanhemmiten tullut itseäni kohtaan armollisemmaksi, mutta toisaalta taas tiedostan paremmin omat tunteeni suhteessa moraalikäsityksiini.

Minulla olisi vielä varaa olla joustavampi suhteessa itseeni.

• leijanna
        ap. kirjoitti:

Kyllä minäkin olen vanhemmiten tullut itseäni kohtaan armollisemmaksi, mutta toisaalta taas tiedostan paremmin omat tunteeni suhteessa moraalikäsityksiini.

Minulla olisi vielä varaa olla joustavampi suhteessa itseeni.

Jeps, en minäkään enää muista huolta kanna, kuin omasta itsestäni.
        Mutta, kun iän myötä on tullut tietoisemmaksi omasta inhimillisyydestään.
        Kuin myös omasta pystymättömyydestään täydellisyyteen, jos nyt siihen on koskaan kaipuu ollutkaan.

Hieman nauran partaani omaa niskatukkani nostattelevaa turnipselemistani. :))

• Laiskana päivänä käytän hyväkseni sunnuntai-lepopäivä teemaa. Vielä tänäänkään en pessyt ikkunoita.
      Tänään kävin kaupassa, enkä koe tehneeni mitää pahaa kenellekään.

• ap.

Aamut ovat sellaista ajatustenselvittelyaikaa ja en koe voivani lähteä ulos ja asioille ennen, kuin ajatukset on selvitelty. Se on vähän kuin takkupään kanssa.

• ap. kirjoitti:

Aamut ovat sellaista ajatustenselvittelyaikaa ja en koe voivani lähteä ulos ja asioille ennen, kuin ajatukset on selvitelty. Se on vähän kuin takkupään kanssa.

Mulla usein aamuisin juoksee miljoona ajatusta päässä päällekkäin ja siksi istun divaanin nurkassa ensimmäisen kahvimukin (joka on iso) ajan ja odotan rauhotusta päähän.
        Sitten vasta aletaan rauhassa mietiä tulevaa.

• mietiskelijätär.
        tulisilla kirjoitti:

Mulla usein aamuisin juoksee miljoona ajatusta päässä päällekkäin ja siksi istun divaanin nurkassa ensimmäisen kahvimukin (joka on iso) ajan ja odotan rauhotusta päähän.
        Sitten vasta aletaan rauhassa mietiä tulevaa.

Aamuhetki on jännä. Silloin usein tulee semmosia oivalluksia, mitä ei yleensä tule muulloin. Näkee jonkin asian kristallinkirkkaana, että näinhän se onkin.

Liikaa synnintuntoa ei saa olla enää näillä kymmenillä. Kunhan yrittää elää niin, että ei tietentahtoen loukkaa ketään, ei itseään tai kanssakulkijoita.

• mietiskelijätär. kirjoitti:

Aamuhetki on jännä. Silloin usein tulee semmosia oivalluksia, mitä ei yleensä tule muulloin. Näkee jonkin asian kristallinkirkkaana, että näinhän se onkin.

Liikaa synnintuntoa ei saa olla enää näillä kymmenillä. Kunhan yrittää elää niin, että ei tietentahtoen loukkaa ketään, ei itseään tai kanssakulkijoita.

En oikein usko että mulla varsin synnintuntoa onkaan.
        Omatunto kyllä pitkälle määrittelee elämääni.
        Sitä kautta se mun luojani mua kurittaa:)

• demeter
        mietiskelijätär. kirjoitti:

Aamuhetket ovat tosiaan ihmeellisiä (tulisilla, mietiskelijätär). Minulle käy usein sillä tavoin, että kun herään, saan aivan selkeän "ilmoituksen" - jokin viisas ajatus, jota en muista edes ajatelleeni, iskee tajuntaan. Onkohan mulla henkiopas ?..))
        Ikävä kyllä nuo "ilmoitukset" katoavat mielestäni heti ja joudun tulemaan toimeen omillani, eikä se tietenkään ole kovin paljon...))

• demeter kirjoitti:

Aamuhetket ovat tosiaan ihmeellisiä (tulisilla, mietiskelijätär). Minulle käy usein sillä tavoin, että kun herään, saan aivan selkeän "ilmoituksen" - jokin viisas ajatus, jota en muista edes ajatelleeni, iskee tajuntaan. Onkohan mulla henkiopas ?..))
        Ikävä kyllä nuo "ilmoitukset" katoavat mielestäni heti ja joudun tulemaan toimeen omillani, eikä se tietenkään ole kovin paljon...))

