Tekeekö tutkalla mitään

lastunen

sisävesillä ja mikä on kantama/ virrankulutus... vai onko turha kapistus

4

277

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12

Kantama ja virrankulutus riippuvat mallista ja ensinmainittu paljon myös asennuskorkeudesta. Toisaalta huviveneilijän kannalta ei ole muutenkaan suurta merkitystä kantamalla, 3 mpk on varmasti riittävä.
      Minusta tutkan tärkein funktio huviveneilijälle on auttaa pysymään poissa isompien alta. Eli jos liikut väylillä, joilla liikkuu myös edes kohtalaisen isoja laivoja, niin siitä voi olla hyötyä, muuten olen melkein sillä kannalla, että et tarvitse. Plotteri riittää itse navigointiin sumussakin.

• 26

no sanotaan nyt tällälailla tutkamyönteisenä, että se on ihan vitun turha rakkine viemässä tilaa ja vielä jos siittä pitää maksaa. sisävesillä lähinnä ampuisin itseni jos minulla olisi tutka.

• navico

Jos on ihan pakko veneillä säässä kuin säässä ja syksyn pimeillä, niin silloin laajakaistatutkasta voi olla hyötyä. Se on tarkka lyhyillä etäisyyksillä ja näkee lähemmäs, kuin perinteinen impulssitutka.

Tutkan kantaman määrää puhtaasti maapallon kaarevuus ja tutkan korkeus veden pinnasta. Esim kolmen metrin korkeudessa olevan tutkan horisontti on noin 7,1 kilometrin päässä ja toisen yhtä korkean kohteen voi teoriassa havaita reilun 14 km päästä.

• Sea Clearilla

Ajan pimeällä ja sumussa tutka päällä, sekä läppäri Sea Clear. Jos tutka näyttää jotain ylimääräista, jota SC:n merikartassa ei näy, silloin toimin yhteentörmäksen estämiseksi. Puolenmailin skaalalla on riittävästi välimatkaa ja aikaa vaikka koukata reitiltä, jos se on muuten turvallista, siksi aikaa kun tilanne on ohi. Alueella jossa ajan on erittäin vähän liikennettä öisin, joku satunnainen kulkija tulee vastaan n. kerran vuodessa. Läppärikartalla ja GPS:llä tulee sumussa toimeen, tutkalla näkee muut kulkijat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4862
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3523
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1548
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      40
      1413
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      23
      1312
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1108
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1027
    Aihe