Mätkyasiaa!! :(

Mätkyt2012

En rupea tässä mitenkään erittelemään mun esitäytettyä veroilmoitusta sen enempää(eihän se nyt ketään kiinnosta XD), mutta haluan kysyä vaan sitä, että kuinka moni sai mätkyjä Kelan sosiaalietuuksista?? Näillä tarkoitan mm. päivä-ja äitiysrahaa yms. sekä lapsen kodinhoidontukea.
Ihmetyttää kyllä suuresti, kun mulla ei kuitenkaan ole ollut ansiotuloa sitten vuoden 2009. Olen ollut äitiyslomalla sekä hoitovapaalla vuodesta 2009 tähän päivään saakka ja minulla on kaksi lasta. Nyt jäin taas hoitovapaalle nuorimmasta lapsesta. Ihmetyttää, mistä tämä jäännösvero oikein tulee, kun Kelan tuista menee kuitenkin se 20%ennakonpidätystä. Pitääkö minun nostaa omaa veroprosenttia tuntuvasti, jotta välttää mätkyt jatkossa. Aion kuitenkin jatkaa kotiäitiyttä ainakin siihen saakka, kun nuorinkin on 3, enkä haluaisi maksaa pienistä nihkeistä tuloistani mitään mätkyjä enää. Viimevuonna mätkyjä tuli melkein sama summa ja verotoimistossa täti vaan päivitteli sitä, kuinka kallista menoa nuo sosiaalietuudet on valtiolle ja selitti tosi vaikeasti, mitä minun tulee tehdä välttääkseni mätkyt vastaisuudessa.
Toivottavasti joku ymmärsi pointin! Juu oli sekavaa, mutta toivottavasti saisin vähän selkoa tähän ongelmaan. Kiitos, jos joku viitsii neuvoa tietämätöntä....

8

556

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgjkjhgjhggjh

Mene verottajan sivulle ja sieltä löytyy laskuri,johon syötät kaikki tiedot tuloistasi,niin laskee sinulle sopivan veroprosentin/tulevan jäännösveron.

• Mätkyt2012

Tänks! Täytyy koittaa,jos onnistuis..Mutta edelleen kiinnostais tietää,että kuinka moni on joutunut mätkyjä makselemaan noista Kelan tuista.

• riikkalammi45

Odottelen kans mätkyjä.... ei ole vielä kolahtanut postilaatikkoon!!!! mutta etuus mätkyt johtuu siitä että kelan etuuksista ei mene niitä eläke, sos maksuja työkuluvähennyksiä ym....

• ...............

Jos ei ole tarkastuttanut veroprosenttiaan ennen tukien alkua niin helposti tulee mätkyjä. Itse pyysin muutosverokortin äitiysrahaa varten ja se on 7% suurempi kuin palkkani veroprosentti, eli etuuksia verotetaan aina rankemmin.

• --KK--

Etuuksia verotetaan aivan samalla kaavalla kuin palkkatuloa, mutta niistä ei saa samoja vähennyksiä. Kuten esim. tulonhankkimisvähennystä, mahdollisia km-korvauksia ym.. Itseasiassa mitään vähennystä,mikä yleensä otetaan huomioon palkkatulon veroa laskettaessa.

• .............
        --KK-- kirjoitti:

Etuuksia verotetaan aivan samalla kaavalla kuin palkkatuloa, mutta niistä ei saa samoja vähennyksiä. Kuten esim. tulonhankkimisvähennystä, mahdollisia km-korvauksia ym.. Itseasiassa mitään vähennystä,mikä yleensä otetaan huomioon palkkatulon veroa laskettaessa.

No mulla nyt ei pahemmin niitä vähennyksiä ole, kuin mitä normi pakolliset vähennykset menee ja silti nousi 7%. Eli jos saisin saman suuruista äitiysrahaa kuin palkkani on, minulle jäisi äitiysrahasta vähemmän käteen kuin palkasta kaikkien vähennysten jälkeen.

• --KK--
        ............. kirjoitti:

No mulla nyt ei pahemmin niitä vähennyksiä ole, kuin mitä normi pakolliset vähennykset menee ja silti nousi 7%. Eli jos saisin saman suuruista äitiysrahaa kuin palkkani on, minulle jäisi äitiysrahasta vähemmän käteen kuin palkasta kaikkien vähennysten jälkeen.

Tulonhankkimisvähennys myönnetään kaikille, joilla on ollut palkkatuloa. Vähennys on 620 euroa. Tämä jää pois kun verotetaan korvauksia.
        Toinen on ansiotulovähennys, joka vähennetään kunnallisverotuksessa. Vähennys on 51 prosenttia edellä tarkoitettujen työtulojen 2 500 euroa ylittävältä osalta tulojen 7 230 euron määrään saakka ja sen ylittävältä osalta 28 prosenttia. Vähennyksen enimmäismäärä on kuitenkin 3 570 euroa. Tätäkään ei vähennetä kun saadaan kelan korvausta.

Eli kuten sanoit, vähemmän jää käteen äippärahasta kuin palkasta, juuri em takia. Aika harva sitä edes tajuaa, että samasta tai pienemmästä summasta joutuu lisäveroa maksamaan.

• jkfkljfkldjd

Olen miettinyt samaa hommaa kun oikea vero olis 16% ja nyt äitiysrahoista otettu se 20% ja silti verottaja muisti 308€ mätkyillä..

Ärsyttää kun rahat ,uutenkin niin pienet kun olen nyt kotihoidontuella ja sitten tulee noin isoja mätkyjä........!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4108
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe