Onko kukaan koskaan leikitellyt ajatuksella, että voisi mennä "järkiavioliitton" ? Tällöin puolittuisivat asumiskustannukset ja jne. Tämä ei tietenkään koske aivan nuorimpia tällä palstalla, mutta luultavasti siinä alle 30 vuotiaat ja siitä ylöspäin ovat jo sen verran elämää nähneet ja kokeneet, että "ihan ok" perusarki voisi olla paikallaan, vaikka puolison kanssa ei oltaisikaan koettu tulista alkuhuumaa. Olisihan tällöin töistäkin mukavampi tulla kotiin, kun siellä odottaisi joku. Luultavasti mikäli kumppaniksi löytyisi samoista harrastuksista pitävä ja samanikäinen niin siinähän saattaisi oppia "rakastamaan" kumppaniaan. Mikäli ajatus tuntuu täysin naurettavalta niin voisiko, joku perustella asiaa muutenkin kuin "enää ei eletä 50-luvulla". Tämähän ei tietenkään sopisi sosiaalisille ja suuren tuttavajoukon omistaville ihmisille. Mutta henkilöille, jotka ovat täysin varmoja etteivät löydä ketään, mutta eivät haluaisi viettää koko elämää yksin tai ilman perhettä. Itse ainakin uskon, että suurimmassa osassa "rakkausavioliitoissakin" rakkaus hiipuu kaveri asteelle vuosien mittaan, mutta sitä kun on opittu elämään toisen kanssa niin siinä sitä sitten elellään.
Tämä ei sitten ollut seuranhakuviesti vaan kysymys, kun tuli mieleen.
Omavastaukseni: Ei täysin mahdoton ajatus. Onhan sillä enemmän positiivisia puolia kuin negatiivisia.
Sisältöä elämään
23
520
Vastaukset
- ---
Itse henk.koht. en tule koskaan menemään järkiavioliittoon.
Mutta ei se mahdoton ajatus ole noin muuten. Jos molemmat osapuolet on järkiavioliiton kannalla eikä kumpikaan ala odottaa, että alkaisi rakastaa kumppaniaan... nimittäin jos menee järkiavioliittoon ja alkaa odottaa siltä avioliitolta rakkautta, saa kyllä pettyä.
Asiasta kannattaa keskustella jo ennen naimisiin menoa, ettei vaan toiselle osapuolelle tule sellaista virheellistä käsitystä, että sinä nyt olisit rakastunut. Rehellisesti pitää asiasta puhua.
Tätä mieltä. :) - tuula-neiti
Myönnän jotain tuonkaltaista joskus miettineeni kun kerran näyttää siltä että mitään "oikeaa" avioliittomahdollisuutta ei tule olemaan kohdallani. Mutta tosiaan sitä JÄRKEÄ pitäisi sitten löytyä molemmilta osapuolilta.
- järki mies
vai niin
- on
- 24
Minä oon miettiny! Haluaisin kyllä myös lapsia. Mieluummin lapsia ehkä yrittäisinkin saada ilman rakkauden alkuhuuman sokaisua, niin että molemmat vanhemmat oikeesti sitoutus lapsiin järkevinä -ei tunnehumalaisina- aikuisina, jolloin poissuljetaan mahdollisesti vaihtoehto, että huuman jälkeen toinen lähtee ja jättää ne lapsetkin...
- ikisinkku_
"jolloin poissuljetaan mahdollisesti vaihtoehto, että huuman jälkeen toinen lähtee ja jättää ne lapsetkin..."
Kyllä ne lapset voi jättää taakseen järkiliitossakin. Järkiliittohan ei estä rakastumasta johonkin toiseen, ja etenkin jos ei ole koskaan aiemmin kokenut rakkauden alkuhuumaa kenenkään kanssa, voi olla todella vaikea tajuta että uudessakin suhteessa koittaa vielä harmaa arki.
- pimeää puolillaan
Järkevältä kuullostaa ja jos oikein järkeä käyttää, miksi ei sitten vaikka olisi
n.4v. liitossa, sitten ero, vuosi väliä ja sama kuvio uudestaan. Tämä siis jos ei
vaan se järkiyhdessäolo ota vaan luonnistaakseen. Avioehtosopimukset vaan
liiton aluksi jossa molemmat pitää siihen asti saavuttamansa erotilanteessa.
Ettei aleta yhteen vain hyötymistarkoituksessa erotilanteissa. Emmää kyllä
taida olla mihinkään lähdössä tässä kunnossa. Jos oisinkin paremmassa
kuosissa, ni jotta että mikä ettei. - Mieluummin yksin
En minä mitään mieletöntä alkuhuumaa kaipaa, mutta järkiliittossakin jos ollaan kahdelta eri planeetalta kotoisin niin onhan se vaikeaa.
Samoin jos toisesta ei välitä oikeasti niin mitä se auttaa?
"Itse ainakin uskon, että suurimmassa osassa "rakkausavioliitoissakin" rakkaus hiipuu kaveri asteelle vuosien mittaan, mutta sitä kun on opittu elämään toisen kanssa niin siinä sitä sitten elellään. "
Paskaa.
Rakkaus ei hiivu miehinkään koska se on tahtoa eikä joku tunne joka vain häviää jonnekin.
Eihän se sitä samaa ole kuin alussa, mutta väite etä se muuttuu kaveruudeksi johtuu siitä että ihmiset eivät oikeasti edes halua nähdä sitä toista ihmistä muuna kuin kaverina.
Vika on liiassa tottumisessa sekä ihmisen asenteessa.
Tosin omalla kohdalla ajatus järkiavioliitosta jonkun pyöreän pulleron tai yksinhuoltajaäidin kanssa "jakaen" sama asunto on äärimmäisen vastenmielinen.- Rakkaus ei hiivu ?
No kyllä uutisia lukemalla ja sivusta seuraamalla rakkaus häviää. Tai muuten ihmiset tekevät todella pahoja asioita rakkailleen. Hui oikein hirvittää ajatella, kuinka he kohtelisivat ihmisiä, joista eivät pidä.
- väsyttää
Avioliitoon en menisi mutta avoliitto kelpaisi kyllä. Kuten sanoit, asuminen halpenisi huomattavasti ja olisihan se mukavaa että olisi joku kotona kun tulee aamulla töistä kotiin. Tänne minunkin asuntoon mahtuisi toinen ihminen asumaan mainiosti. Lapsia en ikimaailmassa hankkisi mutta kihloihin voisi mennä, jos oikea henkilö löytyisi. Tämä tietysti edellyttäisi molemminpuolisia tunteita eikä pelkän yhdessä asumisen vuoksi. Joku mukava nainen kelpaisi kämppikseksi mainiosti, mutta sen pitäisi olla joku riittävän tuttu ihminen. Joku sellainen johon luottaa ja josta tietää, että yhdessä asuminen onnistuisi.
- mies yksin
niin varmaan
- kannatan
Onhan tota tullut järkiavioliittoa useastikkin mietittyä, puhtaasti taloudelliselta kannalta, eli ei ihan samalla tavalla kuin ap kirjoitteli. Mulle riittäisi ihan vaan rekisteröity parisuhde ja puolestani kumpikin saisi olla vapaa tapailemaan muita. Ero voitaisiin ottaa sitten kun olen saanut opinnot suoritettua tai sitten kun toinen sattuisi löytämään kumppanin jonka kanssa haluisi vakavan suhteen aloittaa.
- mimmos12
Olen20-vuotias, ja tiedän jo nyt, etten tule koskaan löytämään mitään "ever-lasting"-lovea (minuun ei silleen miehet helposti rakastu), joten olen ja tulen aina olemaan saman nykyisen ihan hyvin tienaavan avomieheni kanssa. Hän on mukava.
- kamppishki
Juu, mulla on ollut aina kämppiksenä joku mukava neito. Ei mitään avioliittoa, mutta kuitenkin. Nykyinen on lähdössä ulkomaille töihin vuosiksi, joten seuraava olisi hakusessa.
Terkut: kamppishki (purr) rcpt.at - 4354354334
Pitäisin ajatusta huonona koska lähtökohdat suhteeseen olisivat pikemminkin omat tarpeet kuin se että arvostettaisiin toista. Sitä voisi verrata ns. "thaimaalaiseen avioliittoon" jossa ei kummatkaan puhu samaa kieltä mutta ovat silti yhdessä. Toinen taloudellisen tilanteen takia ja toinen seuran kipeyden.
