Huono äitisuhde harmittaa

..............

Minua harmittaa suunnattomasti ja laittaa vihaksi oma äitisuhteeni. Olen nyt raskauden ensimmäisellä kolmanneksella ja raskaus oli ns. vahinkoraskaus. 25- vuotias olen ja vuosi korkeakouluopintoja jää suoritettavaksi sitten äitysloman jälkeen. Lapsen isän kanssa olemme onnellisesti yhdessä, hänkin opiskelee.

Äiti on koko elämäni ollut kovin aaltoileva ja jotenkin etäinen ja kylmä. Kun olen sanonut siitä, kuinka koen että hän mitätöi minua ja suhtautuu minuun negatiivisesti, kieltää hän kaiken. Jokainen hänen lauseensa tähän raskauteen viitaten on epäilyä täynnä. Aluksi hän oli iloinen, mutta ihan muutamassa päivässä, kun puhuimme puhelimessa alkoi sieltä tulla mitä ihmeellisintä kommenttia. Hän arvosteli mieheni ja minun suhdetta, kyseli kuinka usein mieheni on iltoja poissa, valitteli kuinka kouluni on kesken (olen hyvin työllistävällä alalla ja teen keikkaa samaan aikaan opiskelujen ohella) ja haukkui raha-asioitamme. Ylipäätään taisi kaikesta tehdä mitätöiviä kysymyksiä. Tilanteemme ei ole mikään paras mahdollinen, mutta olemme molemmat tasapainoisia ja sitoutuneita toisiimme, meillä on kiva kaupungin asunto ja molemmat valmistumassa muutaman vuoden sisään ok aloille. Velkaa ei ole ja muutenkin asiat kunnossa.

Minua ärsyttää suunnattomasti äitini käytös. Kun hän näki minut ensimmäisen kerran kuultuaan raskaudesta, oli hänellä aurinkolasit päässä eikä hän luonut minuun kertaakaan katsekontaktia. Hän ei kysynyt kertaakaan mitä minulle kuuluu vaan keskittyi kissaani. Kun sanoin, että miksi olet tuollainen niin hän suuttui ja lähti. Jos yritän kysyä joskus, että miksi hän on niin negatiivinen minua kohtaan niin hän kieltää asian eikä tahdo puhua siitä. Joskus jopa sanoo että tukee minua. Olen kuulemma vaativa, Tiedän itse, että olen muissa ihmissuhteissani ihan normaali ja mukava ihminen, en vaan ymmärrä äitiäni. Miksi hän käyttäytyy tuolla tavalla. On raivostuttavaa, kun samalla jotenkin haen hänen hyväksyntäänsä ja haluaisin tietää mitä olen tehnyt väärin, että hän on tuollainen. Kuitenkin tiedän, että kyse ei ole sillä tavalla minusta vaan hänestä (hänen äiti hänelle samanlainen). ÄRSYTTÄÄ.......

4

157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vooooolll

Jotkut äidit oireilevat tuolla tavalla tyttären tullessa raskaaksi. Kai se on jotain traumojen purkamista ja kyvyttömyyttä suhtautua. Voi olla myös pientä kateutta siitä, että oma hedelmällinen aika on ohi. Itselläni oli välit omaan äitiini poikki 4kk omasta raskaudesta. Katkaise yhteydet tarvittaessa, jos alkaa ahdistaa liikaa. Oma jaksamisesi on nyt etusijalla, unohda itsekäs äitisi. Hän kyllä sitten taas järkiintyy, kun soma lapsenlapsi on maailmassa. Voi silloinkin kyllä yrittää neuvoa, mutta voit jättää nekin horinat taas omaan arvoonsa.

• 24345

Inhottavaa että joudut kokemaan tuollaista käytöstä ja vielä noinkin ihanan asian tiimoilta! :(
      Minulla ei ole kokemusta äidistä, mutta isäni suhtautui raskauteen aivan alussa epäilevästi, koska hän pelkäsi tosissaan että saisin keskenmenon...Hän ei suoraan pelkoaan minulle myöntänyt, mutta asia oli helposti tulkittavissa rivin välistä.
      Kun puhuin..tai yritin puhua isäni kanssa raskaudesta, niin hän vaihtoi heti puheenaihetta ja jos mainitsin asiasta hän vetosi siihen ettei asiasta tarvitse puhua, koska raskaus on vasta alussa ym. Se teki kipeää mun raskaushormonien sekoittamaan ja turruttamaan mieleeni, mutta annoin asian olla, koska ymmärsin melko nopeasti mistä oli kyse. Toki isä oli alusta lähtien onnellinnen puolestani, mutta huolesta sekaisin. Nyt hänkin on jo rauhoittunut ja erittäin onnellinen, koska raskaus on edennyt jo yli puolivälin ja kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Meillä asiaan vaikutti varmasti myös se, että kyseessä on ensimmäinen lapsenlapsi, eli aivan uusi tilanne.
      Voisiko äitisi käytöksen taustalla olla myös pelkoa, ettei kaikki menekään hyvin? Toki mikään asia tai ongelma ei oikeuta tuollaiseen käytökseen...

Komppaan täysin edellistä kirjoittajaa välien katkaisemisessa, jos käytös ei muutu ja varsinkin jos se pahenee. Nyt Sinun raskaus ja lapsesi hyvinvointi on tärkeintä.
      Eihän välien katkaisu ole kamalan kypsä ratkaisu, mutta ei ole äitisikään toiminta!
      Yritä jaksaa ja tsemppiä raskauteesi!

• Kohtalotoveri

MOi.

Mulla ihan samaa. Sympatiani ovat puolellasi.

Neuvo: anna äitisi olla sellainen kuin on. Hän ei muutu. Selitystä luultavasti et koskaan saa häneltä mihinkään, ainakaan toivomaasi. Älä hae hyväksyntää hänen kauttaan, vaan ole juuri sellainen kuin haluat olla. Luota itseesi!!! Suodata.... Lapsen syntymän jälkeen kaikki muuttuu ja sen jälkeen voi olla yllättävää, kuinka tunteet ovat pinnassa ja alat kelata omaa lapsuuttasi. Ehkä näet asiat hyvänäkin, mutta itselleni kävi päin vastoin. Jouduin keskelle identiteettikriisiä ja aloin vasta lapseni syntymän jälkeen ottaa etäisyyttä äitiini... tosin välillä vieläkin huonolla menestyksellä.

Sinä et ole syypää äitisi ongelmiin. Muista se.

Tsemppiä odotukseen ja onnea tulevaan!!

• aswergb

Täällä samanmoinen tilanne ollut.

Raskaudestani äitini ei nähnyt mitään hyvää. Voivotteli vain ja sanoikin eräälle sukulaiselle ettei voi iloita raskaudestani.

Lapsi syntyi ja äitin kanssa tilanne meni lopulta aivan mahdottomaksi. Viimein sain sanottua etten jaksa tuollaista kohtelua...arvostelua,negatiivisuutta. Haukkui mieheni (lapsen isän) ja oli tyytymätön häneenkin vaikka mieheni ei koskaan ollut edes yhtäkään pahaa sanaa sanonut äidilleni
      Hän loukkaantui eikä ole ollut yhteyksissä minuun yli puoleen vuoteen. Eikä ole halunut ainoaa lapsenlastaan nähdä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5405
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      61
      2176
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1790
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      142
      1742
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1525
    6. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      30
      1447
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1328
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1097
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1068
    10. Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?

Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se
      Maailman menoa
      210
      926
    Aihe