Se on kumma kun ei saa arvostella sitä, että hankitte lapsia ja teette niistä väkisin sairaita syöttämällä purkkiruokaa, pizzaa jne.. ei saa kuulemma puuttua toisten asioihin ja siihen mitä paskaa lapsille syötetään.
Sovitaanko sitten niin, että seuraavalla kerralla kun pikku kakaranne karkaa päiväkodista ja hyppii sillalta alas tai harhailee valtatiellä niin annan olla, kun ei kerta saa puuttua. hoitakaa kakaranne itse, mutta alkakaa säästää terveyskuluja varten koska ottaa päähän maksaa verorahoja sellasten pentujen hoidosta joidenka äidit ei osaa perunaa muusata!
"""""Voi herran jumala. Oletko itse täydellinen äiti? Mikset puhu suoraan äidille tai oletko varma, että äiti syöttää lapsille ostamaansa ruokaa. Minä nimittäin itse kyllä syön pitsaa, MUTTA lapseni ei, vaikka sitä hänelle voisin antaakin, ei vain tykkää siitä. Meillä lapsi syö hedelmiä, ne on suurta herkkua, itse en tykkää hedelmistä, koska ne närästävät. 'Ja kyllä meillä silti myös joskus käydään hampurilaisella, en koe silti olevani mitenkään huono äiti! Onko äiti huono, jos syöttää lapsilleen roskaruokaa? No, tuskin. Etköhän nyt vähän liioittele. Soitappa viranomaisille asiasta, saat varmasti makoisat naurut päälle. Älä puutu asiaan, mistä et tiedä yhtään mitään. Sinä et todellakaan voi olla varma, kuka ne ruuat syö. Ja miksi kyttäät ihmistä, jota et tunne?! Mistä tiedät, jos isä tekee ruokaostokset eikä äiti? Siis keitä muita vanhempia kohtaan tämä on väärin? Oletko oikeasti tosissasi tämän keskustelun tänne aloittanut vai onko tämä jotain pilaa. Minua ihan naurattaa!! """
Ei muutakjun äijältä vonkaamaan et tekisitte neljännen pennun pikaruokia ja pilttejä syömään, kun on niin kiire ettei ehdi eikä osaa itse soseita tehdä...
kun ei kerta saa puuttua, niin hoitakaa kakaranne itse!
34
362
Vastaukset
- haha tollo..
voi hyväne aika.. mikä teini penikka tänne taas kirjottaa..!! et kyllä ole mikkää aikune ku tällästä tänne sössäät.. ja vaikka ootki nii oot kyllä nii lapsen tasolla vielä.. eikö ole aiva sama mitä muut ihmiset lapselle syöttää, eihä ne sun kakaroitas ole..
- mitvit?
Siis mikä päähänpinttymä sul oikein on noist purkkiruuist?
Jos ei ihan oikeasti ole aikaa laittaa ruokaa, jos vauva on todella vaativa, niin mikä on tärkeämpää, että äiti saisi levätä vai se että ne hetket kun saisi levätä keittelee soseita?
Ja kun vauva on isompi, ja äidin on pakko palata töihin, niiin onko tärkeämpää se että viikonloppuisin ja arkisin panostaa perheen yhteiseen aikaan, vai se että keittelee soseita?
Itse teen ruoka soseest itse, ja ostan hedelmä- ja marjasoseest kaupasta.
Mutta joo, tunnen monta tervettä ihmistä, joka ei ole mitenkään kärsinyt siitä että ovat purkkiruokaa syönteet.
Onko sinua mielestäsi pahoin oidelty lapsena kun äitisi ei ole viitsinyt sulle soseita tehdä?
Pitäisiköhän sinun käydä terapiassa niin saisit selvitettyä tuota traumaasi.- vaihtoehto?
En ota kantaa tuohon purkkiruoka vs kotiruoka, mutta tuosta tuli mieleen,e ttä kun äiti on jo töissä ja lapsi isompi, niin ruuanlaitosta voi tehdä lapsen kanssa yhteisen jutun :) Esim 2-3v voi sekoitella aineksia kulhossa ja keksiä ikään sopivaa tekemistä ruuanlaittoon.
En siis tuomitse vaikka jotkut söisivätkin pelkkää valmisruokaa, mutta vaikeaa se ei loppupeleissä lapsenkaan kanssa ole tehdä ruokaa. Itselläni on todella vaativa ja temperamenttinen lapsi, mutta on jo oppinut auttamaan leipomisessa. Tykkää sekoitella jauhot ja ainekset. - Mitvit?
vaihtoehto? kirjoitti:
En ota kantaa tuohon purkkiruoka vs kotiruoka, mutta tuosta tuli mieleen,e ttä kun äiti on jo töissä ja lapsi isompi, niin ruuanlaitosta voi tehdä lapsen kanssa yhteisen jutun :) Esim 2-3v voi sekoitella aineksia kulhossa ja keksiä ikään sopivaa tekemistä ruuanlaittoon.
En siis tuomitse vaikka jotkut söisivätkin pelkkää valmisruokaa, mutta vaikeaa se ei loppupeleissä lapsenkaan kanssa ole tehdä ruokaa. Itselläni on todella vaativa ja temperamenttinen lapsi, mutta on jo oppinut auttamaan leipomisessa. Tykkää sekoitella jauhot ja ainekset.Niin, tarkoitin sitä että erikseen muun ruuanlaiton lisäksi soseuttaa ja keittelee vauvanruokaa.
