Noniin, osa-aikaista taas viedään. Teen 6 tuntia päivässä töitä 10 €:n tuntipalkalla. Tästä verojen jälkeen jää käteen kuukaudessa huima tuhat euroa. Vuokraan menee 425 €, ja Helsingin liikenteen sisäiseen korttiin (jolla saa matkustaa kuukauden julkisilla ja jota tarvitsen työssäni) 45 €. Asumistukea olen saanut 250 €.
Tässä vaiheessa minulle jää siis käteen kokonaiset 770 €.
Nyt minulta peritään kahdelta edelliseltä kuukaudelta asumistukea yhteensä 400 € takaisin, vaikka olen toimittanut kaikki palkkatietoni jne. ajoissa. Eli jos ja kun joudun tuon maksamaan, on minulle jäänyt periaatteessa käteen 570 € euroa kuukaudessa.
JOS olisin ollut vain suosiolla työtön, olisin oikeutettu toimeentulotukilain nojalla tilanteeseen, jossa minulle jäisi vähintään 400 € euroa käteen joka kuukausi. Plus tietenkin sossun maksamat mahdolliset reseptilääkkeet jne.
Eli kuukauden työnteolla olen päässyt ruhtinaalliset sata euroa ja risat voitolle verrattuna siihen, jos en olisi tehnyt yhtään mitään. Todella motivoivaa.
Tämän kuun palkkaa tulen saamaan vain kolmelta viikolta, koska työnantajasta johtuvasta syystä työpaikka ei ollut avoinna yhtenä viikkona. Eli raakasti laskettuna tulen saamaan palkkaa 750 €. Ja asumistukea sen verran mitä nyt sitten tulee noiden uusien tarkistusten jälkeen, luultavasti jotain 100 €.
Jos maksan koko takaisinperittävän summan kerralla pois, niin minulle jää kuukauden tuloiksi siis 850 € (palkka asumistuki) - 425 € (vuokra) - 45 € (matkakortti) - 400 € (perittävä asumistuki), eli - 20 euroa.
Vaan suostuuko sossu antamaan penniäkään, jos syy tappioon on kela? Esim. sakkoihin ja niistä johtuvaan miinussaldoon sossu ei käsittääkseni tule sen vertaa vastaan, että kuussa jäisi se 400 € euroa käteen. Onko minulla nyt hieman sama asia, että maksan "sakkoja", ja sen takia sossu ei oikeuta minua saamaan 400€ kuukaudessa toimeentulotuen avulla?
Kysyn tätä lähinnä siksi, että olisiko kannattavaa maksaa koko summa kerralla, ja ottaa se sossusta samantien takaisin. Koska muutoin minulla ei tietenkään ole tuota mitään mahdollisuutta maksaa, paitsi parinkympin erissä per kk.
Asumistuen takaisinmaksaminen / sossu
Noninininini
1
198
Vastaukset
- 29
Yksinasuvan perusosa on 461 euroa.
Kun et maksa mitään kelalle, niin kela kyllä itse perii osansa sinulle tulevista asumistuista. Tästä taas seuraa se, että saat sossusta enemmän.
Sossu siis maksaa tavallaan velkaasi kelalle. (itse ei pidä mennä vapaaehtoisesti maksamaan kelalle)
Älä vertaa tota sakkoon, vertaa ulosottoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse854640Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093837Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1773646Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.672083Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.781268- 1301152
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1471084- 49989
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30904