Näyttää hyvinkin pitkälti siltä, että se on politiikka puolueineen, mikä pistää kapuloita kuntien yhdistämiselle. Taistelu on kyllä poliittisesti ajatellen ihan turhaa, kun vaalipiirikin laajeni kerralla sen verta, ettei täältä saa kansanedustajaa oikein mitenkään Arkadianmäjelle.
Kaupungillakin kanttaisi miettiä kamreerin ja kumppaneiden, miten jatkossa selvitään kun valtionosuudet pienenevät, mutta kunnan rattaat pyörivät samalla teholla, vaikka väki vähenee. Se on huuhaata, että palvelut ja työpaikat katoaa, kuntien yhdistyminen voi tuoda myös työpaikkoja.
Oikein suunnittelemalla ja organisoitumalla homma tulee toimimaan, tässä taitaa olla vain kunnanjohtoelimellä pelkopersuksissa, ettei heitä enää tarvita. Koska uudelle kunnalle riittää yksi kaupunginjohtaja, jne... Tämä kaupunkimme organisaatio tuntuu olevan muutenkin turhan järeä, jos vertaa muihin isompiin kaupunkeihin tai kuntiin. Jos vanhustenhuollon varat on tiukalla, niin kaupunginjohtajan palkalla saadaan jo pari lähihoitajaa tai sairaanhoitajaa palkatuksi, näin karkeasti kuvattuna.
Yritysten tilanteeseen rakennemuutos ei vaikuta oleellisesti, kenties kunnan laajetessa esim. Lieksan Teollisuuskylä olisi jatkossa Ylä-Karjalan Teollisuus tms., jolloin volyymiä olisi enemmän vaikkakin yritykset ei olisi neliökilometrin sisällä.
Kuntien yhdistyminen on tavallaan jo aloitettu yhdistämälläi terveyskeskus-, teknisiä-, jne.. -palveluita, niin seuraavaksi on aika pistää hallintopuoli vasaran alle. Pitäisi saada se MINÄ -kelkka käännettyä isommaksi MYÖ -kelkaksi. Näin ovat tehneet esimerkiksi Seinäjoella, jossa useat kunnat lakkautettiin ja perustettiin uusi Seinäjoki.
Kuntien yhdistämisestä
9
116
Vastaukset
- YlösKarjala
Samaa mieltä... Ennen oli Koskelaiset ja Lieksalaiset, jotka on nyt KoskenLieksalaiset, sitten oli Nurmeslaiset ja KoskenLieksalaiset ja kohta ollaan NurmenKoLaiset
- 1+1+1+1=1
Näinhän se on Kähkönen, Lehto, Taponen,.. akselilla on pelkopersuksissa valta-aseman menettämisestä. Pitäisikkö joskus uudistaa eikä juuttua paikalleen? Ei meidän tulevaisuus kovin ruusuiselta näytä omana kaupunkinakaan.
- minä päätän ja minä
Kähkönen, Lehto, Taponen..
vt. sosiaalijohtaja unohtu tästä listasta - Enpä usko tuota
Ainakin Lehto ja Kähkönen ovat jo eläkkeellä ennen kuntauudistuksen lopullista toteutumista 15-17.
- ei helppoa yhteistyö
ihanks totta, mutta ei se nusen sylissäkään ruusuista ole.Murut saamma tänne Lieksaan.
- routa vuan .
Puolue ja virka politikointi on kehityksen jarru se oma etu parasetu .
Eikä sitä kysytä kuntalaisilta kun asioita juonitaan omissa kuppikunnissa ? - peräkylän ukki
Taitaapi tuo kunnallispolitiikan muutos muuttua keskustavoittoiseksi kuntaliitoksen myötä
- LNVJ
Asiaa, kyllähän Kähkönen ja kumppanit nyt ovat munaamassa itseään taas vaihteen vuoksi, mutta antaa mennä.... Ei täältäkään heru ymmärrystä EI periaatteelle, kannattaisi hyppiä sieltä omista suljetuista kerhoista pikku hiljaa ulos ja alkaa miettimään yhteistyökuvioita. Mutta meidän kylän herroilla näyttää olevan sen verta hauskaa keskenään, mitä "mulukkutalakoita" sitten pitänevätkin keskenään.
- vanhahaimainen
Meidän seudun veturikunnan terveyskeskuksessa on kahdestatoista vain yksi suomea puhuva lääkäri! Miten minä vanha, engalntia osaamaton, saan tietoa taudistani?
Viimeksi kun kävin ukrainalainen lääkärini soitti kuntainliiton sairaalan asiantuntijalääkärille ja antoi luurin minulle, jotta voin keskustella suomeksi. Aina tämä ei onnistu. Miten keskustelen haimastani englanniksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "974419Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293283No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 351378
- 331058
- 321016
- 111014
- 158997
- 6924
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12862