Tokihan tuollaisesta voi myöhemmin tulla ns. "oikeakin suhde" mutta valtaosan ajasta se olisi vain puhdasta teeskentelyä.
Voisihan tuota toki suositella sellaisessa tilanteessa jos muunlainen kanssakäyminen olisi mahdotonta/erittäin vaikeaa kuten aika monille henkilöille näin on.- hyvä idea
Uskoisin, että mikäli yhteiselo olisi edes "ihan ok", niin pakosta rupeaisi välittämään kumppanistaan. Kaiken lisaksi arkeen tulisi hieman joustoa, koska kulut jaettaisiin. Ajatus vaikuttaa mielestäni oikeastaan aika hyvältä/järkevältä. Pitäisi oikein ruveta etsimään, mistä löytäisi tälläisen elämänkumppanin. Varmaan kannattaisi aloittaa, etsimällä alivuokralaista jne.
Enkä olisi yhtään yllättynyt mikäli jossain päin valtakuntaa olisikin tällainen "suhde" oikeasti olemassa, onhan kummallisempiakin symbiooseja olemassa ihmisten kesken.
- ,,,,,,,,,,,
Miksei pelkkä kämppissuhde toisen yksinäisyyteen kyllästyneen kanssa kelpaa, jos tahtoo säästää rahaa ja saada seuraa kotiinsa? Mulla ei ole sinänsä mitään järkiavioliittoja vastaan, koska ne sopii varmasti joillekin jopa rakkausliittoja paremmin, mutta aloitusviestin perusteet ei kyllä kuulostanut kovin hyviltä...
- ---
Aloittaja kysyi: "Onko kukaan koskaan leikitellyt ajatuksella, että voisi mennä "järkiavioliitton" ?"
Näköjään alitajuisesti olen asiaa miettiynyt kun näin siitä unta viime yönä. Unessa menin naimisiin tyypin kanssa, joka oli ihan mukavan tuntuinen ihminen, mutta johon en ollut rakastunut. Juhlissa oli paljon väkeä ja siinä juhlijoiden keskellä yhtäkkiä tajusin, että olin tehnyt virheen... ihmiset tulivat onnittelemaan ja minä vaan mietin, miten saisin kerrotuksi sille tyypille, että haluaisinkin jo erota saman tien... - nelikymppinen nainen
Luultavasti monikin menee "järkiavioon", kun alkaa lisääntymisvietti iskeä toden teolla päälle. Harvoilla pariskunnilla on ollut -väitän näin- totaalinen rakastuminen.
- 10
Minulle kelpaisi oikein hyvin, kaikki se olisi eteenpäin tässä elämässä.
- ---
Tuntuu siltä, että niin kauan kun ei ole naimisissa on sentään jotain toivoa siitä, että joskus tapaa jonkun, johon rakastuu... Mutta jos menee naimisiin jonkun kanssa, joka on ihan-kiva-ja-ihan-mukava, ilman että on rakastunut, se on sitten siinä. Ikäänkuin luovuttaisi.
- dvcsdc
Siinä vaiheessa, kun on valmis luovuttamaan parin etsinnässä niin ihan-kiva-ja-ihan-mukava tuntuisi lottovoitolta.
- kyllä, voisin
harkita, nimittäin en ihastu/ rakastu kuin ehkä kerran 10:ssä vuodessa, jos silloinkaan ja tietenkään ei koskaan saa sitä jonka haluaa.
Järkiliitossa täytyisi toisen täyttää kuitenkin tietyt "kriteerit" kuten hyvä/ fiksu käytös, empaattisuus, normaali tunne-elämä ja se, että todella sitoutuu toiseen ja on valmis yhteistyöhön, eikä haikaile muiden perään eikä kuolaa lapsellisesti herutuskuvien perään, eikä ole "omituinen" rahankäytössä.
Lapsia en myöskään välttämättä halua, joten mies joka ehdottomasti tahtoo jälkikasvua, ei sovi minulle.
Olisihan se mukavaa, jos voisi jakaa elämänsä jonkun kanssa......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1096826Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M984486L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa453789TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a133190Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu6281788- 661208
Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?2021175Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja551173- 91169
Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j481130