Missä lämpötilassa rikkakasvit palavat?

Epätietoinen

Kuinkahan lämmin kompostin pitää olla että rikkaruohojen juujet ja siemenet kuolevat, esim. Vesiheinä, Voikukka, Nokkonen ja Piharatamo ym.? Minulla on pikakompostori johon kaikki rikkakasvit eivät mahdu ruokajätteiden kanssa. Toinen kompostori on muovinen, vuosia sitten hankittu, johon täytyy laittaa loput rikkakasvit mitkä eivät mahdu pikakompostoriin. Pelkään että siinä rikkakasvit eivät pala hyvin lämpimänä ja jatkavat kasvuaan, siellä minne ne sitten siirrän, pensaiden juurilla... Kukahan tietäisi asiasta, miten toimia rikkaruohojen kanssa?

6

1018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruoho

      Ainakin minulla on alkanut pihallani lisääntymään sellainen hauska keltakukkainen kasvi sen jälkeen, kun olen käyttänyt kompostini multaa eri puolilla pihaa. Komposti on tavallinen muovinen kompostori, joten lämpötila ei välttämättä nouse kovin suureksi. Tuosta kasvista ei sinänsä ole haittaa, mutta enpä halua levittää muita rikkakasveja samalla tavalla. Olen ryhtynyt laittamaan rikkakasvit joko lämpökompostoriin, roskiin tai syötän kaneille.

      • rai

        antaa rikkaruohon ensin olla auringossa niin kuolee eikä enää rupea kompostissa kasvamaan.


      • Utelias

        rikkaruoho, minkä näköinen se on?
        Tuleeko maata vasten ensin lehtiruusuke ja siitä nousee vähän mutkainen varsi, johon kasvava keltainen kukinto on hiukan koiranputken kukintoa muistuttava, ei kuitenkaan niin tiheä eikä säännöllinen? Kukkavarressa pieniä lehtiä? Koko kasvi on melkolailla tummanvihreä?
        Ja juuret tuntuvat katkeavan kovin helposti niin, että pätkiä jää aina maahan?

        Vaivalloinen saada pois?

        = rikkanenätti, eikä minusta kovin hauska, ehkä korkeintaan surkuhupaisa =)


    • Putte Puutarhuri

      Riittää kun muutaman viikon on 60 astetta. Siinä lämmössä palaa myös monet haitalliset bakteeri kuten kaliki. ehec, yms. kompostointiaika on vähintäin vuosi.

      • mistä

        Miten voi tietää lämpökompostorin lämpötilan jos siinä ei ole mittaria? Millä keinoin sitä voi nostaa?


      • Putte Puutarhuri
        mistä kirjoitti:

        Miten voi tietää lämpökompostorin lämpötilan jos siinä ei ole mittaria? Millä keinoin sitä voi nostaa?

        Ei tietenkään voi tietää ilman mittaria. Lämpötilaa voi nostaa lisäämällä typpipitoista ainesta esim. ruohonsilppua tai ruuanjätettä. Tai jopa pieni määrä ureaa = virtsa-ainesta. Joskus lämpötila voi laskea jos komposti on kuiva. Silloin tietysti lisätään vettä. Mieluumin sadevettä tai pari päivää avoimessa astiassa seisonutta johtovettä. Kloori on ensin haihdutettava sillä astiassa seisottamisella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2936
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2500
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      92
      2256
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1896
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      46
      1825
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1323
    Aihe