Saaran talli ja Aaltokankaan ratsutalli

Hevosrakas 12

On siis alkanut hyvin paljon ärsyttämään se että moni haukkuu saaran tallia.

Saaran tallin plussat ja miinukset:
On luotettavat ja kiltit hevoset
Mukava omistaja
Hyvä ilmapiiri
Hevosista huolehditaan hyvin.
Tallin käytävät ovat tilavat
Hevoset saavat laiduntaa suuressa tarhassa päivitttäin useita tunteja laumassa.
Sopivan hintaista
Hyvä opetus
Saaran talli ei myy eikä vuokraa hevosia
Kenttä ja Maneesi löytyy

- Jotkut hevoset ovat jo vanhoja, mutta ovat kuitenkin tuntikäyttöön vielä soveltuvia.
en löytänyt enempää miinuksia


Aaltokankaan ratsutallin plussat ja miinukset:
Isot karsinat lukuun ottamatta ponitallia
Iso,hyvä maneesi
Kenttäkin on


- Hieman äkäinen omistaja
- Epäluotettavat ja äkäiset/vihaiset hevoset
-Huono ilmapiiri
-Tallin ilma on tunkkaista
-Pienet tarhat
-Ponitallissa ainakin pienet karsinat
- Kapeat käytävät tallissa
-Hevosia myydään ja niitä tulee lisää



Haluaisin vielä lopuksi sanoa oman mielipiteeni: Saaran talli on minusta kaikin puolin mukavampi ja parempi talli kuin Aaltokankaan ratsastuskoulu. Monet valittaa saaran tallista että saara on vanha ja äkäinen mutta minusta saara on mukava. Saara on kyllä jo aika vanha mutta onhan tallikin perustettu jo vuonna 1971 jos oikein muistan. En halua tällä vietsillä haukkua aaltokankaan ratsutallia mutta on alkanut jo paljon ärsyttämään kun talleja haukutaan. Haluampa vielä sanoa että mikään talli ei ole täydellinen.

147

4163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hevosrakas12

      Monet väittävät ilman mitään todisteita että Saaran talli on homeessa ja kuhisee rottia ja hiiriä ja vaikka mitä muuta. Saaran talli ei ole homeessa eikä tallissa mitenkään kuhise hiiriä tai rottia. Silloin tällöin hiiriä löytyy mutta niitä ei kuitenkaan mitenkään kuhise.

      • totuus

        Plussia on kyllä oikeastikin enemmän aaltokankaalta.(: Voisimpa tässä kertoa niitä... Iso ja tilava maneesi ja niinkuin joku olikin jo aikaisemmin sanonut niin maneesiin on päihin tuotu semmoset aidat semmoset jännät... Ja maneesissa ei haise on lämmitys talvella, myös ilmastointi kesällä... Kenttä paljon isompi ja tilavampi kuin saaralla... Ja aaltsikan kentän pohjakin uusittiin kesällä... Saaran tallilla huono valaistus, aaltokankaalla parempi... Ja mielestäni saarantallin kenttä on ihan liian pieni. Aaltokankaalla paljon tilavampi ja pohjakin uusittu. Saarantallin maneesissa haisee.... Ja aaltokankaalla kaikki on uudempaa, ja mielestäni parempaa. Ja voisin sanoa senkin, että saaralla hevoset juoksee niin pitkään tunneilla, että joudutaan lopettaan tai näin... Aaltokankaalla annetaan ajoissa vanhat ratsastuskouluelämään kyllästyneet hepat yksityisille omistajille. Tiedän, että te ssarantallilaiset tottakai puolustatte omaa tallianne, mutta tiedätte varmaan itsekin, että tallinne ei yksinkertaisesti ole parempi... Miettikääpäs uudemman kerran. Vertailu tallien välillä on tyhmää, mutta inhottaa että kaikki eivät myönnä miten kaikki asiat oikeasti ovat.(: Ja saarantallilla ei vissii hirveen hyvä ilmapiiri, ku vaihetaan tallii ku joku tulee toiselta tallilta ja pilaa MUKA koko ilmapiirin...:D Aaltokankaalla nuo uudet otetaan kyllä ihn ilomielin vastaan, koska aaltsikalla paljon parempi tuo yhteishenki. Saaralla niin ei taida olla...


      • heppat
        totuus kirjoitti:

        Plussia on kyllä oikeastikin enemmän aaltokankaalta.(: Voisimpa tässä kertoa niitä... Iso ja tilava maneesi ja niinkuin joku olikin jo aikaisemmin sanonut niin maneesiin on päihin tuotu semmoset aidat semmoset jännät... Ja maneesissa ei haise on lämmitys talvella, myös ilmastointi kesällä... Kenttä paljon isompi ja tilavampi kuin saaralla... Ja aaltsikan kentän pohjakin uusittiin kesällä... Saaran tallilla huono valaistus, aaltokankaalla parempi... Ja mielestäni saarantallin kenttä on ihan liian pieni. Aaltokankaalla paljon tilavampi ja pohjakin uusittu. Saarantallin maneesissa haisee.... Ja aaltokankaalla kaikki on uudempaa, ja mielestäni parempaa. Ja voisin sanoa senkin, että saaralla hevoset juoksee niin pitkään tunneilla, että joudutaan lopettaan tai näin... Aaltokankaalla annetaan ajoissa vanhat ratsastuskouluelämään kyllästyneet hepat yksityisille omistajille. Tiedän, että te ssarantallilaiset tottakai puolustatte omaa tallianne, mutta tiedätte varmaan itsekin, että tallinne ei yksinkertaisesti ole parempi... Miettikääpäs uudemman kerran. Vertailu tallien välillä on tyhmää, mutta inhottaa että kaikki eivät myönnä miten kaikki asiat oikeasti ovat.(: Ja saarantallilla ei vissii hirveen hyvä ilmapiiri, ku vaihetaan tallii ku joku tulee toiselta tallilta ja pilaa MUKA koko ilmapiirin...:D Aaltokankaalla nuo uudet otetaan kyllä ihn ilomielin vastaan, koska aaltsikalla paljon parempi tuo yhteishenki. Saaralla niin ei taida olla...

        Itse, kun menen Aaltokankaan ratsastustalleille, minulle nauretaan ja illistellään, joka ei ole kivaa. Kaverini oli ensimmäistä kertaa ratsastamassa ja olin katsomassa. En ollut itse aiemmin ratsastanut. Kaveria talutettiin, mutta yhtäkkiä taluttaja lähti pois, eikä tullut takaisin. Kaverilleni vain naurettiin, kun hän ei osannut. Kisoissakin, jotkut Aaltokankaanlaiset tulivat huutaman ja jokunen hevonen jopa säikähti. Aaltokankaalla on tehty muutenkiun kaikkea hullua, esim leikattu hevosen häntää, revitty verhjoja jne. En oikiein usko että aalton kankaan talloit ovat mitenkään parempia kuin Saarantallit. Kävelin kerran käytävällä Aaltokankaan talilla ja yhtäkki joku vain tuli ja antoi minulle hevosen ja sanoi. Ota tää hevonen ja lähti pois, Olin toista kertaa talilla ja en tiennyt mitä minun piti tehdä. Hoksasin satulassa nimen ja vein sen karsinaan. Kun olin laittamassa ove kiinni, minmulle tullaan huutamaan, että miksi olet vienyt hevosen karsinaan kun sinun pitäisi olla viemässä sitä karsinaan. Ettäa ajatekaapa sitä. Ei teidänkäänn mielestä olisi kiva jos tuntemattomalla tallilla tehtäisiin sinulle noin.


      • mursu3
        heppat kirjoitti:

        Itse, kun menen Aaltokankaan ratsastustalleille, minulle nauretaan ja illistellään, joka ei ole kivaa. Kaverini oli ensimmäistä kertaa ratsastamassa ja olin katsomassa. En ollut itse aiemmin ratsastanut. Kaveria talutettiin, mutta yhtäkkiä taluttaja lähti pois, eikä tullut takaisin. Kaverilleni vain naurettiin, kun hän ei osannut. Kisoissakin, jotkut Aaltokankaanlaiset tulivat huutaman ja jokunen hevonen jopa säikähti. Aaltokankaalla on tehty muutenkiun kaikkea hullua, esim leikattu hevosen häntää, revitty verhjoja jne. En oikiein usko että aalton kankaan talloit ovat mitenkään parempia kuin Saarantallit. Kävelin kerran käytävällä Aaltokankaan talilla ja yhtäkki joku vain tuli ja antoi minulle hevosen ja sanoi. Ota tää hevonen ja lähti pois, Olin toista kertaa talilla ja en tiennyt mitä minun piti tehdä. Hoksasin satulassa nimen ja vein sen karsinaan. Kun olin laittamassa ove kiinni, minmulle tullaan huutamaan, että miksi olet vienyt hevosen karsinaan kun sinun pitäisi olla viemässä sitä karsinaan. Ettäa ajatekaapa sitä. Ei teidänkäänn mielestä olisi kiva jos tuntemattomalla tallilla tehtäisiin sinulle noin.

        Ei tuo oo totta aaltsikalla on hyvä ilmapiiri ja yhteishenki ne ei varmasti tekis tollasta tiedän kokemuksestani kun olen ratsastanut aaltsikalla jo aika kauan ja kun saaran tallilla kävin niin oli se kerta ensimmäinen ja viimeinen...


      • Hevosfani

        Niin, ja jos Saaran talli olisi homeessa niin miten hevoset/ponit voisivat asua siellä? Minun lempi talli on juuri tämä Saaran talli.


      • saaralainen
        totuus kirjoitti:

        Plussia on kyllä oikeastikin enemmän aaltokankaalta.(: Voisimpa tässä kertoa niitä... Iso ja tilava maneesi ja niinkuin joku olikin jo aikaisemmin sanonut niin maneesiin on päihin tuotu semmoset aidat semmoset jännät... Ja maneesissa ei haise on lämmitys talvella, myös ilmastointi kesällä... Kenttä paljon isompi ja tilavampi kuin saaralla... Ja aaltsikan kentän pohjakin uusittiin kesällä... Saaran tallilla huono valaistus, aaltokankaalla parempi... Ja mielestäni saarantallin kenttä on ihan liian pieni. Aaltokankaalla paljon tilavampi ja pohjakin uusittu. Saarantallin maneesissa haisee.... Ja aaltokankaalla kaikki on uudempaa, ja mielestäni parempaa. Ja voisin sanoa senkin, että saaralla hevoset juoksee niin pitkään tunneilla, että joudutaan lopettaan tai näin... Aaltokankaalla annetaan ajoissa vanhat ratsastuskouluelämään kyllästyneet hepat yksityisille omistajille. Tiedän, että te ssarantallilaiset tottakai puolustatte omaa tallianne, mutta tiedätte varmaan itsekin, että tallinne ei yksinkertaisesti ole parempi... Miettikääpäs uudemman kerran. Vertailu tallien välillä on tyhmää, mutta inhottaa että kaikki eivät myönnä miten kaikki asiat oikeasti ovat.(: Ja saarantallilla ei vissii hirveen hyvä ilmapiiri, ku vaihetaan tallii ku joku tulee toiselta tallilta ja pilaa MUKA koko ilmapiirin...:D Aaltokankaalla nuo uudet otetaan kyllä ihn ilomielin vastaan, koska aaltsikalla paljon parempi tuo yhteishenki. Saaralla niin ei taida olla...

        tällä hetkellä aaltsikalla hevoset juotetaan ennen tuntia ja tunnin jälkeen ja hevoset voivat saada vettä vasta neljän ratsastus tunnin jälkeen. saaralla hevoset menevät maksimissaan kaksi tuntia peräkkäin


      • Anonyymi
        heppat kirjoitti:

        Itse, kun menen Aaltokankaan ratsastustalleille, minulle nauretaan ja illistellään, joka ei ole kivaa. Kaverini oli ensimmäistä kertaa ratsastamassa ja olin katsomassa. En ollut itse aiemmin ratsastanut. Kaveria talutettiin, mutta yhtäkkiä taluttaja lähti pois, eikä tullut takaisin. Kaverilleni vain naurettiin, kun hän ei osannut. Kisoissakin, jotkut Aaltokankaanlaiset tulivat huutaman ja jokunen hevonen jopa säikähti. Aaltokankaalla on tehty muutenkiun kaikkea hullua, esim leikattu hevosen häntää, revitty verhjoja jne. En oikiein usko että aalton kankaan talloit ovat mitenkään parempia kuin Saarantallit. Kävelin kerran käytävällä Aaltokankaan talilla ja yhtäkki joku vain tuli ja antoi minulle hevosen ja sanoi. Ota tää hevonen ja lähti pois, Olin toista kertaa talilla ja en tiennyt mitä minun piti tehdä. Hoksasin satulassa nimen ja vein sen karsinaan. Kun olin laittamassa ove kiinni, minmulle tullaan huutamaan, että miksi olet vienyt hevosen karsinaan kun sinun pitäisi olla viemässä sitä karsinaan. Ettäa ajatekaapa sitä. Ei teidänkäänn mielestä olisi kiva jos tuntemattomalla tallilla tehtäisiin sinulle noin.

        Taisit erehtyä ne olivat saaralaisia


    • hanna1234

      Puhut asiaa mutta plussia on kyllä aaltokankaan ratsutallilla vähemmän.

    • Puhun asiaa

      Itsekkin suosittelen Saaran tallia! Paljon parempi paikka monista syistä.

      • Sennu ratsastaja

        Saaran tallilla osa hevosista on niin kyllästyneitä kiertämään kehää tunneilla, että menee ratsastajalta rahat hukkaan kun kaikki energia kuluu siihen että hevosen saa edes jotenkin liikkeelle. Järkevää olisi myydä vanhat kehäraakit yksityisille kevyempään käyttöön. Muuten talli olisi oikein hyvä, mutta em. Asian vuoksi vaihdoin Aaltokankaalle.

        Aaltokankaalla hepat vaihtuvat tiuhaan ja osa on aika nuoria/ sähäkkiä. Muutaman vaaratilanteen takia omalta osaltani ratsastusharrastus on nyt tauolla. Tuntui myös, että isojen opetusryhmien takia en kehittynyt enää C tason jälkeen. Ratsastus ei enää tuntunut kivalta ja motivaatio laski.


      • hahhhaahh
        Sennu ratsastaja kirjoitti:

        Saaran tallilla osa hevosista on niin kyllästyneitä kiertämään kehää tunneilla, että menee ratsastajalta rahat hukkaan kun kaikki energia kuluu siihen että hevosen saa edes jotenkin liikkeelle. Järkevää olisi myydä vanhat kehäraakit yksityisille kevyempään käyttöön. Muuten talli olisi oikein hyvä, mutta em. Asian vuoksi vaihdoin Aaltokankaalle.

        Aaltokankaalla hepat vaihtuvat tiuhaan ja osa on aika nuoria/ sähäkkiä. Muutaman vaaratilanteen takia omalta osaltani ratsastusharrastus on nyt tauolla. Tuntui myös, että isojen opetusryhmien takia en kehittynyt enää C tason jälkeen. Ratsastus ei enää tuntunut kivalta ja motivaatio laski.

        Aaltokankaalla "muutamia" vaaratilanteita, senkun näkis. Tyyliin joka tunnilla vaaratilanteita ja ratsastajat lentää oikein kunnolla ja sen jälkee käsipoikk

        Saaran tallilla hevoset ei oo kyllästyneitä, näkisitpä aaltsikan. Saaralla ei oo mitään kehäraakkeja. Eikä niitä ois kuule järkevää myyä. Ne muutamat hevoset jotka on vanhoja on toosi reippaita. 1 hevonen on aika laiska, en ihmettele, se on ollut ennen aaltokankaan ratsutallilla XDXD


      • lollero
        hahhhaahh kirjoitti:

        Aaltokankaalla "muutamia" vaaratilanteita, senkun näkis. Tyyliin joka tunnilla vaaratilanteita ja ratsastajat lentää oikein kunnolla ja sen jälkee käsipoikk

        Saaran tallilla hevoset ei oo kyllästyneitä, näkisitpä aaltsikan. Saaralla ei oo mitään kehäraakkeja. Eikä niitä ois kuule järkevää myyä. Ne muutamat hevoset jotka on vanhoja on toosi reippaita. 1 hevonen on aika laiska, en ihmettele, se on ollut ennen aaltokankaan ratsutallilla XDXD

        No ne "vaaratilanteet" johtuu monesti ihan siitä että hevosilla on energiaa. ja kuule aika harvoin käsi poikki :D:D:D


      • nääsniinpersepää
        lollero kirjoitti:

        No ne "vaaratilanteet" johtuu monesti ihan siitä että hevosilla on energiaa. ja kuule aika harvoin käsi poikki :D:D:D

        kuule aika ussein käsi poikki nääsniiinpersepää


      • lolololololololololo
        hahhhaahh kirjoitti:

        Aaltokankaalla "muutamia" vaaratilanteita, senkun näkis. Tyyliin joka tunnilla vaaratilanteita ja ratsastajat lentää oikein kunnolla ja sen jälkee käsipoikk

        Saaran tallilla hevoset ei oo kyllästyneitä, näkisitpä aaltsikan. Saaralla ei oo mitään kehäraakkeja. Eikä niitä ois kuule järkevää myyä. Ne muutamat hevoset jotka on vanhoja on toosi reippaita. 1 hevonen on aika laiska, en ihmettele, se on ollut ennen aaltokankaan ratsutallilla XDXD

        ÖÖÖÖÖÖ.... ok, eiköhän ne ns. "vaaratilanteet" kuulu aika lailla ratsastukseen ? Mun mielestä ainakin koska aika monella varmaan on sattunut silleen et on joku käsi tai tälläne murtunu ku on tipahtanu hevosen selästä ... Sellasta tapahtuu aika lailla kaikilla talleilla ... -.- Ja aaltokankaalla on ehkä sen takia niitä "vaaratilanteita" koska ne ei oo mitään laiskoja luukasoja ... vaan niillä on energiaa ...


      • hepparakas1
        hahhhaahh kirjoitti:

        Aaltokankaalla "muutamia" vaaratilanteita, senkun näkis. Tyyliin joka tunnilla vaaratilanteita ja ratsastajat lentää oikein kunnolla ja sen jälkee käsipoikk

        Saaran tallilla hevoset ei oo kyllästyneitä, näkisitpä aaltsikan. Saaralla ei oo mitään kehäraakkeja. Eikä niitä ois kuule järkevää myyä. Ne muutamat hevoset jotka on vanhoja on toosi reippaita. 1 hevonen on aika laiska, en ihmettele, se on ollut ennen aaltokankaan ratsutallilla XDXD

        se 1 hevonen ei oo tullu aaltokankaalta mun mielestä Aaltokankaan talli on parempi mutta en sano etteikö saaran talli ois mitenkään inhottava on sielläkin kaikkee tarpellista...kyllä saarantallikin on hyvä oon harjannu yhen kerran yhen hevosen nii ei se näykkässy kyllä noi molemmat tallit jää Ylirannan tallin alle. PS.molemmat tallit ovat hyviä


      • Saaran tallilainen
        Sennu ratsastaja kirjoitti:

        Saaran tallilla osa hevosista on niin kyllästyneitä kiertämään kehää tunneilla, että menee ratsastajalta rahat hukkaan kun kaikki energia kuluu siihen että hevosen saa edes jotenkin liikkeelle. Järkevää olisi myydä vanhat kehäraakit yksityisille kevyempään käyttöön. Muuten talli olisi oikein hyvä, mutta em. Asian vuoksi vaihdoin Aaltokankaalle.

        Aaltokankaalla hepat vaihtuvat tiuhaan ja osa on aika nuoria/ sähäkkiä. Muutaman vaaratilanteen takia omalta osaltani ratsastusharrastus on nyt tauolla. Tuntui myös, että isojen opetusryhmien takia en kehittynyt enää C tason jälkeen. Ratsastus ei enää tuntunut kivalta ja motivaatio laski.

        Saaran tallin hevoset eivät ole laiskoja jos näytää missä kappi sesoo. Minun mielestä se on hyvä että hevoset pysyvät pitkään samoina kuin että joudun ratsastamaan koko ajan uusilla ja ehkä jopa vaarasililla hepoilla. Kun harastin vielä aaltokankaalla niin kun menin uudella hevosella ja meillä oli estetiä niin hevonen kielsi vaikka tein opetajaj ohjeiden mukaan ja minulla murtui 3 ERI kohdasta ja jalka ja jäsi 2 ERI kohdasta!!


      • Anonyymi
        hahhhaahh kirjoitti:

        Aaltokankaalla "muutamia" vaaratilanteita, senkun näkis. Tyyliin joka tunnilla vaaratilanteita ja ratsastajat lentää oikein kunnolla ja sen jälkee käsipoikk

        Saaran tallilla hevoset ei oo kyllästyneitä, näkisitpä aaltsikan. Saaralla ei oo mitään kehäraakkeja. Eikä niitä ois kuule järkevää myyä. Ne muutamat hevoset jotka on vanhoja on toosi reippaita. 1 hevonen on aika laiska, en ihmettele, se on ollut ennen aaltokankaan ratsutallilla XDXD

        SAARAN TALLI = PASKAAAA


    • aamen.

      En ole käynyt aaltokankaalla joten en siitä tiedä, mutta saaralle semmoset miinukset että talli on perkeleen huonosti valaistu, hyvä että näkee hevosia laittaa ja että satulahuone ahdas sekä rikkinäisiä varusteita.

    • hehehehehhehehee

      Ja eikö sitte aaltsikalla rikkinäisiä varusteita!!!!??? hahahhahaha ihan naurattaa, en käy kummallakaan tallilla ratsastamassa mut kattomassa oon käyny ja saaran tallilla on huomattavasti hyvemmässä kunnossa varusteet ku aaltokankaan ratsutallilla. Aaltsikka on pa*ka ku ne hevoset on nii kauhee ilkeitä ja semmosia hulluja jättiläisiä. Saaran tallilla on ainaki 2 kertaa isompi satulahuone ku aaltsikalla XDXD
      Aaltsikka haiseeXDXXD ja pahasti

      • huhhuh

        voi voi :) kyllä aaltokankaalla pidetään varusteista huoli. itse käyn aaltokankaalla ja mietin tässä että kellä ois muka ollu rikkinäisiä varusteita.. ei varmaan kenelläkään, mutta kun on niin kova tarve haukkua muita talleja. itseäni ei edes kiinnosta lähteä haukkumaan muita talleja. mulla ei oo mitään syytä siihen. eikä mua edes kiinnosta.


      • 11v AK:n kannattaja

        Aaltokangas onkin tarkoitettu aikuisille ja nuorile eikä 2v vauvoille jotka pakotetaan ratsastamaan!


      • harbv
        11v AK:n kannattaja kirjoitti:

        Aaltokangas onkin tarkoitettu aikuisille ja nuorile eikä 2v vauvoille jotka pakotetaan ratsastamaan!

        harvoimpa kuule (11v Ak:N kannattaja) vanhemmat pakottaa lapsen ratsastamaan.


      • eellaa

        Nyt oikeesti mikä teitä ylipäätänsä vaivaa! Kaikki käy siellä tallilla missä haluaa!! Eikä kahta ´tallia voi näin verrata!!Oikeesti millon kasvatte??:::ooo Ite eka kirjotin tänne, koska moni on saanut aaltokankaasta väärän käsityksen. Annetaampa kaikkien päättää mikä on omasta mielestä kiva talli ja missä on mukava käydä!(: Nyt laitetaan tälle typerälle saarntalli vs aaltokankaantalli jutulle STOPPI! Tiiän että kukaan ei välitä mistä tänne kirjotin, mutta niinku sanoin aikuistkaapa pikkuhiljaaa jo! Ei mua ees kiinnosta verrata näitä talleja mitenkään!! MIKÄÄN TALLI TÄSSÄ MAAILMASS E-I O-L-E TÄYDELLINEN. Oikeesti herranjumala täs ei oo mitäänn järkee... Itse käyn aaltokankaalla, mutta ärsyttää ku saaralaiset on antanu vähän joo väärää kuvaa aaltokankaasta...-.- Nyt oikeest lopetettaan tää!! Tää on ihan säälittävää oikeesti oikein nolottaa jo tää. Voitte kuvitellä mitäköhän Saara ja Tuuli tästä ajattelisivat jos näkisivät... Jos teiltä sitä järkeä loytyy sieltä päästä suosittelen käyttämään!!(;


      • TOTUUS!
        eellaa kirjoitti:

        Nyt oikeesti mikä teitä ylipäätänsä vaivaa! Kaikki käy siellä tallilla missä haluaa!! Eikä kahta ´tallia voi näin verrata!!Oikeesti millon kasvatte??:::ooo Ite eka kirjotin tänne, koska moni on saanut aaltokankaasta väärän käsityksen. Annetaampa kaikkien päättää mikä on omasta mielestä kiva talli ja missä on mukava käydä!(: Nyt laitetaan tälle typerälle saarntalli vs aaltokankaantalli jutulle STOPPI! Tiiän että kukaan ei välitä mistä tänne kirjotin, mutta niinku sanoin aikuistkaapa pikkuhiljaaa jo! Ei mua ees kiinnosta verrata näitä talleja mitenkään!! MIKÄÄN TALLI TÄSSÄ MAAILMASS E-I O-L-E TÄYDELLINEN. Oikeesti herranjumala täs ei oo mitäänn järkee... Itse käyn aaltokankaalla, mutta ärsyttää ku saaralaiset on antanu vähän joo väärää kuvaa aaltokankaasta...-.- Nyt oikeest lopetettaan tää!! Tää on ihan säälittävää oikeesti oikein nolottaa jo tää. Voitte kuvitellä mitäköhän Saara ja Tuuli tästä ajattelisivat jos näkisivät... Jos teiltä sitä järkeä loytyy sieltä päästä suosittelen käyttämään!!(;

        miks kaikelle pitäs laitaa STOPPI !? ei täs kyl kieltämättä oo mitää järkee mutta ite saaralaiset haastaa riitaa ku puhuu paskaa aaltokankaasta ja että siellä haisis !! niitä varmaan itteä vaan inhottaa niellä KARU TOTUUS saarantallista mitä se oikeesti on . en ite kyllä väitä että aaltokangas ois maailman paras talli, mutta ainaki se on sata kertaa parempi ku saarantalli!.
        1. saaran maneesissa haisee, aaltokankaan ei !
        2. aaltokankaan maneesissa on hienot valkoiset aidat, saarantallissa ei!
        3. saarantallilla huono opetus,esim pidä jalat löysänä? aaltokankaalla parempi opetus!

        noniin ihmiset...MIETTIKÄÄPÄ NYT KUMMALLA ON ENEMMÄN MIINUKSIA JA KUMMALLA PLUSSIA.! vain kolmesta asiastakin voi jo päätellä kunpi on parempi talli. ei luulis että saarantallilaisilla ois enää sanomista.


      • 444hahh
        TOTUUS! kirjoitti:

        miks kaikelle pitäs laitaa STOPPI !? ei täs kyl kieltämättä oo mitää järkee mutta ite saaralaiset haastaa riitaa ku puhuu paskaa aaltokankaasta ja että siellä haisis !! niitä varmaan itteä vaan inhottaa niellä KARU TOTUUS saarantallista mitä se oikeesti on . en ite kyllä väitä että aaltokangas ois maailman paras talli, mutta ainaki se on sata kertaa parempi ku saarantalli!.
        1. saaran maneesissa haisee, aaltokankaan ei !
        2. aaltokankaan maneesissa on hienot valkoiset aidat, saarantallissa ei!
        3. saarantallilla huono opetus,esim pidä jalat löysänä? aaltokankaalla parempi opetus!

        noniin ihmiset...MIETTIKÄÄPÄ NYT KUMMALLA ON ENEMMÄN MIINUKSIA JA KUMMALLA PLUSSIA.! vain kolmesta asiastakin voi jo päätellä kunpi on parempi talli. ei luulis että saarantallilaisilla ois enää sanomista.

        XXXXXXDDDDDDDD
        1. Saaran tallin maneesissa ei haise ja jos teidän aaltsikkalaisten nokkaan haisee niin en ihmettele ku tuutte sieltä kusen hajusta puhtaaseen talliin. OIKEASTI, kävin eilen aaltsikalla ja talleissa haisee ihan hirvee... pissa
        2.talliko on täydellinen jos siellä on "hienot" valkoiset aidat??XD
        3. anteeksi vain... saaran tallilla ei ole huono opetus. Käyn tallilla lähes päivittäin enkä ole KOSKAAN kuullut opettajan sanovan että pidä jalat löysänä. Saattaahan se sanookki jos puristaa ku hullu koko ajan pohkeilla.


