Jonsered 455 temppuilee

jonssi1

Tuollaista vanhempaa Jonseredia olen rassaillut. Vaihdoin sahaan kaikki letkut ja puhdistin kaasuttimen. Kaasuttimen kalvo tuntui vielä olevan kohtalaisessa kunnossa.
Näiden toimien jälkeen saha toimi kohtalaisesti 15-20 min, kunnes saha alkoi savuttamaan runsaasti ja kaasutinta sai säätää 5 minuutin välein, jotta saha toimi jotenkuten.
Aina perussäädöillä saha siis toimii hetken, mutta sitten käynti alkaa takkuilemaan ja kaasutinta saa ruuvata. Tuo savutus pienkonebensasta huolimatta oli reilua. Mikä voi aiheuttaa oireet?

14

4694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwerasdzxc

      Kaasuttimen neulaventtiiliä veikkaisin viaksi. Ei sulje kunnolla ja alkaa saamaan liikaa.

      • jonssi1

        Pitää tarkastaa vielä tuo kaasutin uudestaan ja erityisesti neulaventtiili. Silmämääräisesti se vaikutti ihan hyvältä, mutta syynätäänpä vielä tarkemmin.
        Sain sahan kaverilta, oli käynnistimen narupyörä rikki ja kaasuttimen impulssiletku nyppästy syystä tai toisesta irti. Näin ollen en ole sahaa täysin toimivana nähnyt, mutta isoa vikaa tuossa enää tuskin on.
        Aika lailla tuo on tullut tarkastettua, kun piti sylinterikin irrottaa, jotta sai impulssiletkun vaihdettua.


      • jonssi1
        jonssi1 kirjoitti:

        Pitää tarkastaa vielä tuo kaasutin uudestaan ja erityisesti neulaventtiili. Silmämääräisesti se vaikutti ihan hyvältä, mutta syynätäänpä vielä tarkemmin.
        Sain sahan kaverilta, oli käynnistimen narupyörä rikki ja kaasuttimen impulssiletku nyppästy syystä tai toisesta irti. Näin ollen en ole sahaa täysin toimivana nähnyt, mutta isoa vikaa tuossa enää tuskin on.
        Aika lailla tuo on tullut tarkastettua, kun piti sylinterikin irrottaa, jotta sai impulssiletkun vaihdettua.

        Purin vielä kaasuttimen uudestaan ja neulaventtiili vaikutti toimivan ok koottaessa. Saha käyntiin ja toimi paremmin, mutta vähän meinaa jatkua tuo vika, ettei toimi pidempään, kuin 5-10 minuuttia samoilla kaasuttimen säädöillä. Nyt pelasi kyllä samalla H-suuttimen asetuksella kokoajan, mutta L-suutinta joutui välillä kääntämään rikkaammalle/laihemmalle, jotta saha kävi tyhjäkäyntiä/otti kierroksia ilman kaasulla leikkimistä.

        Pitäisikö kalvo vaihtaa, vai kokeilla jotain muuta? Ilmavuoto esim kaasuttimen kumikurkussa? Nimittäin savuttaa vielä jonkin verran kierroksilla.

        Stefat tuskin ovat lopussa, jos kerta kymmenenkin minuuttia laulaa iloisesti?


      • ropaaja
        jonssi1 kirjoitti:

        Purin vielä kaasuttimen uudestaan ja neulaventtiili vaikutti toimivan ok koottaessa. Saha käyntiin ja toimi paremmin, mutta vähän meinaa jatkua tuo vika, ettei toimi pidempään, kuin 5-10 minuuttia samoilla kaasuttimen säädöillä. Nyt pelasi kyllä samalla H-suuttimen asetuksella kokoajan, mutta L-suutinta joutui välillä kääntämään rikkaammalle/laihemmalle, jotta saha kävi tyhjäkäyntiä/otti kierroksia ilman kaasulla leikkimistä.

        Pitäisikö kalvo vaihtaa, vai kokeilla jotain muuta? Ilmavuoto esim kaasuttimen kumikurkussa? Nimittäin savuttaa vielä jonkin verran kierroksilla.

        Stefat tuskin ovat lopussa, jos kerta kymmenenkin minuuttia laulaa iloisesti?

        Eikös kyseisessä sahassa ole öljypumpun käyttöpyörat kampikammion puolella stefaa, ajattelin että voisko savutus johtua siitä että teräketjuölyä pääsee kampikammioon.


