Mätkyasiaa!! :(

Mätkyt2012

En rupea tässä mitenkään erittelemään mun esitäytettyä veroilmoitusta sen enempää(eihän se nyt ketään kiinnosta XD), mutta haluan kysyä vaan sitä, että kuinka moni sai mätkyjä Kelan sosiaalietuuksista?? Näillä tarkoitan mm. päivä-ja äitiysrahaa yms. sekä lapsen kodinhoidontukea.
Ihmetyttää kyllä suuresti, kun mulla ei kuitenkaan ole ollut ansiotuloa sitten vuoden 2009. Olen ollut äitiyslomalla sekä hoitovapaalla vuodesta 2009 tähän päivään saakka ja minulla on kaksi lasta. Nyt jäin taas hoitovapaalle nuorimmasta lapsesta. Ihmetyttää, mistä tämä jäännösvero oikein tulee, kun Kelan tuista menee kuitenkin se 20%ennakonpidätystä. Pitääkö minun nostaa omaa veroprosenttia tuntuvasti, jotta välttää mätkyt jatkossa. Aion kuitenkin jatkaa kotiäitiyttä ainakin siihen saakka, kun nuorinkin on 3, enkä haluaisi maksaa pienistä nihkeistä tuloistani mitään mätkyjä enää. Viimevuonna mätkyjä tuli melkein sama summa ja verotoimistossa täti vaan päivitteli sitä, kuinka kallista menoa nuo sosiaalietuudet on valtiolle ja selitti tosi vaikeasti, mitä minun tulee tehdä välttääkseni mätkyt vastaisuudessa.
Toivottavasti joku ymmärsi pointin! Juu oli sekavaa, mutta toivottavasti saisin vähän selkoa tähän ongelmaan. Kiitos, jos joku viitsii neuvoa tietämätöntä....

8

562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgjkjhgjhggjh

Mene verottajan sivulle ja sieltä löytyy laskuri,johon syötät kaikki tiedot tuloistasi,niin laskee sinulle sopivan veroprosentin/tulevan jäännösveron.

• Mätkyt2012

Tänks! Täytyy koittaa,jos onnistuis..Mutta edelleen kiinnostais tietää,että kuinka moni on joutunut mätkyjä makselemaan noista Kelan tuista.

• riikkalammi45

Odottelen kans mätkyjä.... ei ole vielä kolahtanut postilaatikkoon!!!! mutta etuus mätkyt johtuu siitä että kelan etuuksista ei mene niitä eläke, sos maksuja työkuluvähennyksiä ym....

• ...............

Jos ei ole tarkastuttanut veroprosenttiaan ennen tukien alkua niin helposti tulee mätkyjä. Itse pyysin muutosverokortin äitiysrahaa varten ja se on 7% suurempi kuin palkkani veroprosentti, eli etuuksia verotetaan aina rankemmin.

• --KK--

Etuuksia verotetaan aivan samalla kaavalla kuin palkkatuloa, mutta niistä ei saa samoja vähennyksiä. Kuten esim. tulonhankkimisvähennystä, mahdollisia km-korvauksia ym.. Itseasiassa mitään vähennystä,mikä yleensä otetaan huomioon palkkatulon veroa laskettaessa.

• .............
        --KK-- kirjoitti:

Etuuksia verotetaan aivan samalla kaavalla kuin palkkatuloa, mutta niistä ei saa samoja vähennyksiä. Kuten esim. tulonhankkimisvähennystä, mahdollisia km-korvauksia ym.. Itseasiassa mitään vähennystä,mikä yleensä otetaan huomioon palkkatulon veroa laskettaessa.

No mulla nyt ei pahemmin niitä vähennyksiä ole, kuin mitä normi pakolliset vähennykset menee ja silti nousi 7%. Eli jos saisin saman suuruista äitiysrahaa kuin palkkani on, minulle jäisi äitiysrahasta vähemmän käteen kuin palkasta kaikkien vähennysten jälkeen.

• --KK--
        ............. kirjoitti:

No mulla nyt ei pahemmin niitä vähennyksiä ole, kuin mitä normi pakolliset vähennykset menee ja silti nousi 7%. Eli jos saisin saman suuruista äitiysrahaa kuin palkkani on, minulle jäisi äitiysrahasta vähemmän käteen kuin palkasta kaikkien vähennysten jälkeen.

Tulonhankkimisvähennys myönnetään kaikille, joilla on ollut palkkatuloa. Vähennys on 620 euroa. Tämä jää pois kun verotetaan korvauksia.
        Toinen on ansiotulovähennys, joka vähennetään kunnallisverotuksessa. Vähennys on 51 prosenttia edellä tarkoitettujen työtulojen 2 500 euroa ylittävältä osalta tulojen 7 230 euron määrään saakka ja sen ylittävältä osalta 28 prosenttia. Vähennyksen enimmäismäärä on kuitenkin 3 570 euroa. Tätäkään ei vähennetä kun saadaan kelan korvausta.

Eli kuten sanoit, vähemmän jää käteen äippärahasta kuin palkasta, juuri em takia. Aika harva sitä edes tajuaa, että samasta tai pienemmästä summasta joutuu lisäveroa maksamaan.

• jkfkljfkldjd

Olen miettinyt samaa hommaa kun oikea vero olis 16% ja nyt äitiysrahoista otettu se 20% ja silti verottaja muisti 308€ mätkyillä..

Ärsyttää kun rahat ,uutenkin niin pienet kun olen nyt kotihoidontuella ja sitten tulee noin isoja mätkyjä........!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      17
      5093
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      101
      2321
    3. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      135
      2008
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      48
      1878
    5. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1670
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1276
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      117
      947
    8. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      841
    9. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      303
      831
    10. Kaupungin yt

Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l
      Äänekoski
      24
      654
    Aihe