Vanha kaksoiskattila on tullut tiensä päähän. Olen ajatellut siihen tilalle uutta vastaavaa puu/öljy kattilaa pienen varaajan kanssa (700l) Isompi varaaja ei oikein mahdu kun pannuhuoneen koko rajoittaa.
Nyt sitten on tullut ongelmaksi piippu. Se pitää varustaa sisäpiipulla. Eihän siinä ole ongelmaa mutta kun piipussa on mutkat joka hormissa ja nyt on epätoivoinen ole kun tuntuu että mikään ei oikein onnistu. Tänään minulle kerrottiin että joustava sisäpiippu vaatii jonkin ihme aukon hormiin puolimetriä kattilan liitoskohdasta ja se on nyt epäselvää onnistuuko vai ei ;(
Jos päättäisinkin vaihtaa puukattilaan sähkövastuksella niin tartteeko silloin piippua varustaa sisäpiipulla? Öljyn poltto rapauttaa mutta mites jos vaihtoehtona onkin sähkö silloin kun puut eivät pesässä pala.
Lämmitettävää on n. 170 neliöö.
Ideoita?
lämmityskattilan vaihto-ongelma
17
1465
Vastaukset
- ........
Sen neuvon nyt voi antaa, että vastukset kannattaa pistää sinne varaajaan eikä pannuun. Kannttaa myös harkita koko öljysysteemistä luopumista ja asentaa siis puupannu varaaja sähkövastuksin. Öljy ja sähkö energiamuotoina ovat ihan samanhintasia ja sähkön kohdalla voi unohtaa niin polttimen- kuin öljysäilönkin huolto ja testauskulut.. Jos tilaa on, voi ottaa jopa suuremman varaajan, siis kokoa wsim. 1-1,5 kuutiota, siloin voi polttaa puuta hieman taloudellisemmin, pienellä varaajalla se puulämmitys on yhtä vahtaamista, ettei pääse systeemi kiehumaan.Myös lämminvesikierukka sinne varaajaan puolelle, jossa selvästi isompi vesitila.
- piippuperhana
Kiitos asiallisesta neuvomisesta. Akkaihmisenä alan olemaan melko sekaisessa mielentilassa ;(
Niin tässä on vielä sekin tosiaan edessä että vuoden sisällä pitää toi maan alla oleva öljysäiliökin taas tarkastaa ja sen pienestä pinnoituskorjauksesta on nyt parikymmentävuotta kohta kulunut joten ihmettelen jos ei mitään paikattavaa nyt löydy. Viimeksi kun katottiin silloin aikoinaan niin meni läpi vanhoilla paikkauksilla.
Mutta ongelmana on nyt toi tilan puute. Pannuhuoneeseen mahtuu se 700 litran akvasan - ei isompaa.
Tosin seinän toisella puolella on sitten kyllä tilaa isommallekin varaajalle. Ja ilmeisesti alkaa heti hinnat nousemaan kun varaaja on suurempi ja kauempana ;(
Ja jotta tämä ei olisi liian helppoa niin mielessä on myös lähivuosina (tästä hetkestä - kolmen vuoden päähän) mahdollisesti tämän kiinteistön myynti. Ja löytyykö omakotitalolle (= siis pikkukaupunki - ei omaa puuta) ostajaa joka ymmärtää tän puuhomman päälle. Itse saan tontin ulkopuolelta puuta niin paljon kuin jaksaa hakea mutta löytyykö muita hulluja tähän hommaan.
Joten tuleeko sitten se sähkövastuksen käyttö tulevaisuuden lämmitysmuodossa tähän tölliin kalliiksi eli onko myynnin este? - 6+10
700 litrainen varaaja on aika tuhraamista. Parempi tuon kokoisessa on se minimissään 2 kuutionen. Hintoja kannattaa katsoa myös Suomenlahden eteläpuolelta sillä Akvan varaajat on aika hirvittävän hintaisia samoin kun Aritermin kattilat...