      • Vanhassa vara
        ropaaja kirjoitti:

        Eikös kyseisessä sahassa ole öljypumpun käyttöpyörat kampikammion puolella stefaa, ajattelin että voisko savutus johtua siitä että teräketjuölyä pääsee kampikammioon.

        Kyllävain pronssinen matopyörä on kampikammiossa. Muistan siitä kun se alkoi uutena jauhamaan hilettä porausvirheen takia. Voisi korjaantua o-renkaan vaihdolla.


      • jonssi1
        Vanhassa vara kirjoitti:

        Kyllävain pronssinen matopyörä on kampikammiossa. Muistan siitä kun se alkoi uutena jauhamaan hilettä porausvirheen takia. Voisi korjaantua o-renkaan vaihdolla.

        Pitää vielä tutkia tuota öljypumppua/ käyttöpyöriä. Onko vaikea homma päästä käsiksi, kun ei ainakaan sylinteriä viitsisi ihan hevillä nakata pois, kun kerran sen jo irrotin & tiivistin...

        Moottori vaikutti sisältä olevan aika siistissä kunnossa, kampikammio oli uutta vastaavan oloinen, kuten sylinterikin. Mäntä oli hieman tummunut, mutta käytännössä naarmuton. Kampikammiossa ei tuolloin ollut viitteitä teräketjuöljystä (aivan puhdas), tosin saha ei ollut käynyt kunnolla pariin vuoteen.

        Aika vähän sahatun oloinen peli tuo on. Taitaa olla vielä alkuperäinen laippa paikallaan, ketjusta en ole varma. Jos sen saisi pienellä vaivalla kuntoon, niin olisi varmasti hyvä kakkossaha Dolmar 420:n rinnalla.


      • ripettäjä
        jonssi1 kirjoitti:

        Pitää vielä tutkia tuota öljypumppua/ käyttöpyöriä. Onko vaikea homma päästä käsiksi, kun ei ainakaan sylinteriä viitsisi ihan hevillä nakata pois, kun kerran sen jo irrotin & tiivistin...

        Moottori vaikutti sisältä olevan aika siistissä kunnossa, kampikammio oli uutta vastaavan oloinen, kuten sylinterikin. Mäntä oli hieman tummunut, mutta käytännössä naarmuton. Kampikammiossa ei tuolloin ollut viitteitä teräketjuöljystä (aivan puhdas), tosin saha ei ollut käynyt kunnolla pariin vuoteen.

        Aika vähän sahatun oloinen peli tuo on. Taitaa olla vielä alkuperäinen laippa paikallaan, ketjusta en ole varma. Jos sen saisi pienellä vaivalla kuntoon, niin olisi varmasti hyvä kakkossaha Dolmar 420:n rinnalla.

        Kohtuu paha saada pumpun pyörät esille. Toisen saa helposti alakautta säätökolosta mutta toinen on kampuran kyljessä ja hela saha pitää avata...
        Aika mielikuvituksellinen vikadiagnoosi mainittu teräketjuöljy teoria. Senhän pitäisi savutttaa jatkuvasti eikä kaasarin säätö vaikuttaisi asiaan.

        Mulla on 455 ajoilta jolloin husky,partner ja jonssi olivat väriä lukuunottamatta samoja laitteita. Huono puoli on käynnistys. Vehkeessä on niin kovat puristukset että ranteet on kipeänä kun nykii käyntiin. Pitäisi aina käynnistää maassa....


      • jonssi1
        ripettäjä kirjoitti:

        Kohtuu paha saada pumpun pyörät esille. Toisen saa helposti alakautta säätökolosta mutta toinen on kampuran kyljessä ja hela saha pitää avata...
        Aika mielikuvituksellinen vikadiagnoosi mainittu teräketjuöljy teoria. Senhän pitäisi savutttaa jatkuvasti eikä kaasarin säätö vaikuttaisi asiaan.

        Mulla on 455 ajoilta jolloin husky,partner ja jonssi olivat väriä lukuunottamatta samoja laitteita. Huono puoli on käynnistys. Vehkeessä on niin kovat puristukset että ranteet on kipeänä kun nykii käyntiin. Pitäisi aina käynnistää maassa....

