Autoni Honda -2007 , polttaa ihmeen paljon H1 ajovalopolttimia ?
Huomioinut olen myös liikenteessä en yksin ajele puolipimeässä !
Tuolla viimekeväänä vaihtelin polttimoita parhaimmillaan , jopa 1000 km jälkeen , silloin kokeilin halpaa ,ja merkiltään tuntematonta poltinta . Seuraavaksi ostin Osramin normaalin H1 , saatoi kestää jopa 10000 km. ajan . jo mielestäni aika hyvin ?
Mutta viime kesänä 15 .06.11 valitsin ,Osramin H1 jolle luvattiin 3v takuu . No eilen 16.04.12 totesin taas toisen polttimen olevan pimeänä 40000 km. jälkeen
Ajoin polttimen ostopaikkaa (Nesteen huoltoasema ) kerroin samansorttisesti tämän asian myyjälle . Sain opastusta polttimoiden rakenteen heikkoudesta ,ja huoltomies vaihtoi uuden H1 ,täysin ilmaiseksi sanoi kuuluvan takuuseen (polttimon hinta oli 10e ostaessani se viime kesänä) . Ei vaatinut edes kuittia nähtäväksi , mutta minulla se kuitenkin olisi ollut tallella .
Sattuikohan liian hyvä palvelu kohdalleni , toivottavasti ei. että muillakin Takuu toimisi näin hyvin !
Takuu /Ajatko yhdellä ajovalolla /toinen silmä sammuksissa ?
6
365
Vastaukset
- puavo123
syynä polttimoiden palamiseen on luultavasti liian suuri lataus virta
Kiitos sinulle joka vastasit , vaan esittäisinkin nyt uuden kysymyksen ja ajatuksen
Ensin mikä vaikuttaa polttimon palamiseen , lataus-virta , vai lataus-jännite , taikka toisaalta sähkön laatu ?
Ymmärrän että normaalipuheessa puhutaan sähköstä-virrasta-jännitteestä , sanoisinko kansanomaisesti , mutta eikai latausvirta polttimoita vahingoita .
Sitten toinen ajatus -kun autossa normaaliajossa on ajovalot , seisontavalot , takavalot , ja rekisterikilvenvalot -suunnilleen saman ajan päällä .
Jos oletamme että latauksessa on vikaa ? Niin miksi vain ajovalopolttimet palavat
eli rikkoutuvat .
H1 -polttimoita tutkiva?Latausvirta ei suoraan liity lamppujen käyttöikään. Ainoataan lampun navoissa vaikuttava jäännite liittyy polttoikään. Ylijännite lyhentää ja jo noin 5%:n alijännite taas tuplaa lampun polttoiän.
Lampun napajänitteeseen vaikuttaa laturin latausjännite. Jos se on kovin korkea, paljon yli 14 V, niin polttoikä laskee.
Jos akkusi on "finaalissa", niin sen napajännite tuppaa nousemaan ladattaessa ja vaikuttaa lamppujen käyttöikään alentavasti.
Rakenteesta johtuva "ylijännite" voi johtua myös siitä, että autossasi on reilusti mitoitetut johdot ajovaloille ja jos matkakin on lyhyt, niin jännite voi olla korkeahko lampun navoissa. Yleismittarilla nuo kaikki asiat selviävät.
Ajovaloja tarvitsee oikeastaan harvoin, kesällä ei juuri koskaan, kun asennat päiväajovalot. Maksavat alta satasen ja on helppo itsekin asentaa.
- .. ..
Kokeilepa tehdä niin, että käännät parkit päälle ennen starttaamista. Sitte kun auto ollut vähän aikaa käynnissä käännät vasta ajovalot päälle. Tämä suojaa polttimoita mahdolliselta jännitepiikiltä.
Tai sitte tosiaan erilliset päivävalot.. Ensin ,on kiva todeta että vastaukset ovat asiallisia .
Ja edellinenkin kommentti , tarkoittaa tuolla aikaisemmin esittämääni "sähkön laatu " elikkä jännitepiikkejä !
Vaan vielä H1 rakenne on ilmeisesti aika huono , tarkoitan että on vain yksi liitin mihin jännite tuodaan ja toisena liittimenä toimii polttimen runko , autossani on vielä erillinen liitin ,joka painetaan lampun kantaan .
Näin ajatellen onkohan sähköliitäntä varmasti luotettava ?
Auto-Suni jossa huollatan autoani todettiin "että äärimmäisen harvoin latauksessa on vikaa " vaan palaneisiin polttimoihin suurin syy on motonetin tai muut halvalla ostetut lamput .
Sitten ns. päivävalot .
Kun tuosta ajokorttini saamisesta on jo tovi aikaa , ja kun kaikki säädökset muuttuvat .
Niin olenkin ihmetellyt autoja , joilla ei takana ole ajettaessa valoja ollenkaan ?
Mutta äskettäin luinkin , että ajovaloilla ajettaessa pitää olla takavalot päällä !
Ja taas päivävaloilla ajellessa , voi takavalot ollakkin sammuksissa .
Kai tämä tulkintani oli oikea ?
Onkohan säädös kuitenkin turvallisuusriski?Oikein olet tulkinnut. Etu- ja takavalojen on oltava päällä ajovalojen ja sumuvalojen kanssa.
Mutta päiväajovalot palavat ilman etu-ja takavaloja. Takavalot voivat kyllä palaa päiväajovalojen kanssa.
Niinpä päiväajovalojen kytkentä on helppo ja yksinkertainen. Otat jännitteen akulta sulakkeen kautta suoraan valojen mukana tulevalle kynnysjännitereleelle ja sammutuspiuha kytketään jompaan kumpaan etuvaloon, otetaan jännite etuvalolampun kannalta.
Kun käynnistät auton, niin akun napajännite kohoaa yli 13.5 V:n ja päiväajovalot syttyvät automaattisesti. Kun sammutat moottorin, niin hetken kuluttua napajännite laskee alle 12.7 V ja päiväajovalot sammuvat. Ajaessasi päiväajovaloilla voit sytyttää varsinaiset ajovalot ja ne kun ei toimi ilman etu- ja takavaloja, niin etuvalolta otettu ohjaus sammuttaa päiväajovalot.
Turvallisuusriskiä valoja oikein käytettynä ei ole. Kun on sumua tai lumi tupruaa, niin silloin käytät sumuvaloja, jolloin päiväajovalot sammuvat automaattisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh422452Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729423012024- 221826
- 241605
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘241455- 1001339
- 431338
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1391285Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta371191- 361046