Rakentaminen ja pienet lapset

Pimpeli-pompeli

Onko jollakulla kokemusta talonrakennusprojektista pienten lasten isänä tai äitinä? Olemme mieheni kanssa suunnitelleen aloittavamme suurehkon rakennusprojektin alle vuoden ikäisen lapsen kanssa.

Isä kävisi siis töissä ja hoitaisi isäkuukauden aikana myös sisätöitä. Minä hoitaisin lasta, kilpailuttaisin yms. järjestelisin mutta pääpaino kuitenkin lapsenhoidossa. Rakennusajan 7-9kk asuisimme mökillä ilman sisävessaa ja peseytyisimme rantasaunalla. Tämä siis keväästä syksyyn.

Onko jollakulla kertoa kokemuksistaan parisuhteen ja perheen hyvinvoinnista rakennusprojektin aikana? Idea olisi kuitenkin se, että jos uupumus käy ylivoimaisesti, heitämme hanskat tiskiin ja ulkoistamme lopputoteutuksen. Perhettämme emme halua hajoittaa tämän takia. Parisuhteemme kukoistaa kyllä tällä hetkellä, mutta pelkään eniten mieheni jaksamisen puolesta..

114

5274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peltikattomaakari

Kyllä siitä selviää, jos tarpeeksi tahtoo. Me rakensimme hartiapankilla, kun lapset olivat molemmat alle kolmen. Minä kävin toisinaan ilta- ja viikonlopputyössä. Työpäivänsä jälkeen isä söi ja lähti rakennukselle, tuli takaisin vasta illalla myöhään.

Vaikka itselläsikin on varmasti kädet täynnä työtä ja pää täynnä ajatuksia, yritä tukea miestäsi hänen urakassaan. Jos et muuta ehdi, laita valmisruoka mikroon ja kata hänelle lautanen valmiiksi illalla. Tai laita olunen jääkaappiin odottamaan saunaa. Muista myös sanoa, että arvostat hänen raadantaansa - ehkäpä hänkin arvostaa sinun. ;-) Oman perheen tulevaisuuden eteenhän tässä tehdään ja teillähän on kuitenkin se loistava takaportti olemassa, että jos ei jaksa, ulkoistetaan.

Ajattelepa, mistä kaikesta meitä edelliset sukupolvet ovat selvinneet useankin lapsen kanssa ja ihan ilman mukavuuksia, lisänä vielä karja hoidettavana. Kyllä te pärjäätte, jälkikäteen huomaatte, että se suurimpien ponnistelujen aika oli kuitenkin aika lyhyt.

• nykyään

Ennenvanhaan ei myöskään sallittu avioeroja, jos suhde ei toiminut, niin siinä oltiin ja pysyttiin. Harva erosi vain toimimattoman suhteen vuoksi.

• Peltikattomaakari
        nykyään kirjoitti:

Ennenvanhaan ei myöskään sallittu avioeroja, jos suhde ei toiminut, niin siinä oltiin ja pysyttiin. Harva erosi vain toimimattoman suhteen vuoksi.

En ottanut ollenkaan kantaa entisaikojen ja nykyisyyden avioerotilastoihin. Tarkoitin lähinnä sitä, että vaikka rakennusaika on kovaa työtä, siitä selviää kyllä. Aikaisemminhan työmäärä oli moninkertainen ja se tuli silti tehtyä - paremmin tai huonommin. Tosin saattaa olla, että ruuhkaisimpina päivinä "parisuhteen ylläpito" jää ystävälliseen eleeseen, hymyyn tai taputukseen pepulle.

Kyllähän minäkin sen verran perhelainsäädännön ja yhteiskuntamoraalin historiaa tunnen, että tiedän avioerojen olevan suhteellisen nuori ilmiö - ainakin näin monilukuisina. Eipä nykyinenkään avioliittolainsäädäntö ole lakkauttanut toimimattomia tai väkivaltaisia parisuhteita, korkeintaan vähentänyt, jos sitäkään...

• ollut siivoamassa

Edelliset sukupolvet ottivat vastaan kaiken avun ystäviltään ja sukulaisiltaan. Koskaan ikinä isäni , äitini tai heidän sukulaistensa tarvinnut isojen rakennusvaiheiden aikana tehdä kahdestaan yhtään mitään, kyllä niissä projekteissa aina olivat kylän parhaimmat kirvesmiehet, muurarit, naapurit ja sukulaiset sekä omat isommat lapset mukana. Ainoastaan ammattimiehet saivat palkan muu työ tehtiin talkoovoimin.

Nykyaikana vaaditaan aivan liikaa ihmisiltä osaamista ja jaksamista. Jos alatte rakennusprojektin ottakaa vastaan kaikki apu minkä saatte. Sinä voit myös itse olla mukana esim. käydä siivoamassa rakennuksella. On paljon helpompaa jatkaa työtä kun ympäristö on järjestyksessä.

• Kokemuksen sana
        ollut siivoamassa kirjoitti:

Edelliset sukupolvet ottivat vastaan kaiken avun ystäviltään ja sukulaisiltaan. Koskaan ikinä isäni , äitini tai heidän sukulaistensa tarvinnut isojen rakennusvaiheiden aikana tehdä kahdestaan yhtään mitään, kyllä niissä projekteissa aina olivat kylän parhaimmat kirvesmiehet, muurarit, naapurit ja sukulaiset sekä omat isommat lapset mukana. Ainoastaan ammattimiehet saivat palkan muu työ tehtiin talkoovoimin.

Nykyaikana vaaditaan aivan liikaa ihmisiltä osaamista ja jaksamista. Jos alatte rakennusprojektin ottakaa vastaan kaikki apu minkä saatte. Sinä voit myös itse olla mukana esim. käydä siivoamassa rakennuksella. On paljon helpompaa jatkaa työtä kun ympäristö on järjestyksessä.

Ei missään nimessä mitään talkootouhua!
        Talkoissa ei ole mitään järkeä. Kauhea touhu kestitä sitä talkooporukkaa, kun tulvat vaan dogaamaan, ja sitten vielä jää velkaa tlkoolaisille ne talkoot ja ikinä ei saa olla rauhassa.
        Kohta saat juosta koka viikonloppu jossakin nälkää näkemässä.
        Monelle kyllä talkooapu kelpaa ja toisten talkoissa grilli- ja saunaosuus, mutta ovi ei heilu molempiin suuntiin. Lisäksi harva kykenee rakentamsan laatua, vaikka kuin olisi muka rakennusalan ammattilainen.
        Ei muuta kuin avaimet käteen idealla talo. Jos talossa on mies eikä marjanpoimija, sitten helppo pakettitalo joka pystyyn parin palkallisen timpurin voimin, itse voi olla kaverina ja oppimassa.
        Ei kannata omaa roolia asettaa liian haastavaksi. Tekee itse minkä pystyy ja loput työpalvelut ostaa.

Liikaa asioita ja liian lyhyellä aikajanalla ei kannata hankkia.
        Kaikista ei vaan ole kaikkeen, itseasiasta uusavuttomuuden aikana todella harvasta.
        Rakentaminen on vastuullista puuhaa.

Itse olen rakentanut talomme itse. Kuten sanoin, oli ammattitimpuri assistenttina. Emäntä maalasi.
        Hyvin meni, mutta minulla onkin kova hermo. Muutenkaan en ole sellainen joka tekee kuten muutkin ja puhuu kuin muut tyyliin: "vttu kun pitää rakentaan, vttu kun vaipat maksaa ja akka ei anna pillua". Pitää olla rehellinen Itselle ja muille eikä vetää mitään roolia muilta hyväksyntää saadakseen.

• nykyään
        Peltikattomaakari kirjoitti:

En ottanut ollenkaan kantaa entisaikojen ja nykyisyyden avioerotilastoihin. Tarkoitin lähinnä sitä, että vaikka rakennusaika on kovaa työtä, siitä selviää kyllä. Aikaisemminhan työmäärä oli moninkertainen ja se tuli silti tehtyä - paremmin tai huonommin. Tosin saattaa olla, että ruuhkaisimpina päivinä "parisuhteen ylläpito" jää ystävälliseen eleeseen, hymyyn tai taputukseen pepulle.

Kyllähän minäkin sen verran perhelainsäädännön ja yhteiskuntamoraalin historiaa tunnen, että tiedän avioerojen olevan suhteellisen nuori ilmiö - ainakin näin monilukuisina. Eipä nykyinenkään avioliittolainsäädäntö ole lakkauttanut toimimattomia tai väkivaltaisia parisuhteita, korkeintaan vähentänyt, jos sitäkään...

Sitähän juuri tarkoitin, että ei kannata verrata että kun ennen vanhaankin rakennettiin omat talot itse ja raskaampaakin oli. Silti pysyivät vaimot hyvillä mielin kotona ja perheet kukoisti. Näin ei nykyisinkään ole aina, koska ei nähdä tarpeeksi yms.. Ennen vaan ei erottu vaikka olisi suhde mättänytkin.

• Uusi aika uudet tava

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Onneksi.

• 87654erty
        ollut siivoamassa kirjoitti:

Aivan oikein ja nykyään harva lähtee talkoisiin.

• purumuru
        Kokemuksen sana kirjoitti:

Talkoissa ei ole mitään järkeä. Kauhea touhu kestitä sitä talkooporukkaa, kun tulvat vaan dogaamaan, ja sitten vielä jää velkaa tlkoolaisille ne talkoot ja ikinä ei saa olla rauhassa.
        Monelle kyllä talkooapu kelpaa ja toisten talkoissa grilli- ja saunaosuus, mutta ovi ei heilu molempiin suuntiin. Lisäksi harva kykenee rakentamsan laatua, vaikka kuin olisi muka rakennusalan ammattilainen.
        Ei muuta kuin avaimet käteen idealla talo. Jos talossa on mies eikä marjanpoimija, sitten helppo pakettitalo joka pystyyn parin palkallisen timpurin voimin, itse voi olla kaverina ja oppimassa.
        Ei kannata omaa roolia asettaa liian haastavaksi. Tekee itse minkä pystyy ja loput työpalvelut ostaa.

Kaikista ei vaan ole kaikkeen, itseasiasta uusavuttomuuden aikana todella harvasta.

Itse olen rakentanut talomme itse. Kuten sanoin, oli ammattitimpuri assistenttina. Emäntä maalasi.
        Hyvin meni, mutta minulla onkin kova hermo. Muutenkaan en ole sellainen joka tekee kuten muutkin ja puhuu kuin muut tyyliin: "vttu kun pitää rakentaan, vttu kun vaipat maksaa ja akka ei anna pillua". Pitää olla rehellinen Itselle ja muille eikä vetää mitään roolia muilta hyväksyntää saadakseen.

Olen kyllä sama mieltä. Näin se touhu meilläkin onnistui. Metsä kaatumisestä muuton meni 9 kk, yhdellä timdurilla, apumiehenä ja isäntä iltaisin viilamassa ja kittamassa ja raivamassa paikat tietenkin, koetti että minun varsinaisen rakentamisen perempi olla osalistumatta , vaan tehdä ruoka ja entistä kotia yläpittä ja lapsi sekä lapsen harrastukset minulle jäi. Todella hyvin slevitty. Vuosi olemme asuneet ja pihat vielä viime syyksystä puoliksi laitamatta. Kova työ se on , jokainen tietä vasta siitä kun se on ohi.

• Talkoot historiaa

Kuka ääliö on painanut miinusta, jos joiku sanoo totuuden talkoista.

Talkoot on suomalaista kansallisromatiikkaa, ei nykypäivää.

Ne jotaka osaa rakentaa, ei tee sitä mielellään huvikseen iltaisin ilmaiseksi. Ja ne jotka haluaa talkoisiin, on siellä tarjoilun ja seuran vuoksi eikä osaa tehdä mitään.

Seurailin tässä juuri yhtää talkoo remonttia ja jouduin osallistumaan itsekkin. Olis tainnu tulla ammattityötä ostamalla halvemmaksi. Parhaita tapauksia oli ne kun tämän viikonlopun talkooporukka purki alas edellisen viikonlopun talkooväen rakentamia juttuja, kun ne oli muka tehnyt huonosti ja tekivät uudestaa. Lopputulos oli ihan saman näköinen :)

Talkoita voi käyttää toisarvoisiin hommiin, kuten vaikka pihan siivoamiseen tai nurmikon perustamiseen, niissä hommissa voi pyöriä pikku kaljoissa eikä saa vahinkoja aikaan.