        No nyt tuli taas jonssia käytettyä. Heti alkuun ruuvasin suuttimet perusarvoihin ja tällä kertaa saha toimi vajaan tunnin hyvin samoilla säädöillä ilman pykimistä! Mutta kyllä savuttaa sairaalloisesti... Sekä kierroksilla että tyhjäkäynnillä. Alkaa tuntua todennäköiseltä tuo teräketjuöljyn pääseminen kampikammioon. Pitää varmaan testata vielä tyhjällä öljysäiliöllä, loppuuko savutus. Jos loppuu, niin voisihan tuon sahan vielä harrastemielessä purkaa sitten kokonaan ja laittaa öljypumpun kuntoon.


      • Jopu-ukko
        jonssi1 kirjoitti:

        No nyt tuli taas jonssia käytettyä. Heti alkuun ruuvasin suuttimet perusarvoihin ja tällä kertaa saha toimi vajaan tunnin hyvin samoilla säädöillä ilman pykimistä! Mutta kyllä savuttaa sairaalloisesti... Sekä kierroksilla että tyhjäkäynnillä. Alkaa tuntua todennäköiseltä tuo teräketjuöljyn pääseminen kampikammioon. Pitää varmaan testata vielä tyhjällä öljysäiliöllä, loppuuko savutus. Jos loppuu, niin voisihan tuon sahan vielä harrastemielessä purkaa sitten kokonaan ja laittaa öljypumpun kuntoon.

        Jos vuotoa kampikammioon, niin luulisi laihalle karkaavan. Savutus voi johtua myös tankkiin kuivaneesta/haihtuneesta besnsasta, josta jäänyt öljyä tankkiin, joka liukenee uuteen bensaan. Minäkin haluan tuollaiset silmät, että näkee kalvon kunnon ihan vaan silmäpelillä.


    • qwerasdfzxc
      • suodatiton

        Kellään tietoa mistä löytäisi vielä tuon 455 mallin paremman ilmansuodattimen (räjäytyskuvassa omalla sivullaan 504 35 71-21), samanlainen on myös mallissa 535 vakiona ja joissain huskuissakin.


      • Jonsepower
        suodatiton kirjoitti:

        Kellään tietoa mistä löytäisi vielä tuon 455 mallin paremman ilmansuodattimen (räjäytyskuvassa omalla sivullaan 504 35 71-21), samanlainen on myös mallissa 535 vakiona ja joissain huskuissakin.

        455 malliin kannattaa aivan ehdottomasti vaihtaa 535 mallin ilmansuodatin. Mallin alkuperäinen päästää reilusti puupölyä läpi ja kerrostuen kaasuttimen kurkkuun, tukkeutuu hyvin nopeasti. Suodattimen vaihto 535 malliin vaatii myös suodattimen kannen vaihtamisen 535 mallin kanteen. 455 mallin räjäytyskuvassakin tuo mahdollisuus esitetään kohdassa F. Vaihto kannattaa ehdottomasti tehdä ja samalla ehdottomasti kannattaa vaihtaa ketjun vetorissa yhtä hammasta enemmän omaavaksi. Se voi tulla yllätyksenä, että vot ö hell! Mitä tapahtui. Aivan toinen saha onkin nyt kädessä. Todella hyvä teho/painosuhde karsintaan vielä tänäkin päivänä, haitec sahojen rinnalla. Suomen puolustusvoimien hyväksi testaamaa laatua. Tekniikka on vankkaa ja yksinkertaista huoltaa.
        Ammatikseen tuolla sahaillut, aikana jolloin malli oli tuore. Edelleen se on ehdottomasti paras sahani vapaa-ajan klapihommissa.

        Kaasutin kannattaa osien vaihtojen jälkeen säätää siten, että kylmänä kun käynnistät niin joudut hetken herättelemään sahaa kaasua kohtuu varovaisesti lipomalla sinne täysiin työkierroksiin ja lämpöihin. Näin sinulla on jokin aivan toinen saha kuin vakio 455 ja mikä parasta sitä suodatinta ei tarvitsekaan pestä vähän väliä.


    • Anonyymi

      Kun 455 ei käynnisty kuumana, niin puola saattaa olla halki. Huomenna kylmänä taas sitten lähtee käyntiin.

      • Anonyymi

        Halki on mutta toimii


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      43
      3044
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1887
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1870
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      75
      1561
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1474
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1358
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      25
      1300
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1289
    9. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      102
      1081
    10. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1071
    Aihe