Ei sähkö sen kalliimmaksi tule kun öljykään lämmityksessä, toki joku Jäspin Biotriplex kattila on ihan ok kaikkien lämmitysten suhteen, öljyn tilalle voi laittaa pelletin ja sähkölläkin toimii. Puupuoli on vain pieni ja lyhyt vaikka onkin käänteispaloinen...
http://www.hemeltron.fi/energiavaraajat.html
eristämätön varaaja itse eristäen niin pääset hyvälle tuntipalkalle. Samoin kattiloita kannattaa katsoa tuoltakin ja vertailla hintoja. Esimerkiksi Atmos on tehnyt käänteispalokattiloita jo yli 30 vuotta - ovat tuotekehtyksessä "pikkusen" meitä edellä ja lastentaudit ohitettu jo. - ......
Minulla varaaja on seinän takana, siis ei lainkaan pannuhuoneessa. Ei se tarvitse kuin tasan kaksi läpivientiä seinän läpi, siis tulo- ja menoputken. Vanha maanlainen öljysäiliö on ennen pitkää ongelma ja pitää ultrata 5 vuoden välein, kertakustannus varmaankin 300-400 euroa.Myös öljypoltin on naisihmiselle ehkä vaikea hoidettava, aina tarvitsee apua, jos ei jostain syystä pelaa.
Aika yllättäen varaajan hinta ei nouse lainkaan tilavuuden suhteessa, siis pieni varaaja on kallis/tilavuusyksikkö, asentaminen taas on varmaankin samanhintainen.- 13+2
Mulla oli aiemmin kaksoispesäkattila 500 litran varaajalla. Pannuhuone oli ahdas, joten varaaja oli seinän takana mullakin. 500 l oli aivan liian pieni 150m2 60-luvun taloon. Päivitin "vehkeet" astetta järeämpiin, Atmoksen DC32GS käänteispaloon ja 2450 litran varaajaan. Varaaja on juuri tuolta Hemeltronilta eristämätön ovaali. Eriste tehtiin 100mm sinkkipeltipintaisesta polyuretaanielementeistä. Nykyiset puukattilat eivät kovin pieneen pannuhuoneeseen mahdu, joten jouduin siirtämään myös kattilan seinän taakse, autotallin puolelle. Kuva systeemistä http://i1146.photobucket.com/albums/o533/Miika_Virta/DSC_0025.jpg
- tuleva_puulämmittäjä
13+2 kirjoitti:
Mulla oli aiemmin kaksoispesäkattila 500 litran varaajalla. Pannuhuone oli ahdas, joten varaaja oli seinän takana mullakin. 500 l oli aivan liian pieni 150m2 60-luvun taloon. Päivitin "vehkeet" astetta järeämpiin, Atmoksen DC32GS käänteispaloon ja 2450 litran varaajaan. Varaaja on juuri tuolta Hemeltronilta eristämätön ovaali. Eriste tehtiin 100mm sinkkipeltipintaisesta polyuretaanielementeistä. Nykyiset puukattilat eivät kovin pieneen pannuhuoneeseen mahdu, joten jouduin siirtämään myös kattilan seinän taakse, autotallin puolelle. Kuva systeemistä http://i1146.photobucket.com/albums/o533/Miika_Virta/DSC_0025.jpg
Olen ajatellut vähän samanlaista kokoonpanoa.
Mistä sait tuota eristettä varaajaan? Kuinka paljon tuli varaajalle yhteensä hintaa? varaaja, eristeet, kierukat, laipat? Pelkkä varaaja oli 1600.
minkäkokoinen pannuhuone olisi tuollaiselle paketille hyvä? riittääkö 3x3m?
Kuinka paljon kattilan eri puolille tarvitsee tilaa?
Minulla on oma pannuhuone vielä suunnitteluvaiheessa niin voi vielä vaikuttaa mittoihin - 22d
tuleva_puulämmittäjä kirjoitti:
Olen ajatellut vähän samanlaista kokoonpanoa.
Mistä sait tuota eristettä varaajaan? Kuinka paljon tuli varaajalle yhteensä hintaa? varaaja, eristeet, kierukat, laipat? Pelkkä varaaja oli 1600.
minkäkokoinen pannuhuone olisi tuollaiselle paketille hyvä? riittääkö 3x3m?
Kuinka paljon kattilan eri puolille tarvitsee tilaa?
