oliko tämä lievä paniikkihäiriö kohtaus?

huihai-alle30v

eli te jotka tästä tiedätte enemmän kuulostaako siltä mistä otsikossa on kyse:
eli yhtenä yönä heräsin siihen että minua pelotti en oikein ymmärtänyt miksi, varmaan se että olin menossa seuraavana päivänä eräälle kurssille noh siis heräsin ja yritni vakuutelle itselleni että ei sitä tarvitse jännittää, vatsaani alkoi sattua ja kouristella ja sitten tarvitsi mennä vessaan. Ajattelin että syy oli ärtynyt suoli vaivani joka on alkanut vaivaamaan taas enemmän, mutta nyt luin jostain että paniikkihäiriöön saattaa vatsavaivat liittyä myöskin.
Vatsavaivani rajoittavat ja pelottavat hiukan elämääni, en niiden vuoksi uskalla niin paljon kun oikeasti terveenä uskaltaisin, mutta olen myös omasta mielestäni ihmisten seurassa rohkea enkä paljoa ujostele. Tiedän että useimminten vatsa vaivani johtuvat ärtyneestä suolesta, mutta tuota tapausta nyt mietin. Kun siis heräsin sydämmeni hakkasi ja tuli tuskanhiki/kylmät väreet tosin varmaan johtui vatsastakin. Pahaa unta en ollut nähnyt, kuulostaako tuollainen pelkotilanne lievältä paniikkikohtaukselta siis vai mitä?

Kärsin myös lievistä pakkoajatuksista jotka välillä enemmän ja välillä vähemmän vaivaavat mieltäni, mutta ahdistenuishäiriötähän molemmat ovat.
Olen myös kamala huolehtija ja pelkään että läheiseni sairastuu ja saan myös itselleni paniikin ja ahdistuksen niistä aikaan, ja sillä pelolla usein vatsanikipeäksi. Kiitos jos joku ymmärtää selityksestäni jotain ja osaa kertoa enemmän. ja paniikkihäiriö minua ei pelottaisi tai masentaisi, olen vähän sellainen että kun saan selville mikä minua vaivaa helpotun:D kiitos

2

832

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mr

Hmm, vaikea näin maallikkona (vaikka paniikkihäiriö on diagnosoitu minulle) sanoa onko tuo juurikin ollut paniikkikohtaus. Toki nuo oireet täsmäävät paniikkikohtaukseen, mutta toisaalta taas kyse voi vain olla jonkinlainen jännittämiseen liittyvä tapaus, kyllähän jännittäminen saa aikaan sydämen hakkaamista ym. oireita ja vatsakin siinä usein menee sekaisin.

Nuo muut kertomat asiat itsestäsi herättivät huomioni, meillä paniikkihäiriöisillä on tapana huolehtia liikaa ja pelätä asioita. Älä kuitenkaan ala nyt tarkkailemaan itseäsi ja oireitasi, se on pahinta mitä voit tehdä. Ihminen voi saada yksittäisiä paniikkikohtauksia elämänsä aikana ilman että hänen voidaan sanoa sairastavan paniikkihäiriötä. Ymmärrän että olosi helpottuisi jos saisit selville mikä sinua vaivaa. Mutta hiukan korvaani kalskahti tuo 'paniikkihäiriö minua ei pelottaisi tai masentaisi', tämä sairaus kun pelottaa ja masentaa silloin kun se iskee kunnolla päälle. Suosittelisin sinulle käymään terapiassa jossa voisit keskustella pakkoajatuksistasi ym. asioista. Ei siitä haittaa varmastikaan olisi =)

• ketjun aloittaja

kiitos vastauksestasi, juu olen käynnyt terapiassa ja minulle kerrottiin että oireeni ovat lieviä ja se siis helpotti tilannetta kun ammattilainen kertoi sen minkä jo tiesinkin että kyseessä on pakkoajatukset. Ja siis yleensä pelkään tauteja ja sairauksia mutta paniikkihäiriö ei ole sellainen tauti mitä pelkäisin joten tuskin sen vuoksi panikoisin, ja niin olen ymmärtänytkin että siitä kärsivät pelkäävät saada sen kohtauksen, itseäni sellainen tauti ei ainakaan nyt tunnu pahemmin pelottavan. Pohdin vaan että kuulostiko tuo siltä vai ei. Varmaan oli vaan jännittämistä tuo. Kiitos vielä vastauksestasi:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1586
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      99
      1517
    3. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1051
    4. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      208
      978
    5. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      124
      849
    6. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      797
    7. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      770
    8. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      42
      751
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      7
      734
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      61