- ongelmia? :P
Mitvit? kirjoitti:
Niin, tarkoitin sitä että erikseen muun ruuanlaiton lisäksi soseuttaa ja keittelee vauvanruokaa.
"Ja kun vauva on isompi, ja äidin on pakko palata töihin, niiin onko tärkeämpää se että viikonloppuisin ja arkisin panostaa perheen yhteiseen aikaan, vai se että keittelee soseita?"
Harvemmin varmaan soseikäisen äidit on töissä? Tämä olikin tähän vastattu kuten viestissä sanoin, että ISOMMAN LAPSEN JONKA ÄITI ON TÖISSÄ.. Että sitvit vaan.. Meillä ainakin lapsi alkoi syömään vähemmän soseista ruokaa 8kk ja täysin samaa ruokaa (vähemmän maustettuna ja suolattuna) 11kk .. Joten tuon ikäiset kun tarhaan menee, ei äidinkään tarvitse vkl tehdä SOSEITA. Että sitvit vaan. - mitvit?
ongelmia? :P kirjoitti:
"Ja kun vauva on isompi, ja äidin on pakko palata töihin, niiin onko tärkeämpää se että viikonloppuisin ja arkisin panostaa perheen yhteiseen aikaan, vai se että keittelee soseita?"
Harvemmin varmaan soseikäisen äidit on töissä? Tämä olikin tähän vastattu kuten viestissä sanoin, että ISOMMAN LAPSEN JONKA ÄITI ON TÖISSÄ.. Että sitvit vaan.. Meillä ainakin lapsi alkoi syömään vähemmän soseista ruokaa 8kk ja täysin samaa ruokaa (vähemmän maustettuna ja suolattuna) 11kk .. Joten tuon ikäiset kun tarhaan menee, ei äidinkään tarvitse vkl tehdä SOSEITA. Että sitvit vaan.Niih, jotku menevät töihin kun vauva on 9kk .
K7yllä minusta liha saa olla pitkään aika hienosti paloiteltua, jopa soseutettu, siihen asti kunnes lapsella on hampaita sen verran että osaa kunnolla pureskella.
On se hienoa että teillä ei ole 8kk jälkeen tarvinnut mitään soseuttaa.
En kyllä ymmärrä miten sinä ongelman tästä kehitit?
(Ja kai tiesit että on perheitä joissa äiti palaa töihin kun vauva on 3kk ?) - :DDDDDD
mitvit? kirjoitti:
Niih, jotku menevät töihin kun vauva on 9kk .
K7yllä minusta liha saa olla pitkään aika hienosti paloiteltua, jopa soseutettu, siihen asti kunnes lapsella on hampaita sen verran että osaa kunnolla pureskella.
On se hienoa että teillä ei ole 8kk jälkeen tarvinnut mitään soseuttaa.
En kyllä ymmärrä miten sinä ongelman tästä kehitit?
(Ja kai tiesit että on perheitä joissa äiti palaa töihin kun vauva on 3kk ?)En tiennytkään kehittäneeni ongelmaa mistään :D Mutta kiitos kun kerroit!
Sanoin, että vähemmän soseista. Sisälukutaito on aika hyödyllinen. En sanonut, ettei 8kk:n jälkeen tarvinnut soseuttaa vai sanoinko?
Itsehän jaksat koko ajan väittää vastaan joka asiasta mitä sanon.. Sanoin vain oman mielipiteeni YLEISESTI tuohon ruuanlaittoon ja yhdessäoloon.
Sinä jaksat jatkuvasti "vääristellä" (HUOM! lainausmerkit) sanomisiani. Aika yleistä on, että äidit menee töihin kun lapsi on 1v. Joten ei tarvitse ehkä takertua pikkuseikkoihin nyt? JA mitä väliä vaikka lapsi söisi purkkiruokia, jos äiti ei viitsi tai jaksa tehdä ruokaa itse, sanoin vain, että isompi lapsi on helppo ottaa mukaan :D
Ei kannata kiivastua noin kovin siitä, että jollain on jotain sanottavaa :D Aurinkoista kevättä sinullekin!
- hermokimppuko oot???
Ookkona purkissa asunnu vai mikä riivaa????
- hiuhiuh
Just niin, kaikenlaisia tiukkapipoisia hihhuleita sitä maailmassa onkin, ei jaksa ymmärtää tollasta ajatuksen juoksua :DDD
Luuletko tosissasi että kaupan purkkiruuat on jotenkin myrkyllisiä??? Aika hurjaa että meillä kehittyneessä nykyaikaisessa maassa saa myydä viattomille vauvoille vahingollista ruokaa...
naurattaa ihan :DDD- jopasjopas
ja mistä sen tietää, mitä myrkkyjäämiä niissä kaupan perunoissa ja porkkanoissa ym on? Tuskin niitä niin tarkaan syynätään.
- kunhan huutelee
Kaikki ruoka on myrkyllistä tai sisältää jotain säilöntä ainetta, mikä teollisesti valmistetaan. Ja tupakkahan se vasta myrkyllistä onmitä aikuiset käyttää!!!
Huutaisi siitä eikä vauvojen ruuasta. - Chefina*
ravintola-alan ammattilaisena tavallaan ymmärrän ap:en viestin.
nykyään on melko lailla vanhemmilla valloillaan tämä "hällä väliä"-kasvatustyyli.
jos lapsi käyttäytyy huonosti se on aina vanhempien mielestä kerhon/tarhan/koulun vika, syy ei ole koskaan vanhemmissa.
jos lapsella on masennusta/muita käytöshäiriöitä syy on taas ihan jossain muualla kuin vanhemmissa ja heidän "kasvattamisessaan".
ja mitä ruoan laatuun tulee niin oikeasti, aika usein näkee kun perheellisten kärryissä on ruoka tyyliin "nakit ja muusi tai lihapullat ja ranskikset" harvemmin viitsivät ostaa edes hedelmiä. onko syy sitten siinä että se on vain niin helppoa ostaa valmiina. senkus pistää uuniin ja syö muutaman kymmenen minuutin päästä.
ruokaa ei enää edes osata tehdä saatika leipoa, kun leipomalla säästää todella paljon rahaa, ja todellakin tietää mitä siinä leivässä on kun sen itse tekee.
ja ihan tiedoksi, kyllä se tupakanpoltto lapsilla alkaa jo yläasteella ellei aikaisemmin, sekä alkoholinkäyttö. te ette tiedä noista asioista koska olette sulkeneet silmänne siltä että oma lapsenne tekisi jotain tuollaista.."ei meidän Liisa/Mikko semmosta tekisi"...mutta kylläpä vaan tekee ja välillä saattaa vähän heikompiaan/opettajia kiusata koulussa näyttääkseen "kovikselta".
kuinkakohan moni vanhempi järkyttyisi jos näkisi miten se oma lapsi koulussa käyttäytyy..vai kiinnostaisiko vanhempia edes sen vertaa.
mutta tässä nyt meikäläisen mielipide oman kokemuksen ja havainnoinnin perusteella, jos jotakuta ei miellytä niin voivoi.ei täällä kuulukaan kaikkia miellyttää. - huh huh
Ehkä joskus voi olla myös turvallisuuskysymys antaa sitä purkkiruokaa. Jos vaikka vauva ei nuku kunnon päiväunia, ja konttailee ympäri asuntoa? Onko sitten parempi antaa vauvan satuttaa itsensä? No vähän on kyllä kärjistetty esimerkki.
Oikeasti vauvan ruoka on varmasti jopa tarkemmin tutkittu kuin kaupan perunat ym.Ja vauvan valmiita ruokia saa myös luomuna!
Ihailen niitä äitejä, jotka jaksavat tehdä vauvalle itse ruokansa. Mutta en ole kantanut syyllisyyttä siitä, että itse olen ruokkinut vauvani valmiilla kaupan soseilla.Kyllä meillä on opittu syömään itsetehtyäkin ruokaa. Joskus meillä syödään myös nakkeja, ranskalaisia ja kaupan lihapullia. Ehkä noin kerran viikossa.
Miksi sinä vaivaat päätäsi niin kamalasti tuolla? Miten se liittyy tuohon karkailuun jos saa valmmista purkkiruokaa?- huh huh
mepä ei olla käyty kuin yhden kerran lääkärissä silmätulehduksen takia, että purkkiruokia ei voi syyttää. No oletteko itse pysyneet terveinä?
- Chefina*
"Ehkä joskus voi olla myös turvallisuuskysymys antaa sitä purkkiruokaa. Jos vaikka vauva ei nuku kunnon päiväunia, ja konttailee ympäri asuntoa? Onko sitten parempi antaa vauvan satuttaa itsensä? No vähän on kyllä kärjistetty esimerkki"
?siis miten taas purkkiruoka on turvallisempaa kuin lapsen konttaaminen lattialla??
kun lapsi nyt joka tapauksessa tulee lattialla konttaamaan?vai eikö hän saisi kontata lattialla vai mikä tuo juttu nyt on?vai pelkäätkö että lapsi syö jotain lattialta?jos lapsi pistää jotain lattialta poskeensa niin ei voi mitään, vastustuskyky siinä vaan kehittyy..
ja ainahan voi panostaa enempi siivoamiseen jos haluaa ylläpitää siisteyttä eikä halua että lapsi syö "villakoiria" lattialta..
siksi vissiin onkin niin paljon ruoka-aineyliherkkyyksiä ja muita allergikkoja kun pienestä pitäen syötetään "puhdistettua" ruokaa ja vedetään eineksiä.
itse en edes osta pakastekasviksia, koska niissä ei ole mitään makua saatika ravinteita jäljellä.
miksi kotiruoasta on tehty niin iso mörkö?ei kotiruoan tekeminen ole sen vaivalloisempaa kuin valmisruoan laittaminen uuniin.
ja soseiden tekeminen on äärimmäisen yksinkertaista jos omistaa sauvasekoittimen!
tekee kerralla isomman satsin ja pakastaa osan. esim. tekee valmiiksi annospusseja.
ei ole vaikeata, jotkut vain mielessään kuvittelee koko homman vaikeaksi ja vaivalloisemmaksi kuin oikeasti on.
mutta miksi tehdä itse kun voi kaupasta ostaa valmiita soseita purkissa joista vedetään hyvät katteet.
halvemmaksihan se kotiruoka tulisi kuin einekset.
mutta kun ei viitsi niin ei viitsi. - kefeliina
Chefina* kirjoitti:
"Ehkä joskus voi olla myös turvallisuuskysymys antaa sitä purkkiruokaa. Jos vaikka vauva ei nuku kunnon päiväunia, ja konttailee ympäri asuntoa? Onko sitten parempi antaa vauvan satuttaa itsensä? No vähän on kyllä kärjistetty esimerkki"
?siis miten taas purkkiruoka on turvallisempaa kuin lapsen konttaaminen lattialla??