Minulla on oma pannuhuone vielä suunnitteluvaiheessa niin voi vielä vaikuttaa mittoihinEriste on kylmiöitä ja laivakeittiöitä valmistavan Eura Productionin tekemä. Hintaa tuli n 300€ lisätietoa www.rakennustieto.fi/Downloads/Tarviketieto/pdf/37851.pdf
Varaaja, kierukat, laipat ja rahti n. 2400€
Kyllä sille pannuhuoneelle pitää laskea kokoa, pitää kuitenkin olla tilaa nuohota ja muutenkin touhuta puiden kanssa.
- piippuperhana
Taas näitä päivityksiä tilanteesta...
Sain ensimmäisen arvion tuosta hormiin tehtävästä taipuista putkesta. Ihan suolanen hinta pari sataa vajaa pari tuhatta euroa.
Lisäksi selvittelin tuota öljysäiliötä joka on vähintään tarkastettava taas vuoden sisään. Tarkastaminen 350,- euroa ja mahdollisesti jos saa täyttää niin hiekka täyttö 500-600 euroa. Jos joutuu maasta nostamaan poies niin hinta nousee puoleentoista tuhanteen. Ihan kauheita summia ;(
Jos ajattelette että on tulossa Jäspin Tupla 1 s kattila ja akvasanin 700 litran varaaja niin tietääkö kukaan minkälainen puukattila olisi edes lähellä noitten kokoa ulkomitoiltaan ja joka olisi soiva peli tämän kokoisen omakotitalon lämmittämiseen?
Varaajaa minun pitää selvittää josko sittenkin seinän toiselle puolelle reilumpi mutta riittäisikö 1500 litraa mihinkään tän kokoisessa talossa, edes suureksi osaksi vuotta jos vaan kovempien pakkasten aikaan joutuisi käyttämään sähkövastusta... - .......
Kuluja tosiaan tulee, tekee mitä hyvänsä. Öljysäiliön kohdalla hiekalla täyttö paras ratkasu, jos sen sieltä ylös kaivaa, on piha mullin malli.Tuosta oma kokemus, melkoinen kaivanto tuli, kun kolmen kuution säiliö lähti.Minulla ei kuluja siitä tullut, kun omasta takaa löytyy omat konet täyttöön ja tasukseen.
Tuosta sievän kokoisesta puupannusta, noista aritermin tuotteista 25 lienee aika sopiva, ukomitat pienemmät kuin kaksoiskattilassa, yhdellä latauksella saa aikaan 105 kWh(sillä normaalitalo pysyy pakkasella lämimänä 15-20 h) ja varaaja voi olla 1-2,5 kuutiota. Imuripannuna tarvitsee vain 4,5 metriä piippua ja käänteispaloisena hyötysuhde korkea, lämmitystyö määrä vähäinen, savut ei häiritse naapureita ja pesään menee puolimetrinen puu. Tuossa Aritermin esite http://195.67.82.150/ariterm/Puulammitys low res.pdf.
Hinta pannulla lienee samaa tasoa kuin kaksoikattilallakin. Kyllä öljyn saa kyllä unohtaa. Jos puulämmitys alkaa kyrsimään tulevasuudessa, niin on aika helppo siirtyä pelletteihin, vain poltin kattilan kylkeen. Puupannulla taas voi ajaa vain kovimman lämmityskauden(joulu-maaliskuu) puilla ja muun ajan sähköllä, jos ongelmia edullisen puun saamisessa. Puulämmitys kuitenkin korkeahyötysuhteisa pannulla on ihan kilpailukykystä. - piippuperhana
Olipa positiivista kommenttia kun omatkin ajatukset alkavat kääntymään pois öljystä. Yritän nyt vielä katsoa miten iso varaaja nyt maksimissaan saataisiin tuohon pannun kylkeen mahtumaan tai sitten selvitän mitä maksaa laittaa se seinän taakse.
Kyllä tää elämä oikeesti opettaa ;D
terveisin nimimerkki - vannoutunut.öljylämmityksen.ystävä.nyt.kääntymässä.vahvasti.sähköpuu.puolelle.com
Puuta saan kyllä näillä näkymin niin paljon kuin jaksaa puutöitä vaan tehdä vaikka ei omaa takametsää olekaan.
Ja ilmeisesti sähkö on mahdollisesti tulevaa omistajaakin ajatellen ihan yhtä kilpailukykyinen lämmitysmuoto tänä päivänä jos uusi omistaja tulevaisuudessa ei ole yhtä puutyöhullu kuin meikäläinen. - ........
