Täällä ei tietysti voi diaknoseja tehdä mutta kiinnostaisi kuitenkin saada jotain tolkkua.
Kysymys on keski-ikäisestä ex-sulhostani jonka kanssa minulla oli mutaman vuoden kestävä on/off suhde.Elämä oli yhtä vuoristorataa.
Tuurijuoppo hän on ainakin. Kun juominen alkaa,
se kestää viikosta kahteen ja on ihan yhtä soittoista. Juo kotona ja puhuu tauotta puhelimessa puuta heinää. Luulee olevansa jotain todella suurta. Haastaa riitaa ja käyttäytyy ylimielisesti. Yleisesti ottaen käyttäytyy kuin pahainen narsisti.
Valvottaa yöllä.Kuuntelee silloin kovalla musiikia tai katsoo telkkaria. Kävelee hyvin levottomasti ympäri taloa eikä nuku. Ja juomista menee.
Sitten tulee se vaihe että oli minun kimpussa. Nukkumaan ei pysytynyt kun kokoajan oli vonkaamassa ja jos jotenkin sai asiaan tolkkua niin kädet valsivat vartalollani koko yö. Suutuin aina ja jouduin lähtemään muualle nukkumaan. Se taas suututti tämän Herran. Monesti olin jo tässä vaiheessa saanut tarpeekseni ja lähtenyt omaan kotiin mikä taas suututti toista vielä enemmän -olin jättänyt hänet. Siitä tuli taas lisää ongelmia.
Minua kontrolloitiin koko suhteen ajan, mitä tein ja kenen kanssa. Minun ystävien ja sukulaisten kanssa ei oltu tekemisissä kun hän ei tykännyt heistä.
Sitten kun mies kahden viikon päästä lopetti juomisen alkoi reilun viikon mittainen masennusvaihe, jolloin ei kyennyt muuhun kuin just töihin.Silloinkaan ei tehty mitään eikä tavattu ketään. Me puhimme paljon selviämiskausina. Mies halusi lopettaa ja muuttua ihmisenä. Johonkin tilaan uskoin häntä.
Aina kuitenkin kun asiat eivä menneet kuten hän halusi se oli ero tai uhkailua ettei toimi. Hän ei halua riidellä enää ja se olin minä aina syypää.
Myönnänkin pitäneeni puoliani ja on minulla omiakin mielipiteitä.
Mies on todella itsekeskeinen. Aina hän etusijalla joka asiassa. Ainakin hänen tuli hyötyä asioista ja ihmisistä.
Omia menemisiä minulla ei olisi töiden ohella saanut olla ollenkaan. Jos mies käyttäytyi minua kohden jotnekin huonosti ja mainitsin siitä, niin silloin hänen mielestään haastoin riitaa.
Muille ihmisille hän mielistelee ikäänkuin näytää miten hyvä ja osaava on.mutta lähipiirille aivan muuta.
Lisäksi yhtenä päivänä sanoo rakastavansa ja toisena jo vihaa. Välillä suunnittelee kovasti tulevaisuutta ja sitten seuraavana päivänä eroaa ja lemppaa ilman selittelyjä pihalle.
Viimeisin lemppaus oli kun lenkillä olllessan oli käynyt naapurissa ottamassa kuppia ja ilmoitti sitten puhlisessa että hänen ollessa lenkillä voit sitten korjata tavaras ja lähteä. Syy oli se, että en palvele häntä ja hänen vanhaa äitiään tarpeeksi hyvin. Lisäksi minulla on jo kuulemma katsottuna uusi mies. Tällaisi syytöksiä oli ennenkin ja tämä vaan ei pidä paikkaansa. Minusta oli tullut lisäksi vittumoinen kun olin alkanut laittamaan hänelle kampoihin kaikenmaailman älyttömyyksiin ja alkanut käydä itse lenkillä tai jumpalla sekä tapailla omia ystäviäni kuten silloinkin tein kun sain nämä viimeiset lemput.
Läheisriippuvainenhan minä olen. Olen tiedostanut tämän jo monta vuotta. Sen että olen miestä ja hänen temppujaan katsonut näin pitkää johtuu ylipitkästä pinnasta ja siitä tiedosta, että mies nämä törttöilyt on tehnyt eikä minulla ole ollut osuutta asiaan.
Esim. viimekesänä oli hänen ystävänsä päivät. Ne oli puutarhakutsut ja ihmisiä viitisenkymmentä. Mies oli aivan kännissä jo kun meni juhliin ja häiriköi siellä koko ajan. Ihmiset alkoivat jo hermostua. Koko ajan suu lauloi. Illan isäntä kaatoi hänelle jo ylimääräisiä konjakkipaukkuja jos vaikka sammuisi ja olisi hiljaa. Loppu illasta kouri jo kaverinsa vaimon rintoja. Siitä syntyi tietysti sanomista mutta ei ymmärtänyt miksi. Kuuntelee kännipäissään musiikkia vaikka monta päivää eikä oikein nukukaan välillä. sitten on jossain ihme harhoissa tämän jälkeen.