kun lapsi nyt joka tapauksessa tulee lattialla konttaamaan?vai eikö hän saisi kontata lattialla vai mikä tuo juttu nyt on?vai pelkäätkö että lapsi syö jotain lattialta?jos lapsi pistää jotain lattialta poskeensa niin ei voi mitään, vastustuskyky siinä vaan kehittyy..
ja ainahan voi panostaa enempi siivoamiseen jos haluaa ylläpitää siisteyttä eikä halua että lapsi syö "villakoiria" lattialta..
siksi vissiin onkin niin paljon ruoka-aineyliherkkyyksiä ja muita allergikkoja kun pienestä pitäen syötetään "puhdistettua" ruokaa ja vedetään eineksiä.
itse en edes osta pakastekasviksia, koska niissä ei ole mitään makua saatika ravinteita jäljellä.
miksi kotiruoasta on tehty niin iso mörkö?ei kotiruoan tekeminen ole sen vaivalloisempaa kuin valmisruoan laittaminen uuniin.
ja soseiden tekeminen on äärimmäisen yksinkertaista jos omistaa sauvasekoittimen!
tekee kerralla isomman satsin ja pakastaa osan. esim. tekee valmiiksi annospusseja.
ei ole vaikeata, jotkut vain mielessään kuvittelee koko homman vaikeaksi ja vaivalloisemmaksi kuin oikeasti on.
mutta miksi tehdä itse kun voi kaupasta ostaa valmiita soseita purkissa joista vedetään hyvät katteet.
mutta kun ei viitsi niin ei viitsi.heheeee... sä pakastat soseet.. niissä on makua ja ravinteita...m mutta ei pakastekasviksissa... onkohan riikkisen nyt epäjohdonmukaisuutta?
- 15+13
Chefina* kirjoitti:
mutta kun ei viitsi niin ei viitsi.Minä en pahemmin sauvasekoittimella soseuttanut ruokia, koska se saa soseeseen niin paljon ilmaa.
- kotiruokaa juu
Chefina* kirjoitti:
mutta kun ei viitsi niin ei viitsi.Tutustu vaikka googlettamalla pakastevihannesten vitamiini ym.sisältöihin.Nykyaikainen tapa pakastaa vihannekset hetkessä tuulitunneleissa säilyttää tosi hyvin vitamiinit verrattuna siihen,että vihanneksia kuljetetaan maanääristä kauppaan ja varastoidaan pitkiäkin aikoja,niin kauan kaupan tiskilläkin,kunnes eivät ole myyntikunnossa.
Kotona ruuan kuumentaminen,pakastaminen,sulattaminen ja taas lämmittäminen tuhoaa herkästi viimeisetkin vitamiinit.
Asia eri,mikäli voit omalta kasvimaaltasi nostaa porkkanat suoraan kattilaan ja vielä mieluiten vain höyryttämällä kypsentää,sekä syödä heti.
Marjasoppakin pitäisi tehdä niin,että keität valmiin liemen ja lisäät marjat ilman kuumentamisia,c-vitamiini tuhoutuu tosi helposti kuumassa.Siksi vauvan hedelmä- ja marjasoseet on hyviä,kun niihin on lisätty c-vitamiinia,joka saattaa kotikokilta hävitä sapuskoista tietämättömyyden vuoksi. - tietoa,tietoa
kotiruokaa juu kirjoitti:
Tutustu vaikka googlettamalla pakastevihannesten vitamiini ym.sisältöihin.Nykyaikainen tapa pakastaa vihannekset hetkessä tuulitunneleissa säilyttää tosi hyvin vitamiinit verrattuna siihen,että vihanneksia kuljetetaan maanääristä kauppaan ja varastoidaan pitkiäkin aikoja,niin kauan kaupan tiskilläkin,kunnes eivät ole myyntikunnossa.
Kotona ruuan kuumentaminen,pakastaminen,sulattaminen ja taas lämmittäminen tuhoaa herkästi viimeisetkin vitamiinit.
Asia eri,mikäli voit omalta kasvimaaltasi nostaa porkkanat suoraan kattilaan ja vielä mieluiten vain höyryttämällä kypsentää,sekä syödä heti.
Marjasoppakin pitäisi tehdä niin,että keität valmiin liemen ja lisäät marjat ilman kuumentamisia,c-vitamiini tuhoutuu tosi helposti kuumassa.Siksi vauvan hedelmä- ja marjasoseet on hyviä,kun niihin on lisätty c-vitamiinia,joka saattaa kotikokilta hävitä sapuskoista tietämättömyyden vuoksi.Tutkittua tietoa löytyy fineli.fi.Eikä ole teollisuuden sponsoroima,vaan kansanterveyslaitoksen kokoama ravintotietopankki.Aika hyvät arvot on pakastevihanneksilla.
- olkdft
tietoa,tietoa kirjoitti:
Tutkittua tietoa löytyy fineli.fi.Eikä ole teollisuuden sponsoroima,vaan kansanterveyslaitoksen kokoama ravintotietopankki.Aika hyvät arvot on pakastevihanneksilla.
Eli ei tainnut Chefina ihan olla ravintola-alan ammattilainen... tai nooooh ehkä tiskivuoren takana :DDDDD
- Chefina*
olkdft kirjoitti:
Eli ei tainnut Chefina ihan olla ravintola-alan ammattilainen... tai nooooh ehkä tiskivuoren takana :DDDDD
voitko muka rahallisesti väittää, että pakastekasvikset maistuvat joltain?
ei nimittäin mun mielestä.
tokihan mausteita voi aina lisätä, mutta mielestäni on tärkeätä että ruoan ominaismaku säilyy.
ja se että väitätte purkkiruokien olevan "terveellisiä" on mielestäni..no joo..typerää!
miten lisäaineet voivat edes olla terveellisiä kenellekään?
pienelle lapselle olisi paljon parempi tarjota itsetehtyä tuoretta soseruokaa, kuin jotain kaupan purkkimössöjä.
ja kun äidit ovat aina valmiita valittamaan varattomuudestaan niin itsetehdyt ruoat olisi aika hyvä ratkaisu tuohon.
ja ruoan säilyvyyden kannalta on parempi aina pakastaa, kuin antaa ison satsin pilaantua jääkaappiin. kunhan ensin viilentää ruoan mahdollisimman nopeasti.
ja mitä tulee omaan mielipiteeseeni pakastekasviksista ja muista KAUPASTA OSTETUISTA PAKASTEISTA, niin en osta pakasteruokia enkä tule ostamaankaan, koska niissä ei enää ruoan oma maku maistu ja yleensä pakastekasvikset ovat jo valmiiksi vetisiä ja löysiä, ettei mikään enää auta siinä vaiheessa parantamaan niiden makua, niistä maistuu aina "pakastemaku" läpi.
vähän sama kuin esim. purkkiherkkusienen erottaa heti tuoreesta ja kypsennetystä herkkusienestä.
mutta minkäs äidit laiskuudelleen mahtaa. aina parempi kun jää aikaa itselle ja karkki/sipsipussille sohvalla telkkarin ääressä, samalla kun lapselle syöttää epämääräisiä soseita.
BTW jos viitsii raahata sen ahterinsa metsään silloin tällöin marjoja keräämään, saisi myös marjasoseita lapselle, joissa aivan satavarmasti on enempi ravintoaineita kuin "piltti"-purkeissa.
tyhmät uskovat mainospuheita, joissa luvataan vaikka mitkä l-casei defensikset ja kuidut sun muut..kannattaisi harrastaa sitä kritiikkiä ja järjenkäyttöä noissakin asioissa.
kuinkakohan moni "äiti" tällä palstalla edes osaa tehdä ruokaa, kun heti ollaan pistämässä kritiikkiä esittävät ihmiset "krusifiksiin"..;"kehtaakin epäillä einesten terveellisyyttä ja purkkiruokien hienoutta"...
ehdottomasti kyseenalaistan einekset ja muut valmistuotteet. valmismarinoidut lihatkin saavat mun puolesta jäädä hyllyyn, osaan marinoida lihani ihan itse kun semmoista syön.
mutta toki, syöttäkää lapsillenne eineksiä ja juottakaa energiajuomat ja kokikset, saadaan lisää ylipainoisia ja sairaita ihmisiä tänne. - 2+11
Chefina* kirjoitti:
tokihan mausteita voi aina lisätä, mutta mielestäni on tärkeätä että ruoan ominaismaku säilyy.
ja se että väitätte purkkiruokien olevan "terveellisiä" on mielestäni..no joo..typerää!
pienelle lapselle olisi paljon parempi tarjota itsetehtyä tuoretta soseruokaa, kuin jotain kaupan purkkimössöjä.
ja kun äidit ovat aina valmiita valittamaan varattomuudestaan niin itsetehdyt ruoat olisi aika hyvä ratkaisu tuohon.
ja ruoan säilyvyyden kannalta on parempi aina pakastaa, kuin antaa ison satsin pilaantua jääkaappiin. kunhan ensin viilentää ruoan mahdollisimman nopeasti.
ja mitä tulee omaan mielipiteeseeni pakastekasviksista ja muista KAUPASTA OSTETUISTA PAKASTEISTA, niin en osta pakasteruokia enkä tule ostamaankaan, koska niissä ei enää ruoan oma maku maistu ja yleensä pakastekasvikset ovat jo valmiiksi vetisiä ja löysiä, ettei mikään enää auta siinä vaiheessa parantamaan niiden makua, niistä maistuu aina "pakastemaku" läpi.
vähän sama kuin esim. purkkiherkkusienen erottaa heti tuoreesta ja kypsennetystä herkkusienestä.
mutta minkäs äidit laiskuudelleen mahtaa. aina parempi kun jää aikaa itselle ja karkki/sipsipussille sohvalla telkkarin ääressä, samalla kun lapselle syöttää epämääräisiä soseita.
BTW jos viitsii raahata sen ahterinsa metsään silloin tällöin marjoja keräämään, saisi myös marjasoseita lapselle, joissa aivan satavarmasti on enempi ravintoaineita kuin "piltti"-purkeissa.
tyhmät uskovat mainospuheita, joissa luvataan vaikka mitkä l-casei defensikset ja kuidut sun muut..kannattaisi harrastaa sitä kritiikkiä ja järjenkäyttöä noissakin asioissa.
kuinkakohan moni "äiti" tällä palstalla edes osaa tehdä ruokaa, kun heti ollaan pistämässä kritiikkiä esittävät ihmiset "krusifiksiin"..;"kehtaakin epäillä einesten terveellisyyttä ja purkkiruokien hienoutta"...
ehdottomasti kyseenalaistan einekset ja muut valmistuotteet. valmismarinoidut lihatkin saavat mun puolesta jäädä hyllyyn, osaan marinoida lihani ihan itse kun semmoista syön.
mutta toki, syöttäkää lapsillenne eineksiä ja juottakaa energiajuomat ja kokikset, saadaan lisää ylipainoisia ja sairaita ihmisiä tänne.siis rehellisesti ei rahallisesti.
- kjhhjkhjkhjkhjkhjk
Chefina* kirjoitti:
mutta toki, syöttäkää lapsillenne eineksiä ja juottakaa energiajuomat ja kokikset, saadaan lisää ylipainoisia ja sairaita ihmisiä tänne.Kyllä kotiruokakin kärsii pakastamisesta,sen erottaa onko eilen tehtyä vai pakastettua.Mutta makuasioista ei kannata kiistellä ja se,että sinusta pakastevihannekset ei maistu hyvälle ei ole peruste väittää niitä huonoksi ravinnoksi lapselle.Miten olet ajatellut ratkaista ongelman,kun lapsesi menee hoitoon tai kouluun?Ei laitoskeittiöissä juureksia kuorita vaan käytetään puolivalmisteita.Aiotko tehdä eväät mukaan?
Martat,jotka muuten tietävät aika paljon ruuanlaitosta,eivät ole ehdottomia einesten suhteen.Eineksiäkin voi tuunata täysipainoisiksi aterioiksi,kun lisää lautaselle vaikkapa tuoreraastetta tai salaatteja. - Chefina*
kjhhjkhjkhjkhjkhjk kirjoitti:
Kyllä kotiruokakin kärsii pakastamisesta,sen erottaa onko eilen tehtyä vai pakastettua.Mutta makuasioista ei kannata kiistellä ja se,että sinusta pakastevihannekset ei maistu hyvälle ei ole peruste väittää niitä huonoksi ravinnoksi lapselle.Miten olet ajatellut ratkaista ongelman,kun lapsesi menee hoitoon tai kouluun?Ei laitoskeittiöissä juureksia kuorita vaan käytetään puolivalmisteita.Aiotko tehdä eväät mukaan?
Martat,jotka muuten tietävät aika paljon ruuanlaitosta,eivät ole ehdottomia einesten suhteen.Eineksiäkin voi tuunata täysipainoisiksi aterioiksi,kun lisää lautaselle vaikkapa tuoreraastetta tai salaatteja.se on valitettava asia että laitoskeittiöissä yhä useammin käytetään "valmistuotteita" ruoanvalmistuksessa. ei siihen hirveästi itse kykene vaikuttamaan mitä lapselle hoitopaikoissa/kouluissa syötetään valitettavasti.
yhä enemmän ja enemmän pyritään saamaan veitset pois käytöstä keittiöissä, jotta voidaan välttää tapaturmia ja ruoka olisi satavarmasti hygieenisesti tehtyä..
mutta onko tuollainen sitten minkäänlaista ammattitaitoa jos veistä ei osaa/saa käyttää..
suoraan sanoen ottaa päähän nykymeno ruoanlaitossa.
yhä enemmän ja enemmän vain käytetään einesruokaa ja puolivalmisteita sun muuta mikä tulee "purkista/tölkistä" ulos..
oma kritiikkini johtuu ihan siitä että nautin hyvästä ja maukkaasta ruoasta sekä sen tekemisestä. ja pakastekasviksiin liittyvä negatiivisuuteni johtuu ihan siitä että olen usemmin kuin kerran saanut pakastekasvisten mukana jotain "epämääräistä" jonka ulkomuodosta ei voinut päätellä mitä se oli..mutta ei ollut ainakaan kasvikuntaan kuuluva..ja pakastekasvikset eivät maistu miltään jos vertaa makua vastaaviin tuoreisiin kasviksiin.näiden syiden vuoksi olen kokonaan lopettanut pakastekasvisten käytön kotona.
töissä asiaan ei työntekijä voi paljonkaan vaikuttaa. - huh huh
Chefina* kirjoitti:
se on valitettava asia että laitoskeittiöissä yhä useammin käytetään "valmistuotteita" ruoanvalmistuksessa. ei siihen hirveästi itse kykene vaikuttamaan mitä lapselle hoitopaikoissa/kouluissa syötetään valitettavasti.
yhä enemmän ja enemmän pyritään saamaan veitset pois käytöstä keittiöissä, jotta voidaan välttää tapaturmia ja ruoka olisi satavarmasti hygieenisesti tehtyä..
mutta onko tuollainen sitten minkäänlaista ammattitaitoa jos veistä ei osaa/saa käyttää..
suoraan sanoen ottaa päähän nykymeno ruoanlaitossa.
yhä enemmän ja enemmän vain käytetään einesruokaa ja puolivalmisteita sun muuta mikä tulee "purkista/tölkistä" ulos..
oma kritiikkini johtuu ihan siitä että nautin hyvästä ja maukkaasta ruoasta sekä sen tekemisestä. ja pakastekasviksiin liittyvä negatiivisuuteni johtuu ihan siitä että olen usemmin kuin kerran saanut pakastekasvisten mukana jotain "epämääräistä" jonka ulkomuodosta ei voinut päätellä mitä se oli..mutta ei ollut ainakaan kasvikuntaan kuuluva..ja pakastekasvikset eivät maistu miltään jos vertaa makua vastaaviin tuoreisiin kasviksiin.näiden syiden vuoksi olen kokonaan lopettanut pakastekasvisten käytön kotona.
töissä asiaan ei työntekijä voi paljonkaan vaikuttaa.Minusta wok-kasvikset ovat maukkaita. Samoin pakastetut maissit ja porkkanat. Parsakaalikin menettelee. Onhan niissäkin ravintoaineita kun ne pakastetaan nopeasti.
Yhä enemmän ihmiset ovat tietoisia ruuasta, yhä enemmän käytetään myös luomutuotteita. Ruuan tekeminen on oikeasti yksinkertaista. Paljon on ruokia joiden tekeminen hoituu nopeasti. Mutta en kyllä tajua sitä, että miksi tuollaisen pultin joku ottaa siitä mitä toisten lapset syö.
- Valkotakkiset....
Ajattele aloittaja välillä niitä maailman lapsia,joilla ei ole mitään suuhunsa laittaa ja kuolevat nälkään.Kun siihen olet ratkaisun keksinyt voit alkaa vaivaamaan päätäsi lasten purkkiruuilla.
- olet kamala äiti
Kielenkäyttösi pennuista ja kakaroista viittaa älykkyysosamäärääsi. Kukaan lapsi ei ole pentu taikka kakara, ei sekään joka syö pitsaa/hampurilaisia taikka se, joka syö maailman äärissä sitä mitä sattuu maasta löytämään (eikä takuulla vitamiinit kohdallaan) eikä se, jonka äiti muussaa ruokansa itse.
Kaikki on syntynyt tänne jonkun toisen (äidin ja isän) päätöksestä.- huhheijjaaa
Mielestäni toisen haukkuminen kamalaksi äidiksi ei tee haukkujasta yhtään sen parempaa. Että te jaksatte jonkun mielipiteestä vetään herneen syvälle nenään.
- huh huh
Kyllä on pienet murheet, jos ottaa paineita siitä, että joku syöttää lapsille purkkiruokaa. Suurempi murhe se olisi jos lapsi näkisi nälkää. tai lapsen tarpeet laiminlyötäisiin.
Juu oli vähän huono esimerkki tuosta turvallisuudesta. Hyvähän se on lattialla konttailla ja saada vastustuskykyä. Kunhan pitää huolen siitä, että lattialla ei ole mitään johon voisi tukehtua. Ja jos lapsi on kova kiipeilemään ym. niin saa olla koko ajan silmät selässä. Minä en ole koskaan ollut mikään siivousintoilija ja ehkäpä lapsi on saanut vastustuskykyä siitä, vaikka olenkin ruuan antanut purkista.
Juu myönnän että olin vähän laiska, vaikka siinähän olisi samalla voinut keittää perunan, porkkanan tai bataatin kun teki itselleen ruokaa.Makaroninkin voi itse muussata ja oikeastaan aika monet ruuat kun jättää suolan pois. Purkkiruuat oli kyllä käteviä. Ne oli heti valmiina kun vauvalle tuli nälkä. Ja reissussa ne on tosi käteviä, koska ne säilyy huoneen lämmössä. - evira tutkii
eiköhän valtaosa sairauksista johdu ihan muusta kuin siitä että onko saanut lapsena pilttiä vai ei. Sinänsä huvittavaa luettavaa tuo sun vaahtoaminen :D
Jos et itse omista maatilaa ja kasvata kaikkea luomumenetelmällä, niin ehkä kannattaisi olla hiljaa. Kaupan kasviksissa, hedelmissä, maitotuotteissa, lihajalosteissa,kaloissa, ym. on yhtä sun toista epäterveellistä ainesta, kuten useita eri raskasmetalleja. Nämä pitoisuudet on kuitenkin niin pieniä, että niiden ei katsota olevan terveydelle haitallisia.
kun lannoitetaan, syötetään kasvuhormonipitoisia rehuja, käytetään suoja-aineita (sekä kasvuvaiheessa erilaisia rikkaruohomyrkkyjä ja tuholaismyrkkyjä ja sitten valmiille tuotteelle suoja-aineita, jotta "tuoreus" säilyy...)
Ja vaikka kasvattaa luomulla, niin maaperästä kuitenkin imeytyy yhtä sun toista. Sadevesistä, eläintein ulosteista, ihmisten jätteistä, ym. kulkeutuu yhtä sun toista luontoon ja ravintoketjuun ja jossain vaiheessa meidän suuhun...
Toki olisi hienoa, jos pottumuusilla saatasiin syövät, diabetes, verisuonitaudit, ym. kuriin...Kyllä valtaosaan näistä on syynä muu ruokailutottumus kuin piltti. Veikkaan että jos pilteillä korvattaisiin hampurilaiset, pitsat, makkarat, ym. einekset, niin verenpainetauti tuskin olisi kansantauti. Nimenomaan tarkoitan nyt sitä päivittäistä mässäilyä...
Meillä syödään kotivalmisteista ruokaa (en käytä edes puolivalmiita eineksiä). Esikoisella on astma, atopia, allergiaa, infektiotaipumus, ym. Sisarusteni kaikki lapset (yht. 7) ovat syöneet pilttejä ja juoneet korvikkeita ja kaikki ovat perusterveitä ala- ja yläasteikäisiä. Yhdellä heistä ollut lapsuudessa korvatulehduskierre, mutta normaali flunssien ja lastentautien (vesirokko, ym) lisäksi ei muuta. Mieheni suvussa sattuu olemaan allergiaa ja astmaa ja nämä sairaudet kuten monet muutkin sairaudet kukee geenissä. Sitä sairastuu jos niikseen tulee, söi pilttiä eli ei.
