En uskalla antaa tietä.

pelkuri.....

En uskalla pysähtyä ja antaa jalankulkijalle mahdollisuutta käyttää suojatietä, varsinkaan jos näen että takaa lähestyy autoja viereisillä kaistoilla. Minusta tuntuu että houkuttelen, ja osittain painostan ihmisen suojatielle, pysähtymällä suojatien eteen ja sitten takaa tuleekin auto ja jyrää hänet hengiltä. Ajan varovasti eteenpäin, mutta en pysähdy. Väärinhän tämä taitaa olla. Sori vaan.

37

263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jalankulkija

Eihän tuossa mitään. Olet selvästi suomalaisen liikennekulttuurin edelläkävijä.

• Kokeiltu on

Avaa ovesi raolleen, kun olet pysähtynyt. Johan pysähtyy vasemmalla ajavatkin.

• tosi on-

Tuo kannattaa aina pitää mielessä, erityisesti silloin kun se suojatien ylittäjä on niin matala ettei näy viereiselle kaistalle jos itse pysähtyy suojatien kohdalla. Sillion tekee vaan surmanloukun jalankulkijalle.

• jalankulkija

Siinä onkin sinulla tenkkapoo, kun jalankulkija vain kävelee suojatien yli olettaen auton pysähtyvän.Ajatkoo "pysähtymättä hiljaa ajaen päälle" ? Autoilijan velvollisuus on väistää suojatiellä. Surkuhupaisa on suomalainen autoilukulttuuri,

• just-
        jalankulkija kirjoitti:

Siinä onkin sinulla tenkkapoo, kun jalankulkija vain kävelee suojatien yli olettaen auton pysähtyvän.Ajatkoo "pysähtymättä hiljaa ajaen päälle" ? Autoilijan velvollisuus on väistää suojatiellä. Surkuhupaisa on suomalainen autoilukulttuuri,

Se on oikeesti hankala paikka, jos useampikaistaisella tiellä ajaa oikeanpuolimmaista kaistaa, ja suojatielle on pyrkimässä joku pieni lapsi joka ei ehkä vielä kunnolla tajua liikennettä. Ei siinä kohdassa mielellään pysähdy ja päästä sitä jalankulkijaa suojatielle, niin väärin kuin se sääntöjen mukaan onkin.

• asdfgsdfg
        just- kirjoitti:

Se on oikeesti hankala paikka, jos useampikaistaisella tiellä ajaa oikeanpuolimmaista kaistaa, ja suojatielle on pyrkimässä joku pieni lapsi joka ei ehkä vielä kunnolla tajua liikennettä. Ei siinä kohdassa mielellään pysähdy ja päästä sitä jalankulkijaa suojatielle, niin väärin kuin se sääntöjen mukaan onkin.

Tuossa tilanteessa liikennettä ymmärtämmättömät löytyvät penkin ja ratin välistä.

• 87k

Itse pysähdyn AINA suojatielle, pahimpia paikkoja on tampereentie ja satakunnantie, tällä viikolla pysähdyin tampereentielle hieman vauhdikkaammin, koska en havainnut ajoissa ihmistä odottamssa suojatietä, niin siellähän tuli hiace pyörät lukossa mua kohti tööttäillen, no mitäpä minä siitä, pitäisi turvaväliä.

Mielummin siis kolari ja vakuutusrahoja, tai että muu aiheuttaa onnettomuuden jalankulkijalle, kuni että saisi itse sakkoja siitä ettei pysähtynyt.

Ja noita ketkä ajaa liian lähellä tapaa päivittäin, jotkut lyö jarrut pohjaan, jotkut ohjaa toiselle kaistalle, ei ole vielä ketään päisin tullut, koska ei se ole mun ongelma, jos he ei käytä suojatietä...

• jalankulkija

On se kyllä aivan käsittämätöntä miten autoilijat eivät voi ymmärtää sitä eroa: Auto painaa noin 1300 kg, jossa siten jalankulkijan tai pyörän paino ei merkitse mitään. Silti on pakko yrittää ajaa päälle, koska vain yksinkertaisesti harmittaa niin paljon pysähtyä? Jo autokoulussa kuitenkin opetetaan tällaiset tilanteet ja harjoitellaan niitä. Mutta tämä on suomalaista autoilukulttuuria, jota kieltämättä täytyy ihmetellä mistä se oikein juontuu. Jo esimerkiksi Ruotsissa autoilijat väistää aivan eri tavalla.