• pompelipiN
        nykyään kirjoitti:

Ennenvanhaan myös nainen oli miehen omaisuutta ja vailla kummempia oikeuksia ei siitä toimimattomasta suhteesta voinut paljon lähteä. Nyrkiniskut oli otettava vastaan. Ennenvanhasta ei tulisi puhua positiivisena asiana missään yhteydessä.

• yksi talon tekijä

Höpötä taas sitä ei tiedä koska tarvitset talkoo apua voi se talosi palaa,ne talot jotka on avaimet käteen menetelmä ne on joilla ei todella pysy varata kädessä ja ei ole taitoa tehdä.Sinunlaiset voi asua kerrostalossa .Onhan siinä tietennii se puoli jos joku menee pieleen niin tietää että kuka on tehnyt virheen ja pääsee talon toimittajien kanssa tappelee.Näitä saa lukea päivittäin .Sinä olet todella kokenut kaiken hyvää jatkoa ja me teemme kotimme itse haluan että kaappi on juuri siinä missä se parhaiten palvelee käyttäjää.Olen valmis talon omistajilta kuullu että olis tuokin tuossa olis parempi.J akka antaa pillua ei ole se pelko sinulla narisija

• ...

touché!

• laho halko
        yksi talon tekijä kirjoitti:

Höpötä taas sitä ei tiedä koska tarvitset talkoo apua voi se talosi palaa,ne talot jotka on avaimet käteen menetelmä ne on joilla ei todella pysy varata kädessä ja ei ole taitoa tehdä.Sinunlaiset voi asua kerrostalossa .Onhan siinä tietennii se puoli jos joku menee pieleen niin tietää että kuka on tehnyt virheen ja pääsee talon toimittajien kanssa tappelee.Näitä saa lukea päivittäin .Sinä olet todella kokenut kaiken hyvää jatkoa ja me teemme kotimme itse haluan että kaappi on juuri siinä missä se parhaiten palvelee käyttäjää.Olen valmis talon omistajilta kuullu että olis tuokin tuossa olis parempi.J akka antaa pillua ei ole se pelko sinulla narisija

Yritin hahmottaa ajatuksenvirtaasi, mutta valitettavasti en onnistunut. Voisitko jatkossa käyttää yksinkertaisempaa kieltä kukkaiskaunon sijasta? Tällainen lahopääkin haluaisi pinnistelemättä ymmärtää sanomaasi. Kiitos.

• hepsuliert
        pompelipiN kirjoitti:

Ennenvanhaan myös nainen oli miehen omaisuutta ja vailla kummempia oikeuksia ei siitä toimimattomasta suhteesta voinut paljon lähteä. Nyrkiniskut oli otettava vastaan. Ennenvanhasta ei tulisi puhua positiivisena asiana missään yhteydessä.

oon tässä aivan eri mieltä. nykysessä elämänmenossa on paljon pahempaa kuin mitä ennen. Ennen lapset oli lapsia eikä ollut käyriä luonteenlaadusta. ei ollut allergioita kun ei vedetty kaikkia steriiliksi jollain imurilla. Ei ollut lasten huumepäissään tekemiä murhia yms. oli luonnollisia poismenoja. ja ennen kaikkea ei ollut tätä turhaa nettiä joka vie ihmisen ajan ja joka sekoittaa nuorten ajatuksia. lapset kasvatettiin yhteiskunnan paineiden takia kunnon kansalaisiksi eikä niihin keksitty tekosyitä joistain muokkaavista ilmiöistä. Jos oli masentunut niin se poistui joko oman käden kautta tai parantui. nykyäänhän se on vissiin jokaisella krooninen että saadaan lööppeihin joku syy kun vaan jollain naksahtaa. Kyllä naiset ottaa nyrkiniskuja vastaan tänä vuonnakin ja samat syyt painaa kuin ennenkin. Miesten on jopa helpompi kehittää mustasukkaisuuttaan nykyaikana kun kaikkeen on mallit olemassa. ja miesten huono-omatunto vaan nostattaa tätä. Kyllä ennen oli parempi kun ihmisillä oli se yksi mökki jossain korvessa ja tieto että omillaan pitää pärjätä. Ei ihmiset varmaan silloin edes kuvitelleet että jossain on joku valkopukuinen mies tai nainen joka ottaa taloon sisälle pumppaa täyteen lääkkeitä ja sanoo sori. voit olla vähä kipeempi kun tänne tullessas. No kipulääkkeet on kivoja se pitää myöntää:D

• Kokemuksen sana

Voin sanoa teille, että älkää alkako koko touhuun. Ukollasi on kuitenkin peukalo keskellä kämmentä ja joudutte sitten ulkoistamaan koko projektin, eli sitten maksatte kovia hintoja hyväksikäyttäjille, kun kyllähän ne osaa rahastaa jotai insinööriporukkaa joka luulee osaavansa kaiken. Paree siis kun ostatte talon avaimet käten -periaatteella tai asutte rivarissa.
      Lisäksi teillä pieni lapsi, varmaan aika tuore suhde jne jne, eli liikaa muutoksia liian lyhellä ajalla, eli erohan siinä tulee. Suuruudenhulluus vielä siinä sitten, kun kolmelle tai tulevaisuudessa ehkä neljälle ihmiselle pitää tehdä se isoin ja hienoin talo, kulissi/ monumentti velkarahalla, vaikka ette sitä tarvitse. Keittiöt ja muut tota kait hienot, saarekkeet sun muut, vaikka kukaan ei talossa osaa edes kokata. -Miettikääpäs asiaa....

Meillä rakennettiin talo. Itse olen miehenä osaavansorttinen, mutta silti meillä oli "ammattimies" vähän niin kuin adjuntanttina, kun ei se rakentaminen niin helppoa ole -varsinkaan ns. villatalon, jossa kauheasti epäonnistuimisen mahdolliuuksia. Kannattaa siis eka talo rakennuttaa ja itse olla siinä kaverina eikä minään kyttärinä perseen takana, niin oppii ja sitten osaa seuraavalla kerralla vähän paremmin ja enempi itse.

• Peltikattomaakari

"Kokemuksen sana", miksi luulet, että kaikilla perheillä on samanlaiset arvot kuin teillä? Vaikka te olisitte ryssineet koko homman ylenpalttisella pröystäilyllä ja järjettömällä taloudenpidolla, kaikki eivät tee niin.

Meillä ainakin onnistui, useita vuosia sitten, eikä talo vuoda mistään kohtaa, perhe on edelleen yhdessä suhteellisen onnellisena ja selviämme veloistamme ihan helposti.

Tsemppiä ja kannustusta sekä rohkaisua aloittajalle!

• Kokemuksen sana

"Kokemuksen sana", miksi luulet, että kaikilla perheillä on samanlaiset arvot kuin teillä? Vaikka te olisitte ryssineet koko homman ylenpalttisella pröystäilyllä ja järjettömällä taloudenpidolla, kaikki eivät tee niin.

Meillä ainakin onnistui, useita vuosia sitten, eikä talo vuoda mistään kohtaa, perhe on edelleen yhdessä suhteellisen onnellisena ja selviämme veloistamme ihan helposti.

Tsemppiä ja kannustusta sekä rohkaisua aloittajalle!

Me emme ryssineet mitään. Katselen ympärilleni, näen ja kuulen, mutta silti en vain mene samaan ansaan.
        Meillä onnistutaan, vaikka emme tee kuten muut.

• Peltikattomaakari

Me emme ryssineet mitään. Katselen ympärilleni, näen ja kuulen, mutta silti en vain mene samaan ansaan.
        Meillä onnistutaan, vaikka emme tee kuten muut.

Näetkö todellakin ympärilläsi vain niitä, jotka eivät hallitse talouttaan eivätkä saa pidettyä liittoaan koossa? Minä puolestani näen monia, jotka ovat onnistuneet. Taitaa olla asennekysymys: sinä haluat ihmisten epäonnistuvan voidaksesi uskoa, että olet jollakin tavalla heitä parempi. Siitäkö sinun itsetuntosi on kiinni? Vai mikä ihme tässä oikein on homman nimi? Missä sinä siinä ansan näet, minä kun en näe.

Itse rakennetuissa taloissa asuu ne rakentaneita perheitä, usko tai älä!

• Kokemuksen sana

Näetkö todellakin ympärilläsi vain niitä, jotka eivät hallitse talouttaan eivätkä saa pidettyä liittoaan koossa? Minä puolestani näen monia, jotka ovat onnistuneet. Taitaa olla asennekysymys: sinä haluat ihmisten epäonnistuvan voidaksesi uskoa, että olet jollakin tavalla heitä parempi. Siitäkö sinun itsetuntosi on kiinni? Vai mikä ihme tässä oikein on homman nimi? Missä sinä siinä ansan näet, minä kun en näe.

Näen. Totta on se, että olen asettanut tavoitteeno korkealle. Helpompi olisi elää massan mukana — mennä, tehdä, puhua kuin muut.
        Tiedän ja näen, että kaltaisiasi esittäjiä on. Olisit pyrkinyt teatterikorkeaan! Tai sitten olet vain sinusilmäinen tomppeli joka ei tajua omia eikä muiden asioita. Olet tuollainen joka luulee hyvää, mutta jos ja kun epäonnustuu, tuikkaat tulen nurkkaan?
        Luetko esim. tilastoja? Avaahan jo silmäsi ja mieti asiaa!

• Kokemuksen sana

Muista sekin, että itse rakennettu ja rakennutettu on kaksi eri asiaa:D

• Peltikattomaakari

Näen. Totta on se, että olen asettanut tavoitteeno korkealle. Helpompi olisi elää massan mukana — mennä, tehdä, puhua kuin muut.
        Tiedän ja näen, että kaltaisiasi esittäjiä on. Olisit pyrkinyt teatterikorkeaan! Tai sitten olet vain sinusilmäinen tomppeli joka ei tajua omia eikä muiden asioita. Olet tuollainen joka luulee hyvää, mutta jos ja kun epäonnustuu, tuikkaat tulen nurkkaan?
        Luetko esim. tilastoja? Avaahan jo silmäsi ja mieti asiaa!

Ei tuollaisen kanssa jaksa vääntää. Sinä nyt vaan yksinkertaisesti olet kaikkia muita fiksumpi.

Jos kieltäydyt uskomasta, että asumme itse rakentamassamme hyvässä talossa, senkun kieltäydyt. Ajattele vaan ihan rauhassa, että emme selviä veloistamme, että ajelemme velaksi ostetuilla ökyautoilla...

Mutta siltikin ihmettelen, miksi haluat muiden ihmisten epäonnistuvan ja väität heitä onnettomiksi tumpeloiksi, jotka takuulla tusaavat kaiken, niin talonsa, perheensä kuin taloutensakin.

• Kokemuksen sana

Ei tuollaisen kanssa jaksa vääntää. Sinä nyt vaan yksinkertaisesti olet kaikkia muita fiksumpi.

Jos kieltäydyt uskomasta, että asumme itse rakentamassamme hyvässä talossa, senkun kieltäydyt. Ajattele vaan ihan rauhassa, että emme selviä veloistamme, että ajelemme velaksi ostetuilla ökyautoilla...

Mutta siltikin ihmettelen, miksi haluat muiden ihmisten epäonnistuvan ja väität heitä onnettomiksi tumpeloiksi, jotka takuulla tusaavat kaiken, niin talonsa, perheensä kuin taloutensakin.

Hyvä jos menee hyvin. Eipä ketään voi estää rakennusyrityksestään, mutta älkää sitten valittako kun on rankkaa koska liikaa asioita ja muutosta kerralla. Pureskelkaa välillä! Kaikki ei tarvitse kaikkea, eli miksi matkia muita pinnallisia?

• Kenttämyyrätär

Hyvä jos menee hyvin. Eipä ketään voi estää rakennusyrityksestään, mutta älkää sitten valittako kun on rankkaa koska liikaa asioita ja muutosta kerralla. Pureskelkaa välillä! Kaikki ei tarvitse kaikkea, eli miksi matkia muita pinnallisia?

Herranjestas, kun sinulla on yksinkertainen järjenjuoksu! Oikeastihan oman talon rakentaminen mahdollisimman paljon itse tehden ei ole pinnallisuutta.

Sitä paitsi: Ihminen saa valittaa silloin, kun on rankkaa. Kunhan vain se valittaminen ei jää päälle ikuisiksi ajoiksi. Sinulla näyttää jääneen, valitat herkeämättä muiden tekemisistä! Se kertoo todella paljon siitä, millainen tyyppi olet.

• Tämä on fakta
        Kenttämyyrätär kirjoitti:

Herranjestas, kun sinulla on yksinkertainen järjenjuoksu! Oikeastihan oman talon rakentaminen mahdollisimman paljon itse tehden ei ole pinnallisuutta.

Sitä paitsi: Ihminen saa valittaa silloin, kun on rankkaa. Kunhan vain se valittaminen ei jää päälle ikuisiksi ajoiksi. Sinulla näyttää jääneen, valitat herkeämättä muiden tekemisistä! Se kertoo todella paljon siitä, millainen tyyppi olet.

Minun mielestäni kaikkien räpyläsormien ei tulisi alkaa rakentamaan ihan jo riskien takia - eivät yksinkertaisesti osaa vaikka luuelevat osaavansa! Kaikki eivät tarvitse OK-taloa ensinnäkään, eikä sitä hienoa keittiötä, koska kaikki eivät osaa kokata. MYöskin moni on niitä jotka eivät viihdy kotona, eli miksi laittaa rahaa kiinni kulisseihin?
        Valittajia on aina: Ensin hankitaan nainen ja valitetaan kun sen kanssa on rankkaa. Sitten tahdään lapsi ja sama mantra - on rankkaa ja vaipat maksa, ei ole omaa elämää. Kohta aletaan rakentamaan taloa ja valitustaakka kasvaa ja kohta tulee ero. MItä jää käteen muuta kuin isot velat ja joku homeinen räpeltäjän nikkaroima ongelmatalo?

• Tämä on fakta
        Tämä on fakta kirjoitti:

Minun mielestäni kaikkien räpyläsormien ei tulisi alkaa rakentamaan ihan jo riskien takia - eivät yksinkertaisesti osaa vaikka luuelevat osaavansa! Kaikki eivät tarvitse OK-taloa ensinnäkään, eikä sitä hienoa keittiötä, koska kaikki eivät osaa kokata. MYöskin moni on niitä jotka eivät viihdy kotona, eli miksi laittaa rahaa kiinni kulisseihin?
        Valittajia on aina: Ensin hankitaan nainen ja valitetaan kun sen kanssa on rankkaa. Sitten tahdään lapsi ja sama mantra - on rankkaa ja vaipat maksa, ei ole omaa elämää. Kohta aletaan rakentamaan taloa ja valitustaakka kasvaa ja kohta tulee ero. MItä jää käteen muuta kuin isot velat ja joku homeinen räpeltäjän nikkaroima ongelmatalo?

Niin...siis Suomeksi sanottuna koitetaan paikata elämän aukkoja tekemällä lisää taakkaa itselleen, kun tosiasiassa pitäisi ottaa takapakkia..
        Mutta sitähän tämä pahoinvointiyhteiskunta on, kauheata kulutusta siinä epätoivossa että joskus olisi hyvä olla. Sisäinen onni kannattaa etsiä ihan itse.

Tervesin: Onnellisesti hirsitalossa ja jalat maanpinnalla!

• Our home

Me rakensimme talon alusta loppuun asti täysin hartia pankilla, siis sokkelista viimeiseen peitelistaan, sähköt, putket yms. kaikki itse. Ainot ulkopuolinen oli muurari, joka muurasi meille takan ja leivinuunin. Mieheni kävi päivät töissä, illat ja viikonloput rakensi, vähän reilu vuosi siinä meni kaiken kaikkiaan. Syyskuussa aloitettiin rakentamaan, jäin äitiyslomalle joulukuussa ja meille syntyi helmikuussa toinen lapsi. Olihan se raskasta olla kahden pienen lapsen "yh", kun miestä näki vaan vilaukselta ja silloinkin se oli usein tosi väsynyt. Me ei koskaan sitä ääneen sovittu, mutta me molemmat tiedostettiin, että tappelemaan ei parane alkaa ja koetettiin kaikesta väsymyksestä yms. huolimatta olla kivoja toisillemme. Työnjako sovittiin, että mies rakentaa ja käy töissä ja minä huolehdin kodin ja lapset. Lisäksi aika usein sai laukkoa "pikku" asioita ja sisustusvaiheessa asuttiin lasten kanssa rautakaupoissa :) Kuitenkin me selvittiin väsyneenä, mutta onnellisena perheenä! Talo valmistui lopulta ja siitä tuli just niin ihana, kun pitikin ja lainaa meillä on uuden auton verran. Nyt me ollaan asuttu kohta kaks vuotta omassa kodissa ja täytyy sanoa, että en ihan heti uudestaan alkais rakentamaan mutta se en tee mitään rakentamiseen liittyvää vaihe on jo mennyt ohi. Viime kesänä saatiin piha valmiiks ja tänä kesänä ois tarkoitus tehdä halkoliiteri ja kattaa terassit.
      Tsemppiä projektiinne! Onhan se raskas savotta, varsinkin sille tekevälle osapuolelle, mutta sinä vaimona pystyt paljon vaikuttamaan siihen että miten edesautat miehesi jaksamista. Ja naisena on hyvä muistaa, että mikään ei tapahdu hetkessä, kaikki vaiheet vie oman aikansa, mutta kyllä se lopulta valmistuu. Talopaketti rakentajien kolmessa kuukaudessa omaan kotiin ja voi voi, kun te ootte hitaita kommentit kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa, ne kun maksaa laatikkotaloistaan ihan käsittämättömiä summia.

• mk

Muutovalmiin talon saa nykyisin 150000€ mutta pihatyöt jää seuraavaan kesään tehtäväksi ja ei kannata itse tehdä koska menee sama raha muutenkin.

• Our home
        mk kirjoitti:

Muutovalmiin talon saa nykyisin 150000€ mutta pihatyöt jää seuraavaan kesään tehtäväksi ja ei kannata itse tehdä koska menee sama raha muutenkin.

Niin saa, sellaisen järkyttävän laatikkotalon. Mutta itse tekemällä tekee 120 000€ budjetilla hienon talon ja ison kahden auton tallin. Että pistää miettimään.

• Kokemusta löytyy
        Our home kirjoitti:

Niin saa, sellaisen järkyttävän laatikkotalon. Mutta itse tekemällä tekee 120 000€ budjetilla hienon talon ja ison kahden auton tallin. Että pistää miettimään.

No ei varmaan tee...Jonkun vitun 80 neliön älvärin tai muun parakin ehkä, jos saa tontin jostakin suolta ilmaiseksi sukulaiselta ja vetää tonttiputketkin pintavetona maan pinnalla, hah:)

• Our home
        Kokemusta löytyy kirjoitti:

No ei varmaan tee...Jonkun vitun 80 neliön älvärin tai muun parakin ehkä, jos saa tontin jostakin suolta ilmaiseksi sukulaiselta ja vetää tonttiputketkin pintavetona maan pinnalla, hah:)

Siinähän se juuri on, kun Suomalainen rakentaa talon niin se ottaa jonkun talopaketin ja kehuskelee kuinka MÄ rakensin talon. Mutta oikeasti, jos puhutaan itse tehdystä, niin se on silloin pitkästä itse tehty.
        Me rakennettiin kaupungin vuokratontille (ei viitsitty alkupääomia maahan sijoittaa, kun maan ehtii ostaa myöhemminkin), mutta hyvälle alueelle 150m2 talo ja 120m2 autotalli ja koko projektiin meni rahaa 120 000€ ja enempää ei ole voinut mennä sillä pesämunaa oli 80 000€ ja lainaa otettiin 40 000€. Rakennus vuosi 2010. Mutta me tehtiin kaikki itse, ainoa ulkopuolinen oli uuni muurari. Tosi hienon talon pystyy rakentamaan edullisesti, kun viitsii vähän nähdä vaivaa, eikä usko näihin tota nyt ei ainakaan kannata tehdä itse juttuihin. Kannattaa ottaa selvää ja kilpailuttaa kaikki, siis ihan kaikki. Ja yksittäiseen omakotitalo kohteeseeen tekee huippu löytöjä poistomyynneistä.

• Ongelmat edessä
        Our home kirjoitti:

Siinähän se juuri on, kun Suomalainen rakentaa talon niin se ottaa jonkun talopaketin ja kehuskelee kuinka MÄ rakensin talon. Mutta oikeasti, jos puhutaan itse tehdystä, niin se on silloin pitkästä itse tehty.
        Me rakennettiin kaupungin vuokratontille (ei viitsitty alkupääomia maahan sijoittaa, kun maan ehtii ostaa myöhemminkin), mutta hyvälle alueelle 150m2 talo ja 120m2 autotalli ja koko projektiin meni rahaa 120 000€ ja enempää ei ole voinut mennä sillä pesämunaa oli 80 000€ ja lainaa otettiin 40 000€. Rakennus vuosi 2010. Mutta me tehtiin kaikki itse, ainoa ulkopuolinen oli uuni muurari. Tosi hienon talon pystyy rakentamaan edullisesti, kun viitsii vähän nähdä vaivaa, eikä usko näihin tota nyt ei ainakaan kannata tehdä itse juttuihin. Kannattaa ottaa selvää ja kilpailuttaa kaikki, siis ihan kaikki. Ja yksittäiseen omakotitalo kohteeseeen tekee huippu löytöjä poistomyynneistä.

Vai että uuden auton hinnalla talo? Materiaalit vissiin suoraan perzeestä jos oma työ oli niin arvokasta? Noooh, siellä varmaan joku paikka poksahtaa kun itse leikitty rakentajaa:D

• Saako

sähkö- ja putkityöt tehdä itse?
        Vai onko miehesi kyseisten alojen urakoitsija?

• Buahahhahhahaaa
        Saako kirjoitti:

Niinpä:) siinäpä kysymys..Tai jos se toho unohti vetää sähköt ja putket:) Hah.

Tiedän niin monta tapausta, kun joku insinööri tai rekkakuski on alkanut rakentamaan muka taloa, mutta ei olekkaan osannut sitä tehdä eikä edes suunnitella projektia ja siksi jouduttu ostamaan ulkopuolista kallista työvoimaa. Siinä kuse laskutoimitukset heti noin 100%;sesti.

Yksikin vatipää yritti maatyötkin tehdä itse, kunnes huomasi, ettei sukulaisen Valmetilla ja lanalla kauheesti kalliota räjäytellä:) - Tässä eräs esimerkki.

• Our home
        Ongelmat edessä kirjoitti:

Vai että uuden auton hinnalla talo? Materiaalit vissiin suoraan perzeestä jos oma työ oli niin arvokasta? Noooh, siellä varmaan joku paikka poksahtaa kun itse leikitty rakentajaa:D

Opettele ensin lukemaan, kyllä meillä meni rahaa 120 000€. Mutta meillä oli ihan tuntuva pesämuna jota oltiin säästetty monta vuotta ja tehty muutama voitokas asuntokauppa.
        Meidän talossa materiaalit on paljon laadukkaammat, kun monessa talopaketissa, villaa on enemmän,puu paksumpaa, ikkunat ja ovat ei vuoda, ilmanvaihto oikealla lto järjestelmällä yms. Mutta me ei vaan maksettu mistään turhaan liikaa, vaan kilpailutettiin kaikki ja monet tavarat tuli tosi paljon halvemmaksi ajattaa etelä suomesta tänne pohjoiseen, kun ostaa täältä päin.