      • kuuleespaskaaivo
        TOTUUS! kirjoitti:

        miks kaikelle pitäs laitaa STOPPI !? ei täs kyl kieltämättä oo mitää järkee mutta ite saaralaiset haastaa riitaa ku puhuu paskaa aaltokankaasta ja että siellä haisis !! niitä varmaan itteä vaan inhottaa niellä KARU TOTUUS saarantallista mitä se oikeesti on . en ite kyllä väitä että aaltokangas ois maailman paras talli, mutta ainaki se on sata kertaa parempi ku saarantalli!.
        1. saaran maneesissa haisee, aaltokankaan ei !
        2. aaltokankaan maneesissa on hienot valkoiset aidat, saarantallissa ei!
        3. saarantallilla huono opetus,esim pidä jalat löysänä? aaltokankaalla parempi opetus!

        noniin ihmiset...MIETTIKÄÄPÄ NYT KUMMALLA ON ENEMMÄN MIINUKSIA JA KUMMALLA PLUSSIA.! vain kolmesta asiastakin voi jo päätellä kunpi on parempi talli. ei luulis että saarantallilaisilla ois enää sanomista.

        no aaltsikalla huudetaan "NYT ISTUT SIIHEN SATULAAN TAI OTAN NE JALUSTIMET POIS" sitte PUMMPUMM maahan mahallee ja ilmat pois ja ambulanssi PIIPAAA


      • Totuus on tämä
        444hahh kirjoitti:

        XXXXXXDDDDDDDD
        1. Saaran tallin maneesissa ei haise ja jos teidän aaltsikkalaisten nokkaan haisee niin en ihmettele ku tuutte sieltä kusen hajusta puhtaaseen talliin. OIKEASTI, kävin eilen aaltsikalla ja talleissa haisee ihan hirvee... pissa
        2.talliko on täydellinen jos siellä on "hienot" valkoiset aidat??XD
        3. anteeksi vain... saaran tallilla ei ole huono opetus. Käyn tallilla lähes päivittäin enkä ole KOSKAAN kuullut opettajan sanovan että pidä jalat löysänä. Saattaahan se sanookki jos puristaa ku hullu koko ajan pohkeilla.

        ja Saaranko talli on paras??....Nii vissiii Aaltokankaan maneesissa ei haise eikä koko tallissa!!...En oo kuullu et sielläkään sanottais et ISTU NYT SIIHEN SATULAAN! PS.Puhtaaseen talliin?? enpä usko


      • asd
        TOTUUS! kirjoitti:

        miks kaikelle pitäs laitaa STOPPI !? ei täs kyl kieltämättä oo mitää järkee mutta ite saaralaiset haastaa riitaa ku puhuu paskaa aaltokankaasta ja että siellä haisis !! niitä varmaan itteä vaan inhottaa niellä KARU TOTUUS saarantallista mitä se oikeesti on . en ite kyllä väitä että aaltokangas ois maailman paras talli, mutta ainaki se on sata kertaa parempi ku saarantalli!.
        1. saaran maneesissa haisee, aaltokankaan ei !
        2. aaltokankaan maneesissa on hienot valkoiset aidat, saarantallissa ei!
        3. saarantallilla huono opetus,esim pidä jalat löysänä? aaltokankaalla parempi opetus!

        noniin ihmiset...MIETTIKÄÄPÄ NYT KUMMALLA ON ENEMMÄN MIINUKSIA JA KUMMALLA PLUSSIA.! vain kolmesta asiastakin voi jo päätellä kunpi on parempi talli. ei luulis että saarantallilaisilla ois enää sanomista.

        aaltokangas on paljon hunompi ku saaran talli ! saaralla on parempi opetus, aaltokankaalla ei oo hyvä opetus (mun mielipide) . aaltokankaalla on vitsin pienet karsinat! oikeestikki siel haisee! saarantalli on 1000000000 kertaa parempi ku se aaltokangas !!!! Te ettävaa haluu ymmärtää sitä et saaran talli on parempi :-)!


      • Ex. Saaralainen
        TOTUUS! kirjoitti:

        miks kaikelle pitäs laitaa STOPPI !? ei täs kyl kieltämättä oo mitää järkee mutta ite saaralaiset haastaa riitaa ku puhuu paskaa aaltokankaasta ja että siellä haisis !! niitä varmaan itteä vaan inhottaa niellä KARU TOTUUS saarantallista mitä se oikeesti on . en ite kyllä väitä että aaltokangas ois maailman paras talli, mutta ainaki se on sata kertaa parempi ku saarantalli!.
        1. saaran maneesissa haisee, aaltokankaan ei !
        2. aaltokankaan maneesissa on hienot valkoiset aidat, saarantallissa ei!
        3. saarantallilla huono opetus,esim pidä jalat löysänä? aaltokankaalla parempi opetus!

        noniin ihmiset...MIETTIKÄÄPÄ NYT KUMMALLA ON ENEMMÄN MIINUKSIA JA KUMMALLA PLUSSIA.! vain kolmesta asiastakin voi jo päätellä kunpi on parempi talli. ei luulis että saarantallilaisilla ois enää sanomista.

        Täytyy olla aika iso pula aaltokankaan plussista kun niihin pitää oikein lisätä aitojen väri! XD


      • Millaista

        Aaltonankaan tallilla on parempi ilmapiiri ja kaikki otetaan mukaan. Saarantallilla on toimisto jossa maksetaan tunti ja kaikki muutkin varusteet samassa.huoneessa tosi moni kaverini on ollut tosi vaikea hengittää saaralla. Kun mä menin yhesti saralla itsenäisen niin mulle naurettiin ja joo.. Aaltokankaalla on erikseen yksityistalli ja kolme muuta tallia. Saaralla on vaan yksi. Aaltokankaalla on 3 pesaria, toimisto, 4satulahuonetta, taukotupa, ja ihan turvallisuus syistä ei kaikkia hevosia laiteta samaan aitaukseen koska voi käydä vaikka mitä jos yksin on menossa hakemaan ja on altsikalla hyväkuntoiset vessat, karsinat. Ja aaltokankaalla on omat kaapit jos vain riittää. Aalto kankaalla vaihtuu tuntihevoset.ja se on hyvä että aina ei mene vain sillä samalla 3vuotta peräkkäin vaan että oppii tuntemaan muitakin hevosia ja oppii ratsastamaan erin olosilla hepoilla. Ja oppii myöskin istumaan toisessa selässä. Aaltokankaalla on myös.monipuolisia maastolenkkejä..


    • Totuus

      Saaran tallila on henki mennyt tosi huonoksi, kun sinne tuli yks tyyppi ja kaks sen peesaajaan. Ei viiti enää käydä...

      • mutmut...

        Nii jos sinne on tullu yks tyyppi sieltä haisevalta aaltsikalta ja sillee...


      • niinet
        mutmut... kirjoitti:

        Nii jos sinne on tullu yks tyyppi sieltä haisevalta aaltsikalta ja sillee...

        Mikä ihme teillä on aaltokankaalaisia vastaan? Ihmisiähän me kaikki ollaan, ja meillähän on vielä samat mielenkiinnon kohteetkin, eli hevoset. Ei kaikki mahdu samalle tallille ratsastelemaan. Kannattaisiko edes yrittää oikeasti tutustua ihmiseen eikä heti vain kylmästi tuijotaa?


      • XD

        ja yks tyyppikö pilaa koko tallin hevosineen päivineen?


      • aaltokangas paras!!♥
        mutmut... kirjoitti:

        Nii jos sinne on tullu yks tyyppi sieltä haisevalta aaltsikalta ja sillee...

        Saaran tallilla ihan super huono yhteishenki!!! Hämmästyin todella ku luin, että hetihän toki tallia vaihetaan ku joku uus tulee saarantallille! Ja sitäpaitsi saaralaiset puhuu vaa aaltsikkalaisista kaikke sontaa, mutta aaltokankaalla keskitytään ememmänki hevosiin, kun juoruamiseen... Aaltokankaalaiseilla parempi yhteis henki ja niin. Ja oon itekki sillä kannalla että: Saaran tallin maneesi haisee, aaltsikalla parempi ei haise lämmitys talvella ja kesällä ilmastointi liian pieni kenttä saaralla... aaltsikalla isompi pohjakin uusitaan säännöllisesti... Täällä on aika moni ollu jo aaltokankaan kannalla...((;;


      • saarantalli rulettaa
        aaltokangas paras!!♥ kirjoitti:

        Saaran tallilla ihan super huono yhteishenki!!! Hämmästyin todella ku luin, että hetihän toki tallia vaihetaan ku joku uus tulee saarantallille! Ja sitäpaitsi saaralaiset puhuu vaa aaltsikkalaisista kaikke sontaa, mutta aaltokankaalla keskitytään ememmänki hevosiin, kun juoruamiseen... Aaltokankaalaiseilla parempi yhteis henki ja niin. Ja oon itekki sillä kannalla että: Saaran tallin maneesi haisee, aaltsikalla parempi ei haise lämmitys talvella ja kesällä ilmastointi liian pieni kenttä saaralla... aaltsikalla isompi pohjakin uusitaan säännöllisesti... Täällä on aika moni ollu jo aaltokankaan kannalla...((;;

        no niin on kyllä ollu saaran tallinki kannalla aika moni... Ja kyllä on ihanaa kehua aaltsikkaa koska kentältä vaihettiin hiekka... vautsii... musta on aivan yhtä ihanaa ku saaran tallin maneesin pohja on uusittu.. varmaan haukuttee saaraa haisevaksi siks koska aaltsikalla haisee ja ette uskolla myöntää sitä. Luulekko "aaltokangas paras!!" että saaralla ei ees keskitytä hevosiin vaa haukutaa vaa aaltsikkaa... LUULEKKO oikeesti...?? taas jälleen JÄLLEEN yksi ihminen joka ei tiedä saarasta mitään.. haukkuu vaan koska puolustelee omaa tallia. Ymmärtäkää ihmiset tosi asiat ottakaa ne vastaan... jajjajjajaj (jätän kirosanan pois) saaran maneesis ei haise, ainakaa nii paha ku aaltsikan tallissa


      • Aarre ja Jukka ♥
        niinet kirjoitti:

        Mikä ihme teillä on aaltokankaalaisia vastaan? Ihmisiähän me kaikki ollaan, ja meillähän on vielä samat mielenkiinnon kohteetkin, eli hevoset. Ei kaikki mahdu samalle tallille ratsastelemaan. Kannattaisiko edes yrittää oikeasti tutustua ihmiseen eikä heti vain kylmästi tuijotaa?

        Käyn Saaran tallilla ja myös Aaltokankaalla joskus. Molemmat tallit on hyviä eikä mikään talli voi olla täydellinen.

        1.Aaltokankaalla ei haise
        2. kaikki hevoset eivät ole ilkeitä
        3. Aaltokankaalla on hyvä opetus.

        Saaran tallilla:
        1. Ei haise
        2. Ei kuhise hiiriä eikä rottia.
        3. Ei ole hometta.
        4. Hevoset ei ole vanhoja luukasoja jotka eivät jaksa juosta tunnilla!

        Olen sitä mieltä että molemmat tallit yhtä hyviä! Ja jokainen päättäköön itse millainen on mielestään hyvä talli ja missä ratsastaa! Ja jos on toisessa tallissa moittimista sillä ei tarvitse pahoittaa toisen mieltä!


      • Lopettakaaaaa!
        aaltokangas paras!!♥ kirjoitti:

        Saaran tallilla ihan super huono yhteishenki!!! Hämmästyin todella ku luin, että hetihän toki tallia vaihetaan ku joku uus tulee saarantallille! Ja sitäpaitsi saaralaiset puhuu vaa aaltsikkalaisista kaikke sontaa, mutta aaltokankaalla keskitytään ememmänki hevosiin, kun juoruamiseen... Aaltokankaalaiseilla parempi yhteis henki ja niin. Ja oon itekki sillä kannalla että: Saaran tallin maneesi haisee, aaltsikalla parempi ei haise lämmitys talvella ja kesällä ilmastointi liian pieni kenttä saaralla... aaltsikalla isompi pohjakin uusitaan säännöllisesti... Täällä on aika moni ollu jo aaltokankaan kannalla...((;;

        Kuule ei tarvi puhuu toisista talleista tollasta paskaa!


    • heheheheheh

      Sen verran sanoisin et saaralla ei oo yhtää miinuksia ja aaltsikalla ei oo yhtää plussia.

      • AK ei haise!

        Tämä on minun mielipiteeni mutta minusta aaltokangas on siksi kiva koska siellä ei tarvitse mennä millään pikku poneilla jotka potkii koska on vanhoja ja äkäisiä koska eivät jaksa tehdä työtä. Okei on aaltokankaallakin inhottavia hevosia mutta aaltsikka ei oo täynnä miinuksia!

        PS: Kaikki kehuu sitä kun saaralla hevoset on samalla laitsella. Onko hyvä että hevoset jotka vihaa toisiaan joutuu olemaan samassa tarhassa tappelemassa!


      • kakkapää
        AK ei haise! kirjoitti:

        Tämä on minun mielipiteeni mutta minusta aaltokangas on siksi kiva koska siellä ei tarvitse mennä millään pikku poneilla jotka potkii koska on vanhoja ja äkäisiä koska eivät jaksa tehdä työtä. Okei on aaltokankaallakin inhottavia hevosia mutta aaltsikka ei oo täynnä miinuksia!

        PS: Kaikki kehuu sitä kun saaralla hevoset on samalla laitsella. Onko hyvä että hevoset jotka vihaa toisiaan joutuu olemaan samassa tarhassa tappelemassa!

