Oon vasta 16-vuotias tyttö ja nyt jo niin kova stressi ja ahdistus et oon välillä jopa koulusta pois tän takia. Kestäny nyt joku puol vuotta. Johtuu varmasti osittain siitä että ysiluokkaa käyn ja pitäis arvosanoja nostaa ja kaikkeni kyllä teenkin.
Mut en ymmärrä miten oon näin herkkä. Itken joka asiasta. Miten musta on tullut tällänen. Pelokas, ahdistunut, epävarma. Lapsuus ei oli aika normaali muuten mutta vanhemmat erosi kun olin joku 8v, isä myös sai aivoverenvuodon ja kävi lähellä kuolemaa, josta pelästyin paljon. Jouduin myös keskelle rahankuljetusauton ryöstöä missä vartijaa ammuttiin vatsaan ja se kyllä vähän säikäytti. Mut myös 6-vuotiaana pahoinpideltiin, vieras mies puistossa suuttui jne.
Ehkä noi on vaikuttanut mun luonteeseen, en tiiä. Mut tää on kauheeta ku syön joka päivä jotain stressiin auttavia luontaistuotekaupasta ostettuja tabletteja, no eihän ne auta oikeen yhtään mutta silti syön.
Illat on pahimpia kun kaikki ajatukset tulee päähän ja murehdin tulevia kokeita tai ahdistavia tilanteita. Haluaisin että kaikki hyväksyis mut.
Nyt on tullut tää ikä kun pitäs tuolla ulkona käydä ja juoda. Mut mä en halua ensinnäkään vielä juoda ja toinen on että en halua käydä ulkona tai missään bileissä, se ahdistaa mua. Tykkään viettää aikaa mun perheen kanssa, ikinä ei voi tietää koska heiät menettää.
Eniten mua pelottaa kun en tiiä oikein syitä mun alakuloisuudelle. Ja miten tää loppuu ja koska. Joskus lohduttaudun sillä että jos kuolen niin kaikki tää jää ja ei oo mitään. Kaikki on paremmin. Mut ei niin oikeesti oo enkä haluu kuolla.
En yhtään tiiä mitä pitäs ajatella :(
en keksi miten otsikoisin mut pyydän että luette ja autatte mua
3
202
Vastaukset
- Hellapoliisi
On sulle niin paljon kaikenlaista sattunut, että eihän tuo ole ihme, jos ahistaakin. Voitko jutella äitisi kanssa asioista? Kertoa mitä ajattelet ja miltä tuntuu. Äitisikin on joskus ollut 16 v tyttö ja on varmasti itsekin käynyt kaikki murros- ja teini-iän myllerrykset läpi. Itselläni on samanikäinen tytär, joten voin jotekuten kuvitella olotilaasi ja tuota koulustressiä, kun numeroita pitäisi nostaa. Ja ikääsi kuuluu tuo, että haluaisi kaikkien hyväksyvän itsesi. Olet toisaalta aika kypsän ja omilla aivoilla ajattelevan oloinen erkkä nuori nainen, kun et mene massan mukana vaikka "pitäisi" juoda ja bilettää. Jos et voi äitisi tai jonkun muun läheisen kanssa jutella, niin käy ainakin koulun terkkarilla juttelemassa. Ihan oikeesti hän on ihan sitä varten ja voi sitten ohjata sinut eteenpäin, jos tarpeen. Et varmasti ole ensimmäinen, joka hänen luonaan käy ahdistuksistaan juttelemassa. Voimia sinulle, älä jää yksin murehtimaan, vaan hae apua, niin elämä alkaa kirkastua.
- mamuli
Ihan samaa mieltä edellisen kirjottajan kanssa.Nyt on paikallaan käydä vähintäänkin terkkarilla tai lääkärillä.Kerrot siellä saman kun mitä kirjoitit tänne,Menneisyyden tapahtumat osasyy luulisin,mutta voit ehkä olla sairastunut uupumukseen/masennukseen tai vastaavaan.Ahdistus stressi ja itku on tyypillisempiä oireita edellä mainittuihin.Terkkarissa tai lääkärissä jutellaan ja kartoitetaan tilannettasi ja oloasi.Jos tarvetta saat lääkitystä tai keskusteluapua ja vähitellen vointisi rupeaa normalisoitumaan.
- Keissa
Varmaan noilla kokemuksilla on ollut vaikutusta että perusturvallisuuden tunne on järkkynyt. Älä lähde pakosta bilettämään ja juomaan vaikka monet niin tekevät. Ei se mikään tarpeellinen elämätapa ole ja pidä vain jämäkästi päätöksestä kiinni että et lähde moiseen.
Ei kannata noita rohtoja syödä. Ihan tavallnien terveellien kotiruoka riittää. Sinun varmaan olis hyvä puhua noista murheista jonkun vanhemman kanssa. Hyvä olla perheen kanssa, teillä kaikilla olisi vielä paljon aikaa jäljellä. Tuotakaan murhettta ei kannata jatkuvasti mielessään pitää. Itse uskon että meillä kaikilla on täällä oma aikamme ja tehtävämme. Meille annetaan voima j ottaa vastaan elämä ja sen haasteet. Ei turhalla murehtimiella voi aioihin vaikuttaa. Kyllä sinä olet ihan tärkeä ja arvokas ihminen ja et ole sattuman oikusta syntynyt tänne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial221801Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1561789Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3481528Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2111133Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221128- 1441128
- 285995
- 11985
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt4969Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49928