Gör jag fel ?

företagare

Jag kommer att behöva några sommarhjälpar i min affär.Förstås annonserar jag inte efter någon med svenska som modersmål,det vore ju diskriminerande.Men i det slutliga valet blir det säkert ändå finlandssvenskar som får platsen.De kan för det mesta också andra språk bättre än de finskatalande arbetssökande.I första hand måste man ju ändå tänka på sina kunder och ge den bästa servicen som man kan.

7

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iida07

      Även om finskspråkiga har bra betyg i svenska så är de ofta rädda att "bjuda " på sig.Tröskeln att fritt våga prata ett främmande språk är många gånger väldigt hög bland finskspråkiga.

    • för ett bättre land

      Nej, jag håller inte med dig! Bland mina vänner använder vi ofta svenska fraser t.ex. "hejj och hej så länge" när vi träffas. Ibland försöker vi "tala" svenska med varandra även om det inte alltid går rätt :D Jag anser att det beror många gånger om hur man förhåller sig mot/åt (vet inte vilken preposition man borde lägga) svenska. Jag minns när jag var några år yngre hatade jag framförallt men också mina vänner svenska. Men när jag började använda svenska vardagligt följade mina vänner mig. Nästan varje gång jag umgås med mina vänner använder vi svenska på någon sätt.

      Och om någon förstod inte, jag är helt finsk även om det inte alltid känns då. Och nej, jag kommer inte från en tvåspråkigt stad. I själva verket, i min stad finns det inga svenskspråkiga människor.

      • lycka till

        Det är fint att ni tränar svenska på det här sättet.Du skriver en bra svenska,fortsätt med övningarna.


      • min åsikt
        lycka till kirjoitti:

        Det är fint att ni tränar svenska på det här sättet.Du skriver en bra svenska,fortsätt med övningarna.

        Sist och slutligen har den blivande arbetstagarens modersmål inte så stor betydelse.Om nu en finskspråkig på en tvåspråkig ort inte har lärt sig så mycket svenska att de obehindrat kan betjäna kunder,då tänker man ju nog att det är något fel på attityden och man misstänker att personen inte vill göra sitt bästa.


      • Kämpa på

        Skönt att höra att det finns fler finskspråkiga än jag som vill och kan svenska så Bea. Jag tycker att vi bör vara fler!! Vi är säkert fler men de gör inte sig hörda. För mig vore det sorgligt om svenskan som vi har haft så länge skulle försvinna. Ett litet land som Finland, behöver mycket väl en färgklick som svenska ger landet. Vi är ju ändå samma folk.


      • Skrivfel
        Kämpa på kirjoitti:

        Skönt att höra att det finns fler finskspråkiga än jag som vill och kan svenska så Bea. Jag tycker att vi bör vara fler!! Vi är säkert fler men de gör inte sig hörda. För mig vore det sorgligt om svenskan som vi har haft så länge skulle försvinna. Ett litet land som Finland, behöver mycket väl en färgklick som svenska ger landet. Vi är ju ändå samma folk.

        Skriven, Bea=bra!!!


      • mormor marianne
        Skrivfel kirjoitti:

        Skriven, Bea=bra!!!

        Det är inte riktigt rumsrent att gilla svenska idagens Finland.Jag lyfter på hatten för dem som ändå vågar göra det.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2632
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      341
      2480
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      95
      2150
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      62
      1835
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1743
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1724
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      64
      1503
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1487
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe