Teen testamentin toiselle lapselleni.

teen ja mietin.

Omistamme puolisoni kanssa yhteisesti omakotitalon. Jos puolisoni kuolisi ennen minua, en jäisi asumaan yhteiseen kotiimme, koska iso talo olisi turhan iso ja kalliskin ylläpidettäväkseni. Jos minä kuolen ennen puolisoani, niin hän saa tehdä kuten tahtoo, mutta mitä vaikuttaa se, jos teen testamentin toiselle lapsellemme. Voiko puolisoni eläissänikään luovuttaa osuuttani lainojen vakuudeksi? Entä kuoltuani. Saako lapseni perintöoikeuden käyttöönsä heti, esim omien lainojensa takauksiin?

5

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 21

Vastaukset lyhyinä: Ei, ei.
      Avioleskelle jää elinikäinen hallintaoikeus puolisoiden yhteisenä kotina olleeseen asuntoon ja koti-irtaimistoon. Tämä estää panttauksen ja myös perinnön haltuun saamisen.
      Huomaa myös se, että testamentilla syrjäyttämälläsi toisella lapsella on oikeus vaatia lakiosansa, eli puolet siitä mitä olisi saanut ilman testamenttia.

• teen kuitenkin.

Siis toinen lapsi voisi vaatia PUOLET OSUUDESTAAN? Ei siis puolta siitä, minkä saisi ilman testamenttia.
      Miten puoliso voisi kuolemani jälkeen OMISTAA TESTAMENTTAAMANI OSUUDEN? Asumis ja hallintaoikeus voi olla, mutta ei omistusoikeutta.

• 21

//Siis toinen lapsi voisi vaatia PUOLET OSUUDESTAAN? Ei siis puolta siitä, minkä saisi ilman testamenttia.//
        Kuten edellä lakiosasta huomautin, niin rintaperillisen lakiosa on puolet siitä mitä saisi perintönä ilman syrjäyttävää testamenttia. En ymmärrä mitä asiaa valaisevaa virkkeesi terminologialla tavoittelet.

//Miten puoliso voisi kuolemani jälkeen OMISTAA TESTAMENTTAAMANI OSUUDEN? //
        No, ei mitenkään, mutta miksi moista edes kysyt? Mielestäni en puuttunut puolison omistamiseen, vaan leskelle jäävään hallintaoikeuteen, jota et voi ohittaa/kumota testamentilla. Myöskään testamentilla ohittama lapsesi ei saa vaatimaansa lakiosaa hallintaansa lesken elinaikana, ellei leski luovu hallintaoikeudestaan.

Huom. Vastasin olettaen, että talon lisäksi sinulta ei jäisi muuta varallisuutta, johon leskelle ei jää hallintaoikeutta. Jos muuta on, niin sen lapsesi saavat haltuunsa.

• niin lakimies mulle

Jos tekee omistusoikeustestamentin niin eikö puolisolle jää asuntoon myös omistusoikeus ja voi tehdä asunnolle mitä itse haluaa muilta kysymättä.

• 21

Lapsettomien avioparien omistusoikeustestamentti on eri asia, mutta rintaperillisiä ei voi täysin ohittaa, ellei perusteet riitä harvinaiseen perinnöttömäksi tekemiseen.

Kuolleen puolison rintaperillisillä (lapset) on aina oikeus vaatia lakiosaansa, kuten edellä olen vastannut. Jos lapset vaativat asianmukaisesti (6kk kuluessa jne.) lakiosansa, niin leski saa omistukseensa vain 3/4 talosta, eikä siis voi myydä/pantata taloa.
        Toistan tässäkin, että jos pesään jää muuta varallisuutta, niin lakiosa täytetään siitä ja käytännössä leski voi maksaa lakiosat vaikka omasta pussistaan. Puolittaisilla lähtötiedoilla vastaaminen on valitettavasti myöskin vajavaista arvuuttelua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      312
      3665
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      30
      2027
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      44
      1656
    4. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      86
      1507
    5. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      99
      1309
    6. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      145
      1195
    7. Miksi et vain uskalla!?

On niin ikävä...
      Ikävä
      81
      1074
    8. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      97
      1046
    9. Kannattaa ymmärtää se asia

että mitään stalkkausta tai hakkerointia ei tapahdu. Oikeasti kannattaa tutkituttaa päänsä.
      Tunteet
      212
      877
    10. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      61
      787
    Aihe