Minä rakastin prinsessa Ruususta yli kaiken! Vieläkin kun näen piikikkäitä ruusuja
elän tuon sadun uudelleen!
Mikä oli mielisatusi lapsena
15
171
Vastaukset
- Cloetta...
Ehdottomasti Maijan syntymäpäivä. Se satu, jossa kutsukortit hävisivät ja metsän eläimet ne löysivät ja rupesivat tekemään Maijalle lahjoja jne. Satu on lyhyt mutten koskaan väsynyt kuuntelemaan sitä ja myöhemmin myös lukemaan sitä lapsillemme.
- Ich bin...
Hassu sattuma. Aamulla ajattelin vastata tähän aloitukseen, mutta sitten lähdinkin etsimään tuota lempisatukirjaani eli Maijan syntymäpäivää. Lapsuudestani ei ole montaakaan kirjaa tallella, mutta se on kulkenut mukana kaikki nämä vuodet.
Satu tosiaankin on lyhyt, mutta tarina on kaunis ja opettavainenkin. - Marja Puska
Heikki Heinähiiri ja Zuba saaressa.
- yksi.-
Jaakko ja pavunvarsi.
- Kaupunkilainen
Saattoipa olla Lumivalko ja Ruusunpuna, jonka sisältöä en tosin enää muista. Muistan vain siihen liittyvän kuvan, joka oli isossa kuvitetussa Grimmin satukirjassa. Sain sen mummolta siinä vaiheessa, kun olin jo oikeastaan vähän liian iso satuja lukemaan (yli 10-vuotias). Pienempänä en olisi osannut arvostaa kirjan hienouksia.
Kirja on valitettavasti hävinnyt muutoissa. Grimmin saduissa oli paljon julmuuksia, mutta usein onnellinen loppu. Hyville kävi hyvin ja pahoille huonosti, ihan niin kuin Dickensin romaaneissa, joita ahmin teininä. Eipä tuu erityistä satua mieleen, sitte jossain vaiheessa ite luki, tulee mieleen Melukylän lapset.. pikku prinssi, Iris rukka..
Äidilläni oli tapana kertoilla tarinoita/satuja, itse keksimiään; oli kuulemma hiukan pulasssa joskus, kun myöhemmin kysyin jotain tiettyä tarinaa, ei hän sitä enää mistanut.. :)- |||
Äiti kyllä lauleskeli ja kertoi satujakin.
Mutta eniten mieleeni on jäänyt tämä suojelusenkelin kuva, joka oli sänkyni vieressä seinällä.
http://tunturisusi.netai.net/enkelit/suojelusenkeli2.jpg Vapaa ja huoleton Peppi Pitkätossu on aina ollut lempparini.
Kamalin satu oli Pieni Punahilkka. Olen aina järkyttynyt siitä kun suden vatsa leikataan auki...Peppi Pitkätossu, herra Tossavainen, Tom ja Annika!
Oli tosi hyvät, en osannut heitä satuihin samaistaa, kun telkusta katoin.. :)
- Sinikka.
Ihan pienenä semmoinen kuin Satu tuhmasta Kreetasta ja viisaasta Missusta. Siinä kerrottiin laiskasta ja likaisesta tytöstä, joka lopulta muuttui kissan ym muiden avulla puhtaaksi ja kiltiksi ja ahkeraksi. Todella hienot kuvat.
Kun rupesin enemmän lukemaan siinä vähän ennen kouluikää niin löysin kirjastoautolta semmoisen englantilaisen satukirjan kuin Carbonel, kuninkaallinen kissa. Ja sen jatko-osa Carbonelin kuningaskunta.
Tietysti Narnia-kirjat olivat aivan ihania. Toivoin pitkät ajat että jos tunkisin itseni vaatekaappiin niin ehkä senkin takaseinä olisi kadonnut ja löytäisin sieltä puhuvia eläimiä... kunhan menisin sinne juuri oikealla hetkellä!
Oikea lempikokoelma satuja löytyi kerran kun otin kirjastoautolta mukaan isohkon ja paksuhkon taivaansinisen kirjan. Siinä oli Aila Nissisen keräämiä ja suomeksi muokkaamia satuja Euroopasta, Kalpeiden vuorten tarinoita. Niissä oli vaikka mitä jänniä tarinoita, traagisiakin. Varsinkin Kallioisten taru vaikutti minuun, sekä Ruusulaakso, jota kultalanka suojeli. Vaikea sanoa.
Mulle kerrottiin paljon satuja, isä ja äiti molemmat keksi niitä.
Isän satu potkujalka hämähäkistä oli sellainen joka sai paljon jatko-osia.
Muistan että niitä naurettiin kippurassa, mutta ikävä kyllä en enää kunnolla muista kuinka ne meni.
H.C. Anderssenin satukirja tuli luettua monta kertaa, Täti oli puolestaan sellainen ihminen joka osti aina lahjaksi kirjoja.
Kyllä mun lapsuus oli saduilla ja tarinoilla täytetty, niin omilla kun kirjailijoidenkin.
Ei ihme että vieläkin saan kuulla toisinaan ihmisiltä että "on sulla mielikuvitusta" jostain lauseistani tai ajatuksistani. Se on lähtöisin jo lapsuudesta.- 5+3
Empä muista yhtään satua edes kouluajoilta, meillä kun ei satuja luettu, kirjojakaan meillä kotona ei ollut muita kuin minun ja sisarusteni koulukirjat.
Miun mielisatuja oli useampia, just sama kuin siulla, eli prinsessa Ruusunen ja Tuhkimo Liisa ihmemaassa.. jne...
Pääsinpä niitä katselemaan jopa elluihinki kun asuttiin kaupungissa. Se oli upean ihana kokemus.:))) Eläinsaduista tykkäsin kolmepientä porsasta ja paha-susi saduista ja,ja,,, mitäs niitä olikaan..:))))- Lukumies!
Täällä myös tuo Jaakko ja pavunvarsi.
Siinä on jotain itämaista filosofiaa.
Se tuli luettua moneen kertaan.
Nyt se on lastenlasteni mielilukemista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin30610905IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3357554Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?862057Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut822043Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1251817Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61561- 1101221
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin491013Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26868MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk312772