Takuu /Ajatko yhdellä ajovalolla /toinen silmä sammuksissa ?

isoveli52

Autoni Honda -2007 , polttaa ihmeen paljon H1 ajovalopolttimia ?
Huomioinut olen myös liikenteessä en yksin ajele puolipimeässä !
Tuolla viimekeväänä vaihtelin polttimoita parhaimmillaan , jopa 1000 km jälkeen , silloin kokeilin halpaa ,ja merkiltään tuntematonta poltinta . Seuraavaksi ostin Osramin normaalin H1 , saatoi kestää jopa 10000 km. ajan . jo mielestäni aika hyvin ?
Mutta viime kesänä 15 .06.11 valitsin ,Osramin H1 jolle luvattiin 3v takuu . No eilen 16.04.12 totesin taas toisen polttimen olevan pimeänä 40000 km. jälkeen
Ajoin polttimen ostopaikkaa (Nesteen huoltoasema ) kerroin samansorttisesti tämän asian myyjälle . Sain opastusta polttimoiden rakenteen heikkoudesta ,ja huoltomies vaihtoi uuden H1 ,täysin ilmaiseksi sanoi kuuluvan takuuseen (polttimon hinta oli 10e ostaessani se viime kesänä) . Ei vaatinut edes kuittia nähtäväksi , mutta minulla se kuitenkin olisi ollut tallella .
Sattuikohan liian hyvä palvelu kohdalleni , toivottavasti ei. että muillakin Takuu toimisi näin hyvin !

6

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puavo123

      syynä polttimoiden palamiseen on luultavasti liian suuri lataus virta

    • Kiitos sinulle joka vastasit , vaan esittäisinkin nyt uuden kysymyksen ja ajatuksen
      Ensin mikä vaikuttaa polttimon palamiseen , lataus-virta , vai lataus-jännite , taikka toisaalta sähkön laatu ?
      Ymmärrän että normaalipuheessa puhutaan sähköstä-virrasta-jännitteestä , sanoisinko kansanomaisesti , mutta eikai latausvirta polttimoita vahingoita .
      Sitten toinen ajatus -kun autossa normaaliajossa on ajovalot , seisontavalot , takavalot , ja rekisterikilvenvalot -suunnilleen saman ajan päällä .
      Jos oletamme että latauksessa on vikaa ? Niin miksi vain ajovalopolttimet palavat
      eli rikkoutuvat .
      H1 -polttimoita tutkiva?

      • Latausvirta ei suoraan liity lamppujen käyttöikään. Ainoataan lampun navoissa vaikuttava jäännite liittyy polttoikään. Ylijännite lyhentää ja jo noin 5%:n alijännite taas tuplaa lampun polttoiän.

        Lampun napajänitteeseen vaikuttaa laturin latausjännite. Jos se on kovin korkea, paljon yli 14 V, niin polttoikä laskee.

        Jos akkusi on "finaalissa", niin sen napajännite tuppaa nousemaan ladattaessa ja vaikuttaa lamppujen käyttöikään alentavasti.

        Rakenteesta johtuva "ylijännite" voi johtua myös siitä, että autossasi on reilusti mitoitetut johdot ajovaloille ja jos matkakin on lyhyt, niin jännite voi olla korkeahko lampun navoissa. Yleismittarilla nuo kaikki asiat selviävät.

        Ajovaloja tarvitsee oikeastaan harvoin, kesällä ei juuri koskaan, kun asennat päiväajovalot. Maksavat alta satasen ja on helppo itsekin asentaa.


    • .. ..

      Kokeilepa tehdä niin, että käännät parkit päälle ennen starttaamista. Sitte kun auto ollut vähän aikaa käynnissä käännät vasta ajovalot päälle. Tämä suojaa polttimoita mahdolliselta jännitepiikiltä.
      Tai sitte tosiaan erilliset päivävalot..

    • Ensin ,on kiva todeta että vastaukset ovat asiallisia .
      Ja edellinenkin kommentti , tarkoittaa tuolla aikaisemmin esittämääni "sähkön laatu " elikkä jännitepiikkejä !
      Vaan vielä H1 rakenne on ilmeisesti aika huono , tarkoitan että on vain yksi liitin mihin jännite tuodaan ja toisena liittimenä toimii polttimen runko , autossani on vielä erillinen liitin ,joka painetaan lampun kantaan .
      Näin ajatellen onkohan sähköliitäntä varmasti luotettava ?
      Auto-Suni jossa huollatan autoani todettiin "että äärimmäisen harvoin latauksessa on vikaa " vaan palaneisiin polttimoihin suurin syy on motonetin tai muut halvalla ostetut lamput .
      Sitten ns. päivävalot .
      Kun tuosta ajokorttini saamisesta on jo tovi aikaa , ja kun kaikki säädökset muuttuvat .
      Niin olenkin ihmetellyt autoja , joilla ei takana ole ajettaessa valoja ollenkaan ?
      Mutta äskettäin luinkin , että ajovaloilla ajettaessa pitää olla takavalot päällä !
      Ja taas päivävaloilla ajellessa , voi takavalot ollakkin sammuksissa .
      Kai tämä tulkintani oli oikea ?
      Onkohan säädös kuitenkin turvallisuusriski?

      • Oikein olet tulkinnut. Etu- ja takavalojen on oltava päällä ajovalojen ja sumuvalojen kanssa.
        Mutta päiväajovalot palavat ilman etu-ja takavaloja. Takavalot voivat kyllä palaa päiväajovalojen kanssa.

        Niinpä päiväajovalojen kytkentä on helppo ja yksinkertainen. Otat jännitteen akulta sulakkeen kautta suoraan valojen mukana tulevalle kynnysjännitereleelle ja sammutuspiuha kytketään jompaan kumpaan etuvaloon, otetaan jännite etuvalolampun kannalta.

        Kun käynnistät auton, niin akun napajännite kohoaa yli 13.5 V:n ja päiväajovalot syttyvät automaattisesti. Kun sammutat moottorin, niin hetken kuluttua napajännite laskee alle 12.7 V ja päiväajovalot sammuvat. Ajaessasi päiväajovaloilla voit sytyttää varsinaiset ajovalot ja ne kun ei toimi ilman etu- ja takavaloja, niin etuvalolta otettu ohjaus sammuttaa päiväajovalot.

        Turvallisuusriskiä valoja oikein käytettynä ei ole. Kun on sumua tai lumi tupruaa, niin silloin käytät sumuvaloja, jolloin päiväajovalot sammuvat automaattisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2452
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      301
      2024
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      22
      1826
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1605
    5. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      24
      1455
    6. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1339
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      43
      1338
    8. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1285
    9. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      37
      1191
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1046
    Aihe