Onko noille iskaritesteille hylkyrajoja,omat hylättiin kun etuset 50% luokkaa näyttivät ja tasaseen kumminkin,uudet pitäs olla kuulemma 80% luokkaa ja yli,melko mielivaltasta hommaa, tilastojakohan nuokin ruokkivat.
Iskunvaimentimien testaus
27
28321
Vastaukset
- ughoiuk
no ei se mielivaltaa ole, vaan hylky tulee jos vaimennin on heikko, oli se arvo 30 tai 20....
hylkäys raja tai se että asiaa katsotaan tarkemmin riippuu testeristä, autosta, renkaista ja rakenteista,
eli selvaa raja-arvoa ei ole ja huono iskari hylätään... - potuttaa,,.
No niin,jälkitarkastus ja uusilla laatuiskareilla tulos 68%, sama asema eri kats.mies ja
tämä meinasi jotta 50% ihan ok tulos tälle mallia autolle, näinkö paljon eroa voi olla katsastusmiehestä riippuen???No olkapäitä kohoteltiin kun asiaa ihmettelin.
sinänsä ei itselle väliä kun pitoautosta kummiskin kyse,mutta miten voi käsitykset
olla noin eriävät,että näin.- Korjaamokatsastus.
Katsastusmies kusetti, odotetaan kun korjaamoille saadaan katsastus oikeudet. Kusetus loppuu välittömästi.
- seppo
Korjaamokatsastus. kirjoitti:
Katsastusmies kusetti, odotetaan kun korjaamoille saadaan katsastus oikeudet. Kusetus loppuu välittömästi.
Katsastajalla ei ollut taloidellisia intressejä heilahduksen vaimentimien uusintaan . Mitenkähän on korjaamon katsastuksessa ?
- Autoilija vai?
En tajua pätkän vertaa mitä siellä on tapahtunut, mutta tässä "iskaritestin" oikeanlainen tulkinta.
Iskaritestissä on kyse amblitudi mittauksesta eili värähtelytaajuudesta. Jotta luvut olisi tarkkoja täytyy tietää auton ja akselien painot tarkalleen, lisäksi tarvitsis tehdä vertailumittauksia ja rengaspaineet täytyy olla joka mittakerralla täysin samat, koska renkaan paineenmuutos vaikuttaa mittaustulokseen.
Tämän takia katsastuksessa suoritettava heilahduksenvaimennintesti on suuntaa antava. Siinä ei katsota sitä että, heilahduksenvaimentimista täytyy tulla vähintään 70% per pötkylä, vaan siinä verrataan heilahduksenvaimentimen arvoja keskenään per akseli. Esim Boschin mittarissa on ohjeistuksena on yli 25% heitto per akseli on hylätty. Tästä arvosta ei ole löytynyt muuta selkeää ohjetta Trafin suunnalta muuta kui että valmistajalla on oikeus sallia suurempia heittoja, kuin ohjeistettu. Mutta tähänkään arvoon ei voi sataprosenttisesti luottaa koska mittaustulos on tosiaankiin suuntaa antava.
Jos iskareista tulee yli 40 yksikköä heittoa niin sitten on varmasti toinen iskari huonossa kunnossa, eikä iskari tarvitse kuten esim 25% heiton kohdalla sen suurempaa silmämääräistä tarkistusta.
jos vanhoista iskareista on tullut 70% per pötkylä ja uusista 60% per pötkylä niin ei voida sanoa että iskareissa on jotain vikaa, koska auton sen hetkinen paino, kuorman sijoittuminen keskilinjaan nähden ja rengaspaineet vaikuttavat arvoihin. Siinä kohtaa tulee huolestua jos arvoina on alle 40%. Siinä kohtaa iskareissa tai niiden kiinnityksissä on jotain hämärää. Esim pienistä autoista voi tulla etuakselilta 75% per pötkylä, mutta takaa taas 40% per pötkylä. Syynä on se että taka-akselilla on vähemmän painoa joka vaikuttaa muodostuvaan värinätaajuuteen. Heität pari hiekkasäkkiä takaluukkuu ja avot alkaa arvot paranemaan.
