Aluksen radiolupa?

erkkif

Laitoin Ficoralle meri-vhf:n lupahakemuksen, jäi kaivelemaan kun aluksen tietojen kohdalle ei vaadittu kuin veneen nimi ja kotisatama. Ei onko purje-vai moottorivene eikä rekisterinumeroita, jos hätä tulee ja saan automaattisen kutsun lähtemään, mistä viranomaiset tietävät millaista venettä etsiä?

29

2004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha Veneilijä

      Automaattisessa DSC-hätäkutsussa menee veneen paikkatieto vastaanottajalle, edellyttäen, että VHF -puhelimeen on liitetty GPS tieto.
      Jos olet karilla, etkä itse irti pääse, ei paikkasi hätäkutsun lähettämisen jälkeen paljon muutu.
      Monissa puhelimisssa voidaan hätälähetykseen liittää tieto hädän laadusta esim. karilleajo, tulipalo, uppoaminen.

      • Häh.

        Niin ja entä se vastaus kysymykseen?


      • Anteeksi kysymykseni, mutta:

        1. Mikä puhelin lähettää hätäsanomia?
        2. Jos lähettää, niin mille viranomaiselle?
        3, Mikä puhelin johon tuohon kykenee pystyy toimimaan kastuneena ja mahdollisesti ilman verkkoa?
        4. Lähettääkö se samalla hätäkutsun muille alueella liikkuville aluksille?


      • vhf...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Anteeksi kysymykseni, mutta:

        1. Mikä puhelin lähettää hätäsanomia?
        2. Jos lähettää, niin mille viranomaiselle?
        3, Mikä puhelin johon tuohon kykenee pystyy toimimaan kastuneena ja mahdollisesti ilman verkkoa?
        4. Lähettääkö se samalla hätäkutsun muille alueella liikkuville aluksille?

        1. VHF
        2. kaikille asiaankuuluville
        3. VHF
        4. lähettää


    • Välytti taas

      Välittäjä näytti taas tietämyksensä :)

      • VHF:än radiolupa ei edellytä DSC-ominaisuutta, eikä se punainen hätänappi periteiessä VHF:ässä tee mitään muuta kuin vaihtaa kanavan kuudelletoista.

        DSC toki lähettää hätäkutsun meripelastuskeskukselle, joka releoi sen eteenpäinparhaaksi katsomallaan tavalla.

        Aloittajan kysymys on sikäli perusteltu, että DSC:llä varustetun aluksen perustietojen tulisi olla viranomaisten tiedossa. Veneen nimi ja kotisatama ei tätä takaa, tosin minun on vaikea uskoa siihen, että suomesta lyöytyisi kovinkaan montaa rekisteröimätöntä venettä jossa on VHF-puhelin (missään muodossa). Eli radiolupaan liittyvän veneen yksilöinti olisi varsin helppoa. Toisaalta, miksi radiolupaa edes myönnettäisiin rekisteröintiä edelyttävälle veneelle jota ei ole rekisteröity?


      • WHF-ratio
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        VHF:än radiolupa ei edellytä DSC-ominaisuutta, eikä se punainen hätänappi periteiessä VHF:ässä tee mitään muuta kuin vaihtaa kanavan kuudelletoista.

        DSC toki lähettää hätäkutsun meripelastuskeskukselle, joka releoi sen eteenpäinparhaaksi katsomallaan tavalla.

        Aloittajan kysymys on sikäli perusteltu, että DSC:llä varustetun aluksen perustietojen tulisi olla viranomaisten tiedossa. Veneen nimi ja kotisatama ei tätä takaa, tosin minun on vaikea uskoa siihen, että suomesta lyöytyisi kovinkaan montaa rekisteröimätöntä venettä jossa on VHF-puhelin (missään muodossa). Eli radiolupaan liittyvän veneen yksilöinti olisi varsin helppoa. Toisaalta, miksi radiolupaa edes myönnettäisiin rekisteröintiä edelyttävälle veneelle jota ei ole rekisteröity?