Vaikka meidän ruokakaapista ei löydy pilttejä, niin en todellakaan tuomitse äitejä, jotka niitä käyttää.- terve nuorinainen
eiköhän lasten sairauksiin vaikuta myös ihan semmoinen asia että ensinnäkin minkälainen ravitsemus äidillä on raskausaikana, onko lääkitystä, käyttääkö päihteitä, puhdistaako jotain ilman käsineitä vahvalla puhdistusaineella, miehen terveys ja elämäntavat kun lapsi saa alkunsa.imettääkö äiti(tosin jos maitoa ei tule niin sitä ei tule)
taipumukset sairauksiin.
miten luulet että ennen lapset olivat terveitä, jopa terveempiä kuin nykyään, vaikka silloinkin lannoitteena käytettiin ihan lantaa?
sanoisin että nykyään ravitsemus on pielessä jo eläimistä lähtien, kun ennen sioille sai syöttää perheen biojätteet, niin nykyään sikoja ruokitaan joillain soijarehuilla johon on lisätty milloin mitäkin mönjää.
sama pätee lähes muihinkin "farmi-eläimiin".
ennen eläimistä pidettiin hyvää huolta, sillä niistä saatiin tärkeitä ruoka- ja tarveaineita. nyt kun valloillaan on jatkuva ajatus tuotannon tehokkuudesta, niin ei siinä jää aikaa paljonkaan ajatella eläimen hyvinvointia, ajatellaan vain sitä palkkapussia.
se on kyllä tosin ruoanvalmistuksessa suurtalouskeittiöissä huomattu, että suurin osa "raaka-aineista" on vakuumipakattua/tulee muovipussista(pakasteet).harvemmin enää käytetään tuoretuotteita.
salaatitkin on valmiiksi leikattuna ja pakattuna muovipussiin.sämpylätkin ovat pakasteita jotka vain sulatetaan ja pistetään uuniin kypsymään...
ihmekös kun lapset ovat sairaita, kun vastustuskykyä ei pääse missään vaiheessa kehittämään.
jatkuva "ylipuhdistetun" ruoan syöminen ja lähes steriloiduissa tiloissa oleminen vain altistaa pahemmin sairauksille. tottakai keho reagoi hyvinkin voimakkaasti "normi" pöpöön joka sille on vielä vieras.
kuulun itse kai siihen nykyään niin harvinaiseen ihmiskastiin etten ole allerginen millekään, eikä minulla ole mitään ihosairauksia tai hengitystiesairauksia.
eli toisin sanoen perusterve ihminen..kiitos äiti kun et ollut liian tarkka puhtaudesta saatika syöttänyt eineksiä.
- 12+8
Ennenvanhaan hampaattomat mummot mutusti suussaan ruuan pehmeäksi lapsen suuhun ja tartutti tautinsa.Ja vain vahvimmat lapset jäi henkiin.Suolaakin käyttivät valtavat määrät,kun eipä ruoka muuten säilynyt ilman pakastimia ja jääkaappeja.Sairaat kuoli pois,aika suurta on lapsikuolleisuus Suomessakin ollut verrattuna nykypäivään.Voithan kokeilla elää lanttu ja ruispuurolla talven yli.Saa niitä varmaan luomuna.
- selleri!
Miksi tähän asiaan ei saisi ottaa kantaa? Tottakai jokainen syöttää lapselleen mitä lystää, mutta olisi varmaan ihan hyvä kuitenkin pysähtyä miettimään, että onko aivan välttämätöntä syöttää pelkästään ja vain noita valmisruokia vauvoille, kun niiden tekeminen itse ei tosiaan vaikeaa eikä aikaa vievää ole.
Itseäni ihmetyttää myös se kuinka aikaisin äidit antavat esi. colaa lapsille. Itselläni oli eilen kylässä äiti kahden pienen lapsen kanssa ja äiti antaoi yhtenään 1,5vuotiaalle lapselle light colaa omasta pullostaan, kun lapsi sitä vinkui. Lapsi ei osaa edes puhua mutta inisee jo limpparia:( Tämä on kyllä surullista, vaikka äiti joisikin itse sitä onko lapselle pakko antaa noin varhaisessa vaiheessa limsaa.. - voi sentään
Kannan ottaminen on eri asia kuin toisten tapojen lyttääminen. Se vaan herättää närkästystä. Eikö sitä voisi asiallisemmin ottaa kantaa? Saahan sitä jokainen olla mitä mieltä on. En ole viitsinyt loukkaantua aloittajan kommentista, vaikka olen aivan eri mieltä. Lähinnä vaan huvittaa, että jollekin asia tuntuu olevan "kuolemanvakava".
Minäkin olen antanut joskus meidän 1.8v limsaa, tosin harvoin.Pakko ei tietenkään ole antaa. Lapsi on halunnut maistaa kahviakin, mutta en todellakaan anna sitä. Mehua saa perhekerhossa. Enemmän olen kyllä huolestunut liiallisten herkkujen syömisestä kuin siitä syödäänkö ruokaa purkista vai tehdäänkö itse.Tässä on minulla parantamisen varaa.No mitä mieltä te olette, voiko lapsille koskaan antaa karkkia, sipsiä tai jäätelöä? Ei varmaan sitten voi osallistua kaverin syntymäpäiville kun kaikenlaista myrkkyä syötetään?
Huolestuttavaa on myös se, että jos lasten liikkumista rajoitetaan liikaa.Tai jos ei ulkoilla koskaan lasten kanssa. Kyllä sekin vaikuttaa terveyteen jos koko ajan istutaan tietokoneen tai television ääressä.
Myös riittävä uni ja lepo on tärkeää terveydelle. Ja varmaan muitakin asioita on joita ei tule mieleen.
Kannattaa sitä terveyttä miettiä muutenkin kuin vain purkki/kotiruokien kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell432279Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.571841Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1431832Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1071426- 211146
Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,541120Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.761028- 621009
Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗54857Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd102851