Jos tosiaan sinulla itselläsikin on "puutyöhulluutta", joka kaiken lisäksi on ihan hyvää hyötyliikuntaa, niin puulämmitys kyllä sinulle sopii. Sinänsä polttopuun raaka-aine on melkoisen halpaa, polttopuun hinta tulee suurimmaksi osaksi työstä,jolla se hankitaan metsästä klapintekopaikalle ja pienitään sopivaksi lämmityskäyttöön. Jos vähänkin itse viitsii nähdä vaivaa klapien teossa, niin sähköön ja öljyyn verrattuna polttoainekulu varmaankin on 40-50% . Käänteispalokattilalla myös varsinainen lämmitystyö ei ole työmaa, kun tulet on pesässä, niin saa rauhassa lähteä vaikka kyläilemään muutamasi tunnisi jopa ihan talven pakkassäällä, pesällisellä talo kyllä pysyy lämpimänä vähintään puoli vuorokautta. Öljy maksaa tällä hetkellä huomioonottaen pannun hyötysuhde päälle 12 c/kWh, tuskin sähkö maksaa tällä hetkellä noin paljon, sähkön hyötysuhde kun lämmityskäytössä on 100..
- siunastelija
Herrajjumala sentään. Näin monta vastausta eikä kukaan ole ehdottanut maalämpöä? Oletteko kunnossa?
- Piippua peliin
Tuosta sisäpiipusta: kun aikanaan sellaisen asentelin itselleni, niin silloin oli ohjeena, että sen sisäpiipun tulee ulottua hormissa niin alas, että sen alapää on talon "lämpimän osan" puolella.
Eli sitä ei tarvitse juntata katolta sinne kattilalle saakka, riittää kun se ulottuu välpohjan alapuolelle siellä hormissa.
Omassa tapauksessani tein juuri noin, ja ei tarvinnut taiteilla mitään joustavaa putkea hormiin, suora vajaan kahden metrin tökö riitti. Minun tapauksessani ne hormin mutkat alkavat sitten vasta sen sisäpiipun alapään alapuolelta, tilannehan on toinen jos se mutkittelu alkaa jo sieltä huipulta.... - uskis
Mutta se hormihan menee tukkoon kun putki pökkää mutkan seinämään. Hommaa maalämpö.
- .......
Tuosta sisäpiipusta: kun aikanaan sellaisen asentelin itselleni, niin silloin oli ohjeena, että sen sisäpiipun tulee ulottua hormissa niin alas, että sen alapää on talon "lämpimän osan" puolella.
Sieltä yläpäästähän se piippu on huonossa kunnossa, kun on poltettu öljyä ja kylmät savukaasut. Öljyssä oleva rikki muuttuu rikkihapoksi ja syövyttää piippua.Kait sitä nykyään löytyy oskiloskoopit, joilla voi tutkia, missä kohtaa on piipun ongelmakohdat. - piippuperhana
Ei puutyöhullu halua ajatella mitään maalämpöä. Juu - ei kiitos. Vanha talo , vaikka täyskivitalo - ikinä en saa omiani pois siitä kustannuksesta.
tuosta suorasta putkesta - minulle on kerrottu tapauksista että suoraan putkeen kondensoituu vettä joka valuu putken sisäpintaa pitkin siihen kohtaan hormia jossa putki päättyy ja siitä sitten rapauttaa hormin ja ne remontit on sitten tulleet suht kalliiksi.
Minä en halua ottaa mitään riskiä tässä projektissa, varsinkin kun kiinteistön myynti on ainakin jossain vaiheessa edessä. Ikävä jos jättää perinnöksi lapsilleen korvausvelvollisuuden ;D
Kuka tietää noista varaajista mikä olisi markkinoiden pienin ulkomitoiltaan jossa vettä olisi vähintään se 1000-1500 litraa. Malli pitäisi olla mielellään pystykorkeus alle kaksi metriä, joko ovaali tai sitten terävät kulmat. - kaarlo.p
Pystyiskö tuon hormin pinnoittamaan sisäpuolelta jollain laastisysteemillä olen nähnyt lehdessä mainoksia että tällaista tehdään .tällainen firma kuin Eskon Oy pinnoittaa hormeja mordax massalla katso sieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse764568Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093803Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1523546Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.442004Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891239- 1281078
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1381014- 57943
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä27862