Sitten myös sattuu ja tapahtuu. Auto, vene, moottpipyörä tai pyörä on myös näiden juomaputkien jälkeen rikki. Myös hänen poikansa on osallistunut rikkomiseen. On samallainen ADHD.Hauskaa pitää olla.Ihan kuin mies olisi jonkinlisessa maniassa juomisen alkuvaiheessa ja loppuvaiheessa on sitten masennus kun ei jaksa eikä pysty.
enää. Työnantaja on antanut varoituksen ja myös terapia oli pakollinen mutta siitä ei oolut mitään huötyä kun ei ollut sairaudentuntoa.Yleisesti ottaen mies käyttäytyy kuin pikkupoika. Aikuisesta miehestä ei ole tietokaan.
Monet hänen kaverit ovat saaneet jo hänestä sekä hänen tempauksistaan tarpeekseen. On meillä ollut tietysti hyvät päivätkin ja niiden avulla on jaksanut eteenpäin.
Tätä tarinaa riitäsi vaikka kuinka mutta onneksi olen turvallissesti omassa kotona ja yritän koota palasia paikalleen sekä koota itseni. Tuollaisen kaaoksen jälkeen saattaa vaan mennä aika pitkään. Pelottaa vaan, että ottaako mies vielä yhteyttä ja kuinka vahva olen silloin pysymään erossa hänestä..
Toivottavasti saitte edes jotain tolkkua mutta tällaista lyhykäisyydessään.
Mikä persoonallisuushäiriön muoto ?
5
169
Vastaukset
- villi veikkaaja
Kuulostaa kovasti epävakaalta persoonalta.
- psykiatri
Täysin terve.
- Liiba
En olisi ikinä uskonut löytäväni kohtalotoveria. Meillä ei juoda usein, mutta sit kun juodaan niin siinä menee se viikko ja aivan saman kaavan mukaan mennään kun teilläkin. Olen itse masentunut ja käyn terapiassa. Mun lähdöstä tekee niin vaikeaa meidän lapset. Mies on lapsille hyvä isä. Mulla epäillään myös riippuvaista persoonallisuushäiriötä, joka osaltaan tuo sen tunteen ja uskomuksen, että en koskaan selviäisi ilman miestäni. Tsemppiä sinulle ja voimia eroon!
- Hassunhauskaa...
Kirjoitelma on kuin puhuisit isästäni. En tiedä mikä häntä vaivaa mutta samanlainen hän on äitiä kohtaan. Todella turhauttavaa kun ei tiedä mikä on. Olen ajatellut että isässäni on jonkinlaisia narsistin piirteitä.
- Kaiken se kestää
Hassunhauskaa... kirjoitti:
Kirjoitelma on kuin puhuisit isästäni. En tiedä mikä häntä vaivaa mutta samanlainen hän on äitiä kohtaan. Todella turhauttavaa kun ei tiedä mikä on. Olen ajatellut että isässäni on jonkinlaisia narsistin piirteitä.
Kiitos teille vastauksista!
Narsismia varmasti on täälläkin koska aina on minä, minä ja alkoholistit ovat narsisteja luonteita.
Tämä minun ex-sulhoni ei kestä onnen- tai menetyksen tunteita. Silloin alkaa taas juominen.Maniamaisessa olotilassa tekee kaikenlasita tyhmää mitä ei normitilassa tekisi. Eikä myös ymmärrä pyytää ikinä anteeksi vaikka kuinka loukkaisi. Hänhän on aina oikeassa.
Kyllähän ns. normi-ihmisellä on kyky käsitellä tunteita eikä siihen viinaa tarvita. Joskus surettaa enemmän ja joskus taas vähemmän ja onnestakin osataaan nauttia..
Kyllä normi- ihminenkin tietää rakataako toista vai ei ja vaihtuuko nuo tunteet päivittäin. En mielestäni ole ansainnut tuollaista vuoristoratamaista tunnemylläkkää että yhtenä päivänä rakastaa ja toisena ei. Onhan minussakin puutteeni mutta en ole alkoholisti, en pettäjä ja vieraissa juoksija.
Onneksi exällä on kavereita, jotka sanovat minulle suoraan että ansaitsen parempaa, lähde. Tieätävä miehen tarvitsevan lääkäriä ja lääkitystä päähänsä mutta mies ei lähde hoitoa hakemaan.
Tämä yksin olo on parempaa kuin huonossa suhteessa !
Lähtekää kaikki jotka kykenette pois huonosta ja alistavasta suhteesta. Tekin olette ansainneet parempaa !
Minun on vaan helpompi käsitellä tunteitani kun tiedän toisen olevan jollain muotoa sairas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812946Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka582338Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151747
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1261709Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661327
- 591263
- 681253
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781203