        Saaran tallilla anteeks vaa ykskää poni tai hevonen ei potki. Onko sua kenties sitte potkassu ku alat valittaa????
        ÖÖöööö... saaralla hevoset ei vihaa toisia paitsi yks poni ei tykkää muista hevosista. Et erota hevosten leikkiä ja tappelua. Aaltokankaalla lähes kaikki hevoset on inhottavia.
        Monet sannoo et saaralla on laiskoja hevosia esim. tara,osku,alli,dille,jukka,rappe,pera,flower,atte,lenni,potter,ankka,aamor,kusti ja ties kuinka monta vielä ei oo laiskoja tapsukka on aika laiska ja hessukin vähän mutta ne saa kyl helposti liikkeelle jos homman osaa. ei kannata valittaa jos ei oo ees ratsastanu saaralla tai jos ei osaa ratsastaa


      • Joku
        kakkapää kirjoitti:

        Saaran tallilla anteeks vaa ykskää poni tai hevonen ei potki. Onko sua kenties sitte potkassu ku alat valittaa????
        ÖÖöööö... saaralla hevoset ei vihaa toisia paitsi yks poni ei tykkää muista hevosista. Et erota hevosten leikkiä ja tappelua. Aaltokankaalla lähes kaikki hevoset on inhottavia.
        Monet sannoo et saaralla on laiskoja hevosia esim. tara,osku,alli,dille,jukka,rappe,pera,flower,atte,lenni,potter,ankka,aamor,kusti ja ties kuinka monta vielä ei oo laiskoja tapsukka on aika laiska ja hessukin vähän mutta ne saa kyl helposti liikkeelle jos homman osaa. ei kannata valittaa jos ei oo ees ratsastanu saaralla tai jos ei osaa ratsastaa

        Mun kaveria on potkassu kerran amor vai kehveli no anyway mut sil kuitenki murtu jalka ja se joutu olee sairaalas melkei viikon. Ja se ei niinku tod menny sen taa vaa ihan kaulaa harjaamaan ku sitä viel pideltii kiinni ku oltiin ulkona. Että jos on muuta sanottavaa ni kerro vaa.


      • kakkapää
        Joku kirjoitti:

        Mun kaveria on potkassu kerran amor vai kehveli no anyway mut sil kuitenki murtu jalka ja se joutu olee sairaalas melkei viikon. Ja se ei niinku tod menny sen taa vaa ihan kaulaa harjaamaan ku sitä viel pideltii kiinni ku oltiin ulkona. Että jos on muuta sanottavaa ni kerro vaa.

        Tuota en kyllä sori vaan usko. Kehveli oli mitä ihanin ja kiltti poni ennenkuin se tuli siihen aikaan että se piti päästää vireille laitumille. Aamorkaa ei potki (paitsi jos sen vieressä on monta ihmistä sitä hiplaamassa ja sillä menee hermot). Ehkäpäs nimimerkki:joku ja hänen ystävänsä eivät osaa käsitellä hevosia oikein ja siksi saa potkuja hevosilta. Hevoset eivät ole enkeleitä!


      • aaltokankaalainen
        kakkapää kirjoitti:

        Tuota en kyllä sori vaan usko. Kehveli oli mitä ihanin ja kiltti poni ennenkuin se tuli siihen aikaan että se piti päästää vireille laitumille. Aamorkaa ei potki (paitsi jos sen vieressä on monta ihmistä sitä hiplaamassa ja sillä menee hermot). Ehkäpäs nimimerkki:joku ja hänen ystävänsä eivät osaa käsitellä hevosia oikein ja siksi saa potkuja hevosilta. Hevoset eivät ole enkeleitä!

        Noniin... Voisinpa tässä kertoa tällä kertaa saaran tallis miinuksia... Ja aaltokankaasta plussia... - saaralla hepat juoksee niin pitkään tunnilla, että täytyy päästää vihreille laitumille... Aaltokankaalla asia on toisin. Siellä päästetään _vanhat_ ratsastuskouluelämään kyllästyneet hepat pois tuntikäytöstä yksittäiselle omistajalle... Saaran tallin maneesissa haisee, ja kenttä on liian pieni. Aaltokankaalla maneesiissa ei todellakaan haise, ja sinne on päihin tuotu nyt semmoset uuet aidat jos joku on huomannu... Ja aaltokankaalla parempi tilavampi kenttä jonka pohja uusittiin kesällä... Saarantallilla useimmat hevoset on pohkeelle turtuneita eikä kaikista edes löydy yhtään haastetta, eri tasoisille ratsastajille. Aaltokankaalla löytyy miltei jokaiselle luonteeltaan/kooltaan sopiva hevonen/poni.(: Oma mielipiteen aaltokangas on paljon parempi!(::


      • aaltokanggggggaaaass
        kakkapää kirjoitti:

        Tuota en kyllä sori vaan usko. Kehveli oli mitä ihanin ja kiltti poni ennenkuin se tuli siihen aikaan että se piti päästää vireille laitumille. Aamorkaa ei potki (paitsi jos sen vieressä on monta ihmistä sitä hiplaamassa ja sillä menee hermot). Ehkäpäs nimimerkki:joku ja hänen ystävänsä eivät osaa käsitellä hevosia oikein ja siksi saa potkuja hevosilta. Hevoset eivät ole enkeleitä!

        Tiesitko "kakkapää" Että hevoset ovat arvaamattomia eläimiä. Niistä ei ikinä tiedä. Vaikka olisi kuonka pieni pikkun ihan lutunen poni sekin voi olla arvaamaton! Joko et tiedä mitään hevosista tai et keksi mitään muuta sanomista ja tekemistä kuin vaina haastaa riitaa...


      • hahahahah111
        aaltokankaalainen kirjoitti:

        Noniin... Voisinpa tässä kertoa tällä kertaa saaran tallis miinuksia... Ja aaltokankaasta plussia... - saaralla hepat juoksee niin pitkään tunnilla, että täytyy päästää vihreille laitumille... Aaltokankaalla asia on toisin. Siellä päästetään _vanhat_ ratsastuskouluelämään kyllästyneet hepat pois tuntikäytöstä yksittäiselle omistajalle... Saaran tallin maneesissa haisee, ja kenttä on liian pieni. Aaltokankaalla maneesiissa ei todellakaan haise, ja sinne on päihin tuotu nyt semmoset uuet aidat jos joku on huomannu... Ja aaltokankaalla parempi tilavampi kenttä jonka pohja uusittiin kesällä... Saarantallilla useimmat hevoset on pohkeelle turtuneita eikä kaikista edes löydy yhtään haastetta, eri tasoisille ratsastajille. Aaltokankaalla löytyy miltei jokaiselle luonteeltaan/kooltaan sopiva hevonen/poni.(: Oma mielipiteen aaltokangas on paljon parempi!(::

        ai maneesis haisee? -ookoo
        Kenttä liian pieni? -ookoo

        Haloo(nimimerkki:aaltokankaalainen)
        Ensinnäkin, olisi hyvin inhottavaa jos hevosia vaihtuu koko ajan ja tulee uusia. mielestäni on hyvä että hevosia ei myydä, koska ne ovat aivan ratsastuskouluun sopivia ja terveitä. Hevoset ovat myös luotettavia.
        Hevoset päästetään vihreille laitumille siksi, että niillä on esim jalat niin huonona, etteivät enään pärjää tai tulevat jo niin vanhaksi etteivät jaksa enään Hevoset eivät elä nelikymppisiksi (kuten kaikki tietää:D)
        Aaltokankaalla EI todellakaan myydä niitä vanhoja pois, siellä ei kyl oo vanhoja hevosia, mutta siellä myydään hevosia pois vaan pienen käytös ongelman takia tai vaa siks koska ratsastajat ei pysy selässä tunnin aikana.Saaran tallillakin löytyy hei kokonsa ja luonteensa puolesta sopiva hevonen tai poni, mutta esim aaltokaalla ei millekkää alle 6 vuotiaalle sopivan kokoista ponia löydy. Jos on noin hauskaa tulla haukkumaan saaran tallia niin tuleppas ratsastamaan. Osa hevosista ovat helppoja ratsastettavia, osa taas hankalampia.

        ja jos on niiin ihanaa tulla kehuskelemaan että aaltokankaan ratsutallejen pohja uusittiin kesällä niin on todella todella "hienoa". Eikös sitten yhtä upeaa ole se että saaran tallin maneesin hiekka uusittiin nyt alku syksystä.. (vau)
        Aaltokankaan maneesin pohja on aika kova ja kenttä epä symmetrinen, joten siihen pitää itse hahmotella "ura".

        TIESITKO/TIESTITTEKÖ ETTÄ MIKÄÄN TALLI EI OLE TÄYDELLINEN NIIN EI KANNATA TULLA KEHUSKELEMAAN OMAA TALLIANSA NIIN HEMMETIN TÄYDELLISEKSI.


      • joopajooooo
        AK ei haise! kirjoitti:

        Tämä on minun mielipiteeni mutta minusta aaltokangas on siksi kiva koska siellä ei tarvitse mennä millään pikku poneilla jotka potkii koska on vanhoja ja äkäisiä koska eivät jaksa tehdä työtä. Okei on aaltokankaallakin inhottavia hevosia mutta aaltsikka ei oo täynnä miinuksia!

        PS: Kaikki kehuu sitä kun saaralla hevoset on samalla laitsella. Onko hyvä että hevoset jotka vihaa toisiaan joutuu olemaan samassa tarhassa tappelemassa!

        Parempi että hevoset ovat yhdessä isossa tarhassa kuin se, että kaikki hevoset ovat yksin tai kahdestaan pikkutarhoissa, jossa ne ei pääse paljon edes liikkumaan! Ja saaralla on kolme eri tarhaa, niin mikäs se matikka oli? en oo nähnyt ikinä saaralla, että ne hevoset ovat tapelleet. Enintään sen että Kassu, joka ei tykkää kamalasti muista hepoista on vain laittanut korvat luimuun. Kuka sun mielestä on saaralla pikkuponi joka potkii? öö… ei KUKAAN! tää tallien vertailu on typerää, koska saa käydä sillä tallilla jolla haluaa. En aloittanut aaltokankaalla, koska PELKÄSIN osia hevosista. Ja nyt joku laittaa, ne käyttäytyy siksi silleen kun pelkäät! Istuin kerran aaltsikalla katsomossa ja yks hevonen yritti alkaa potkii mua, mun on käsketty hakee aaltsikalla rusina tarhasta ja se rynni vaan mun läpi. En väitä että saarantallilla kaikki olisi niin parasta, mutta olen monesti kuullut aaltokankaalla, että opettaja HUUTAA kun joku ei osaa. Ja aaltokankaalla ei ole yhtään sen paremmat hevoset kuin saarantallilla, koska monen kerran aaltokankaalla olen nähnyt että hevonen on karsinassa korvat luimussa, hampaat irvessä, pylly kohti ovea, eikä kukaan uskalla mennä ottamaan sitä. Lisäksi aaltokankaalla olen nähnyt tosi pahoja hiertymiä, kerran yhdellä oli nahka siitä paljaana ja se oli VERINEN! En tahdo haukkua aaltokangasta, mutta sanoisin että jos saarantallilla on "kauheen huono valaistus" ja "maneesissa haisee!" niin se on kevyttä verryttelyä verrattuna tuohon. Saarantallilla tosin on hieman huono valaistus, mutta mielestäni vain taran karsinassa, koska siihen tulee juuri varjo. Mutta siksihän ulos saa mennä hoitamaan. Saaralle on tullut juuri kolme uutta heppaa. Ja saarantallilla kaikki hevoset on mukavia, ketään ei tarvitse pelätä. Ja miettikää kun hevosilla on hyvä hajuaisti ja aaltokankaalla kun kerran tulin kaverini kanssa vain katsomassa aaltsikalla niin hän sanoi, hyi vitsi täällä haisee hirveesti pissa, miiloin täällä aina siivotan karsinat? Ja hevosilla on herkkä kuulo ja esim aksu aaltsikalla joutuu kokoajan kestämään sen vieressä pauhaavaa radiota. Ja saarantallin maneesissa haisi ensimmäisen kerran mielestäni hieman oudolle, mutta totuin siihen heti. Ja saarantallilla en oo kullu kenenkään puhuvan aaltsikasta pahaa, toisin kuin aaltsikalla kuulin kun neljä tyttöä puhu, että saaralla hepat on kauheen laihoja ja aaltsikalla kaikki on ihan parasta! Ja näin kerran aaltsikalla kun ponitallissa niillä oli HOMEISTA heinää. Tai joku niistä talleista mut kumminki.


      • Molemmattallit ♥
        AK ei haise! kirjoitti:

        Tämä on minun mielipiteeni mutta minusta aaltokangas on siksi kiva koska siellä ei tarvitse mennä millään pikku poneilla jotka potkii koska on vanhoja ja äkäisiä koska eivät jaksa tehdä työtä. Okei on aaltokankaallakin inhottavia hevosia mutta aaltsikka ei oo täynnä miinuksia!

        PS: Kaikki kehuu sitä kun saaralla hevoset on samalla laitsella. Onko hyvä että hevoset jotka vihaa toisiaan joutuu olemaan samassa tarhassa tappelemassa!

        Saaran tallilla sellaset hevoset jotka inhoo toisiaan ei oo samassa tarhassa. Saaran tallilla on iso tarha, jotta hevoset voi selvittää arvojärjestyksensä tarhassa ei tunnilla ja että ne voisivat tutustua toisiinsa ja leikkiä keskenään ja olla ystäviä.


    • maikkuli123

      saaran talli on paras!!! Osku on ihanin koska se on niin reipas

    • saaran tallin fani

      saaran talli on parempi kuin aaltokankaan talli koska saara on mukava, hyvä opetus kiltit ja ymmärtäväiset ponit & hevoset!!!!!!

    • suokki fani

      miten yleisin ratsastus koulut ottaa vastaa uuet oppilaat kun mä ja kaveri oltais menossa yhelle talille kiusaako ne taidossa jos ei osaa jotain tehä

      • hei

        no saaran tallilla on ainakin mukavat ihmiset ja ei kukaan kiusaa vaikka tulisikin ratsastamaan, eikä osaisi mitään


      • suokki fani hei

        Hei! jos pidät suomenhevosista saaran tallilla niitä löytyy 3... atte,poku,hilanteri ja kilttejä ovat

        Aaltokankaalla löytyy ainakin vappu ja vissiin tihta mutta tihta on hieman äkäinen rouva ja vappu sellanen aikas iso kokoinen


      • heiiipppähei!
        hei kirjoitti:

        no saaran tallilla on ainakin mukavat ihmiset ja ei kukaan kiusaa vaikka tulisikin ratsastamaan, eikä osaisi mitään

        Ja pakko sanoo sulle "Hei" että ei kyllä aaltsikallakaan haukuta jos ei osaa ratsastaa...:D


      • oiekeeeees
        heiiipppähei! kirjoitti:

        Ja pakko sanoo sulle "Hei" että ei kyllä aaltsikallakaan haukuta jos ei osaa ratsastaa...:D

        aijjjaaaa...:O no et ehkä sinä mutta jotkut.. kuulin kerrran ku kaveri ratsasti nii kuiskuttelee siin vieres et toi ja toi on aika huonoi ratsastaan.. vähä raukka toi hevonen.... painais noi kantapäät alas.... säälittävää... siis IHQ

        lissut,aaltsikkahaisee


      • molemmattallit ♥

        Riippuu tallista ei ainakaan näillä taleilla ainakaan minua.


      • Anonyymi
        molemmattallit ♥ kirjoitti:

        Riippuu tallista ei ainakaan näillä taleilla ainakaan minua.

        Riippuu ihmisestä ei tallista kai te sen tajuatte millä vaan tallilla voijaan kiusata tolleen ei se sen tallin vika oo onko muutenki aina kaikkien muuten pakko täällä haukkua muita talleja kaikilla on oma mielipide eikä mikään ole väärä


    • heppaponipolle

      Aaltokankaalla ite ratsastan, joskus saaralla. Yhtähyviä molemmat tallit, mutta aaltsikalla liikaa isoja hevosia, ja saaralla pimeetä...

    • xx

      Aaltokankaalla uudet otetaan paremmin vastaan, ja parempi ilmapiiri muutenkin. Saaralla hevoset vanhoja, kun taas aaltokankaalla virkeitä ja nuoria. Aaltokankaalla mun mielestä myöskin hevoset voivat paremmin, ja jaksavat keskittyä paremmin työhönsä. Ne eivät tee mitään avuilla, jotka ovat sinne päin, jolloin myöskin itse oppii paremmin, kun avut pitää olla juuri oikein. Aaltokankaalta myöskin myydään liian vanhat, rats. kouluelämään kyllästyneet tai sopimattomat hevoset, jolloin hevosten mielenterveys myös kohdallaan. Eipä taida aaltokankaalla olla kovinkaan montaa apaattista hevosta, kun taas saaran tallilla niihin ei taida yhden käden sormet riittää. Tai ehkä kahdenkaan.

      • haista1223

        ??? Kanattais miettiä ennenku puhut xx. Et voi tietää miten saaralla uudet otetaan vastaan jos et edes käy saaralla. Ihmisiähän kaikki on. Eikä sille voi mitään jos jotku on niin tyhmiä ja toisia moittii. Saaralle hevosten terveys ja hyvinvointi on kaikkikaikessa. (isot tarhat, puhdas talli, ei joudu menemään 3-4h putkeen niinkun aaltsikalla. Oon omin silmin nähny. Tallissa saaran tallilla ei haise kusi niinku aaltsikalla).

        Saaran tallilla hevoset ovat rauhallisia, aaltokankaalla taas hulluja, näykkiviä, epäluotettavia.


      • hahopetteleelää

        Onko nimimerkki:xx mielestä hevonen vanha jos se on 6-10 vuotiass?


      • Aaltokangas on typer

        Niin, Aaltokankaalle tulee kilttejä hevosia jotka ovat hyvässä kunnossa. kun ne lähtevät ne ovat huonossa kunnossa ja laihoja! Ne saavat liian vähän ruokaa ja Saaran Tallilla hevoset ovat samassa tarhassa että ne voisivat päättää arvojärjestyksensä siellä eikä tunnilla tulisi kärhämää. Ja kun olin katsomassa aaltokankaalla ystäväni tuntia tuli Tuuli pakottamaan minut varustuskurssille vaikka on oma poni ja ratsastanu oon nyt 11 vuotta! Ja aaltokankaan hevoset "keskittyvät"? Eivät ne keskity ne eivät vaan jaksa koska ne saavat liian vähän ruokaa!!! Aaltokankaalta löytyy plussa ja miinuksia kuten saaraltakin yks miinus aaltsikalta siellä haisee ja kenttä ei ole geometrinen ja kaikki on niin huonossa kunnossa että melkein pyörryn!!!!! Että revi siitä xx ja kaikki muut aaltsikkalaiset että vaan pysty tunnustamaan että Saara on parempi kun aaltsikka!!!


      • jokukumma

        Nin hevoset tulee altsikalle kiltteinä ja innokaina lähtee vihaisina ja elämään kyllästyneinä!


    • kokenut konkari

      voi vittu ootte kaikki ihan noloja, ei kahta tallia voi verrata keskenään koska saaran talli on tarkoitettu ratsastajille jotka eivät halua edistyä vaan harrastella ja aaltokankaalla pyritään kehittämään itseään sekä este että kouluratsastajana. Saaran maneesi haisee jollekkin mitä ei voi sanoin kuvailla. Ja kertokaapa ketkä aaltsikan hevoset ovat äksyjä ja epäluotettavia? Ite olen käyny tallilla 4,5 vuotta enkä ole nähnyt muita ilkeitä kuin paxin ja tihtan. Ja jos hevoset eivät pysy hallinnassa niin se taitaa johtua vaan ratsastajasta.

      • .....

        saaran tallin maneesi ei haise millekkään. nenässä vikaa?vai? aaltsikan talleissa haisee pissa. Aaltsikalla kerran myrsky puras kaveria päästä nii et tuli verta ja sitte osku sekoaa laukassa, ainakin monilla tunneilla. Rusinakaan ei mikään luotettavin taida olla. Musta just tihta ja pax oli ihania ja kilttejä ainaki mulle mut oon vaihtanu tallia ku pax sillo myytiin eikä siel ollu enää mitää ihanaa ponii. Pösöki oli iha hullu ja täplä,manse,hero,osku,kari luimii samoin maisa pallero.


      • mäwa
        ..... kirjoitti:

        saaran tallin maneesi ei haise millekkään. nenässä vikaa?vai? aaltsikan talleissa haisee pissa. Aaltsikalla kerran myrsky puras kaveria päästä nii et tuli verta ja sitte osku sekoaa laukassa, ainakin monilla tunneilla. Rusinakaan ei mikään luotettavin taida olla. Musta just tihta ja pax oli ihania ja kilttejä ainaki mulle mut oon vaihtanu tallia ku pax sillo myytiin eikä siel ollu enää mitää ihanaa ponii. Pösöki oli iha hullu ja täplä,manse,hero,osku,kari luimii samoin maisa pallero.

        Hahhhhaaa! Nauran sulle" ....." Eihän Hero tee mitään oikeesti ku sitä hoitaa!! Ja kaikki nuo hevoset joita luettelit, nii osa niist ainakaan ei tee MITÄÄN kun niitä hoitaa. Ja uosta ku Myrsky puras sun kaveria päästä nii... Miksi aina ku hoijan Myrskyä?? Sehän on ihan kiltisti. No ei ihme jos purasee jos sitä menee häirittten ssinne turhaan vuokrasin Myrskyy kesällä ja ihme ja kumma! Ei purassu ei ees luimunu YHTÄÄN KERTAA! Tietenki Myrskylllä on voinut olla huono päivä. Kaikilla hevosilla on joskus. Ja tuosta Oskusta voisin sanoa... Kaikkilla hevosilla on joskus sen verran virtaa että vähän innsostuu tunneilla. Tai säikähtää jotain. Ja siis OMG Pösö oli hullu! No sekkään ei yksinkertasesti tee mittää, Jos sitä ei häiritte siellä t-u-r-h-a-a-n!!! Älkää sanoko mitään noin negatiivista aaltsikasta ku ette ees suurin osá saaralaisista oo ikinä ratsastanu tutustunu kunnolla hevosiin aaltokankaalla...


      • ellapa ellaaaXD
        mäwa kirjoitti:

        Hahhhhaaa! Nauran sulle" ....." Eihän Hero tee mitään oikeesti ku sitä hoitaa!! Ja kaikki nuo hevoset joita luettelit, nii osa niist ainakaan ei tee MITÄÄN kun niitä hoitaa. Ja uosta ku Myrsky puras sun kaveria päästä nii... Miksi aina ku hoijan Myrskyä?? Sehän on ihan kiltisti. No ei ihme jos purasee jos sitä menee häirittten ssinne turhaan vuokrasin Myrskyy kesällä ja ihme ja kumma! Ei purassu ei ees luimunu YHTÄÄN KERTAA! Tietenki Myrskylllä on voinut olla huono päivä. Kaikilla hevosilla on joskus. Ja tuosta Oskusta voisin sanoa... Kaikkilla hevosilla on joskus sen verran virtaa että vähän innsostuu tunneilla. Tai säikähtää jotain. Ja siis OMG Pösö oli hullu! No sekkään ei yksinkertasesti tee mittää, Jos sitä ei häiritte siellä t-u-r-h-a-a-n!!! Älkää sanoko mitään noin negatiivista aaltsikasta ku ette ees suurin osá saaralaisista oo ikinä ratsastanu tutustunu kunnolla hevosiin aaltokankaalla...

        tuo mäwa on varmaanki ella koska ella tekee aina nui paljo kirjotusvirheitä ja vuokras myrskyä ja tykkää herosta nii puhu sit niistä kokokokokokokokokkokok ajan=)
        saatan luulla eriä henkilöä ellaksi mutta tuntuu siltä että se on se. sano jos oot sä=)


      • thisistrue

        Ai ei haluu edistyy?! Saaralla ei heti alkeistuntilaista laitetakkaa hyppii 100cm esteitä, koska ei niil ei oo viel taitoo...siel edistytää tason mukaa...Ja aaltisakkallko ei hevoset äkäsii?? Se yksikihä potkas melkee toiselta hevoselta jalan irti, että että


      • Aaltokangas on typer

        En tiedä aaltokankaalta yhtään ketään muuta kilttiä hevosta kuin sen uuden Akselin!


      • SaarAa13

        Minä olen oppinut saarella paljon enemmän kun lähdin aaltokankaalta kun olin ratsastanut viisi vuotta juuri ja juuri sain hevosen kääntymään nyt osaan paljon enemmän kun aloitin saarella ! Että eiköhän se ole toisinpäin mutta totta ei kahta tallia voi verrata


      • molemmattallit ♥
        mäwa kirjoitti:

        Hahhhhaaa! Nauran sulle" ....." Eihän Hero tee mitään oikeesti ku sitä hoitaa!! Ja kaikki nuo hevoset joita luettelit, nii osa niist ainakaan ei tee MITÄÄN kun niitä hoitaa. Ja uosta ku Myrsky puras sun kaveria päästä nii... Miksi aina ku hoijan Myrskyä?? Sehän on ihan kiltisti. No ei ihme jos purasee jos sitä menee häirittten ssinne turhaan vuokrasin Myrskyy kesällä ja ihme ja kumma! Ei purassu ei ees luimunu YHTÄÄN KERTAA! Tietenki Myrskylllä on voinut olla huono päivä. Kaikilla hevosilla on joskus. Ja tuosta Oskusta voisin sanoa... Kaikkilla hevosilla on joskus sen verran virtaa että vähän innsostuu tunneilla. Tai säikähtää jotain. Ja siis OMG Pösö oli hullu! No sekkään ei yksinkertasesti tee mittää, Jos sitä ei häiritte siellä t-u-r-h-a-a-n!!! Älkää sanoko mitään noin negatiivista aaltsikasta ku ette ees suurin osá saaralaisista oo ikinä ratsastanu tutustunu kunnolla hevosiin aaltokankaalla...

        Totta! Mutta käyn Saaralla ja Aaltokankaalla. Paitsi että Pösö heitti mun kaverini selästään semmosella pukkilaukalla että ei oo ennen nähty! Mutta molemmat tallit hyvii :)


    • Yeps

      Saaran tallin maneesi haisee, ja hevoset juoksee mutapulujussa.

      • mäwa

        Yepsin kans aivan samaa mieltä!!(: Ja aaltokankaallehan nuo plussat kuuluu!!::DD


      • Aaltokangas on typer

        Eikä juokse ! Eikä haise haistavat aaltokangasta!


    • huohhohhoijaa

      Hohhoijaa.... Saanen nauraa teille lapsellisille Saaran tallilla käyville. Aaltokangas on kaikinpuolin erittäin hyvä paikka ja opetus, hevoset ja ilmapiiri ovat todella mukavia! Ja Aaltokankaalla käyvät eivät lapsellisesti puhu koko ajan p*skaa Saaralla käyvistä, kuten Saaralla käyvät puhuvat Aaltokankaalla käyvistä. Sanonpahan vain, että noita plussia kuuluis paljon enemmän kuulkaas Aaltokankaalle ja Saaralle miinuksia....

      • Tämä on minun mielipide!

        Nyt on kyllä niin että tuosta on jätetty Saaran tallin miinukset laittamatta ja Aaltokankaalla on plussat väännetty miinuksiks ja plussia on jätetty pois.. Tämä on mielestäni aika tyhmää kilpailla kahden tallin välillä. Ja tallit ovat erilaisia. Jos haluaa esim. kehittyä kilparatsastajaksi niin aaltsikka kun taas mukavaan harrasteluun Saaran talli.


      • haistakaajo

        no mistä niitä miinuksia saaralle tulee?


      • Kuseltahaisevatalli
        Tämä on minun mielipide! kirjoitti:

        Nyt on kyllä niin että tuosta on jätetty Saaran tallin miinukset laittamatta ja Aaltokankaalla on plussat väännetty miinuksiks ja plussia on jätetty pois.. Tämä on mielestäni aika tyhmää kilpailla kahden tallin välillä. Ja tallit ovat erilaisia. Jos haluaa esim. kehittyä kilparatsastajaksi niin aaltsikka kun taas mukavaan harrasteluun Saaran talli.

        aaltokangas: Onko se plussaa että hevosille syötetään pas*kasta ruokaa. Ja muutenki ihan huonovointisia ne hevoset...




        Säälin..


      • niisuli
        Kuseltahaisevatalli kirjoitti:

        aaltokangas: Onko se plussaa että hevosille syötetään pas*kasta ruokaa. Ja muutenki ihan huonovointisia ne hevoset...




        Säälin..

        Jos hevosista ei pidetä mielestäsi siellä huolta, niin järki käteen ja eläintensuojelu ilmoitusta tekemään. Netissä kitisemällähän ei asiat ainakaan parane.


      • Saaran tallero

        Toisin päin


    • XDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

      XDDDDDDDDDDD en käy kummallakaan tallilla enkä oo koskaa nähny nuita heppoja jne. mut saatana et on lapsellista touhuu ja niin naurettavaa XDDDDDD kummatki haukkuu kumpaaki tallia XDD ei voi muuta sanoo et on kyllä naurettavaa porukkaa ja naurettava aihe. Mitä järkee haukkuu toisia talleja, samanlailla sielläkin on ihania heposia ja sama periaate. :DDD Lopettakaa jo toi ja aikuistukaa.