Demeter.
        Nuo henkioppaat on siittä mielenkiintoisia ettei ne tunnu uskovan kun ihminen kutsuu:)
        Olen huutanut ja huhuillut hänen puoleensa, siis omani, tässä nyt jo kohta parikin vuotta, mutta kateissa on.
        Elämän kurimus on toisinaan kummallista, ensin tuntuu että kaikki menee putkeen ja yht`äkkiä kaikki onkin toisin päin.

• demeter
        tulisilla kirjoitti:

Demeter.
        Nuo henkioppaat on siittä mielenkiintoisia ettei ne tunnu uskovan kun ihminen kutsuu:)
        Olen huutanut ja huhuillut hänen puoleensa, siis omani, tässä nyt jo kohta parikin vuotta, mutta kateissa on.
        Elämän kurimus on toisinaan kummallista, ensin tuntuu että kaikki menee putkeen ja yht`äkkiä kaikki onkin toisin päin.

Ei ne henkioppaat minullekaan ole viime vuosina paljon kuiskutelleet (tulisilla), siksipä nuo ilmoitukset tuntuvat vähän yllättäviltä. Aivotoiminnan mysteereillähän nämä kaikki ilmiöt yleensä selitetään, kun mitään yliluonnollista ei todistettavasti ole..))

"Asioiden harrastajat" noita ilmoituksia kai yleensä saavat, eivät tällaiset arkiset tyypit, mutta niin itseriittoinen en ole, että katsoisin todellisuuden olevan vain sellainen, jonka minun aistini ja ymmärrykseni tavoittavat. Paljon enemmän sen täytyy olla.

• makiata

Hyväperäisen naisen takalistoa ihaillessa ajatukset karkaavat synnillisiin aatoksiin.

• demeter

Aika monet uskovat katsovat, että synti on eroa Jumalasta, ei niinkään mikään yksittäinen teko. Ennenkuin suuri raati kertoo minulle, että Jumala on kuollut
      tai joidenkin kajahtaneitten oma luomus, kerron, että poden aika usein synnintuntoa, mutta en noista asioista, jotka aloitaja mainitsi.

• Ateistina en pode ja katson että jos joku noista asioista saa jotain tukskia , on tekopyhä.
      Nykyjään jokainen on kirjoitus- lukutaitoinen ja tietää että raamatun sanoilla ole mitään merkitystä jos niitä verrataan johonkin 1800-1900 luvun taitteeseen, jolloin peloteltiin ihmisä kirkossa.

• Minä poden synnintuntoo, jos on sunnuntaina pakko käydä kaupassa. Alkoa en nauti edes iltaisin...

• ap.

Olemme kai kasvaneet yhtä körttiläisessä ympäristössä lapsena...

• miks??

juuri nyt, kun tuli nuoruus mieleen ja poltin tupakkaa, onko tämäkin sitä kun tietää, et antaa mennä kun on alamäki...

• Miksi ei kukaan kerro synnintuntonsa lähteestä, kaikki vaan lässyttävät?
      Olisi aikasti aikuista aloittaa:

Minun synnintuntoni lähde on....
      ja siksi.....

H.

• Iines ankka

Ole hyvä ja kerro omista synnintuntosi lähteistä.

• lässynlässynlääääää

Sua lähde kaunis katselen............

• Iines ankka kirjoitti:

Ole hyvä ja kerro omista synnintuntosi lähteistä.

"Iines ankka"

Minulla kun senlaista ei oikeastansa ole.
        Minä elän elämänsääntöjen mukaan ja siinä ei syntiä tunneta.
        Vääryydentunne meillä kyllä on, esmes eläinten helliminen on meille kauhistus, ja siksi me syömme hyvin.
        Ihmisen termi synnistä? En osaa siihen sanoa paljoakaan, ehkä olla vain huvittunut vähän.
        Jesse kyllä suuttuu joskus, se kun aina luulee olevansa se ykkönen ja ihmisten esimerkki.
        Mutta pashaahan sekin on joskus puhunut, viinipäissään.
        Isänsäkin joskus kysyy siltä että: Taitanko Koivuniemenherran, Tuusniemeltä?

Kirjoitin varmaan eritavalla vastaukseni kuin mitä odotit, mutta muuta en voi.

H.

• ?
        hunksz kirjoitti:

"Iines ankka"

Minulla kun senlaista ei oikeastansa ole.
        Minä elän elämänsääntöjen mukaan ja siinä ei syntiä tunneta.
        Vääryydentunne meillä kyllä on, esmes eläinten helliminen on meille kauhistus, ja siksi me syömme hyvin.
        Ihmisen termi synnistä? En osaa siihen sanoa paljoakaan, ehkä olla vain huvittunut vähän.
        Jesse kyllä suuttuu joskus, se kun aina luulee olevansa se ykkönen ja ihmisten esimerkki.
        Mutta pashaahan sekin on joskus puhunut, viinipäissään.
        Isänsäkin joskus kysyy siltä että: Taitanko Koivuniemenherran, Tuusniemeltä?

Kirjoitin varmaan eritavalla vastaukseni kuin mitä odotit, mutta muuta en voi.

H.

Teille, oletko tsaari, vai miksi puhut itsestäsi monikossa?

• ? kirjoitti:

Teille, oletko tsaari, vai miksi puhut itsestäsi monikossa?

"?"

Jaa..a
        Mitä vastaisi lyhyeen kommentiin?
        Maailmassani ei ole Tsaareja.
        Kavereita kyllä on.
        Niitä meitä.
        Uskoisitko että vanhemmiten osaisit kommentoida miltä sinusta tuntuu?
        H.

• miks??

synnintunnon lähde voi olla, et tekee, mikä on pahaa eli polttaa tupakkia, sehän oli kielletty kokeilin nuorena ja kokeilin nyt, mikä siinä viehätti?, ehkäpä se, kerta muutkin...ja miksi sitä myydään, kun se on vaarallista, sitä en nyt ymmärrä ollenkaan, kokeilun jälkeen..kauheeta, ja vielä nuoret polttaa, huh, jäi kokeiluksi mulla..

• miks??

..kuin pilven varjot vaeltavat....

• waruhummm?

Lähde Lappiin, trallallallallallaa

• Lorena*

Huono omatunto eli paha mieli, se on joka kolkuttaa, tähän tulokseen olen tullut. On tullut tilanteita tai on vain ajautunut tilanteeseen joka ei ole ollut oikein sallittua. - sehän se.
      Firmat siihen aikaan kestitsivät rantasauna illoilla koko porukkaa, hauskaa oli lauluja hoilattiin, joku rämpytti epävireistä kitaraa, pakkohan siinä oli välillä ulos pimeyteen jäähyille mennä, kun saunan kiuaskivet olivat kuin helvetin pätsi yhtä kuumina.
      Meillä oli kummallakin ammatit eri alueilla siihen malliin että raskas työ vaatii välillä hauskoja huveja kuten nykyisin sanotaan pitää relata!

• |

Paha mieli on surua, huono omatunto tunnetta, että on tehnyt väärin.
        Eivät ainakaan minulle ole synonyymeja.

• meeriamanda

Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat tuolla synnintunnolla, sitähän kersana papitkin paasasivat... muistan pelottavia saarnoja helvetin tulesta.

En tunne elämääni kuuluvan synti sanaa. Omantunnon kanssa pyrin tulemaan toimeen.

• ?

Mitä hyötyä siitä on, jos se on vain tunne, joka ei estä "synninteon" jatkamista?
      Siis, onko se vain teennäinen tunne, jolla hyvitetään omatuntoa?
      Kuvitellaan itsensä autuaaksi?

• 4:s v. eläkkeellä

Välillä omatunto soimaa aamuisin kun toiset lähtee töihin ja itse jää makkoilemaan.

• kesä kaikilla
        4:s v. eläkkeellä kirjoitti:

Välillä omatunto soimaa aamuisin kun toiset lähtee töihin ja itse jää makkoilemaan.

Onkohan Ile nyt synnintunnossa vai puolusteleeko itseään sillä että toiset saivat paljon enemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      20
      5323
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      50
      1381
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      11
      807
    4. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      778
    5. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      47
      769
    6. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      46
      762
    7. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      52
      757
    8. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      746
    9. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      8
      734
    10. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      725
    Aihe