Poliisin valmiudet huomioida lapsi rikostutkinnassa vaihtelevat liikaa eri puolilla maata, sanoo apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuoja
Pajuojan mukaan poliisi suoriutuu lapsen kuulustelemisesta paikoin hyvin huonosti, kuullaanpa lasta sitten rikoksen uhrina tai tekijänä.
On muistettava kolme perusasiaa: lapsella on oikeus edunvalvojaan, tukihenkilöön ja avustajaan.
"Nämä asiat eivät ole riittävän laajasti tiedossa", Pajuoja sanoo.
Kyllä ne tiedossa ovat, niitä vaan ei haluta noudattaa!
Jo poliisikoulussa valmistuville poliiseille kerrotaan mitkä lait rajoittavat poliisin toimintaa, ja KEINOT MITEN NIITÄ KIERTÄÄ!!!
Käytetään AINA poikkeustapausta, jottei poliisin tarvitse noudattaa lakia.
Huvittavaa että ne jotka valvovat että muut noudattavat kaikkia lakeja, eivät itse niitä kuitenkaan noudata.
Kuvittelevatko poliisit olevansa lain yläpuolella? Kaikki tietäviä Jumalia?
Lapsi kuultavana poliisilaitoksella
4
56
Vastaukset
- ei mikään jumala
Keinot miten niitä kiertää, kerrotaan poliisikoulussa!! EI TODELLAKAAN PIDÄ PAIKKAANSA. Vai oletko itse poliisi?? Itse valmistuin koulusta 2007 ja siellä tehdään ja opetaan pilkun tarkasti miten asiat KUULUU tehdä, ja enpä usko, että asiat ovat muuttuneet.
Lapsen kuuleminen on todella oma taiteenlajinsa, eikä nuorten tutkijoiden alkujen pitäisi yksin suorittaa sellaista kuulustelua. Yleissäännöt lapsen kuulemisessa on, että alle 15 vuotta täyttänyttä ei kuulla epäiltynä rikokseen, vaan häntä puhutellaan asian selvittämiseksi. Epäillyn lapsen kuuleminen tulisi aina videoida ja läsnä on sosiaalityöntekijä ja jompi kumpi vanhempi. Joskus kuitenkin vanhemmat voidaan joutua poistamaan kuulustelusta, koska he puuttuvat asiaan liian herkästi. Vanhemman poistamisesta kuulustelusta on kirjattu esitutkintalakiin. Sosiaaliviranomainenkaan ei aina ole kuulustelussa läsnä, mutta kyse ei silloin ole vakavimmista rikoksista.
Lapsen kuuleminen on todellakin taiteenlaji, johon ei opita yhdessä yössä ja vaatii erikoiskoulutusta. Mutta on syytä muistaa, että päivää alle 18 vuotiaskin on vielä lapsi. Laissa on määritelty milloin asianomistajalle on määrättävä avustaja eli asianajaja. - hällä välilä
Normaalia poliisirikollisten toimintaa. Milloin suomen poliisi laki noudattaisi.
Poliisi ei kiinnosta lait tippaakaan, se toimii niinkuin haluaa!
Ensin on poliisi, sitten poliisin lahjukset, jumala jne..- lääkkeet ottamatta?
hällä väliä vois aluksi opetella kirjoittamaan, ja puuttuu vasta sitten aikuisten asioihin.
- ÄLÄ ITKE PELLE
Ei tarvitse kitistä jos itse on rikollinen.Mielestäni kaikki rikollisten oikeudet pitää ottaa pois kokonaan myös oikeus asianajajaan tai ilmaisen oikeusistuntoon.Pakkotöillä voi sittten maksaa kulunsa oli vaikka 10 vuotias.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell482308Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1451873Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.571851Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1071456- 281354
Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,551161- 681075
Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.801064Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd103871Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗54867