    • O

      Kävin Aaltokankaalla ekaa kertaa ja olin tyytyväinen! Saaran tallia mietin kans ja tein valinnan sitten nettisivujen perusteella. Aaltokangas vaikutti paremmalta.

      Minun ratsu oli kaikkea muuta kuin äkäinen :D oikein lempeä kaveri joka selvästi nautti harjauksesta ja rapsuttelusta, eikä ollut moksiskaan varustamisesta.

      Tunti oli hyvä ja kehittävä. Plussat opettajalle, hän vaati juuri sopivasti ratsastajien tasoon nähden. Ainut miinus tunnista, että olisin kaivannut hieman lisää palautetta tunnilla/tunnin jälkeen.

      Menen kyllä uudestaankin ja testaan myös Saaran tallin.

    • haiseehirveelle

      Aaltsikan talleissa haisee kusi. Oikeesti.
      Hevosraasut joutuu elämään siellä hajussa säälittäävää touhua tuolla aaltsikalla

      • hehheheheheheheh

        no niimpä. saaran tallilla hevosista huolehditaan paljon paremmin. Saaran tallin karsinat muuten uudeistetaan hienommiksi ku aaltsikan karsinat 1 neljäsosa jo uudistettu


      • Herätys!
        hehheheheheheheh kirjoitti:

        no niimpä. saaran tallilla hevosista huolehditaan paljon paremmin. Saaran tallin karsinat muuten uudeistetaan hienommiksi ku aaltsikan karsinat 1 neljäsosa jo uudistettu

        No niin ihmiset järki käteen taas! Ei kahta tallia voi noin vaan mennä vertailemaan! Toiset tykkää maastoista rauhallisilla ja laiskahkoilla poneilla, toiset taas esteist sähäköillä ja nuorilla hevosilla, jotkut tykkää saaran tallista ja jotkut aaltsikasta. Kauhee kiistely taas jossa ei mitään järkeä!


      • eellaa

        No voisin tiiäkkö sanoo sulle "haiseehirveelle" Että: "Hevosraukat! Joutuu siellä saarntallin maneesissa raukat juoksemaan!! MISTÄ OOTTE SAANU KÄSITYKSEN, ETTÄ AALTSIKALA HAISEE! Ja jos on niin iso ongelma, että aika monella tallilla haisee tietenkin hevosen lanta nii voin sanoo suoraan: Jos ei yhtään sitä hajua siedä, voi lopetttaa ratsastuksen KOKONAAN! Ja eipä saarantallilla se haju mitenkään erilaisempi oo, ei tallilla piä haista hyvälle ihmiset!!! Jos ymmärrätte!...


      • oikeeess
        eellaa kirjoitti:

        No voisin tiiäkkö sanoo sulle "haiseehirveelle" Että: "Hevosraukat! Joutuu siellä saarntallin maneesissa raukat juoksemaan!! MISTÄ OOTTE SAANU KÄSITYKSEN, ETTÄ AALTSIKALA HAISEE! Ja jos on niin iso ongelma, että aika monella tallilla haisee tietenkin hevosen lanta nii voin sanoo suoraan: Jos ei yhtään sitä hajua siedä, voi lopetttaa ratsastuksen KOKONAAN! Ja eipä saarantallilla se haju mitenkään erilaisempi oo, ei tallilla piä haista hyvälle ihmiset!!! Jos ymmärrätte!...

        aaltokankaan talleissa, misä hevoset joutuu olemaan useita tunteja haisee kusi ja karsinat on täynnä lantaa. huonolaatuista ruokaa


        saaran tallilla hevoset ovat terveempiä, kiltimpiä ja luotettavii


      • TOTTAuskotaiälä
        eellaa kirjoitti:

        No voisin tiiäkkö sanoo sulle "haiseehirveelle" Että: "Hevosraukat! Joutuu siellä saarntallin maneesissa raukat juoksemaan!! MISTÄ OOTTE SAANU KÄSITYKSEN, ETTÄ AALTSIKALA HAISEE! Ja jos on niin iso ongelma, että aika monella tallilla haisee tietenkin hevosen lanta nii voin sanoo suoraan: Jos ei yhtään sitä hajua siedä, voi lopetttaa ratsastuksen KOKONAAN! Ja eipä saarantallilla se haju mitenkään erilaisempi oo, ei tallilla piä haista hyvälle ihmiset!!! Jos ymmärrätte!...

        Nyt sanon ensiksi tässä kaikille yhteisesti, varsinkin niille joilla on niin kova hinku haukkua Saaran tallila. No ensinnäkin mikään talli ei ole täydellinen
        Niin monet sanoo että saaralla on vanhoja ja laiskoja hevosia. Jos teidän mielestä 6-14 vuotiaskin hevonen on vanha niin ei muutakun jollekkin hevoskurssille opettelemaan hevostietoa. Saaran tallin hevoset eivät ole laiskoja (paitsi tapsa, joka on ennen ollut aaltokankaan ratsutalleilla) hessukin on hieman laiska (paitsi esteillä) mutta oikeasti ne "laiskat" hevoset saa helposti liikkumaan jos osaa ratsastaa. Eihän oikeesti hevosissa ole mitään haastetta jos kaikki on sellasia enkeleitä. Mielestäni saaran tallilla hevosista huolehditaan paremmin kun aaltokankaan ratsutalleilla, niitä ei käytetä pelkkinä työ kaluina. Niillä on isot tarhat jossa ne saavat viettää vapaa aikaansa. Hevoset eivät joudu menemään yli 3 tuntia päivässä, kuten aaltsikalla ei ole harvinaisuus jos hevonen menee 4h putkeen.

        Nyt vastaan nimimerkki "eellaa" :n kysymykseen. MISTÄ OOTTE SAANU KÄSITYKSEN; ETTÄ AALTSIKALA HAISEE!
        vastaus: no siitä kun siellä oikeasti haisee. Olen käyny aaltsikalla nyt ihan paripäivää sitten ja talleissa haisee nenään pistävä haju. en voi olla muutakun säälimättä hevosia jotka joutuu olemaan monta tuntia päivässä siellä haisevassa tallissa missä itse pystyy olemaan korkeintaan 10min putkeen. Sairastarha on ihan hirvee pieni, ei mahdu hevonen kääntymään. Kyllähän hevonen nyt sen verran arvokas eläin on. sairastuttuaan pitää ahtaa johonkin ylipieneen tarhaan. No oikei, ei saarallakaan se sairastarha iso oo, ehkä samankokoinen ku aaltsikal ne yhet tarhat missä on niit iha terveitä hevosii. Ja saaran talllilla 4 pikkuponin tarha on jo isompi ku aaltsikalla 3 ison hevosen.Niin ja meinas jo unohtuu kirjottaa et aaltsikkalaiset väittää et aaltsikalla kaikki hevoset on reippaita...mmm... manseki?myrskyki?täpläki? -joooo ei oo... paitsi jos niille laitttaa jonku hyvön ratsastajan selkään nii kyl ne sillo liikku niinku saarallaki.

        Ja vielä yks juttu. aaltsikalla se heinä haisee... säilytettään ulkona ja se heinä on tosi märkää ja huonolaatuista, varmaan homeessa ja silti syötetään hevosille. Saaralla on erikseen iso heinälä missä on hyvänhajuista, puhdasta ja hyvälaatuista heinää.


    • haukuntaa ...... vaa

      ai aaltokankaalla haisee!!! hah mä nauran, oot sää varmaann tottunu siihen saaran maneesin kakan hajuun!!!!!! ja ketkään aaltokankaan hevosisista ei oo hirveen ilkeitä HUOM! kaikilla hevosilla on huonoja päiviä mutta siiloinkin niitten kanssa pärjää!! sanooppa kuule ees yks ilkee heppa aaltokankaalta jos ees löyät!!!!! jos saaralaiset tietää paremmi!!!!!!!!!!!!!

      • retco

        Olisit voinut kirjoittaa viestisi vähemmillä huutomerkeillä ja asiallisemmin, niin viestiisi suhtauduttaisiin vakavammin.

        Mutta tosiaan, mielestäni aaltokankaalla hevoset eivät ole ilkeitä, vaikkien kanssa tulen ainakin itse vallan hyvin toimeen. Osku ja Tihta ovat melusta stressaantuneita, mutta kun niiden kanssa saa olla rauhassa tallissa hoitelemmassa niin molemmat ovat oikein mallikepoisesti :) Eivät siis ole vihaisia. Vihainen hevonen on eri asia kuin ratsastuskoulujen "luimin jotta saisin omaa rauhaa" hevoset. Paljon on asiat kuitenkin käsitteliästä kiinni. Arka tai epäjohdonmukainen hoitaja voi saada kiltinkin hevosen käyttäytymään "ilkeästi"

        Minusta kummallakaan tallilla ei haise, mutta ehkä siksi että olen tottunut..?


      • oikeest111

        kaikki ovat hirveitä


      • lopettakaajo

        ja niin sinä "haukuntaa.....vaa" oot varmaa tottunu siihen aaltsikan kusen hajuun...



        edelleenkään hyvät ihmiset saaran tallin maneesissa ei haise pas'a


      • SUUTTUNUT...........
        lopettakaajo kirjoitti:

        ja niin sinä "haukuntaa.....vaa" oot varmaa tottunu siihen aaltsikan kusen hajuun...



        edelleenkään hyvät ihmiset saaran tallin maneesissa ei haise pas'a

        PERKELE SAARAN TALLILLA HAISEE MANEESIS PASKA JA AALTSIKALLÁ HIRSITALLISSA KUSI! NYT TURPA KII KAIKKIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • SaaralAine
        SUUTTUNUT........... kirjoitti:

        PERKELE SAARAN TALLILLA HAISEE MANEESIS PASKA JA AALTSIKALLÁ HIRSITALLISSA KUSI! NYT TURPA KII KAIKKIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Reps. Aaltokankaan vanhassa maneesissa kyllä haisi, mutta....


    • eellaa

      Nyt on kyllä pakko sanoa!! Mistä olette saaneet sellaisen käsityksen, että aaltokankaalla tarhat olisivat jotenki pienet?! Ne ovat normaaleja kaupunkitallien tarhoja isommat. Ja kaikki hevoset/ponit eivät kyllä ole äkäisiä. Aaltokankaalla on vain pari vähän _stressaantunutta_ hevosta. Ittse pidän todella paljon aaltokankaasta, koska itse käyn ratsastamassa perjantaisin Anki tunnilla. Hän ei ole yhtään äkäinen, ja olen oppinut jo paljon tämän ajan aikana ku olen ratsastanut aaltokankaalla. Ankki on tosi hyvä opettaja mielestäni. Ja minua ei ainakaan haittaa, että hevosia annetaan ylläpitoon aaltokankaalla, koska mun isosiskolla, sen kaverilla ja sen kaverin pikkusiskolla ja mulla on ollu Hero aaltokankaalta ylläpidossa. Kuulin tässä, että joku oli sanonut, että Hero on äkäinen, kun sitä hoitaa... Ei todellakaan! Hero on tallin kilteimmästä päästä. Ja Hero tulee meille (mun isosiskolle ja mulle) Puoliylläpitoon nyt marraskuussa mikäli Tuuli sen antaa.

      Ja Tuuli ei anna sellaisille hevosiaan ylläpitoon jotka eivät ole tarpeeksi kokeneita. Joten ei siitä mitään haittaa ole. Voisi sanoa, että päinvastoin. Se on hevosellekkkin nimittäin parempi kun ei kokoajan vaihdu ratsastaja...(: Oma mielipiteeni on, että aaltokangas on parempi kuin saarantalli... P:S aaltokankaalla EI haise. Taitaa mennä tallit sekasi vähä, koska eikö se niin päin oo, että saaran tallin maneesi haisee... Mutta kukin tykkää erilaisista talleista ja kaikiila on OMA mielipide. Saaran tallin maneesi on ihan ratsastuskelpoinen eikä se haju mitenkään haittaa... Ja plussaa on aaltokankaalla, kun maneesi ja kenttä ovat paljon tilavammat ja paremmat aaltokankaalla.(:

      • oikeestu77777

        ärsyttää toi aaltsikkalaisten valehtula et siellä ei haisis menkääpä talliin ja nuuhkaskaa oikein kunnnolla siellä haisee kusi. saaran tallilla on hyvinvoivat hevoset toisin kuin sillä aaltsikalla. saaran tallin maneesi ei haise. ehkä se aaltsikkalaisten mielestä haisee oudolle koska ne tulee sieltä kusen hajusta yhtekkii hyvän hajuun


    • haukuntaa.....vaa

      no sorriiiii, mutta alkaa pikkase ärsyttää nuo saaralaisten valepuheet! ja ei oo hirveen ihme että myrsky on purassu jotakuta päästä koska hevoset eii muutenkaan nää eteen. ja voivat siitä syystä säikähtää ja ahdistua. mutta nytpä uskon että asia meni perille sille jota myrsky oli purassu ja eikä turpaakaan kannata mennä läpimään!=) toivottavasti tästä oli apua sille tai niille jotka ei vielä tienny ja luulee että myrsky on maailman ilkein poni.TERVETULOA AALTOKANKAALLE=)!

    • tuh nuh !

      tiiättekö mikä saarantallin maneesissa oikeesti haisee? SIELLÄ HAISEE HOME! ja home on vaarallista keuhkoille, vaarallista hevoselle ja etenkin ihmiselle! maneesiin on tullu hometta ku katto on revenny ja kosteutta on päässy maneesiin, JA MANEESI ON HOMEHTUNU! että onnea vaa niille jotka käy saaralla ! hahaha ja mun äitiki sano että siellä saarantallin maneesissa haisee ihan ilmiselvä home! ja omasta mielestä aaltokangas on paljon parempi talli. tässä tulloo syyt : kun saarantallin pihaan tulee, muistuu mieleen että olisi kaatopaikalla koska vanhoja romuja on joka paikassa. tuuli mustonen pitää taas aaltokankaan siistinä paikkana ja hoitaa hommat hyvin! 2. saarantallin kenttä on ku kolme vuotiaitten lasten tekemä, oikein ruman ja sotkusen näköinen. aaltokankaalla kenttä on hyvin hoidetun näköinen ja siisti. ite sain saarantallista todella huonon kuvan ku kävelin suletun kioskin ohi ja näin se vieressä vanhan pesuammeen joka oli täynnä jotaki ällöö ruoste tai kuravettä!