• Our home
        Saako kirjoitti:

Saa tehdä, kun on sähköalan koulutus, riittävä työkokemus yms. ja putkityöt voi tehdä itse, kun valvoja laittaa nimensä lappuun. Ja meillä se ei ollut mikään ongelma, koska miehelläni on rakennus alan hommissa hyvä maine, joten tuttu putki inssi (joka on valvonut paljon meidän tekemiä kohteita) kävi vesieristeet ja ilmastointi putkien eristykset katsomassa ja laittoi nimensä lappuun.
        Ja kyllä ammattilainen tekee itselleen paljon parempa työtä, kun toinen ammattilainen. Me yritettiin ulkoistaa "sisustus" putkityöt, mutta siitä ei tullut kun isoja vuotoja jotka sitten itse piti korjata. Onneksi isot putkityöt teki isäntä itse :)

• Hähähääää
        Our home kirjoitti:

Saa tehdä, kun on sähköalan koulutus, riittävä työkokemus yms. ja putkityöt voi tehdä itse, kun valvoja laittaa nimensä lappuun. Ja meillä se ei ollut mikään ongelma, koska miehelläni on rakennus alan hommissa hyvä maine, joten tuttu putki inssi (joka on valvonut paljon meidän tekemiä kohteita) kävi vesieristeet ja ilmastointi putkien eristykset katsomassa ja laittoi nimensä lappuun.
        Ja kyllä ammattilainen tekee itselleen paljon parempa työtä, kun toinen ammattilainen. Me yritettiin ulkoistaa "sisustus" putkityöt, mutta siitä ei tullut kun isoja vuotoja jotka sitten itse piti korjata. Onneksi isot putkityöt teki isäntä itse :)

Heh. Ok, ukkos kaikkien alojen erikoismies ja sinä suosittelet rakentamista kaikille touhoille, koska teillä onnasi;) -Reilua?

• mk
        Our home kirjoitti:

Opettele ensin lukemaan, kyllä meillä meni rahaa 120 000€. Mutta meillä oli ihan tuntuva pesämuna jota oltiin säästetty monta vuotta ja tehty muutama voitokas asuntokauppa.
        Meidän talossa materiaalit on paljon laadukkaammat, kun monessa talopaketissa, villaa on enemmän,puu paksumpaa, ikkunat ja ovat ei vuoda, ilmanvaihto oikealla lto järjestelmällä yms. Mutta me ei vaan maksettu mistään turhaan liikaa, vaan kilpailutettiin kaikki ja monet tavarat tuli tosi paljon halvemmaksi ajattaa etelä suomesta tänne pohjoiseen, kun ostaa täältä päin.

Oletko laskenut pihahomat tuohon hintaan ja kaikki mitä puutarhaan menee niin olet hyvin kilpailuttanut jos talon tuohon hinttaan tekee. Monet ammattihenkilöt jotka tekevät ammatikseen ovat sanoneet että ei paljon alle 150000€ rakenna mutta juuri tto että ostaa ylijäämätvaraa muilta rekentajilta niin saa halvalla.

• mk
        Hähähääää kirjoitti:

Heh. Ok, ukkos kaikkien alojen erikoismies ja sinä suosittelet rakentamista kaikille touhoille, koska teillä onnasi;) -Reilua?

Normaalit hommat mitä rakentamisessa on ei vaadi mitään erikoisosaamista vaan maalaisjärkeä ja tapaa optella uusia asioita. Itse ole metallialalla ja rivariyhtiössä tehty talkoilla kaikenlaista ja yksi asukas timpuri ja näin metallihommia tehneenä hirvittaa rakennusalan ammattilaisen mittatarkkuus eli tehdään sinnepäin kun metallihommissa tehdään millin tarkasti että sileen. Ei se rakentaminen sen vaikeampaa ole kuin koneremontin tekeminen johonkin moottoriin ja tarvitsee vain perehtyä asiaan että silleen. Itse pidän kunnossa yli 30v prätkän vaikka en mitään sen alan koulutusta käynyt vaan itseoppinut mekaanikko.

• niin että mitä
        Our home kirjoitti:

Eli... Kerrataanpa, mitä sanoit.

Ukkosi on alan ammattilainen, joka...
        ...palkkasi alan ammattilaisen, joka...
        ...teki luokatonta jälkeä, mikä tarkoittaa, että... ukkosi on niin saatanan tunari omassa ammatissaan, ettei se osaa erottaa hyvää ammattilaista tumpelosta, koska meni sellaisen palkkaamaan.

Ja sitten sinä vain pokalla kehotat muitakin rakentamaan hartiavoimin, vaikka ukkos ammattilaisena mokasi jo alkuvaiheessa hankkimalla taimattoman putkityön tekijän.

Niin, että mikä se lopputulos olikaan? Mua ainakin epäilyttäs ukkosi työnjälki, kun putkirikkoja tehtailevan tyypin palkkaa töihin, vaikka itsensä pitäisi olla alan ammattilainen.

• ihmisenkäsi
        Ongelmat edessä kirjoitti:

Siltä se voi vaikuttaa kun arvioi asioita oman osaamisensa näkökulmasta. Kaikki on vaan sutta ja sekundaa silloin.

• yourasss
        Our home kirjoitti:

vesieristyksien tekemiseen ei tänäkään päivänä omaan taloon tarvita mitään lappua.... muutenkin arvoisa ourhomekorva pistää vähän omiaan ;)

• rakentajanainen
        Buahahhahhahaaa kirjoitti:

Niinpä:) siinäpä kysymys..Tai jos se toho unohti vetää sähköt ja putket:) Hah.

Tiedän niin monta tapausta, kun joku insinööri tai rekkakuski on alkanut rakentamaan muka taloa, mutta ei olekkaan osannut sitä tehdä eikä edes suunnitella projektia ja siksi jouduttu ostamaan ulkopuolista kallista työvoimaa. Siinä kuse laskutoimitukset heti noin 100%;sesti.

Yksikin vatipää yritti maatyötkin tehdä itse, kunnes huomasi, ettei sukulaisen Valmetilla ja lanalla kauheesti kalliota räjäytellä:) - Tässä eräs esimerkki.

Mun ukko on rekkakuski ja ollaan rakennettu kaksi taloa. Molemmat tyylikkäitä, upeita taloja. Eka talo on myyty aj ehkä myymme tämän toisenkin ja rakennamme vielä kolmannen. Eikä rakennettu mitään puolivalmispakettitaloa, vaan kappaletavarasta, johon katselimme rakennustavarat, puut ym sieltä sun täältä, mistä edullisesti sai. Rakentamisaika on ollut elämämme parasta aikaa. Yhteinen päämäärä, yhteiset velat ja vastuut. Se, jos joku yhdistää.

• Our home
        mk kirjoitti:

Oletko laskenut pihahomat tuohon hintaan ja kaikki mitä puutarhaan menee niin olet hyvin kilpailuttanut jos talon tuohon hinttaan tekee. Monet ammattihenkilöt jotka tekevät ammatikseen ovat sanoneet että ei paljon alle 150000€ rakenna mutta juuri tto että ostaa ylijäämätvaraa muilta rekentajilta niin saa halvalla.

Pihahommia sisältyi tuohon hintaan valetun kaivon, uima-altaan, sepelien yms. normi maiden ja terassien verran. Mutta kaikki muut tehtiin sitten seuraavana kesänä, taas sillä rahalla mikä talven aikana säästettiin.
        Putkitöistä ei tarvitse todistusta, mutta tarvitsee olla valvoja ja oikeaoppisesti valvojalle kuuluu ne tietyt valvonta käynnit. Ja meidän valvoja halusi nähdä vesi- ja iv. putkieristykset ja muuten se ei sitten käynytkään.
        Kyllä me yritettiin ulkoistaa "sisustus" putkityöt, siis tarkoitten pönttojen, hanojen yms. näkyvän asennukst ihan perhe syistä. Kun toinen syntyi, eikä ollut mikään normi vauva. Meinas olla vähän rankkaa, kun mies päivät töissä ja illat raksalla. Mutta itse nekin piti sitten tehdä, mutta elämässä oppii aina. Ei tule meille toiste ulkopuolisia "ammattilaisia". Paitsi uunimuurari teki hyvää jälkeä :)
        Eikä me todellakaan ostettu mitään muitten jämiä. Vaan ihan tavan rauta- ja sisustuskaupoista alennuksista, kilpailuttamalla ja sitten ne on ihan helmiä, kun on näitä myyntejä, kun esim tapetti- ja kaakelimallistot vaihtuu. Sieltä tekee todellisia löytöjä yhteen omakotitaloon, jossa määrät on kuitenkin aika pieniä. Jos nimittäin saa aitoa graniittilaattaa 25€/m2, niin se on löytö. Ja siitä tuli aivan ihana keittiön lattia :)

• Pimpeli-pompeli

Kiitos suurimmaksi osaksi kannustavista kommenteista! Voin todeta nimimerkille mk, että pk-seudulla kivitalo avaimet käteen maksanee sen 2500e/m2 ja tarkoitus on saada se hieman vaivaa näkemällä pystyyn 1500e/m2 tontti. Jos tässä ei oma vaivannäkö kannata, niin missä sitten? Ehkä pöndellä ei osata sitten rahastaa sinisilmäisillä ensirakentajilla, mutta täällä päin osataan.

Homman juju olisi meillä rakentamisen avulla saada itsellemme velaton asunto. Rakentaisimme kaksi 100m2 paritaloasuntoa kivestä, modernilla julkisivulla. Herkkuja esim. parveke tms. ollaan valmiit jättämään pois, jotta hinta on mahtuu tuohon 1500e/m2. Toista asuntoa alamme myymään jo rakentamisaikana, jotta tuleva ostaja saa valita materiaalit. Toisen rakennamme omaan käyttöön pikapikaa ja muutamme siihen itse. Kun myytäväksi tarkoitettu asunto saadaan myytyä, kuitataan koko rakennuslaina myyntihinnalla. Vaikka tuo neliöhintamme ei toteutuisi ja asunnosta ei saataisi huippuhintaa, on lopputuloksena vähintäänkin liki velaton uusi kivinen 100m2 5h k s.

Sitten on kiva miettiä, että milloin jaksan palata työelämään vai hankitaanko esikoiselle sitten kavereita. Olemme valmiit ponnistelemaan tämän velattoman asunnon eteen. Sen jälkeen, reilusti alle kolmekymppisenä, olisi helppoa perhe-elämää tiedossa. Tuskin tarvitsee sitten ikinä alkaakaan riidellä rahasta ja isännälle menin jo lupaamaan onnistuneen projektin palkinnoksi himoitsemansa kalliin auton. Jos nyt sitä velkaa sitten raatsii enää ottaa siinä pisteessä siis.

• Kokemuksen sana

Kusee tuo homma ja budjetti. Ette ole oikein realiteeteissa!

• luonnonystävä4656467

Vitun kerskakuluttajat,teidän kaltaisten takia meillä ei ole tulevaisuutta. Its gonna be over soon...........

• koulutettu realisti

Ymmärrättehän te, että sen toisen asunnon myyntivoitosta teidän pitää maksaa 20% veroa?

Täytyy sanoa, että taustanne (kouluttamattomia talousasioissa ja projektinhallinnassa) johtuen ennustan teille katkeraa epäonnistumista. Teillä tuskin on kykyä sellaiseen ennakointiin, mitä projektinne vaatii.

Kestääkö taloutenne, jos budjettinne pettää ja onkin 40% suurempi? Tämä on aivan vakava kysymys.

• koulutettu realisti
        koulutettu realisti kirjoitti:

Ymmärrättehän te, että sen toisen asunnon myyntivoitosta teidän pitää maksaa 20% veroa?

Täytyy sanoa, että taustanne (kouluttamattomia talousasioissa ja projektinhallinnassa) johtuen ennustan teille katkeraa epäonnistumista. Teillä tuskin on kykyä sellaiseen ennakointiin, mitä projektinne vaatii.

Kestääkö taloutenne, jos budjettinne pettää ja onkin 40% suurempi? Tämä on aivan vakava kysymys.

Ottakaa sekin huomioon, että te ette tule saamaan täyttä markkinahintaa siitä toisesta puolikkaasta.

Ihmiset haluavat ostaa suuret ostokset luotettavalta toimittajalta. Te ette ole sellainen. Te olette amatöörejä, jotka leikkivät urakoitsijoita. Tavallisia kansalaisia täysin ilman mitään näyttöä projektien aikataulussa pysymisestä, työn laadusta, asiakaspalvelusta jne.

Todennäköisesti saatte tönönne myytyä vasta valmiina kaikkien tarkastusten jälkeen. Tällöin hintakin on aika kehno, koska olette jo pilanneet kivitalon ymppäämällä sen täyteen halpismateriaalia ilman silmää sisutusarkkitehtuurille.

Oikeasti, tuolla reitillä te ottaisitte todella, todella ison riskin. Pahimmassa (?) tapauksessa olette käytännössä rakentaneet jollekin toiselle talon ilmaiseksi, vain materiaalikulut perien.

• koulutettu realisti

Ottakaa sekin huomioon, että te ette tule saamaan täyttä markkinahintaa siitä toisesta puolikkaasta.

Ihmiset haluavat ostaa suuret ostokset luotettavalta toimittajalta. Te ette ole sellainen. Te olette amatöörejä, jotka leikkivät urakoitsijoita. Tavallisia kansalaisia täysin ilman mitään näyttöä projektien aikataulussa pysymisestä, työn laadusta, asiakaspalvelusta jne.

Todennäköisesti saatte tönönne myytyä vasta valmiina kaikkien tarkastusten jälkeen. Tällöin hintakin on aika kehno, koska olette jo pilanneet kivitalon ymppäämällä sen täyteen halpismateriaalia ilman silmää sisutusarkkitehtuurille.

Oikeasti, tuolla reitillä te ottaisitte todella, todella ison riskin. Pahimmassa (?) tapauksessa olette käytännössä rakentaneet jollekin toiselle talon ilmaiseksi, vain materiaalikulut perien.

Kannattaa huomioida sekin, että mikäli ihme tapahtuu ja saatte puolikkaan myytyä ennen valmistumista, missäs luulet ukkosi illat istuvan? No niiden ostajien kanssa suunnittelemassa muutostöitä, eikä rakentamassa. Ai, että sinä hoitaisit? Iso riski siinä, että viesti muuttuu matkalla ja miehesi rakentaa jotain muuta kuin piti. Lopputuloksen puretaan ja rakennetaan uudelleen - ja budjetti kusee yhdessä aikataulun kanssa.

• päääässsiii

myyntivoitosta 20%??? missä maassa? (suomessa 28%)

• No sellainen liitto hajoaa muutoinkin jos se ei yhtä ok-taloa kestä rakentaa,,,se on eletty ja koettu,,,mutta mennä saa mikä lie sitten ollutkin,,

• Ratikkakuski.

Jos kerran on varaa ulkoistaa lopussa, niin voisi elämää helpottaa jos ottaisitte kirvesmiehen kesäksi kaveriksi. Halpa ratkaisu siihen verrattuna, että jää puolet tekemättä.

• jk

niinkö

• vieläkin painajaisia

Apuwa!
      Nousee nyt jo niskakarvat pystyyn ja saan harmaita hiuksia pelkästä ajatuksesta.
      Meillä oli lapset 3kk, 1,5v ja 3v kun alotettiin rakentamaan.
      Huh sentään.
      Kaikki oli suunniteltu valmiiksi ja sovimme ettei hermoja menetetä ja puhalletaan yhteen hiileen.
      Ei mennyt kun 2kk alko oleen uskomattoman raskasta.
      4kk mennyt jo oltiin aivan poikki.
      5kk ja parisuhde aivan onnetonta ja vaikeeta. Tiuskiminen alkoi ja toisiamme ei edes nähty.
      Kaikki aika meni miehellä rakennuksilla ja itse kolmen pienen kans kotona.
      Molemmat oli aivan loppuun palaneita ja emme olleet enää edes ns perhe.
      Loppuun kun päästiin niin päätimme ettei enää koskaan rakenneta. Ei koskaan. Ei edes koirankoppia :D

• omakoti kullankallis

Minulla on kokemusta, muutimme ihan toiselle paikkakunnalle kun ostimme tontin jossa oli kahden huoneen ja keittokomeron verran tilaa 2 lasta .Lapset oli silloin 7v , 10v eri tavalla olisi tarvittu tilaa .Vesi kannettiin kaivosta , ulkovessa, ulkosauna ja viellä sekin savu sauna.Jossa lapset oli mustia kun tultiin saunan yhteydessä oli n.s. pesupaikka jossa oli pata siinä vesi lämmitettiin.Muutimme 1.6 kun koulut loppui ja asuimme näin kaksi vuotta ensimmäinen oli viellä kova pakkanenPuu lämmitys silloin minä aina sanoin että kyllä me ollaan hulluja ja niin sanoivat sukulaiset ja ystävät.Minä kävin työssä 3 vuorotyössä mies oli reissumies sillä meidän rakentaminen kesti kauan kun kaikki mahdollinen tehtiin itse peräti kaikki kaapin ja väli ovet mies nikkaroi.Ensimmäinen kesä meni kun puut otatti metsästä höylättiin ja seuraavan talven ne oli kuivamassa meidän sängyn vieressä pinottuna, koska koivusta on meillä lattiat .Ei keritty ajattelemaan rakkaus asioita nujuttiin kun jaksettiin ja oli ihana katsoa kun talo valmistui. oli kyllä talkoita kun valettiin ja katto laitettiin kyllä naapurit auttoi ja olivat paljon mukana.Ja nyt kun on ollut kolme vuotta valmis niin on ihana muistella sitä aikaa kun vettä pumpattiin kaivosta ja lasten varttuja pesin saunalla ja joskus pääsi itku kun väsytti.Mutta ajattelin että kyllä meillä viellä on hyvin ja nyt on lapset nauttii kun on omat huoneet ja omat pallokentät ja keinut ei tarvitse tapella ja ajatella toisia saamme huutaa ja makkaa soittaa ei naapuri häiriinny.Mekin asuimme kaupungissa oma-kotitalossa joka ostettiin valmiina myytiin se pois.Että se ole helppoa mutta kyllä se onnistuu jos haluatte.Ajatelkaa miten ihana on lapsen kanssa sitten olla kun se kasvaa ja teette lisää.Onnea vaan talo projetille.

• mk

Tilaa valmistalo koska nykyisin saa muuttovalmiin talon 150000€ ja sillä ei rakenna vaikka mitä tekisi itse ja kuinka helppoa on kun ei tartte tressata mistään että silleen. Ei se perhe hajoa kun huolehtii siitä aprisuhteesta myös eikä uppoudu kokonaan siihen rakennushommaan niin hyvä tulee.

• remppa takana

Uupumus ??? 7-9 kk...hohoijaa !!

• Hirsirakentelija

Hei Pimpeli...

Aikamoisia pessimistejä - tai oikeastaa arkirealisteja - suurin osa kommentoijista.
      Uskoisin itse, että hommanne menee metsään (kiroiluttaa jälkikäteen) jos teette paritalon. Siinä sitten tappelette naapurin kanssa muutaman vuosikymmenen - jättäkää suosiolla "maksajat" pois suunnitelmista ja tehkää oma talo.

• Pimpeli-Pompeli

Kiitos kommentistasi.

Vaan.. Miten luulet ihmisten täällä pääkaupunkiseudulla elävän? Omakotitalo alkaa olla aika harvan herkkua, kyllä asunnot on täällä paljolti pareittain, rivissä tai vieläpä päällekkäinkin. Että se paritalo on jo aika herrojen herkku, kun on koko aikuisikänsä asunut kerros- tai rivitalossa.

Tällä pelillähän voimme myydä sen omankin paritalon puolikkaan 2v. päästä jos alkaa kismittää ja rakentaa seuraavaksi se unelmien omakotitalo vähällä velalla. Kun Espoossa asuisimme mieluiten niin tontit on postimerkin kokoisia ja sen oman rauhan voi unohtaa..

• mom_62

Rakennettiin 90-luvulla talo pitkästä tavarasta käytännössä hartiapankilla. Vaan sähköt, putket ja muuraustyöt teetettiin ulkopuolisilla. Olin äitiyslomalla neljännen lapsen kanssa. Esikoinen oli ekaluokkalainen. Mies meni töitten jälkeen joka päivä rakennukselle ja viikonloppuisin tietysti myös. Minä hoidin kodin, lapset ja rakennuksen paperiasiat. Olin myös lähes joka päivä rakennuksella siivoamassa ja järjestämässä paikkoja. Lapsille tehtiin hiekkalaatikko ja leikkimökki ensimmäisenä ja hyvin hekin uuden kodin rakennuksella viihtyivät.

Rakennusaika kesti 9 kuukautta, mutta voi sitä riemua kun pääsimme muuttamaan yhdessä tehtyyn uuteen kotiin ahtaasta vuokra-asunnosta. Välillä oli raskasta ja väsyneitäkin oltiin. Ei kuitenkaan mitään ylivoimaista. Avioliitto vaan lujittui yhteisestä ponnistuksesta. Ehkä aika on kullannut muistoja, mutta en pelkäisi tuollaista haastetta. Se on kumminkin lyhyt aika ihmisen elämässä.

• rakentanut

rakentaminen onnistuu vaikka tiettömän taipaleen taa kun tein tien ensin hirret kaasin itse ajoin itse vaimo kuori ja kymmen vuotias poika seuloi hiekat muuraukseen,ei onnistu jos lapset ei pysty olemaan rakennustyömaalla olemaan apuna.siitä huolimatta kerran mentiin rakennustyömaalle ja toinen erehtyi sanomaan jotain mikä ei korvaan sopinut hanskat tippui keskelle pihaa ja lähdettiin pois,väsymys uupumu vie voiton,ilman kovaa tahtoa.jos epäilee että ei tule onnistumaan älkää ihmeessä aloittako.usko on ainoa ja sisu vie voittoon.kesä on kyllä hyvää rakennus aikaa,varatkaa vettä aurinkoon ja siitä vettä uskon vahvistukseksi niskaan ja homma jatkuu.liitto vahvistuu että vaikka harmaan kallion jos ei muuten räjäyttämällä sekin on kokeiltu ja onnistuu varmasti.

• CC(

Suoraan sanoen en ymmärrä tätä: "ITTE OON TALON RAKENTANUT P...LE!" -meininkiä. Isäni oli tuollainen ja muutoinkaan en halua seurata isäni jälkiä missään asiassa - en myöskään koskaan rakentanut. Olen ostanut kaksi taloa ( ja yhden sijoitusasunnon) elämäni aikana. Ensimmäisen ostin lähes täysin ilman velkaa ja toisen kokonaan käteisellä viime vuoden keväällä. Faktat: hinta 120.000 euroa ja alle kilometri palveluista, isohko tontti ja talon koko huikeat 321m2 yhdessä tasossa, ilmastointi, huippuimurit, hälytysjärjestelmä, lämmitys kaukolämmöllä (mahdollisuus ohjata lämpötilaa kännykällä vaikka ulkomailta käsin) parkettia, klinkkeriä, ym. Keittiö valtava kaikilla nykyaikaisilla härveleillä. Olkkarikin on upea, edustustyylinen ja iso.Upea puutarhatontti huvimajalla, AT sähköisellä nosto-ovella, autokatos, suuri etupiha muille autoille. Ja mikä parasta: edustustason saunaosasto neljällä suihkulla ja 34m3 uima-altaalla! ( vedensuodatus- kierrätyssysteemeillä ym. )

Miksi ihmeessä pitää rakentaa?!

• mk

Muutakun kalliillaseudulla tuolla hintaa ei saa kuin tontin ja ainakin pääkäupunkiseudulla kun laitta taloon 200000€ niin myyntihinta kahden vuoden päästä 400000€ ja sitten voi rakentaa kunnon talon teettämällä.

• ffffffffffffffffffff

Olisi kyllä hauskaa tietää mistä korvesta noin edukkaasti saa???

• lapsiaan ajattelevat
        mk kirjoitti:

Muutakun kalliillaseudulla tuolla hintaa ei saa kuin tontin ja ainakin pääkäupunkiseudulla kun laitta taloon 200000€ niin myyntihinta kahden vuoden päästä 400000€ ja sitten voi rakentaa kunnon talon teettämällä.

Näin on me myytiin Helsingissä v.90 omakotitalo kulmatontilla omin käsin tehty ja tiilivuoraus niin saatiin 140neliötä asuntopinta ala- hintaa pidettiin juuri sen käsityön takia ja tiedettiin että vikaa ei löydy saatiin 580tuhatta markkaa.Jäi mukavasti rahaa kun tehtiin uusi talo hieman maalle päin.Ja nyt on tarkoitus lähteä itse rivitaloon keskustaan ja antaa tytön muuttaa perheineen taloon koska heillä on 4 lasta.Ja he kaipaavat tilaa enempi

• CC(
        ffffffffffffffffffff kirjoitti:

Olisi kyllä hauskaa tietää mistä korvesta noin edukkaasti saa???

200 km Helsingistä näitä saa. Entinen tehtaanjohtajan edustusasunto,;firma pitänyt kunnossa koko ajan ja uutta mm. katto, ikkunat ja ovet. Erinomaisessa kunnossa tällä hetkellä - rempattiin vain noin 3000 eurolla ennenkuin muutetiin itse. Lohkaistiin "jalkapallokentän kokoisesta" olkkarista leikkihuone lapsille, nyt on 7h k kaksi kylppäria ja edustus-saunaosasto josta pääsy upealle terassille vilvoittelemaan. Samalle terassille pääsee myös olkkarista.
        Mulla oli puoleen kevätkokous meillä ja koko ikänsä paikkakunnalla asuneet pääsivät ihastelemaan taloa sisältä. Yksi kysyi: "Lähtikö alle miljoonalla?"

• Antero

Kun olin lapsi, äitini sanoi moneen kertaan, että ei se ole mies eikä mikään, joka ei taloaan rakenna itse. Nykyään pidän äitiäni tämänkin asian suhteen idioottina.

• raksamies 36v

Riippuu ihan teistä itsestänne jos alatte stressaamaan talon rakentamisesta. Itse muijan ja lapsen kanssa asuimme kaksiossa talon rakentamisen ajan. Teimme niin et rakentamisen ajan vaimo hoiti lasta niin paljon kun pystyi ja minä autoin välillä. Lapsi oli rakennuksella jossa vahdin sitä työn lomassa. Sitten kun talo valmistui niin vaimo meni töishin ja minä jäin kotiin hoitamaan lasta. Vein lapsen kouluun, harrastuksiin. kävin kaupassa. imuroisin ja siivosin taloa ettei vaimon tarvinnut alkaa siivoomaan kun tuli töistä. Me puhuimme paljon ja sovimme et mitä tehdään seuraavana päivänä ja miten asiat hoidetaan. Kannattaa sopia asioista ja puhua paljon. Emme riidelleet kertaakaan, eikä mitään stressiä ollut kun vaan sovimme ajoissa miten tehdään. 8kk meni ja si muutettiin uuteen taloon. Toki kävimme välissä lomailemassakin kun elämä ei ole pelkkää työtä.

• 6+6+

Luovuttakaa suosiolla, ei teistä pehmoperseistä ole moiseen. Päädytte kuitenkin avioeroon ja taas on yksi keskentekoinen mökki myynnissä.

Entisaikaiset ihmiset, nykyiset plus viisikymppiset vielä pystyivät vaikka mihin! Nämä nuorempi vellihousukansa muutamia maalla kasvaneita poikkeuksia lukuunottamatta on sormisuussa tumpeloita, jotka ei osaa muuta kuin tuhlata ja ruikuttaa.

Antakaa suosiolla rakennusurakka jollekin ammattitaiotiselle porukalle, mieluiten sellaiselle joka on kotoisin esim. Pohjois-Karjalasta, missä vielä on miehiä eikä herneskeppejä.

• Suku Karjalasta

Pimpeli-pompeli, olet jo voiton puolella asenteellasi, perhe on kumminkin tärkein sinulle. Käytä sitä voimanlähteenäsi ja inspiraationa. Jos todellakin selviätte tuossa 9kk urakasta niin onnittelut mutta laske tuohon 3kk pelivara kumminkin. Ja muista Suomi on tuhansien järvien maa mutta kateellisia ja valittajia löytyy sitäkin enemmän. Onnea ja menestystä!!

• seuraava uhri koukus

Ei kannata!! Minä rakensin ja maksoin kartanon.. Akkapa kekkas et siitähän saa helposti käteistä. joten ositus käyntiin. Minä ja kaksoset asutaan talos edelleen mut makselen toista päätyä uudelleen.. Joten EI kannata... se hullulunlehmän tauti iskee kuiteskin.

• Yöäk !

Ootko iiihan varma, että "ositus" tehtiin sen takia, että "akka kekkas helpon käteisen"? Kommenttisi tyylistä päätellen akkasi kekkasi aivan jotain muuta. Tauti iskee siis myös sonneihin.

• tukson
        Yöäk ! kirjoitti:

Ootko iiihan varma, että "ositus" tehtiin sen takia, että "akka kekkas helpon käteisen"? Kommenttisi tyylistä päätellen akkasi kekkasi aivan jotain muuta. Tauti iskee siis myös sonneihin.

Akoilla se on helppoo jos kaikki ei mene niinkuin strömsööössä. Jätää keskeneräisen talon kersat ja velat ukolle. Siirtää sen toosansa seuraavaan mökiin..... Ja äijät rakentaa ja maksaa.

• hohhoijaa

Kyllä ne liitot hajoaa ainoastaan rahoitukseen mitä menee ja mitä ite yrittää tehdä.

Antaa muiden tehdä työt ja puolison kans valitsee materiaalit ym sisustuksen ja muuttaa itse sitten suoraan valmiiseen taloon, kun on elänyt rakennusaikana lähes normaalia elämää mitä ennenkin.

• Raksamuija

Olemme rakentaneet kaksi omakotitaloa itse alusta loppuun, mitä nyt sähkö-, putki- ym. sellaiset erikoistyöt on teetetty vieraalla. Ensimmäisen talon rakensimme ennen lapsia, toista taloa rakennettaessa meillä oli kaksi lasta ja kolmas syntyi rakennusaikana.
      Nämä ajat ovat mielessäni liittomme parhaita aikoja, sillä silloin todella puhalsimme yhteen hiileen.
      Mutta. Sellaista en ole koskaan ymmärtänyt, että mies rakentaa taloa yksin ja vaimo valittaa kotona, kun joutuu aina olemaan yksin. Molempien taloahan siinä tehdään, joten kyllä myös vaimon pitää osallistua rakentamiseen eikä istua iltoja kotisohvalla kitisemässä.
      Lapiointia, järjestelyä, tavaroiden siirtämistä, tiilien kantamista, sitten myöhemmin maalaamista, raksalla riittää vaikka kuinka paljon puuhaa myös "harrastelijalle", vaikkei itse rakentamisesta niin ymmärtäisikään. Kun yhdessä tehdään, sopu säilyy. Ja lapset ovat kyllä tekosyy pysyä kotisohvalla poissa yhteisestä projektista. Lapset tykkäävät häärätä mukana, raksalla on hiekkakasoja, sinne voi viedä leluja. Lapset viihtyvät siellä, missä vanhemmatkin ovat. Toki vaaranpaikat pitää huomata ja huolehtia, ettei tule vahinkoja. Valutalkoiden ym. ajaksi lapset varmaan saa jonnekin hoitoon, että molemmat voivat keskittyä raksapuuhiin.

• Laiska en ole

Näin jälkiviisaana voin sanoa, että jos itse olisin osallistunut rakennusprojektiin aikoinaan, niin ero olisi ollut ovella jo ennen kuin talo valmiina. Kaikki, myöskään kaikki miehet, eivät ole rakentajatyyppejä eivätkä viihdy syystä tai toisesta sellaisessa ympäristössä tai mikä se syy nyt sitten ikinä onkaan; peukalo keskellä kämmentä tms.

• Kukkamekko'

On kokemusta kahdeksan vuoden takaa.

Rakentamisprojekti asettaa haasteita jaksamiselle, ja jos parisuhde on jo valmiiksi jostain muusta syystä säröillä, se voi hajota rakentamisen aikana. Meiltä erosi kaksi naapuriperhettä rakentamisen aikana. Rakensimme siis uudelle kadulle, joka kaavoitettiin ja tänne rakensi samaan aikaan kymmenen perhettä.

Oma liittomme selvisi hyvin urakasta, ja meille rakentaminen oli pikemminkin yhteinen projekti, jossa molemmat teimme kaikkemme yhteisen päämäärän eteen. Minä kilpailutin, järjestelin, suunittelin ja siivosin; mies rakensi. Hän on rakennusalan ammattilainen.

Asuimme kesän asuntovaunussa kahden pienen lapsen kanssa omalla tontillamme. Peseydyimme kesällä järvessä ja uimahallissa ja pyykit pesimme anoppilassa. Syksyllä saimme vedet sisälle ja muutimme taloon, joka ei tosiaankaan ollut valmis. Rahaa säästyi, joten rahasta ei tullut riitaa :-) En sano etteikö meillä silti olisi koskaan riidelty, mutta jos parisuhteen perusta on kunnossa niin kyllä se kestää vähän riitojakin.

Jos rakentaminen on yhteinen unelmanne, niin siitä vaan toteuttamaan. Olkaa kuitenkin tarvittaessa joustavia ja tarkistakaa suunnitelmia tarvittaessa. Jos tuntuu että projekti on liian tiukka, niin hidastakaa tahtia ja miettikää asumiskuvio uusiksi kun syksy tulee. Tehkää myös varasuunnitelma. Pyykkihuoltokin kannattaa miettiä valmiiksi.

• tukijoita

Onko mökki talviasuttava? Rakennusprojektit voivat myöshästyä itsestä riippumattomistakin syistä.

Onko teillä tuttavia tai sukulaisia, jotka kannustavat projektissanne? Voisitteko viedä lapsen mummulaan yllättävän tarpeen vaatiessa?

• rakentanut

Siis mitä te rakennatte? Jos omaa taloa, niin en usko että kesän aikan ehditte saamaan sitä asuttavaan kuntoon.
      Isä ei ehdi isäkuukauden aikana hoitaa sisätöitä jos rakennusprojekti on meneillään. Kyllä niiden kilpailuttamisen aikana voi itse hoidella lasta ja mitä se perheen äiti sitten järjestelee?

Olen mieheni kanssa rakentanut kaksi taloa. Neljä lasta ja lähes kaikki tehtiin itse, paitsi sähkötöitä ja muurauksia. Toisen talon suunnittelinkin itse.

Nämä talonrakennusproketit olvat olleet parasta yhteistä aikaa. Se yhdistää jos on yhteinen tavoite. Mikäli talonrakennusprojektin aikana ajaudutaan erilleen, se olisi tapahtunut joskus myöhemmin muutenkin. Talon rakentaminen yhdistää, ei erota. Voihan olla tietenkin, ettei ihmiset osaa pariskuntana tehdä yhteisiä töitä.

Jos päätätte alkaa rakentaa. Mökillä voi asua aivan hyvin ilman sisävessaa. Niinhän sitä ennenkin tehtiin. Mutta älä veloista miestäsi osalistumaan sisätöihin. Miten edes ajattelet että et itse jaksa hoitaa lsatasi ja kilpailuttaa. Mitä luulet sen kilpailuttamisen olevan? Viet piirustuksen rautakauppaan ja kyusyt paljonko ikkunat taloosi maksaa. Menet toiseen kaupaan ja kysyt samaa. Ei ole kovin vaikeaa. Miksi talon rakentamisesta tehdään niin iso haloo. Rahallisesti se on suurimpia projekteja tavallisen ihmisen elämässä, mutta ei ole se vaikein.

• Raksamiehen muija

Minä en kiertänyt rautakauppoja. Hoidin kilpailuttamisen netin kautta, kyselin sähköpostilla tarjoukset suoraan ikkunafirmoista. Ei tarvitse piirustuksia, riittää kun kertoo mitat, miten haluaa että ne aukeaa, millainen rakenne, tuleeko lämpölasi tai kaasu, ja millaiset karmit, alumiinia vai puuta, ja montako ikkunaa. Yleensä ovet ja ikkunat kannattaa ottaa samasta paikasta.

En ole aivan vakuuttunut siitäkään, mitä sanoit että jos rakennusprojektin aikana tulee ero niin olisi se muutenkin tullut. Voihan hyvin olla, että stressittömämmissä olosuhteissa olisi paremmin energiaa korjata parisuhdetta. Mutta jos suhteen kestävyys arveluttaa jo etukäteen, niin minusta ei kannata alkaa rakentamaan. Jos suhde ei toimi hyvin, niin rakentamisprojektissa se viimeistään tulee ilmi ja korostuu, ja kun ihmiset on stressaantuneita, ne ei jaksa yrittää korjata suhdetta vaan eroaa. On tosi ikävä, jos tulee ero ja joutuu myymään keskeneräisen talon.

• 4r5t6yh7uj5o86p

"kaikki tehtiin itse" - no onnea vaan tulevalle ostajalle homevaurion kanssa ja muun paskan kera mitä olette peukaloineet sille..

• Rakastaen raksalla

Talon rakentaminen on ollut meidän elämässä yksiä parhaimpia aikoja vaikka välillä tökkikin. Kyllähän sitä nyt vajaan vuoden on vaikka aidan seipäänä, se on kuitenkin niin lyhyt aika ihmiselämässä. Tsemppiä!!!

• OIdotusarvot.

Odotusarvot, mielikuvat haaveet, unelmat särkyvät monesti, mikäli ne ovat ristiriidassa todellisuuden ja realiteettien kanssa.

Itämaisissa kulttuureissa, mikäli haaveet, unelmat toivomukset eivät toteudu muutetaan odotusarvoja.

Länsimaisissa kulttuureissa petytään, eikä osata muutaa odotusarvoija.

Kysymyksesssä on eräänlainen lottoaminen, mikäi lotosta, tai jokerista ei tule voittoa, on siihen tyydyttävä.

Tässä pohdittavaa.

http://pokeriapuri.com/pokerin-matematiikka/positiivinen-ja-negatiivinen-odotusarvo-pokerissa/
        ------

• 20+5

Miks elämää tarvii aina vaikeuttaa kaikin konstein? Nauti lapsesta ja parisuhteestasi kuin se on nyt? Ei oo aina pakko ottaa uutta projektia. Ihan oikeesti ei oo :).

• Ei ei oooookkaa

Ei, ei oo. Ja kun antaa pikkusormen, vie koko käden ja mulla vei melkein jalatkin kolmannessa talossa. Sairaus, himoksi nimitetty, lähtee hiipimään huomaamatta. Paisuu paisumistaan. Pieni talo, vähän isompi ja sitten isompi ja maatakin, jottei työ lopu. Kaikki oikein mukavaa kieltämättä lapsettomassa perheessä.

Projektit haukkasivat liian ison loven 20 vuoden tutustumismatkalla omiin lapsiin (4).
        Ja sitten silmät aukeaa; missä lapset on? Satojen kilometrien päässä haaveilemassa ja aloittamassa omia taloprojektejaan! Mihin aika meni?

• Remontin keskellä

Pitäs vaa ymmärtää heti alkuunsa pari seikkaa:

-Mihin on muuttamassa.
      -Rahat loppuu varmasti.
      -Ei osteta mitään ylymääräistä ja eletään kuin luolassa aikoinaan.
      -Töihin mennään lomalle ja kotiin tullaan töihin.
      -Kompromissit on pakko, ei poikkeus.

Jos ei noita ymmärrä ja hyväksy ni aika turhaa edes suunnitella rakentamista tai edes järeämpää remontoimista.

• Tuollaisenhan pitäisi ainoastaan vahvistaa teidän suhdettanne. Hitsi molemmat osallistuu samaan asiaan ja puhaltaa yhteen hiileen rakentaa tulevaisuutta. Jos joutuu asumaan ankeissa oloissa hammasta purren jonkinaikaa, niin sitten kun pääsette uuteen asuntoon on se paljon suurempaa, kuin jos muuttaisitte vastaavasta toiseen.

• jijiijiu

Ja näin väärät ennakko-odotukset syntyvät.

Älä maalaa kuvaa ruusuisesta yhteen hiilteen puhaltamisesta. Totuus tulee olemaan kaikkea muuta.

• noniiinvarmaan

niinhän sitä luuslisi..Monet erot vaan tulee rakentaessa ja viimeistään kun toinen lapsi syntyy...

• Mummeli

Ota tuon peltikattomaakarin positiivinen asenne asiaan, niin selviitte kyllä.
      On meillä rakennettu ja rempattu. Lapset jo aikuiset myös omansa rakentaneet. Minä mummo olen lasten hoidossa ja ruokahuollossa auttanut. Se väliaikainen olo jossain rantasaunassa pitää ottaa elämänkokemuksena kans, ei pidä kaikkea vaatia yhtä aikaa. Tavoite olemassa on sen vuoksi pitää taistella.

• maalaismummo

Luin aika pitkälle tätä mielipideketjua ja tappeluksihan se tämäkin keskustelu meni. Vastaan nyt aloittajalle. Meidän perhe "rakensi" itse piirretyn ja suunnitellun talon, joka tuli runkoineen pakettina. Paljon käytimme apuvoimaa, mutta joitain töitä teimme itsekin. Mieheni oli remontoinut aiemmin yksin rintamamiestalon, rakentanut mökin, eikä hänellä todellakaan ollut peukalo keskellä kämmentä. Tuli sitten aika tässä talonrakentamisessa, että aikataulu alkoi pettää. Minä rappasin ensi kertaa seinää. Käsin. Siis sormin, kun hanskat eivät kestäneet. Lasten kanssa maalasimme noin miljoona lautaa ja joka ikinen ilta siivosin rakennusmiesten jäljet, jotta työ olisi mukavampi aamulla aloittaa. Jossain vaiheessa huomasin, että mieheni ei enää jaksanut. Hän tarvitsi muutaman kaljan ennen kuin mistään tuli mitään. Kun talo oli "valmis", meille jäi vielä tuhannen työtä. Sellaisia olevinaan pikkutöitä, joiden loppuun saattaminen ei enää millään onnistunut. Mieheni alkoholisoitui, alkoi käydä naisissa ja lopulta elämämme oli yhtä helvettiä. Raha oli tiukassa kolmilapsisessa perheessä ja kaikilla oli paha olla. Olemme eronneet. Ehdimme asua ns. onnelassamme 13 vuotta. Mikä tämän eron sitten oikeasti aiheutti, en tiedä, mutta en kyllä olisi moiseen urakkaan ikinä ryhtynyt, jos olisin tiennyt lopputuloksen. Monet pystyvät elämään rakentamisen ajan ja sen jälkeisenkin onnellisina, meille vaan kävi näin. Toivon teille jaksamista ja onnea!

• äh12

Me asutaan nyt 150 t maksaneessa 240 neliöisessä talossa, jonka mieheni ja appiukkoni ovat alusta asti rakentaneet. Ikinä, ikinä en rupea tekemään toista taloa. Aloitettiin viime juhannuksena ja nyt vappuna muutettiin. Pienet lapset ja kolmivuorotyö, mies yrittäjä. Hirveintä aikaa parisuhteessa ja perheessä. Nyt on uskomattoman tyhjä olo. Mies kiertää illat taloa, eikä oikein osaa vain olla, kun niin kauan pääsi raksalle lähtemään. Tutustelee uudelleen pieniin ihmisiin, joita tapasi hyvin vähän rakennusaikana. :(

Aloittajalle sen verran, että jos aiot olla vain ja ainoastaan lapsen kanssa, niin ota hyvä ihminen edes mukavuuksilla oleva rinnakkaisasunto, sulta leviää pää siellä rantamökissä. Multa meinas levitä jo pienessä rivitaloasunnossa.

• 240m2??

No johan on halpa asunto...Varmaan laadukas materiaaleilta ja pitämiseltään? Huhhuh, köyhän ei kannata laittaa halpaa...

• Yualle

Riippuu ihan isännän leipätyöstä.

Jos isä on ruumiillista työtä ja pitkää päivää tekevä, niin rojekti saattaa epäonnistua, koska isä nääntyy ja leipiintyy siihen. Sen sijaan, jos isä vähänkin koulutetumpi ja 8-16 duunis, niin rojekti saattaa jopa pelastaa liittonne! Sehän tuo isälle ns. omaa aikaa ja vastapainoa aivotyölle, joka lisäksi on pois tuon pienen jatkuvasti itkeskelevän lapsen hoidosta. Kyllä sekin on isille raskasta aina välistä =)

• nojoooooo

Jos isä on koulutetumpi, niin sehän ei onnistu koko rakentaminen. Eikö se ole sama kun pianisti soittaa pianoa leipänsä eteen ja raksamies rakentaa talot?

• aika hankalaa

Ilman sisävessaa? Tuleeko sisään edes lämmintä vettä? Ovatko kaikki muut mukavuudet kohdallaan, mutta vessa vain puuttuu? Onko paikassa siis suihkut, sähköt, internetit sun muut? Joutuuko mökkiä lämmittämään puilla?

Oletko nyt aivan varma, että haluat asua mökkiolosuhteissa pienen vauvan kanssa? Ymmärräkö ollenkaan, miten paljon rankemmaksi lapsenhoito tulee, kun arkea helpottavat ylellisyydet puuttuvat.

Okei, jo pelkästään tuo sisävessa. JOKAINEN kerta, kun on tarve käydä vessassa, sinun täytyy pukea lapsi lämpimiin ulkovaatteisiin, jos wc on itkuetäisyyden ulkopuolella. Vai ajattelitko jättää lapsen yksin mökkin? Entä, jos jotain sattuu?

• sanoppas muuta kuule

Tuo on totta, että rakentajat hakee pankista lainaa ja maksaa palkkoja, sitten vituilevat koko rahan edestä ja kyselevät tyhmiä. kallista tyhmienkyselyä!
        Tyhmimpiä ne jotka kuskaa peräkärryllä tavatrat tontille¨; eli kaikki aika menee kaupoissa ja rahat menee polttoaineeseen:)

• Kusipäärakennuttajat

Nämä nykyiset "rakentajat" on paitsi aivan tumpeloita itse,myös ukko akka suuna päänä räpättämässä rakennusmiehille, jotka toki ovat ammatitlaisia ja tietävät miten homma tehdään.

Pahimmat ovat sisustushullut nirppanokka-akat, jotka muuttelevat sen seitsemään kertaan että millä tavoin se keittiö yms. nyt laitetaankaan ja vaativat rakennusteknisesti mahdottomia ratkaisuja.

Sitten kun käskystä kymmeneen kertaan puretusta lopulta tulee heidän takiaan sutta ja sekundaa, sitten rääkyvät kaikille, miten hirveää on kun ei saa enää ammattitaitoisia työmiehiä!

Etenkin Helsingin seudulla on paljon moista kusipääväkeä.

• NYT ainakin

Eikö kannata oppia jo toisten virheistä ?

• Nauttikaa lapsesta/lapsista kun ovat pieniä!!? toisistanne....Aika jota ei koskaan saa takaisin ja se menee hetkessä..Itse mietin samaa 15vuotta sitten mutta onneksi tajusin ja ostin talon suoraan käytetyn..Sain viettää mahtavat hetket lasten kanssa..Puhuu siis isä!

• Vinnki: odota että lapset on jotain 3-5-7v sen ikäiset tykkää jo puuhastella talon rakentamisen parissa kunhan ei olla liian vakavalla mielellä liikkeellä

• Valamista tuli

Kaikki suunnitelmat valmiiksi ennen kuin korttakaan kaadetaan. Rakennukset, piha, sisustus. Karsii yllätyksiä ja säästää aikaa työvaiheissa.

Kiinteähintaiset urakat helpottavat menojen arviota - budjetin pettäminen kun tuppaa kuormittamaan paitsi lompakkoa myös parisuhdetta. Verokorttilainen on aina alvin verran "virmanmiestä" halvempi mutta alvin myötä myös kuluttajansuoja ja vastuukysymykset ovat selvempiä.

Ihan kaikkea ei kannata tehdä itse - palkollinen ammattimies saa valmista siinä kun harrastelija vielä suunnittelee.

Työrauha - jatkuva kotipuhelinterrori kesken hartiapankkirakentamisen ei edistä - aikaansaannoksiin tyytyväinen mies ja miehen poissaoloon, lapsenhoitoon tuskastunut vaimo on parempi kuin puhelinterrorin kyspyttämä ukko JA miehen poissaoloon ja perherutiineihin kypsähtänyt eukko.

Homma kestää sen kun lapsen tekokin, kun asiat tapahtuvat. Suuri osa hommasta on tavaran siirtelyä joten huolellinen logistiikkasuunnittelu välivarastointitiloineen, jätehuollon suunnittelemisineen ym. on suositeltavaa.

• Osaava rakennuttaja

Suunnitelmat yleensä kusee. Se on varmaa, että kun se takka pitäisi muurata, niin muurari on kännissä tai saikulla ha sitten urakka ja budjetti kusee. Paree kun annatte muiden rakentaa.

• Pintojentuijottelija
        Osaava rakennuttaja kirjoitti:

Suunnitelmat yleensä kusee. Se on varmaa, että kun se takka pitäisi muurata, niin muurari on kännissä tai saikulla ha sitten urakka ja budjetti kusee. Paree kun annatte muiden rakentaa.

Takka ei välttämättä oo ees mitenkään oleellisin osa vaan lähes sisustusta ja
        pintamateriaaleja sitten urakka vasta kuseekin kun joku perustavaa laatua oleva
        piiloon jäävä menee vikaan tai jää umpeenpanematta..

• Termos
        Pintojentuijottelija kirjoitti:

Takka ei välttämättä oo ees mitenkään oleellisin osa vaan lähes sisustusta ja
        pintamateriaaleja sitten urakka vasta kuseekin kun joku perustavaa laatua oleva
        piiloon jäävä menee vikaan tai jää umpeenpanematta..

Mikään talo ei ole avioeron arvoinen.

Jos avioparilla on raha tiukilla, kärsimättömyyttä, pikku lapsia, duunissa ymv. niin ei missään nimessä taloa rakentamaan - minun mielestä. Avieron on edessä mitä todennäkösemmin.

Talon ja torpan kerkeää rakentamaan myöhemminkin ja onko ylipäänsä pakko rakentaa talo. Miksei osteta valmista taloa, osaketta...

Osaavaa apua kannattaa palkata. Timpuri (ammattitaitoa pitää olla) on viisasta palkata. Mutta hänen kanssaan kannattaa taloporukan rakentaa niin paljon kuin jaksaa.

Usein immeinen luulee itsestää liikoja. Ei yksi mies kerkeä/jaksa/pysty rakentamaan taloa.

Tilastoissa pitkät juhlapyhät, ulkomaanmatkat (muistaakseni) ja oman talon rakentaminen altistavat avioeroon. Joten mieti kaksi kertaa.... Et varmaan ole poikkeus joukossa.

Kannattas varmaan vaikka puolihuumorilla kirjottaa sopimus vaimon ja miehen kesken ennen talon rakentamista, ettei avioeroa hae kumpikaan talonrakentamisen aikana, ei siitä syystä ja lisäksi voisi laittaa ehdon, että mikäli jompi kumpi rikkoo sopimuksen on hänen maksettava toiselle rahaa esim. 8 000 e. Todistajat voi ottaa.

Aikoinaan eroja rajoitti laki, nyt ei muuta enää kuin oma maalaisjärki.

Ja muista, että ilmaista juustoa ei saa kuin hiirenloukusta.

• ..........

jos asuu isovanhempa lähellä ja jaksavat hoitaa, heillä on tilaisuus olla lapsenlapsien kanssa, varmasti tarpeeksi :)

• Järjenkäyttöäkin

Ensinnäkin 1-2 pienen lapsen kanssa ei tarvita paljon tilaa. Harvoin näkee makuuhuoneyhdistelmiä, jossa vanhempien makuuhuoneesta on ovi lasten makuuhuoneeseen. On hyvä ratkaisu alle kouluikäisten kanssa. Myöhemmin vanhemmat saavat vaikkapa muodikkaan vaatehuoneen ikkunoineen peileineen.

Monien projektien näkemisen sekä oman kokemuksen perusteella tekisin 2 lapsen kanssa 70 neliön talon, enkä kuten teimme 120 neliötä. Lisäksi oli valtava autotalli.
        Näkyvää luxusta saa myöhemmin terasseillakin.
        Jossakin lehdessä oli ohje siitä, miten talon voi suunnitella jo valmiiksi niin, että siihen on helppo rakentaa myöhemmin jopa toinen mokoma neliöitä. Nykyään ainakin joidenkin talopakettivalmistajien kanssa voi muunnella piirustuksia mieleisekseen, niin miksei myön tuo varaus myöhemmin rakentamiseen oliis mahdollista avaimet käteen talossa.

Joskus käy niinkin, että on muutettava työpaikan vuoksi tai vain halutaankin toiselle asuntoalueelle. Esim. kaavoitukset tapahtuu taajamissa joskus yllätyksellisesti; keskellä taajamaa raivataan alue omakotirakentamiselle ja palvelut on lähellä.

Mikä vaivansäästö: saat "avaimet käteen" pienemmän talon, kuin että raadat ison talon eteen vuoden.

• Sivusta katsonut

Jos rakastat kumppaniasi sinun pitää kestää se, että rakentaminen vie miehen ajan ja hän kaatuu väsyneenä sänkyyn oltuaan ensin päivätyössä ja illat sekä viikonloput rakennuksella. Rahaa säästyy tietenkin, jos itse rakentaa, mutta vapaa-aikaa ei ole, jos haluaa tuloksia. Toivottavasti teillä on hyviä ystäviä, jotka tulevat mielellään talkoisiin. Kaikki apu on tarpeen.

Onnea yritykselle! (Ei kannata kiukutella siihen ei toisella riitä intoa, kun on niin stressaantunut.

• liinaharja44v

Meidän ison ja kalliin rempan myötä mieheni masentui toistamiseen... ja vaikka miten asioiden piti olla ok ja tarpeeksi remppa-apua ja minä kävin töissä sekä hoidin lapset ja muut juoksevat asiat -- hän totesi, ettei jaksa. Kesti 5 kk ja hän teki itsemurhan.
      En olisi ikinä uskonut !!!
      Hän jotenkin kasasi itsensä siinä loppuvaiheessa ja sitten kun kaikki pahin kiire oli ohi ja muutimme rempattuun kotiimme.. uudet huonekalut olivat osittain vielä paketeissa, pari listaa laittamatta jouluksi..

Elämältä meni pohja pitkäksi aikaa.. en tiedä olisinko alkanut ikinä remppaan, jos olisin tajunnut miten ylimääräinen kiire vie toiselta kaikki voimat.
      Tähän vaikuttaa stressinsietokyky - ja minulla ilmeisesti sitä löytyi ja miehen taas oli kamalan vaikeaa pyytää apua -vaikka se palkattua olikin. Olisi pitänyt saada, osata ja voida tehdä 100% kaikki itse!

Tehkää varasuunnitelmia siltä varalta, ettei aikataulut pelitä tai joku sairastuu jne. Ja ottakaa laina, jossa on se turva, jos jommallekummalle sattuu jotain !! Me ei otettu.. olisi pitänyt.
      Nyt on rempattu koti, lapset jo isoja ja uusi miesystäväni on juuri muuttanut luoksemme. Se oli miehen sisaruksille liikaa - he eivät kuulemma enää halua pitää yhteyksiä minuun ja poikiini. Elämä on..

VOIMIA ! LEVÄTKÄÄ kun on mahdollista ja muistakaa sanoa; RAKASTAN SINUA!

• asuntoinen..

Toivotaan et menee hyvin tuo rakentaminen. Toivottavasti käytät apuna ammattilaista. Tosin on vaihtoehto, et avaimet käteen systeemi peruskalustein ja uuden hinta ilman kauheeta vaivaa ois n. 150000,- kunnallistekniikka n. 8000,-
      Yleensä miten tahansa nykyään nuoret perheet rakentaakin, ni ne ottaa mahdollisimman kalliit materiaalit ja siitäkös velka lisääntyy...
      Siitäkös ahdistus alkaa, ku ymmärtää miten kauan menee aikaa maksaa velka pois ja vielä näin pienillä koroilla ...toistaseksi. Useimmilla on lisäksi paljon kulutusluottoja, esim. auto yms. hyödykkeet.
      Karsikaa nuoret perheet kuluja esim. vanhempi auto, tv, yms . ja silti tulette toimeen.
      Uuden talon pintamateriaalit voi olla normitasoa, sillä ei tarvia kilpailla tuttujen kanssa kummalla on kalliimmin rakennettu, Se että ite viihtyy perheineen asunnossaan on pääasia.
      Järkeä päähän nuoret pariskunnat.

• sannamarika71

Me asuttiin yhden tuttavan mökillä rakentamisen loppuajan eli silloin olimme tontin lähellä ja keväästä -syksyyn säästyi paljon aikaa, kun olimme ihan lähellä. Isiäkin näki enemmän ja me pystyimme lasten kera osallistumaan siivoukseen ja maalaukseen yms. Yksi kesä meni totaalisesti "yhteistyöhön" ja oli sitten ihanaa muuttaa loppusyksyksi omaan kotiin.
      Ihmeen pieneen sitä ihminen tyytyy ja mahtuu, kun tietää että se aika kestää vain tovin... vaikka sateisina päivinä ajatteli, ettei jaksa hetkeäkään.
      Mökille sentään tuli vesi ja oli sähköt, suihku, sisä wc ja suihku, eli ihan ok. Grillillä tehtiin iso osa sen kesän lounaista ja muurattiin pieni pihagrilli, jossa oli myös hella..
      ja kylläpä niitä ruokia menikin kun aina oltiin ulkosalla.

Voimia ja piiitkää pinnaa ! Kyllä siitä selviää, kunhan on realistinen

• ampietil

Myymme pois kesämökin Saaremaalla. Kun olimme pieniä vanhemmat rakensivat sen. Telattamuotoinen kesämökki - se oli äidimme idea ja isä piirsi pohjapiirustukset. Mutta äiti menehtyi aikaisemmin ja isä viime vuonna. Koska emme asuu enää siellä, päätimme laittaa myyntiin, mutta se tuntuu myös todella vaikealta. Jos löytyisi joku hyvä huolehtiva lapsiperhe mökillemme...

Sijaitsee Kuressaaren kaupungin lähellä. Samoin iso ja hyvin hoidettu golfkenttä jää lähelle. Meren rantaan on kävely pelkästään noin 10 minuuttia.

Kesämökki on kaksikerroksinen telttamuotoinen rakennus, jossa sisällä on vesi-wc, sähkö, kylmä-lämmin vesi sekä yhdistettu kaupungin viemäristöön. Siihen kuuluu myös hirsisauna, jonka edessä on pieni uima-allas, johon voi hypätä suoraan saunasta tai muuten hyvä leikkipaikka kesäisin lapsille. Lapsia on aina vaikea saada kauemmas tästä uima-altasta, mutta kun laittaa viileinä säinä saunan päälle, sitten kukaan ei paleltu.

Talon takana on myös auton katos. Kesämökkiin kuuluu myös iso puutarha sekä myös erikseen perunamaapalsta lisäksi ihan lähellä.

Kesämökkiä voi lämmittää puilla tai sähköllä. Erittäin ystävälliset naapurit.

Lisätietoa ja kuvia:
      http://www.saartehaal.ee/index.php?content=kuulutused&kategooria=1&kid=16200

Tietoa Saaremaasta saa myös:

www.saaremaa.ee

• ap

Kommmentteja kertynyt ihan kiitettävästi. Homma on nyt niin sanotusti lyöty lukkoon ja tonttikaupat ovat takana päin.

Positiivisin mielin lähdetään toteuttamaan projektia ensi keväänä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      389
      5892
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      80
      5278
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4306
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      52
      3921
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      52
      3709
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      162
      3390
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      100
      3164
    8. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      50
      3148
    9. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      43
      2269
    10. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      49