Tämän takia iskarit tulisi aina mittauksen jälkeen tarkastaa silmämääräisesti vuodon varalta, joka kertoo viasta ja vielä kokeilla käsipelillä, auton kulmista vaimeneeko muodostuva heilahdus vai jääkö auto pomppimaan jousen varaan.
Iskaritesteri on käytännössä suuntaa antava ja ei 100% luotettava, vaan tässä kohtaa vaaditaan katsastajalta ammattitaitoa arvioidessa iskarin ominaisuuksia.
Siinä suhteessa katsastaja on varmasti ollut oikeassa että kyseisestä autosta tulee normaalisti kyseinen tehoarvo. Esim 240. 740, 940, volvoista tulee etupäästä lähes poikkeuksetta yli 80% arvot per patukka. syynä on rakenne, paino ja rengastus. Mutta se että hylkää vaikkei ole akselikohtaista heittoa kuullostaa kummaliselta.
Käytännössä mitä matalampi auto ja mitä matalammat renkaat, sitä pienemmät prosentit, joistain voi tulla jopa 20 % per patukka oli uudet tai ei, varsinkin jos auto on matalaitu. - 746732
iskareiden testauslaitteille ei ole olemassa säätöarvoja viranomaistaholta, ei kalibrointeja eikä tarkistuksia. ko,toimitus lähinnä suuntaa antava rahastus. mikäli hylkäävät katsastuksessa voit käydä toisella katsastasjalla niiden osalta.
- raharatkaisee
746732 kirjoitti:
iskareiden testauslaitteille ei ole olemassa säätöarvoja viranomaistaholta, ei kalibrointeja eikä tarkistuksia. ko,toimitus lähinnä suuntaa antava rahastus. mikäli hylkäävät katsastuksessa voit käydä toisella katsastasjalla niiden osalta.
jep....tuleehan se edullisemmaks vaihtaa asemaa....kun ei tartte iskareita vaihdella turhantakia
- Vanhavolvo
Autoilija vai? kirjoitti:
En tajua pätkän vertaa mitä siellä on tapahtunut, mutta tässä "iskaritestin" oikeanlainen tulkinta.
Iskaritestissä on kyse amblitudi mittauksesta eili värähtelytaajuudesta. Jotta luvut olisi tarkkoja täytyy tietää auton ja akselien painot tarkalleen, lisäksi tarvitsis tehdä vertailumittauksia ja rengaspaineet täytyy olla joka mittakerralla täysin samat, koska renkaan paineenmuutos vaikuttaa mittaustulokseen.
Tämän takia katsastuksessa suoritettava heilahduksenvaimennintesti on suuntaa antava. Siinä ei katsota sitä että, heilahduksenvaimentimista täytyy tulla vähintään 70% per pötkylä, vaan siinä verrataan heilahduksenvaimentimen arvoja keskenään per akseli. Esim Boschin mittarissa on ohjeistuksena on yli 25% heitto per akseli on hylätty. Tästä arvosta ei ole löytynyt muuta selkeää ohjetta Trafin suunnalta muuta kui että valmistajalla on oikeus sallia suurempia heittoja, kuin ohjeistettu. Mutta tähänkään arvoon ei voi sataprosenttisesti luottaa koska mittaustulos on tosiaankiin suuntaa antava.
Jos iskareista tulee yli 40 yksikköä heittoa niin sitten on varmasti toinen iskari huonossa kunnossa, eikä iskari tarvitse kuten esim 25% heiton kohdalla sen suurempaa silmämääräistä tarkistusta.
jos vanhoista iskareista on tullut 70% per pötkylä ja uusista 60% per pötkylä niin ei voida sanoa että iskareissa on jotain vikaa, koska auton sen hetkinen paino, kuorman sijoittuminen keskilinjaan nähden ja rengaspaineet vaikuttavat arvoihin. Siinä kohtaa tulee huolestua jos arvoina on alle 40%. Siinä kohtaa iskareissa tai niiden kiinnityksissä on jotain hämärää. Esim pienistä autoista voi tulla etuakselilta 75% per pötkylä, mutta takaa taas 40% per pötkylä. Syynä on se että taka-akselilla on vähemmän painoa joka vaikuttaa muodostuvaan värinätaajuuteen. Heität pari hiekkasäkkiä takaluukkuu ja avot alkaa arvot paranemaan.
Tämän takia iskarit tulisi aina mittauksen jälkeen tarkastaa silmämääräisesti vuodon varalta, joka kertoo viasta ja vielä kokeilla käsipelillä, auton kulmista vaimeneeko muodostuva heilahdus vai jääkö auto pomppimaan jousen varaan.
Iskaritesteri on käytännössä suuntaa antava ja ei 100% luotettava, vaan tässä kohtaa vaaditaan katsastajalta ammattitaitoa arvioidessa iskarin ominaisuuksia.
Siinä suhteessa katsastaja on varmasti ollut oikeassa että kyseisestä autosta tulee normaalisti kyseinen tehoarvo. Esim 240. 740, 940, volvoista tulee etupäästä lähes poikkeuksetta yli 80% arvot per patukka. syynä on rakenne, paino ja rengastus. Mutta se että hylkää vaikkei ole akselikohtaista heittoa kuullostaa kummaliselta.
Käytännössä mitä matalampi auto ja mitä matalammat renkaat, sitä pienemmät prosentit, joistain voi tulla jopa 20 % per patukka oli uudet tai ei, varsinkin jos auto on matalaitu.Minulla on Volvo 940 ja joulun alla mitatut iskariprosentit olivat joka nurkalla 70 - 75. Edessä alkuperäiset 21 vuotta vanhat ja takana pari vuotta vanhat iskarit. Tällaisia lukemat ovat olleet aina. Joku joskus jopa alle 70.
Mielenkiintoista muuten, että näitä lukuja ei merkitä tarkastuskorttiin eikä täristyslaitetta mainita kortin luettelossa, jossa on katsastuksessa käytetyt mittarit. - mahapystyssä
746732 kirjoitti:
iskareiden testauslaitteille ei ole olemassa säätöarvoja viranomaistaholta, ei kalibrointeja eikä tarkistuksia. ko,toimitus lähinnä suuntaa antava rahastus. mikäli hylkäävät katsastuksessa voit käydä toisella katsastasjalla niiden osalta.
Huono juttu jos ei teidän iskaritesteriä kalibroida vuosittain, meillä kyllä.
- Vanhavolvo
Vanhavolvo kirjoitti:
Minulla on Volvo 940 ja joulun alla mitatut iskariprosentit olivat joka nurkalla 70 - 75. Edessä alkuperäiset 21 vuotta vanhat ja takana pari vuotta vanhat iskarit. Tällaisia lukemat ovat olleet aina. Joku joskus jopa alle 70.
Mielenkiintoista muuten, että näitä lukuja ei merkitä tarkastuskorttiin eikä täristyslaitetta mainita kortin luettelossa, jossa on katsastuksessa käytetyt mittarit.Nyt käytin ensimmäistä kertaa viitos-bemaria. Takana 66 - 73 ja edessä 46 - 55. Viime vuonna näkyy olleen 9000 km nuorempana edellisellä omistajalla takana 57 - 56 ja edessä 31 - 32 ja silti hyväksytty. Volvosta mitattuina nuo luvut tarkoittaisivat ainakin edessä välitöntä vaihtotarvetta.
Katsastaja sanoi, että Bemarien keula on erikoistapaus, jonka rakenne jotenkin sotkee lukemia. Näkyy ainakin eri katsastusasemien vehkeissä olevan isot erot, kun lukemat nyt nousivat 20 - 50 % ilman korjauksia.
- Shockabsorder
Iskaritesteri kalibroidaan vuoden välein, on lakisääteinen toimenpide katsastuskäytössä!
- helppo_testi
kevyt auto hyppii testissä. ei siitä saa kunnon arvoja. ilman paineet ja vanne tyyppi vaikuttaa testaukseen todella paljon. 30% on jo ihan veltot.
TESTI:
hypi takana vetokoukun päällä/edessä etupalkin päällä, jos jää auto hyppimään on iskarit paskana. - fkfjhfhfdhd
Iskareissa vaan nykyään väärää muovilaatua olevat suojukset jotka kovia kittanoita ja korkkaavat alapäästä sitten irti.Sitten suola ja hiekkasumu vie tiivisteet kun paljas varsi.Vanhoissa taas suojus monasti keskeltä poikki.Kummasti vaan vuoden aikana 73% sitten 55% vaimennukseen
- iskee-ne
Nämä prosentit on humpuukia, uudetkin iskarit on eri jäykkyyksillä, ja lisäksi jousitus vaikuttaa myös iskarien toimintaan. Jousitus voidaan tehdä niinkin ettei iskareita tarvita ollenkaan, kuten muutamissa autoissa onkin. Ainoa oikea mittaustapa olisi iskarin irroittaminen, ja sitten laitteella testata verrokkina olevaan uuteen samanlaiseen samanmerkkiseen/samanmalliseen iskunvaimentimeen. Niinkin on käynyt että vaihdatetaan hyvät käytetyt iskarit uusiin huonompiin ja halvempiin.
- 746732
iskaritestauslaitteille EI ole olemassa viranomaisnormeja ja jokainen konttori säätelee niitä itse !!!!
- Katsuri-Samppa
Ne mitään säätele itse. Katsuri-Samppa tekee päätöksen oman kokemuksensa ja näkemyksensä perusteella. Muutaman vuoden kun tekee niin saattaa tuomiot osua jo useimmiten oikeaan.
- VAG
47-52% takana kelpasi ja 23-53% edessä meni vasen vaihtoon.
Uutena olivat 87-93%.
35mm madallussarja Ventossa.
Almerassa uusilla GYBeillä 60-65% tolppa. Vakioalusta.
Kuinka rengaspaine vaikuttaa iskaritestin tulokseen? - läskimaha
Rengaspaineiden alentaminen parantaa prosentteja. Tärkeintä on olla tasaiset paineet...
- Järkiperustalle
Entä tietäisikö joku ilmoittaa kyseisen %-suureen määritelmän eli laskukaavan?
Jotta osaisimme tulkita katsastusmiehen saamien mittaustulosten fysikaalista merkitystä.- TieKosketusProsentti
http://www.autotieto.net/ha_alusta/testerienperiaatteet.htm
Katsastusasemilla yleisistä iskunvaimennintestereistä Bosch ja ATT testaa Eusama -periaatteella, Sherpa ja MAHA toimii Boge -periaatteella.
- OnNähtySekin
Katsastuksessa kusetetaan aina asiakasta jotta saadaan uusi käynti ja maksu...
- Make1111
Kävin leimauttamassa eilen auton (helppo katsastus) ja ei tehty koko iskaritestiä olenkaan?
- Anonyymi
Make1111 kirjoitti:
Kävin leimauttamassa eilen auton (helppo katsastus) ja ei tehty koko iskaritestiä olenkaan?
no se oli helppo
- lexsepa
Mitkä arvot ovat 8 ja 4 ja uusilla iskareilla. Katsastusmies käski (takuulla uusia oikeanpuolinen missä 4) mutta uskon että tuo 8 on liikaa korkea arvo ja se vasenpuolinen jumissa
- Anonyymi
Itsellä on kauppakassissa takaiskarit aluperäiset 22 vuotta vanhat. Auto odottaa seuraavaa romutuskampanjaa, mutta siihen asti mennään iskaritestiin 1,5 baarin paineilla ja paskatkin iskarit keräävät kehuja.
- Anonyymi
Fabia farkku 2012, merkkihuollon iskarit, reilu 3 kuukautta vanhat. Meni läpi katsastuksessa ilman huomautuksia. 1-akseli 60% molemmin puolin. 2-akseli vasen 44% oikea 33% ero 25%.
Onkohan ok arvot melkein uusille iskareille?- Anonyymi
Ihan tyypilliset arvot. Pieni heitto rengaspaineissa voi aiheuttaa suuremmankin eron taka-akselilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882