      • oikeesrilopettakaa

        Ei herran jumala. Aaltokankaan kenttä on hyvin epäsummetrinen. kissat kakkii sinne.
        Toisin tuo on sinun oma mielipiteesi mutta mietippä sitä että hevosilla tarhat on pienet ja kuraiset,hevoset juoksee 4h per päivä, tallit on epäpuhtaita ja haisee pissalle, hevosten ruoka on huonolaatuista. hevosten kaviot ovat lohkeilleet... hevoset eivät ole missään parhaas kunnossa ja tunneilla sattuu vaaratilanteita. koko ajan tulee lisää hevosia ja hevosia lähtee... miettikääs sitä

        itse pidän enemmän saaran tallista ja se ei ole mistään paikasta homeessa


      • tottttttaaaaa

        Tyhmiä ootte. Kuka nyt haluaisi sanoa huonoksi tallia jossa käy. Ihan ilmiselväähän se on että esim. saaran tallilainen ei sano aaltsikkaa paremmaksi kuin saaran talli.
        Ja nimimerkki:tuh nuh! se "ruoste vesi allas", siinä ei ole ruosteista vettä... se on sade vettä...Toisin en tiedä mistä se vanha amme siihen on tullut. Nyt kun on niin upeaa valittaa että saaran tallin maneesi on homeessa niin eikö se aaltokankaan entinen päska kuplamaneesi ollu yhtään homeessa. Se oli kattoa myöten täynnä hometta, siellä haisi ja kaikkia. Siellähän on nyt uusi "hieno" maneesi, joka ei ole homeessa mutta odottelaaas täs pari vuotta nii katotaas löytyykö hometta. Ja toisiksikki on ihan kauhean kuulosta se huuto siellä maneesissa kun pidetään 2 tuntia yhtäaikaa. Suosittelisin aaltokankaalle että pidetään 1 tuntia kerrallaan ja siinä saa olla tietty määrä ratsukoita. esim. ei 14.

        Ja se että talli ois täynnä rojua, on vain valehtelua että saisit haukuttua tallin mahdollisimman huonoksi. Katsoppas sitä aaltsikkaa...


      • Saaran talli!!<3

        NO mikähän siellä aaltsikan entisessä maneesissa haisi!?
        Jouduin sen takia vaihtamaan tallia..
        Eipä ole saaran maneesissa tulllut oireita!


      • ei järkeä tässäkään

        Anteeks nyt vaan, mutta oon käyny saaralla pari vuotta enkä oo ikinä haistanu mitään! Ja saaran kenttä kolmevuotiaitten tekemä, hmm..


      • moii!<333
        tottttttaaaaa kirjoitti:

        Tyhmiä ootte. Kuka nyt haluaisi sanoa huonoksi tallia jossa käy. Ihan ilmiselväähän se on että esim. saaran tallilainen ei sano aaltsikkaa paremmaksi kuin saaran talli.
        Ja nimimerkki:tuh nuh! se "ruoste vesi allas", siinä ei ole ruosteista vettä... se on sade vettä...Toisin en tiedä mistä se vanha amme siihen on tullut. Nyt kun on niin upeaa valittaa että saaran tallin maneesi on homeessa niin eikö se aaltokankaan entinen päska kuplamaneesi ollu yhtään homeessa. Se oli kattoa myöten täynnä hometta, siellä haisi ja kaikkia. Siellähän on nyt uusi "hieno" maneesi, joka ei ole homeessa mutta odottelaaas täs pari vuotta nii katotaas löytyykö hometta. Ja toisiksikki on ihan kauhean kuulosta se huuto siellä maneesissa kun pidetään 2 tuntia yhtäaikaa. Suosittelisin aaltokankaalle että pidetään 1 tuntia kerrallaan ja siinä saa olla tietty määrä ratsukoita. esim. ei 14.

        Ja se että talli ois täynnä rojua, on vain valehtelua että saisit haukuttua tallin mahdollisimman huonoksi. Katsoppas sitä aaltsikkaa...

        NO SE OLI ENNEN SE nimimerkki: tottttttaaaaa ja myös nimimerkki Saaran talli!


      • jjjjjj4

        Ja mistäs herra kaikkitietävä "tietää" että saaralla haisee home.?

        Nyt en voi muuta ku nauraa ja sanoo et oot nolannut itses pahasti. Oo onnellinen ettet tullut tuota päin naamaa sanoo. Nyt sentään häpeet anonyyminä.


    • ei nii

      saarantallin maneesissa ei haise home vaan maneesin maa. en ite kyllä tiiä onkse totta vai tarua mutta sen kuulin mun kaverilta joka käy saaralla? varmaan vaa sen takia sano ku ite käy siellä tai sitte se maa vaa haisee iha paskalle ja homeelle!=)

    • niiiinnnäääs

      se saaran tallin maneesin hiekka on vaihdettu parempaan... ei haise

    • silti;)

      vaikka se hiekka on vaihettu voiha siellä silti haista maa, home tai ihan joku muu

      • NYT LOPPU

        HEI IHAN OIKEESTI ETTEKS TE NYT OSAA LOPETTAA! TÄÄ ON IHAN SIKALAPSELLISTA KU JOTKUT KINASTELEE TÄLLEE!!! JÄRKI KÄTEEN NYT OIKEESTI JA KINASTELU LOPPUMAAN!!!


    • Siis oikeesti!

      Siis oikeesti ton "sodan" vois lopettaa jo!
      Itse olen käyny molemmilla talleilla ja vaihdoin muutama vuosi taaksepäin Saaralle,
      Koska en pystynyt ratsaastamaan entisessä maneesissa(tuli aina pää kipeäksi)
      ja mun kaverit vaihto Saaralle eikä mua otettu aaltsikalla porukuihin mukaan.
      Nyt siellä on uusi maneesi mutta en vaihda takas koska ei mua otettais porukoihin..
      Mun mielestä Saaralla on parempi tallihenki, kuin aaltsikalla.
      Mut kyllä saaralta niitä vanhoja hevosia sais myydä jo pois.
      Kaks opettajaa ois ostanut tallin saaralta mutta se ei myyny...:(
      Mut en sano kumpi on parempi!
      Jokainen käyköön missä haluaa!!

      • MiruMaruu

        En tiedä ikääsi, mutta oletan ettet ole kovin vanha? Sillä nuorten keskuudessa on enemmän tätä, ettei oteta enää porukkaan kun tallia vaihdetaan, mikä on mielestäni typerää Muutenkin nuorilla on enemmän tätä "sotimista" kumpi talli on parempi jne. Itse tykkään aaltokankaan tallihengestä ja tulen hyvin toimeen myös muiden kuin ikäisteni kanssa (olen siis 19 vuotias) Kyllä siellä porukkaan otetaan, paljon on itsestä kiinni, reippaasti sekaan vain! :) Mutta jos sinua ei mukaan porukkaan sittenkään oteta, niin sehän on heiltä pois, jos eivät halua olla kanssasi :/
        Mutta komppaan sitä, että tämän typerän sodan saisi lopettaa, kaikki saavat käydä ratsastamassa siellä missä haluavat. Kaikki eivät pidä samanlaisesta opetuksesta, hevosista jne. Haukkumalla toista tallia netissä asiat eivät ainakaan parane, muistakaa se!


      • siis oikeesti1
        MiruMaruu kirjoitti:

        En tiedä ikääsi, mutta oletan ettet ole kovin vanha? Sillä nuorten keskuudessa on enemmän tätä, ettei oteta enää porukkaan kun tallia vaihdetaan, mikä on mielestäni typerää Muutenkin nuorilla on enemmän tätä "sotimista" kumpi talli on parempi jne. Itse tykkään aaltokankaan tallihengestä ja tulen hyvin toimeen myös muiden kuin ikäisteni kanssa (olen siis 19 vuotias) Kyllä siellä porukkaan otetaan, paljon on itsestä kiinni, reippaasti sekaan vain! :) Mutta jos sinua ei mukaan porukkaan sittenkään oteta, niin sehän on heiltä pois, jos eivät halua olla kanssasi :/
        Mutta komppaan sitä, että tämän typerän sodan saisi lopettaa, kaikki saavat käydä ratsastamassa siellä missä haluavat. Kaikki eivät pidä samanlaisesta opetuksesta, hevosista jne. Haukkumalla toista tallia netissä asiat eivät ainakaan parane, muistakaa se!

        Olen 12w, ja siis siellä katonaan just silleen,"toi on saaralta..".
        Kyllä vanhemmat tallilaiset aina auttoivat yms...


      • minäääää!

        Nimimerkki: Siis oikeesti! Sut otettaan prukkoihin mutta ei sillon jos et osota että ois kiva jos hengaisitte munki kaa!?:) Ja esim. vaan mee Ja tarjoaa apua. Ja sitten vaikka just jotenki tolleen tolleen oon ainaki saanu mun kaverin kaa sieltä miljoona kaverii......:D


    • Olio

      Tää alkaa olla jo aika naurettavaa. Mun mielestä molemmista talleista löytyy sekä positiivista että negatiivistä palautetta, eikä netissä nimettömänä huuteleminen siihen mitään auta. Jos joku asia teitä oikeasti noin paljon huolestuttaa, ottakaa yhteyttä tallin omistajaan naamakkain tai lähettäkää vaikka tekstiviesti. Olen varma, että molempien tallien omistajat haluavat tietää, mitä parannettavaa talleissa on, ja ottavat palautteen vastaan hyvillä mielin.

      Itse käyn Aaltokankaalla, koska pidän enemmän aaltokankaan opetuksesta. Tokihan tästäkin on monia mielipiteitä, osa ei pidä aaltokankaan opetuksesta, mutta osa pitää. Kenenkään ei ole pakko käydä tallilla josta ei pidä, ja sitten voi äänestää jaloillaan ja siirtyä vaikka sinne Saaralle.

    • Heppatytöt nauraa

      Siis oikeesti tuo on niin naurettavaa, "aaltsikalla on uudet hienot aidat, saaran talli haisee yms " meistä molemmat tallit on hyviä, ja jos ei jostain tykkää, niin voi pitää omana tietona. Jotka käy saaralla haukkuu aaltsikkaa ja toisinpäin. Naurettavaa, molemmillaon hyvät hevoset tms.

    • ...

      v*tun idiootti ei talleja kannata vertaila ku mikään talli ei ole samanleinen. eikä aaltsikalla ole mitenkään kapeat käytävät tai äkäiset hevoset. ja ei sun tartte valittaa täällä ku se saara on niin paljon parempi ja sitä ei saa haukkuu nii miks tuut sitten tänne haukkuun aaltokangasta?!! siitähän se riita syntyy.... miettisit ennen ku kirjotat tänne

    • TheIituBest

      miinukset ja plussat aaltokankaalta

      Hyvä maneesi
      hyvä kenttä
      luotettavia hevosia
      hyvä opetus
      saa eri hevosia/poneja
      paljon hyviä hevosia/poneja
      hyvä ilma

      miinukset
      -äksy omistaja ;(
      -leikellään häntiä
      - myydään hevosia ja ostetaan tilalle uusia.

    • Saaralla käyvä

      OIKEESTI!
      Mua on ruvennu hirveesti ärsyttää tää siellä on huonompi, täällä on parempi- jankutus. Ajatelkaa ihmiset! Aaltokangas ei ehkä ole parempi aloittelijoille, ja siellä on pienet tarhat ja hevoset vaihtuu koko ajan jne, mutta mitä väliä! Haittaako se jotenkin Saaralla käyviä? Onko Aaltokankaalla käyvien elämä jotenkin vaikeampaa kun Saaralla on vanhojakin hevosia? Ärsyttävää. Sitä paitsi on Saaralla nuoriakin heppoja. Tuuli joutuu ehkä vaihtamaan hevosia sen takia jos hevonen ei pysty tienaamaan omia ruokiaan, koska Tuulille hevoset ovat bisnestä, jotka työllä ansaitsevat oman ja Tuulin elannon. Saaralle hevoset ovat perheenjäseniä, ja Saara on pitänyt niin kauan tallia, että voi pitää hevosetkin, jotka tekevät tunnin päivässä tai ei ollenkaan! Molemmilla talleilla ovat hyvät ja huonot puolensa. Ja mitä tuohon Saaran tallin "hiiriongelmaan" tulee, en minä ainakaan siellä mitään hiiriä ole nähnyt, sillä tallilla on tehokkaita hiirenpyydystäjiä (kissat).

      • aaltsikka♥

        Saaralla käyvälle: KUINKA MONTA KERTAA TÄYTYY SANOOO! EIKÖ SE JO MILLÄÄN ALKAIS SULAA SE AJATUSPÄÄHÄN ETTÄ!: Aaltokankaalla on suuremmat tarhat kuin saaralla. Aaltokankaan tarhat ovat normaalia kaupunkitallia isommatkin.:) Tämä on vain se totuus. Ihan oikeesti. Ei mitään oman tallin puolustelua, vaan totta. Siis oikeesti tästä ei kannata nyt vetää hernettä nenään. Ehkä vähän sanoin liian painokkaasti ton tarha jutun, mutta asiaa kyllä puhuin. Jokaisella tallilla löytyy aina joku huono puoli. Mutta me kaikki saamme kumminkin käydä sillä tallilla mistä tykkäämmme.:) Annetaan jokaisen itse rauhassa käydä siellä missä tykkää.



        Käyn itse aaltokankaalla ja voisinpa sanoa samaa: "Tuulille hevoset ovat vain bisnestä". Ja on hyvä kun aaltokankaalla vaihtuu ne hevoset ja pääsee yksäriksi. En edes tiedä yhtän hevosta joka oisi joutunut ratsastuskouluun kun se myydään aaltsikalta.:) J hyvä niin.


