missä teillä menee raja, että on haettava apua?

apua?

Olen miettinyt, mikä teillä muilla on "viimenen pisara" avun hakemiseen, esimerkiksi päivystyksestä? Itselläni on niin hankala tilanne, kun en tiedä, koska olen "oikeutettu" pyytämään apua huonoon olooni. Mietin itseni vahingoittamista joka päivä, ja olen suunnitellut kaikenlaista ja sielu huutaa, että tarvitsen apua, mutta en uskalla pyytää sitä. Tuntuu vain, etten ole niin sairas, ja vien avun jolta kulta hyvin sairaalta ihmiseltä..

Kertokaa, koska te tunnette tarvitsevanne apua, jospa voisin sen kautta miettiä, koska voin itse sitä pyytää. Olisin kiitollinen vastauksistanne.

10

269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lino

Itsensä vahingoittamisen ajattelu on jo vakava oire ja sillon pitää hakeutua avunsaantiin ettei pääse vielä pahemmaksi ajatukset ja jopa teot.
      Olet aivan varmasti nyt ulkopuolisen avun tarpeessa !!
      Sinulla on täysi oikeus saada itsesi tutkituksi ja jos diagnoosi niin siihen hoitoa ,lääkitystä yms.Älä enää epäröi vaan auta itseäsi !!!

• Terapiatapaus

Mene päivystykseen, sitä vartenhan se on.

• avunantaja12345676

Kysyjä itse todisti milloin pitää pyytää apua sanomalla "apua?" jos siltä tuntuu itsestä.

• Lucy00

Mun mielialalääkepakkauksen sisällä olevassa lapussa lukee, että

"Jos ajattelet itsesi vahingoittamista tai itsemurhaa, ota heti yhteys lääkäriin tai mene heti sairaalaan."

Eli sinne vain. Eikä toi ollut mikään lääkkeeseen sinänsä liittyvä ohje.

• Nimim 5 vuotta masentunu

Itselläni menee raja siinä että ajattelen paljon itseni vahingoittamista tai itsemurhaa. Kehottaisin sinua menemään NYT lääkäriin!

• muutamamerkki

mulla on kans raja noissa itseni vahingoittamis ajatuksissa sikäli mikäli ne ovat jatkuvia tai toistuvat säännöllisesti ( esim. kerran tunnissa)

ennakoivana oireena noille on jatkuva unettomuus, ruokahaluttomuus/ roskaruuan ylenkulutus, silmittömän vihan tuntemukset tai itkeskely tai alkoholinkäytön aloittaminen jolloin yleensä jo nyt tajuan mennä hakeen helppiä jotta en luisu itsevihaan ja ala runtelemaan itseäni...

että siinä

• muutamamerkki

Niin ja aina ei kannata odotaa sinne asti että voint on surkea tai itsemurha-orientoitunut.. on ihan hyvä jos hoitaa terveyttään oireiden sijaan.. menee auttajalle jo silloin kun huomaa ensioireiden ilmentyneen.. useilla on usen monia sellaisia ennen suikkarin ajattelemisia. tsempiä sinulle ja mene lääkäriin heti aamulla pyydän.

• täddi56

Luin eräästä naistenlehdestä kertomuksen naisesta, joka nuorena 19 v hyoppäsi alas kerrostalon katolta. Sen seurauksena hän vammautui pahoin ja joutuu liikkumaan pyörätuolilla. Lopun elämäänsä hän on ollut naimisissa ja on 3 lapsen äiti. Nyt silloisen itsemurhan syyt kuulostaa naurettavilta ja äitinä naiselle tärkeämpää elämässä ovat lapset ja rakastava mies.
      Naisen itsemurhayritys oli aikanaan johtunut nuoruuden rakastetun jättämisestä ja yksinäisyyden tunteesta.
      Itsemurhaa aikovat myös unohtavat perheensä. Itsensä tappaminen .. eikö se ole epäkiitollista siitä, että joku kasvattanut sinut rakkaudella aikuiseksi ? kaikki ihan turhaan, jos haluatkin vain kuolla. Miksi kuolemaa pitää salata ? Eikö sellaiset ajatukset ole petosta ja peittelyä ?

• Nyt kunnossa

Ei ole koskaan häpeä pyytää apua. Mene heti hakemaan sitä ! Itse sairastin masennuksen olin onneksi alotteellinen ja tilasin ajan kun joku pääni sisällä rupesi kehottamaan " tapa ittes " Noin vuosi siitä kun pystyin jo vähentämään lääkitystä ja nyt 3 vuotta kulunut eikä enään lääkitystä.Tiedän että sairaus saataa uusiutua ja jos niin käy ymmärrän kyllä kähteä heti hakemaan apua.
      Tätä sairautta pystyy hoitamaan, itsetuho on peruuttamaton.
      Jaksamista sinulle.

• apua?

Kiitos paljon viesteistänne. Uskalsin hakea apua pitkän pohdinnan jälkeen. Tästä eteenpäin toivottavasti olo paranee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      82
      4627
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3837
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      176
      3637
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      64
      2070
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1941
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      78
      1268
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      130
      1142
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      145
      1072
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      49
      989
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      26
      891
    Aihe