        Minulla ainakin on kakkos veneenä pulpettivene, jossa on meri-vhf. Eikä ole rekisterissä. Ei tuo rekisteröinti mikään vaatimus ole. Nimeä silloin kysyttiin hakemuksessa ja siihen sen laitoin.
        Laitteen hankin kun kerran meinasin jäädä kantosiiven alle kun niin keskittyneesti kalastelin. Hyvä laite, suosittelen kaikille.
        Keskustelu laitteen tarpeellisuusdesta meni kaverin kanssa näin:
        K: ei tolla mitään tee, nykyään on kännykät
        M: joo näin on, sullakin on luurissas kaikki itämerellä liikennöivien laivojen numerot?
        K: ööö mut tota öö


      • SRC-kurssitettu
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        VHF:än radiolupa ei edellytä DSC-ominaisuutta, eikä se punainen hätänappi periteiessä VHF:ässä tee mitään muuta kuin vaihtaa kanavan kuudelletoista.

        DSC toki lähettää hätäkutsun meripelastuskeskukselle, joka releoi sen eteenpäinparhaaksi katsomallaan tavalla.

        Aloittajan kysymys on sikäli perusteltu, että DSC:llä varustetun aluksen perustietojen tulisi olla viranomaisten tiedossa. Veneen nimi ja kotisatama ei tätä takaa, tosin minun on vaikea uskoa siihen, että suomesta lyöytyisi kovinkaan montaa rekisteröimätöntä venettä jossa on VHF-puhelin (missään muodossa). Eli radiolupaan liittyvän veneen yksilöinti olisi varsin helppoa. Toisaalta, miksi radiolupaa edes myönnettäisiin rekisteröintiä edelyttävälle veneelle jota ei ole rekisteröity?

        DSC hätäkutsu tulee kaikille kutsun lähettäjän kuuluvuusalueella oleville ilman meripelastuskeskuksen releointia.


      • WHF-ratio kirjoitti:

        Minulla ainakin on kakkos veneenä pulpettivene, jossa on meri-vhf. Eikä ole rekisterissä. Ei tuo rekisteröinti mikään vaatimus ole. Nimeä silloin kysyttiin hakemuksessa ja siihen sen laitoin.
        Laitteen hankin kun kerran meinasin jäädä kantosiiven alle kun niin keskittyneesti kalastelin. Hyvä laite, suosittelen kaikille.
        Keskustelu laitteen tarpeellisuusdesta meni kaverin kanssa näin:
        K: ei tolla mitään tee, nykyään on kännykät
        M: joo näin on, sullakin on luurissas kaikki itämerellä liikennöivien laivojen numerot?
        K: ööö mut tota öö

        Olen aivan samaa mieltä VHF:än hyödyllisyydestä. Lisäksi täytyy nostaa hattua sellaiselle veneilijälle joka asentaa sen veneeseen jota ei lain mukaan tarvitse rekisteröidä.


      • 21
        WHF-ratio kirjoitti:

        Minulla ainakin on kakkos veneenä pulpettivene, jossa on meri-vhf. Eikä ole rekisterissä. Ei tuo rekisteröinti mikään vaatimus ole. Nimeä silloin kysyttiin hakemuksessa ja siihen sen laitoin.
        Laitteen hankin kun kerran meinasin jäädä kantosiiven alle kun niin keskittyneesti kalastelin. Hyvä laite, suosittelen kaikille.
        Keskustelu laitteen tarpeellisuusdesta meni kaverin kanssa näin:
        K: ei tolla mitään tee, nykyään on kännykät
        M: joo näin on, sullakin on luurissas kaikki itämerellä liikennöivien laivojen numerot?
        K: ööö mut tota öö

        Tuo hyödyllisyyskeskustelu vain romahtaa siihen, että tarve saada yhteys kehenkään, jonka numeroa ei tiedä, on äärimmisen harvinainen. Todennäköisyys jotain luokkaa 0,0000x%.


      • Whf-ratio
        21 kirjoitti:

        Tuo hyödyllisyyskeskustelu vain romahtaa siihen, että tarve saada yhteys kehenkään, jonka numeroa ei tiedä, on äärimmisen harvinainen. Todennäköisyys jotain luokkaa 0,0000x%.

        Nyt en kyllä ymmärrä pointtiasi, VHF on turvallisuusväline, ei sosiaalisähkötin.
        Parasta on kun ei koskaa tarvitse sitä tosipaikassa.
        Saahan keskustelun romahtamaan samalla idealla vaikka hätäraketeista.