      • min'
        aaltsikka♥ kirjoitti:

        Saaralla käyvälle: KUINKA MONTA KERTAA TÄYTYY SANOOO! EIKÖ SE JO MILLÄÄN ALKAIS SULAA SE AJATUSPÄÄHÄN ETTÄ!: Aaltokankaalla on suuremmat tarhat kuin saaralla. Aaltokankaan tarhat ovat normaalia kaupunkitallia isommatkin.:) Tämä on vain se totuus. Ihan oikeesti. Ei mitään oman tallin puolustelua, vaan totta. Siis oikeesti tästä ei kannata nyt vetää hernettä nenään. Ehkä vähän sanoin liian painokkaasti ton tarha jutun, mutta asiaa kyllä puhuin. Jokaisella tallilla löytyy aina joku huono puoli. Mutta me kaikki saamme kumminkin käydä sillä tallilla mistä tykkäämmme.:) Annetaan jokaisen itse rauhassa käydä siellä missä tykkää.



        Käyn itse aaltokankaalla ja voisinpa sanoa samaa: "Tuulille hevoset ovat vain bisnestä". Ja on hyvä kun aaltokankaalla vaihtuu ne hevoset ja pääsee yksäriksi. En edes tiedä yhtän hevosta joka oisi joutunut ratsastuskouluun kun se myydään aaltsikalta.:) J hyvä niin.

        Käyppä kattoo saaran tallin tarhoja kyllä ne vi*** on paljon isommat ku jollain aaltokankaalla!


    • aaltokangashullu

      Kysyisimpä että onko aaltsikalla siinä sairastarhan ympärillä sähkölanka?
      Ku ei oikee näyttäny siltä ja hevonen voi karata sellasesta langasta.

      • :DDD

        Oulunsalon-ratsastuskoulu on para s ratsastuskoulu ikinä


      • werty
        :DDD kirjoitti:

        Oulunsalon-ratsastuskoulu on para s ratsastuskoulu ikinä

        Mitkä riidat oikeen täållä on..


      • Ellaa<3Heroooo

        aaltokangashullu: On sairastarhan ympärillä kyllä sähkölangat!:)


    • RePeSiNXD

      Eikääää!XD Repesin täydellisesti!! Sinulle Hevosrakas 12. Voi luoja oikeesti: "Tilavat karsinat lukuun ottamatta ponitallia"! No kuules...:D Teillä on sielllä saaralla kaikki karsinat yhtä pieniä ku ponitallissa! On saaralaiset vissiin vähän kateellisiiXD Oootteko sokeita vai mikä on!? Instrumentaariumissa saattaapi olla ale, ota 3 maksa 2 miks et vaikka osta kaverillekki lahjaks laseja ku näkö on vähän huono.

    • oraakkeli3

      En tiiä miks kulutan aikaa täällä meen nyt mutta sanon yhen homman: Tuo "plussat ja miinukset" On maailman typerin juttu mitä oon ikinä kuullu!.-.- Tuuli ja Saar häpeis teitä kaikkii jos tietäis!::D IHAN VARMASTI VOIN LUVATA!

      • LOPETTAKAA!!!!!!!

        Niinpä


    • oikeassti

      LUE!köhköhm... Joku kirjoitti tänne että aaltokankaan tarhat ovat isommat ku saaran tallilla ja sille kyllä repesin totallisesti. Jälleen yksi ihminen haukkumassa saaran tallia joka ei ole edes käynyt siellä. Aaltokankaan tarhat ovat arviolta 50x20m Saaran tallin yksi tarha on ainakin 100x100m toinen ehkä 50x50 ja shettisten ja pikkupikkuponejen tarha 40x30cm.

    • oooooooooo2

      Voitaisiin lopettaa tää tappelu näistä talleista kunhan loppuis siihen et talleista puhutaan totta. Lähes joka viestissä joku valehtelee esim.saaran tallin maneesissa haisee...jne.

    • ...

      Aaltokankaan kenttä on nyt vain pahempi, pölisee kesällä niin paljon, ettei siellä voi olla. Ja päätalli haisee AINA kuselle. Muutkin tallit JOSKUS.

      Saaralla sitä kenttää kuitenkin kastellaan. Eihän siellä mitän hienouksia ole, kuten sadevesiputkia (maan alla), mutta eipä niitä tarvitse. Ja jos ei tarkene -15 asteessa ilman lämmitystä, se on oma ongelma.

      Pari aaltsikkalaista käy saaralla, ja he ovat ainoat töykeät ihmiset joita tunnen. Toissalta en kyllä tykkää parista yli-innokkaastakaan.

    • :--)

      Minä kannatan Saaran tallia, mutta tässä on minusta Aaltsikan ja Saaran tallin plussat ja miinukset :)

      Aaltsikka:
      Aika hyvä opetus
      Iso maneesi
      Hyvä valaistus
      - Todella ilkeät hevoset ja ponit
      - kenttä pölisee kesällä
      - Tuuli on inhottava ja äkäinen
      - Huono ilmapiiri
      - Ärsyttäviä lissuja, jotka eivät osaa tehdä mitään
      - Tuuli huutaa tunnilla oppilaille
      - Likaista
      - Pienet karsinat D:

      Saaran talli:
      Laadukas opetus
      Kiltit hevoset
      Isot tarhat
      On kaikille sopia hevosia tai poneja ;)
      Mukavat opet
      Kiva ilmapiiri
      - Edetään hitaasti tunneilla, mutta minua ei ainaskaan haittaa ;D
      - Aika vanha maneesi, mutta kuitenki vielä tosi hyvä kuntoinen

      Te olette tyhmiä, jotka puolustatte aina sitä tallia jossa käytte! Lopettakaa riitely ja käykää siellä tallilla jossa itse haluatte. Minulle naurettiin Aaltsikalla, kun hakiin Aarretta tarhasta ja pyysin yhtä tyttöä pitämään Koraa vai kuka se olikaan. Sanoi näin: Hyi €@&?! nyt meni mun kengät pilalle! Ja sitä aiemmin sanoi pilkkaavasti hänen kaverilleen että en kerkeä, koska minun pitää mennä pitämään jotain Koraa! Kora kylläkin meinasi karata tarhastaan, koska se tyttö ei saanut sitä pysähtymään ;D

    • Aaltokankaalla oleva

      Mun mielestä tuo poni tallin miinus on kyllä vähän väärän lainen .... Mun mielestä ponitallissa on ihan hyvät karsinat koska ne ovat poneja ... Eivät ponit mitään luksus karsinaa tarvitse ... Hevossilla pitää olla isommat koska ovat muutenkin isompia kuin ponit ...

      • Aaltokankaalla oleva

        Ja jos teitä nuin paljo per*eestä kutittaa tuo aaltokangas nii menkää IHAN suoraan sanomaan siitä tuulille :)) Ei tarvi täällä netissä aaltokankaasta mitään pa*kaa levitää, ja jos ette viiti tuulille mennä sanomaan nii sitten ei tarvi edes mitään puhua mistään tallista :) Sama koskee muitakin eli menkää ihan suoraan sanomaan :))


      • Molemmat hyvii! Uskokaa
        Aaltokankaalla oleva kirjoitti:

        Ja jos teitä nuin paljo per*eestä kutittaa tuo aaltokangas nii menkää IHAN suoraan sanomaan siitä tuulille :)) Ei tarvi täällä netissä aaltokankaasta mitään pa*kaa levitää, ja jos ette viiti tuulille mennä sanomaan nii sitten ei tarvi edes mitään puhua mistään tallista :) Sama koskee muitakin eli menkää ihan suoraan sanomaan :))

        itse käyn saaralla ja siellä on hyvät puolensa mutta sieltäkin löytyy miinuksia! (Tiedoksi kaikille Aaltokangasta haukkuville!) Aaltokankaassa on myös hyvät puolet ja miinukset! (Tiedoksi kaikki saaraa haukkuvat!) Muutenkin tää homma on LAPSELLISTA!!!!!! Kahta tallia ei voi verrata! Ja pas*aa ei tarvi puhua kummastakaan tallista käyn kuitenkin aaltsikallakin joskus tunneilla vaikka harrastan saaralla ei tarvi mennä haukkumaan kumpaakaan tallia!!!!


      • molemmattallit ♥

        Ponit ovat yhtä tärkeitä kuin hevosetkin elää nekin -,-


    • puhhuh1

      Aaltokankaalla oli kiva käydä kokeilemassa ratsastusta pitkästä aikaa tuossa talvella, kallista oli kyllä yksityistunti, mutta hauskaa, kaverikin oli mukana, joka ei ollut koskaan ratsastanut, melkoinen elämys hällekkin :) Ja oikein kärsivällinen oli opettaja kyllä, vaikka eihän se ihan heti tahtonut lähteä sujumaan (varsinkaan kaverillani).

      Saarantalli oli aikoinaan myös mukava paikka, kun lapsena siellä ratsastelin.

      Tässä keskustelussa ilmeisesti keskustelee eri tallien lapset keskenään, ihan turhaa tappelua tuollainen :) Eiköhän molemmat tallit kuitenkin täytä eläinsuojeluasetukset ja varmasti omistajat tekevät parhaansa jotta homma sujuu. Erojakin taatusti on ja ei niistäkään tarvitse tappelemaan alkaa, kaikki tykkää eri asioista ja valitsee sen mukaan sitten missä tallissa haluaa tunneilla käydä. Aivan turhaa vihanpitoa :)

      Ja ei meille ainakaan siellä Aaltotallilla naureskeltu pilkallisesti, oikein mukavia lapsia oli sinne seuraavalle tunnille tulossa ja kivasti opastivat meitä muutenkin. Toki saattoihan joku hyväntahtoisesti naurahdella hieman hölmöille aikuisille, mutta ei sitäkään nyt tarvitse pahalla ottaa ;) (itse varmaan nauroimme itsellemme paaaljon enemmän tuon käynnin aikana).

    • NIMIMERKKIK(ö)?

      Olen harrastanut molemmilla talleilla ratsastusta ja tykkään yhtäpaljon molemmista. Saaralla on niitä vanhoja ja aaltokankaalla jotkin hevoset voivat olla vähän ilkeämpiä kuin toiset, mutta ei aaltokankaalla hevoset ole sellaisia kamalia jotka näykkii puree yms ja Saarala on vanhempia hevosia, mutta ei ne voi olla niin huonossa kunnossa ettei voi käydä tunneilla. Mun mielestä saaran maneesissa ei haise, eikä aaltokankaalla tallit haise millekkään pissalle ja kyllähän joka tallissa voi haista vähän lanta, mutta eihän se ole normaalia jos tallilla ei haise/tuoksu edes 1% lanta niin tulisiko siitäkin sota, että kummalla tallilla haisee enemmän lanta? :D. Saaralla opetus on mun mielestä hyvä ja mitä itse olen siellä käynyt niin on se yhteishenkikin hyvä ja samoin aaltokankaalla.

    • ...

      Etteikö te ihmiset ymmärrä(jos edes olette ihmisiä) että kaikilla on eri mielipide??!!
      EIi siitä kannata kinastella mikä on hyvä talli ja mikä ei! kaikki näkee asiat eri tavalla!
      LOPETTAKAA tämä tallien haukkuminen! Joidenkin mielestä saaran talli on hyvä talli ja joidenkin mielestä huono so what?

    • Tallityttö

      Kummatkin tallit ovat yhtä hyviä. (: Eihän kukaan pitäisi rikkinäisiä varusteita omassa tallissa, ja jos pitäisi nehän korjattaisiin. Kaikkia hevosia hoidetaan yhtä hyvin. Ja jotkut hevoset ovat innokkaita ja jotkut taas ei. Talleilla annetaan kokemustasosta riippuen sopiva hevonen tai poni. Eikä Aaltokankaalla ole varmasti mitään "hulluja" hevosia. Eikä Saaran tallilla ole hometta.

    • Aaltsikka on paras

      Onneks tää on alkanu loppuu 8)

    • hullunahevosiin

      Eiköhän se taida olla ihan niin että molemmat tallilt ovat yhtä hyviä. Molemmissa talleissa on hyvät terveet ja kivat hevoset. Itse käyn saaralla mutta en keksi mitään ideaa miksi altokankaan talli olisi. Tottahan se on että niissä on erillaiset opetukset, mutta molemmat yhtä hyviä. Minusta on kiva kun talli ei ole ihan puti puhdas vaan se saisi olla hieman "tallimainen".
      Eikä siinä ole myöskään mitään huonoa jos talli on siisti:))

    • Saarantalli1

      Mun mielestä Saaran talli on paljon parempi entä kun joku kakka aaltokankaan talli!!! Oon käynyt pari kertaa aaltokankaalla katsomassa tunteja ja jokasella on tapahtunut vaaratilanteita.
      Saaran talli
      Hoidetaan hyvin hevosia/poneja
      Opetetaan hyvin
      Hyvä kuntoinen kenttä ja maneesi
      Hyvä ilmapiiri
      Kiltti omista
      Kiltti ja rauhalliset hevoset
      Isot laitumet
      Isot karsinat
      JNE
      Aaltokankaan talli
      -pienet karsinat
      -Pienet laitumet
      -Ilkeät hevoset
      -Huono ilmapiiri
      -Huono kenttä
      -Huono maneesi
      -Maneesi homeessa
      -Kissat kaikki ja pissii kentälle!!!!
      Aaltokankaan talli on surkee! HYIIIIII!!!!!!!

    • Saarantalli

      Saaran talli on parempi ku aaltokangas.

    • Molemmillaratsinut

      Olen ratsinut vakituisesti kummallakin tallilla, ja molemmissa on omat miinuksensa. Saaran maneesin turvepohja haisee vähän, mutta haittaako se? Tuskin kukaan kuolee hajuun. Ja hevosten läheisyydessä nyt yleensäkin haisee. Aaltokankaalla hevoset vaihtuvat suht. tiuhaan,mutta voi olla, että ne vain eivät sovellu tuntikäyttöön. Siellä myös pidetään sopivan nuoria hevosia. Saaralla hevoset eivät vaihdu, koska ne ovat rakkaita lemmikkejä. Molemmilla talleilla hevoset kuitenkin ovat terveitä ja hyvässä lihassa.

    • Anonyymi

      Saara on paska

    • Anonyymi

      Karu kokemus jäi ku heppa pukitti saaralla saaran miknukset
      -äkänen omistaja
      -tunkkanen ilma
      -huono kenttä ja maneesi
      -äkäiset hevoset
      -huonot tunnit
      -ilkeät ihmiset

    • Anonyymi

      .


      ....

    • Anonyymi

      Saaralla on pienemmät karsinat kun ratsukankaalla ja hevosia ostetaan uusia vasta kun entiset kuolee ja on hyvä ilmapiirikin ja isommat käytävätkin en tiedä mitä selität mutta omistaja on vaihtunut ja nyt on ainakin parempi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe