Kuntien yhdistämisestä

SinL

Näyttää hyvinkin pitkälti siltä, että se on politiikka puolueineen, mikä pistää kapuloita kuntien yhdistämiselle. Taistelu on kyllä poliittisesti ajatellen ihan turhaa, kun vaalipiirikin laajeni kerralla sen verta, ettei täältä saa kansanedustajaa oikein mitenkään Arkadianmäjelle.

Kaupungillakin kanttaisi miettiä kamreerin ja kumppaneiden, miten jatkossa selvitään kun valtionosuudet pienenevät, mutta kunnan rattaat pyörivät samalla teholla, vaikka väki vähenee. Se on huuhaata, että palvelut ja työpaikat katoaa, kuntien yhdistyminen voi tuoda myös työpaikkoja.

Oikein suunnittelemalla ja organisoitumalla homma tulee toimimaan, tässä taitaa olla vain kunnanjohtoelimellä pelkopersuksissa, ettei heitä enää tarvita. Koska uudelle kunnalle riittää yksi kaupunginjohtaja, jne... Tämä kaupunkimme organisaatio tuntuu olevan muutenkin turhan järeä, jos vertaa muihin isompiin kaupunkeihin tai kuntiin. Jos vanhustenhuollon varat on tiukalla, niin kaupunginjohtajan palkalla saadaan jo pari lähihoitajaa tai sairaanhoitajaa palkatuksi, näin karkeasti kuvattuna.

Yritysten tilanteeseen rakennemuutos ei vaikuta oleellisesti, kenties kunnan laajetessa esim. Lieksan Teollisuuskylä olisi jatkossa Ylä-Karjalan Teollisuus tms., jolloin volyymiä olisi enemmän vaikkakin yritykset ei olisi neliökilometrin sisällä.

Kuntien yhdistyminen on tavallaan jo aloitettu yhdistämälläi terveyskeskus-, teknisiä-, jne.. -palveluita, niin seuraavaksi on aika pistää hallintopuoli vasaran alle. Pitäisi saada se MINÄ -kelkka käännettyä isommaksi MYÖ -kelkaksi. Näin ovat tehneet esimerkiksi Seinäjoella, jossa useat kunnat lakkautettiin ja perustettiin uusi Seinäjoki.

9

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YlösKarjala

Samaa mieltä... Ennen oli Koskelaiset ja Lieksalaiset, jotka on nyt KoskenLieksalaiset, sitten oli Nurmeslaiset ja KoskenLieksalaiset ja kohta ollaan NurmenKoLaiset

• 1+1+1+1=1

Näinhän se on Kähkönen, Lehto, Taponen,.. akselilla on pelkopersuksissa valta-aseman menettämisestä. Pitäisikkö joskus uudistaa eikä juuttua paikalleen? Ei meidän tulevaisuus kovin ruusuiselta näytä omana kaupunkinakaan.

• minä päätän ja minä

Kähkönen, Lehto, Taponen..
        vt. sosiaalijohtaja unohtu tästä listasta

• Enpä usko tuota

Ainakin Lehto ja Kähkönen ovat jo eläkkeellä ennen kuntauudistuksen lopullista toteutumista 15-17.

• ei helppoa yhteistyö

ihanks totta, mutta ei se nusen sylissäkään ruusuista ole.Murut saamma tänne Lieksaan.

• routa vuan .

Puolue ja virka politikointi on kehityksen jarru se oma etu parasetu .
      Eikä sitä kysytä kuntalaisilta kun asioita juonitaan omissa kuppikunnissa ?

• peräkylän ukki

Taitaapi tuo kunnallispolitiikan muutos muuttua keskustavoittoiseksi kuntaliitoksen myötä

• LNVJ

Asiaa, kyllähän Kähkönen ja kumppanit nyt ovat munaamassa itseään taas vaihteen vuoksi, mutta antaa mennä.... Ei täältäkään heru ymmärrystä EI periaatteelle, kannattaisi hyppiä sieltä omista suljetuista kerhoista pikku hiljaa ulos ja alkaa miettimään yhteistyökuvioita. Mutta meidän kylän herroilla näyttää olevan sen verta hauskaa keskenään, mitä "mulukkutalakoita" sitten pitänevätkin keskenään.

• vanhahaimainen

Meidän seudun veturikunnan terveyskeskuksessa on kahdestatoista vain yksi suomea puhuva lääkäri! Miten minä vanha, engalntia osaamaton, saan tietoa taudistani?

Viimeksi kun kävin ukrainalainen lääkärini soitti kuntainliiton sairaalan asiantuntijalääkärille ja antoi luurin minulle, jotta voin keskustella suomeksi. Aina tämä ei onnistu. Miten keskustelen haimastani englanniksi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4419
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3283
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      33
      1058
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1016
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      11
      1014
    8. 158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe