Mietteitä

Satuin löytämään Netistä muutaman vuoden takaisen lehtijutun, jossa siteerattiin Leena Hietasen mielipiteitä Eestin neuvostomiehityksestä. Hietanen oli sanonut muun muassa, että ne eestiläiset ja suomalaiset, jotka kutsuvat neuvostoaikaa miehitykseksi, pyrkivät kiistämään Eestin venäläisväestön kansalaisoikeudet.

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi suomalainen Leena Hietanen on loputtoman huolissaan Eestin venäläisten asemasta. Eestiläiset ovat lähin sukulaiskansamme, johon meidän tulisi suhtautua äärimmäisen myönteisesti. Ymmärrän toki, että osa suomalaisista suhtautuu huvittuneesti eestin kieleen - tämä pätee varmaan myös toisinpäin, koska nämä kaksi kieltä ovat sekä samanlaisia että erilaisia. Huomattava osa Eestin venäläisistä puolestaan käyttäytyy tahallaan siten, kuin venäjää puhuvat olisivat Eestissä edelleen herrakansaa, enkä minä pidä sortopolitiikkana sitä, että heidän odotetaan sopeutuvan pääväestön kieleen ja kulttuuriin kuten muissakin maissa asuvien kielivähemmistöjen. Ymmärrän täysin, ettei kansalaisuutta myönnetä henkilöille, joilla ei ole aikomustakaan opetella kotimaansa kieltä.

Mitä miehitys-termiin tulee, en tätä nykyä nimitä neuvostoaikaa miksikään muuksi kuin miehitykseksi. Minun kielenkäytölläni ei ole mitään tekemistä Eestin venäläisvähemmistön oikeuksien kanssa, vaan se viittaa historiallisiin tosiasioihin, mm. siihen häpeään, että Eestin (kuten Latvian ja Liettuankin) oli itse pyydettävä liittymistä Neuvostoliittoon, vaikka tätä ennen järjestetyt vaalit olivat silkkaa farssia ja niitä, jotka kieltäytyivät äänestämästä liittymisen puolesta, uhattiin pitää suorastaan kansanvihollisina.

Kuulin ensi kerran kyydityksistä, kun opettajamme yliopiston eestinkurssilla mainitsi Siperiaan viedyistä eestiläisistä. Minulla on yhä tallella Imbi Pajun kesällä 2004 kirjoittama tätä aihetta käsittelevä lehtiteksti. Olen puhunut aiheesta paljon eestiläisen miesystäväni kanssa. Hän tosin sanoo usein, että Siperiassa on paljon muutakin kuin vankileirien jäänteitä. Kyydityksistä puhuminen on minulle osa kollektiivista myötätuntoa, jota tunnen monia muitakin kansoja kuin eestiläisiä kohtaan. Samasta syystä nimitän eestiläisiä, latvialaisia ja liettualaisia pikkukansoiksi, ja myötätunto on perimmäinen syy myös siihen, että puhun Eestistä enkä Virosta.

Tietenkään kukaan eestiläinen ei ole pyytänyt minua muistelemaan kyyditettyjä. Olen kuitenkin samaa mieltä kuin Sofi Oksanen ja Imbi Paju, että historian vääryyksiä tulee käsitellä, ennen kuin voidaan katsoa tulevaisuuteen - miehityksestä kärsineet ovat aivan liian kauan joutuneet kantamaan mielessään tietoa siitä, mitä heille on tehty.

Totta kai monet eestiläiset olivat tyytyväisiä elämäänsä Neuvostoliitossa. Ikäviä tosiasioita ei kuitenkaan pidä kenenkään kiistää.

3

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hsit

Kato ku venäläisillä on sitä fyrkkaa jolla maksaa. Köyhillä virolaisilla jotka ovat liian tyhmiä rakentaakseen toimivia suhteita taloudelliseen suurvaltaan ja jotka luulevat että maailma pyörii heidän hyttysen kokoisen valtion ympärillä ei sitä ole.

• Stalitin-Brushnevits

Virolaiset eivät ole tyhmiä. Tyhminä he eivät olisi onnistuneet palauttamaan itsenäisyyttään, mikä vaati sekä älyä, hermoja että uskallusta.
      Pitää muistaa, että Suomellekin oli 1939 varattuna jo Kuusisen neuvosto-Suomi-hallitus, jonka oli määrä saapua Helsinkiin puna-armeijan perässä.
      N-Liitto käytti samaa konseptia joka naapurimaataan vastaan. Olisikohan Kuusisen johtama Suomen SNT ollut miehitys? Tuskin sekään, vaikka Hietanen olisi köörätty Vorkutan hiilikaivoksille.
      Kyydityksestä vielä, 1941 oli tarkoitus kyyditä jopa 75% virolaisista. Homman katkaisivat vain nopeasti etenevät saksalaiset.
      1950 ja 1960 luvulla Tallinnassa vierailleet Moskovan puoluepamput kehuivat kyllä muuten Viroa ja Tallinnaan, mutta huomauttivat että "vieläkin liian paljon virolaisia".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      19
      5730
    2. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3206
    3. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      119
      2936
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      636
      2168
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      158
      2090
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      70
      1422
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1405
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1198
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      406
      1126
    10. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1097
    Aihe