Olen 64 täyttänyt työntekijä. Jään eläkkeelle käytettyäni kertyneet säästövapaani, mihin menee runsas puoli vuotta.Toinen työnantaja on tarjonnut tilaisuutta tehdä töitä tarvittaessa töihin kutsuttavana sijaisena. Töitä olisi vähintään 400 euron bruttopalkan edestä kuukaudessa. Eläkettä on tähän mennessä kertynyt niin vähän, että mielelläni ottaisin tämän työn vastaan. Työmatkakustannukset ja muutenkin hankala työmatka pistävät miettimään kannattavuutta. Kuinka paljon eläkettä per kuukausi kertyy 400 euron bruttopalkasta?
Lisätyön vaikutus eläkkeeseen?
6
329
Vastaukset
Eläkkeen rinnalla saaduista työansioista kertyy eläkettä 1,5 % vuodessa. Ennen eläkkeen laskemista työansioista vähennetään palkansaajan työeläkemaksu- prosenttia vastaava vähennys. Jos kuukausipalkkasi vähennyksen jälkeen on 400 euroa, kertyy siitä eläkettä 6 euroa kuukaudessa. Vanhuuseläkkeen rinnalla kertyneen eläkkeen saat hakemuksesta maksuun vasta 68-vuotiaana.
Tarkennuksenä tähän, että eläkekertymä on 6 euroa kuukaudessa olettaen, että olet koko vuoden tällä 400 euron kuukausianiolla.
- sijainen
En aio jäädä vielä eläkkeelle. Käytän ensin kertyneet vuosilomani ja säästövapaani. Tämän tarjotun sijaisuuden tekisin näiden lomieni aikana, heillä on tarve jo toukokuun alusta. Jos saan heiltä riittävästi töitä jatkossakin, en aio hakea eläkettä vielä toistaiseksi. Juuri nyt he pystyvät varmuudella takaamaan vain 4 työpäivää kuukaudessa. Todennäköisesti töitä tarjotaan jatkossa enemmänkin, mutta ennen sitoutumistani haluaisin tietää paljonko arvioimastani 400 euron bruttopalkasta kertyy eläkettä.
Tässä tilanteessa eläkkeesi karttuu ikäsi perusteella määräytyvän karttumaprosentin mukaan. 63 vuotta täyttäneelle eläkettä karttuu 4,5 % vuosiansioista. Esimerkiksi, jos työskentelet kuukauden 400 euron kuukausipalkalla, on eläkekertymäsi 400 e * 4,5 % /12 kk = 1,5 e/kk, jos työskentelet 2 kuukautta, on kertymäsi 800 e * 4,5 %/12 kk = 3 e/kk.
- Tupu
Olen 63 vuotias ja täytän 64 syyskuun 6pv 2012. Olen ilmoittanut työnantajalleni jääväni eläkkeelle kesäkuun viimeinen päivä 2012.
Minulla on sisällä vuosiloma ja kertymä mikä kertyy vielä 30.6 mennessä ansaiittua uutta vuosilomaa.
Katsotaanko näin ollen eläkkeeni alkamispäiväksi vasta se päivä, kun sisällä olevat lomat on pidety. ts. hakiessani eläkettä, miten kirjaan eläkkeelle siirtymis päiväni???? Kaikki lomapäivät, joista et saa rahallista korvausta, on pidettävä ennen eläkkeen alkamiskuukautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770