      • Nasku
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        VHF:än radiolupa ei edellytä DSC-ominaisuutta, eikä se punainen hätänappi periteiessä VHF:ässä tee mitään muuta kuin vaihtaa kanavan kuudelletoista.

        DSC toki lähettää hätäkutsun meripelastuskeskukselle, joka releoi sen eteenpäinparhaaksi katsomallaan tavalla.

        Aloittajan kysymys on sikäli perusteltu, että DSC:llä varustetun aluksen perustietojen tulisi olla viranomaisten tiedossa. Veneen nimi ja kotisatama ei tätä takaa, tosin minun on vaikea uskoa siihen, että suomesta lyöytyisi kovinkaan montaa rekisteröimätöntä venettä jossa on VHF-puhelin (missään muodossa). Eli radiolupaan liittyvän veneen yksilöinti olisi varsin helppoa. Toisaalta, miksi radiolupaa edes myönnettäisiin rekisteröintiä edelyttävälle veneelle jota ei ole rekisteröity?

        Se punainen nappi joka vaihtaa kanavalle16, ei ole mikään hätänappi.
        Hätänappi on Distress-nappi joka on myös punainen ja yleensä muovikannen alla. Tämähän on tiedossa kaikilla meillä, jotka ovat SRC-kurssin käyneet.


    • erkkif

      Jos nimi on ainut tunniste, saman nimisiä veneitä, esim. "Maria" löytyy varmaan kymmeniä, Tietenkin jos omistajan perusteella voidaan linkittää venerekisterin kautta, jonkinlaiset tunnistetiedot saadaan. Oisko jollakin tarkempaa tietoa kuinka hätäkutsujen jatkokäsittely toimii?

      • erkkif

        Niinhän on että dsc-hätäkutsun jälkeen yhteys ja tiedot hoidetaan puheella, jos on mahdollista. Mutta ellei jää aikaa puhumiseen. Kuis sitten?


      • 33
        erkkif kirjoitti:

        Niinhän on että dsc-hätäkutsun jälkeen yhteys ja tiedot hoidetaan puheella, jos on mahdollista. Mutta ellei jää aikaa puhumiseen. Kuis sitten?

        Mä en oikein ymmärrä ihmettelyäsi. Mielestäni aluksen nimi yms. on mayday-tilanteessa toisarvoinen asia, tärkein on sijainti.

        Muuten, syy noihin radioluvassa vaadittaviin tietoihin on kansainvälisissä radiotaajuuksien yms. hallintaan liittyvissä sopimuksissa. Niissä vaaditaan aluksen nimi, ei numeroita. Tämä(kin) lienee historian painolastia, kauppalaivoilla on vasta muutaman vuoden ollut kansainvälinen IMO-numerointi käytössä ja suurella osalla maailman huviveneitä eri valtioissa ei ole mitään rekisterinumeroita. Kysyin kerran uteliaisuuttani virastolta, onko nimi pakollinen, kun eihän kaikilla pikkuveneillä välttämättä ole nimeä. Sanoivat, että kansainvälisen sopimuksen perusteella nimi pitää olla radioliikennetunnisteena.


    • 150

      vhf :llä kun ottaa yhteyttä voi vaikka mainita että täällä s/y VENE niin kaikki tietävät mimmosesta veneestä on kysymys. Voiko muuten pitää vhf laitetta veneessään jos se on rekisteröity toiselle ja edellinen maksaa edelleen vuosimaksun.

    • Juntski

      DSC hätähälytykseseeä kaikki sen vastaanottavat asemat saavat tietoonsa aluksen mmsi numeron, sijainnin, kellon ajan ja mahdollisesti hädänlaadun. Edellyttäen tietenkin, että laite on asianmukaisesti asennettu.

      En usko, että kenelläkään on käytössään sellaista radiolaitetta johon olisi päivitetty kaikkien maailman alusten tyyppi ja nimiteidot. Nyt pitää kuitenkin muistaa se, että vaikka me täällä härmässä hääräilläänkin, niin merenkulku on kansainvälistä touhua ja säännökset ovat ylikansallisia.

      Hätähälytyksen jälkeenhän tulee lukea hätäsanoma ja tämä hätäsanoma voi sitten sisältää aluksen tyyppitiedon "mayday x3, this is sailing boat Mari, Mari, Mari, call sign..."

      Ja jos tilanne on se, että hätäsanomaa ei ehditä lukea koska kalikka on vaikka uppoamassa alta tai palaa kokkona on haveristi aluksen tyypin tunnistaminen etsinnän suunnitelun kannalta aika merkityksetöntä. Koska silloin etsitään pelastuslauttaa tai ihmistä merestä.

      ITU:n sivuilta löytyy tietenkin kattavasti kauppa-alusten tunniste tiedot. Ficoran sivuilta löytyy lista Suomalaisista meriradionumeroista ja kutsuista.

    • VHF jo vsta -85

      Kun otetaan yhteyttä VHF:llä, pitää ainakin kerran mainita tunnus, joka on saatu luvan yhteydessä, minulla esim. on Oskar Golf xxxx , nuo äksät ovat numeroita, virkavalta näkee heti minkälaisesta ja nimisestä veneestä on kysymys. Se on sitten toinen juttu, jos on luvaton VHF. Selektiiveistä ei ole kokemusta, toimin vanhan kaavan mukaan, jos on asiaa virkavallalle, ei siitä varmaan ammuta.

      • vasta vuodesta -99..

        Kutsutunnuksen käyttö ei ole pakollista vaan sen voi korvata aluksen nimellä. En tiedä, onko silloin -85 opetettu toisin, minun lupani on seuraavalta vuosikymmeneltä.


    • 10+3

      Luettuani ketjun läpi jäi päällimmäiseksi sama kysymys, minkä joku muukin näkyi esittäneen: miksi tuo "millaista venettä etsiä" olisi jotenkin erityisen olennainen tieto hätäkutsussa?

      Tärkeintähän on kai tieto siitä, missä se hädässä oleva alus sijaitsee. Ei sen tunnistaminen enää sitten paikalle päästyä voi niin kovin vaikeaa olla. Jos aluksesta on kyetty vhf-hätäkutsu lähettämään, niin kyllä luulisi kyettävän "tunnistautumaan" auttajien päästessä näköetäisyydelle ihan ilman nimiä tai numeroitakin.

    • Täällä on näköjään aika monta joka ei tiedä miten nämä uudet DSC-periaatteet tms. toimii, eli kannattaisi varmaan käydä SRC-tutkinto;-)

      Eli juuri kuten edellä mainittiin, OG xxxxx numero on veneen tunnistenumero ja jokaisella VHF-laitteella on MMSI-numero, joka syötetään laitteeseen ja tästä selviää paljon tietoa kyseisestä veneestä esim. hätähälytyksen yhteydessä:

      Maritime Mobile Service Identity (MMSI) on laivakohtainen radiotunnistenumero,[1] joka aina DSC-kutsun eli digitaalisen selektiivikutsun[2] yhteydessä tulee lähetetyksi.[3] Numeron ansiosta voi tehdä VHF DSC -radion kautta automaattisia kutsuja.[3] MMSI muodostuu yhdeksästä numerosta, joista kolme ensimmäistä kertoo aluksen kansallisuuden.[4] Näitä numeroita kutsutaan nimellä MID eli Maritime Identification Digit.[3] Esimerkiksi Alankomaissa MMSI-numeron alku on joko 244, 245 tai 246.[5] Kuuden viimeisen numeron avulla alus puolestaan tunnistetaan.[3]

      MMSI-numeron myöntää alukselle sen rekisteröintivaltion viranomaiset. Numerot liitetään tietokantaan, josta selviävät esimerkiksi aluksen omistajat ja tietoa itse aluksesta. Myös rannikkoradioasemilla on omat yksilölliset MMSI-numeronsa ja kaikilla aluksilla on mahdollisuus kutsua niitä

      • 27

        Pieni korjaus: JOKAISELLA vhf-laitteella ei ole MMSI-numeroa. Kaikissa laitteissa ei nimittään ole. Ei ainakaan vanhemmissa kiinteissä laitteissa eikä kai lainkaan kannettavisssa. En ole varma, onko kaikissa uusissa kiinteissä.


      • erkkif

        Radiolupaa haettaessa ei ilmoiteta veneestä kuin nimi ja kotisatama. Tämä ei paljoa kerro kenellekään, kyllä minua ainakin kiinnostaisi jos olisin apuunrientävänä viranomaisena, minkä sortin vene on pulassa. Voisiko joku esim. merivartija tai muu alan ihminen valaista asiaa.


      • retghtgvbsgrf
        erkkif kirjoitti:

        Radiolupaa haettaessa ei ilmoiteta veneestä kuin nimi ja kotisatama. Tämä ei paljoa kerro kenellekään, kyllä minua ainakin kiinnostaisi jos olisin apuunrientävänä viranomaisena, minkä sortin vene on pulassa. Voisiko joku esim. merivartija tai muu alan ihminen valaista asiaa.

        Tuolla ylempänä oli näköjään jo kerrottukin se, että nuo radiolupaan vaaditut tiedot perustuvat kansainvälisiin sääntöihin. Sitä en tiedä, voisiko Ficora laillisesti haluta enemmänkin tietoja; voi olla, että ei. Siis toisin sanoen, että voi olla niin päin, että heidän on myönnettävä lupa nimenomaan kansainvälisten sääntöjen vaatimilla tiedoilla.

        Mutta en minäkään näe kovin merkityksellisenä pelastajille, mikä/millainen alus on pulassa, kyllähän he sen sitten paikan päällä näkevät ja joka tapauksessa joutuvat esimerkiksi pelastustaktiikan ratkaisemaan siellä.


      • VEEHOOÄF
        27 kirjoitti:

        Pieni korjaus: JOKAISELLA vhf-laitteella ei ole MMSI-numeroa. Kaikissa laitteissa ei nimittään ole. Ei ainakaan vanhemmissa kiinteissä laitteissa eikä kai lainkaan kannettavisssa. En ole varma, onko kaikissa uusissa kiinteissä.

        Et ole varma näköjään monestakaan asiasta, ja ne muutamat joista kai olet ovat lähes oikein..

        Kaikki nykyisin EU-alueella myytävät VHF puhelimet on oltava vähintään D-luokan DSC puhelimia ja niissä tulee olla siten DSC toiminto. Niiden pitää myös täyttää erinäiset ISO-normit ja niiden tulee olla CE hyväksyttyjä.

        DSC toiminto vaatii toimiakseen MMSI numeron. Vanhoissa laitteissa, joissa ei ole DSC toimintoa ei ole MMSI numeron syöttömahdollisuutta eikä sitä siksi edes tarvita.

        Kannettavia DSC laitteita on jo markkinoilla, Standard Horizonilla on EU:ssa myytävä HX851E jossa on sisäinen GPS ja DSC toiminto (myös Distress). Näihin laitteisiin syötetään oma MMSI numero joka lisätään aluksen radioluvalle. Kannettavien MMSI on eri sarjasta kuin kiinteiden MMSI numero. Se menee kuitenkin samalle aluksen radioluvalle ja siten samalle taajuusmaksulle kuin aluksen kiinteäkin puhelin jos sellainen on.

        VHF puhelinta tarvitaan myös muuhun kuin esimerkiksi hätäliikenteeseen. Esimerkiksi joissain satamissa (kuten Tallinna) tai kanavissa se on helppo ja nopea yhteydenottotapa, joissain paikoissa jopa vaadittu.

        Mutta jos liikkuu vaan kotisatamasta lähimpään kahvila/ravintolaan tai mökille, ei VHF varmaan ole ensimmäisenä ostoslistalla..


    • radisti2

      Hei
      Kyllä sen aluksen radioluvan mukana tulee kansainvälinen kutsumerkki,joka
      on suomalaisissa aluksissa ym radioasemissa OF,OG,OH,OI ,OJ-alkuinen.
      Viestitävirasto antaa kaikki tarpeelliset tiedot meripelastusviranomaisille ulkomaita myöten.
      Sama koskee sitä DSC MMSI-numeroa,joten älkää olko huolissanne,jos teillä on
      joku em numeroista = tarkoittaa ,että teillä on ALUKSENRADIOLUPA.
      Piraatit ovat erikseen.

    • Kaapissa VHF

      Mulla on veneessäni VHF puhelin.En ole käynnyt kurssia eikä laitteelle ole lupaa.Mutta pidän sitä tarpeellisena jos joudun merihätään.Silloin sanktioilla ei ole merkitystä.

      • botenvik.

        samma häär


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1896
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1718
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      968
    Aihe