• Noudata lakia

Pysähdy tarpeeksi kauas suojatiestä, niin homma rokkaa.

Pysähdy vaikka 50 - 100 m ennen, niin viereiseltäkin kaistalta näkee kun porukka lähtee yli.

• .....

Pysähtymispakkoa ei ole. On vain pakko antaa suojatien yli pyrkivälle jalankulkijalle "esteetön kulku".

Reípas hidastaminen useampia kymmeniä metrejä ennen suojatietä tepsii varmasti ja viereisellä kaistalla ajava huomaa tällöin paremmin tilanteen.

• en se minä ollut....

Kun lähestyt suojatietä jonka oikean puoleisessa päässä seisoo ihminen aikeissa ylittää ajorata suojatietä pitkin, ja matkaa suojatiehen 39 metriä, mitä pitää tehdä? Ratkaisu : Vaihda vasemmanpuoleiselle kaistalle ja pysähdy ennen suojatietä. Nyt jalankulkija näkee muut lähestyvät autot.

• Sekä autolla että...

Laissa lukee että suojatien yli pyrkiville jalankulkijoille on annettava ESTEETÖN KULKU. Pysähtymispakkoa ei ole.

Autolla voi mennä suojatien yli vasta kun on varmistunut siitä, ettei estä jalankulkijoita.

Jos jalankulkija on aikeissa ylittää suojatien, on hänelle annettava esteetön kulku, oli liikennetiheys mikä tahansa ja kaistojen määrä mikä tahansa. Ei ole väliä vaikka autoja kulkee jonossa tai ei. Letkan keskellä ajava antaa tietä jos jalankulkija hänen kohdalleen osuu.

Jalankulkija on suojatiellä kuningas ja ajoneuvot väistävät.

• jalankulkija

Keski-ikäiset "elämää nähneet" eivät valitettavasti tällaista tosi-asiaa pysty hyväksymään. Sitä pitää vain alkaa itse röyhkeämmäksi suojatien käyttäjäksi ja kävellä vaan eteen. Saahan siinä autoilijalta sitten palkinnoksi päälle ajosta uuden pyörän.

• > Jos jalankulkija on aikeissa ylittää suojatien, on hänelle annettava esteetön kulku

Ei, vaan jos jalankulkija on suojatiellä tai astumassa sille. Ajatuksia ei tarvitse osata lukea, ja suojatien vieressä saa ihan vapaasti seistä.

Jalkaa vaan suojatielle, niin tilaa tulee. Tai no. Ainakin Helsingissä. Kuulemma maalla on vähän riskimpää...

• Sekä autolla että...
        The_Rat kirjoitti:

> Jos jalankulkija on aikeissa ylittää suojatien, on hänelle annettava esteetön kulku

Ei, vaan jos jalankulkija on suojatiellä tai astumassa sille. Ajatuksia ei tarvitse osata lukea, ja suojatien vieressä saa ihan vapaasti seistä.

Jalkaa vaan suojatielle, niin tilaa tulee. Tai no. Ainakin Helsingissä. Kuulemma maalla on vähän riskimpää...

Pitää antaa tietä jo ennen kuin jalka on suojatiellä.

"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

...tai astumassa sille. Eikös vain, eili ei ole vielä astunut vaan vasta astumassa.

Suojatien edessä seisominenkin riittää siihen että autoilija on oltava valppaana antamaan esteetön kulku. Siinä kohtaa minä hiljennän kyllä. Sillä jalankulkija voi kohta olla astumassa suojatielle. Ajatusta ei tarvitse osata lukea mutta ruumiin kieltä kylläkin.

• Harmiton episodi
        The_Rat kirjoitti:

> Jos jalankulkija on aikeissa ylittää suojatien, on hänelle annettava esteetön kulku

Itäkeskus on maaseutua. Kävelin reippaasti kohti suojatietä ja olin parin metrin päässä siitä, kun nuorehko mies tuli (onko se nyt Turunlinnantie) kovaa vauhtia parinkymmenen metrin päässä. Kaveri näki, että olen selvästi harppomassa suojatielle, mutta vauhti kuulosti vaan kiihtyvän. Ajattelin, että aja sitten päälle, ja kävelin suojatielle. Siinä vaiheessa jarrut alkoivat valittaa. Kaveri selväsi oli sitä mieltä, että minun tulisi odottaa. Tai mikä ajatustenlukija minä olen.

• Sekä autolla että... kirjoitti:

Pitää antaa tietä jo ennen kuin jalka on suojatiellä.

"Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille."

...tai astumassa sille. Eikös vain, eili ei ole vielä astunut vaan vasta astumassa.

Suojatien edessä seisominenkin riittää siihen että autoilija on oltava valppaana antamaan esteetön kulku. Siinä kohtaa minä hiljennän kyllä. Sillä jalankulkija voi kohta olla astumassa suojatielle. Ajatusta ei tarvitse osata lukea mutta ruumiin kieltä kylläkin.

Juuri niin. Heti kun alat laittamaan jalkaa suojatiellä, olet astumassa sille. Siis jo ennen kuin jalkasi on siinä. Kun seisot suojatien vieressä ja katselet saapuvia autoja, ei velvollisuutta ole. Toki lähestyä tulee sen verran hitaasti, että ehtii tarvittaessa pysähtyä, jos päätäkin siirtyä suojatielle.

Aika usein muuten olen nähnyt, että suojatien vieressä seisoo ihminen, katselee ohi menevää autojonoa tiukasti, kunnes se aviomies tulee paikalle ja poimii kyytiin... Saa siinä seistä. Tosin se suojatien päälle pysähtyminen, jonka mainittu mies suorittaa, taitaa olla kiellettyä.

• Harmiton episodi kirjoitti:

Itäkeskus on maaseutua. Kävelin reippaasti kohti suojatietä ja olin parin metrin päässä siitä, kun nuorehko mies tuli (onko se nyt Turunlinnantie) kovaa vauhtia parinkymmenen metrin päässä. Kaveri näki, että olen selvästi harppomassa suojatielle, mutta vauhti kuulosti vaan kiihtyvän. Ajattelin, että aja sitten päälle, ja kävelin suojatielle. Siinä vaiheessa jarrut alkoivat valittaa. Kaveri selväsi oli sitä mieltä, että minun tulisi odottaa. Tai mikä ajatustenlukija minä olen.

Siinä ja siinä onko, mutta on se ainakin maalaisten suosiossa. :)

Toki voi olla vain poikkeustapaus. Löytyy niitäkin. Minä itse kopautan ohimenevää autoja, jos joudun hiljentämään vauhtiani tämän takia...

• asdfsdfs
        The_Rat kirjoitti:

Juuri niin. Heti kun alat laittamaan jalkaa suojatiellä, olet astumassa sille. Siis jo ennen kuin jalkasi on siinä. Kun seisot suojatien vieressä ja katselet saapuvia autoja, ei velvollisuutta ole. Toki lähestyä tulee sen verran hitaasti, että ehtii tarvittaessa pysähtyä, jos päätäkin siirtyä suojatielle.

Aika usein muuten olen nähnyt, että suojatien vieressä seisoo ihminen, katselee ohi menevää autojonoa tiukasti, kunnes se aviomies tulee paikalle ja poimii kyytiin... Saa siinä seistä. Tosin se suojatien päälle pysähtyminen, jonka mainittu mies suorittaa, taitaa olla kiellettyä.

Tuo on sinun oma tulkintasi, joka perustuu mutuun.

• asdfsdfs kirjoitti:

Tuo on sinun oma tulkintasi, joka perustuu mutuun.

Ei, se on minun tulkintani, joka perustuu lakiin.

Ja jos tarkoitit tuota astumassa -osiota, niin et voi olla astumassa suojatielle, jos vain seisot tien vieressä. Astuminen on osa kävelyä (mahdollisesti juoksemista? hiipimistä?), seisominen ja käveleminen ovat toisensa poissulkevia aktiviteetteja.

Edelleen on tietysti noudatettava sitä lakikohtaakin, joka velvoittaa lähestymään suojatietä sellaisella nopeudella, että ehtii tarvittaessa pysähtymään (teknisesti mahdotonta, mutta maalaisjärjen käyttö kenties sallittua).

• asdfsdfs
        The_Rat kirjoitti:

Ei, se on minun tulkintani, joka perustuu lakiin.

Ja jos tarkoitit tuota astumassa -osiota, niin et voi olla astumassa suojatielle, jos vain seisot tien vieressä. Astuminen on osa kävelyä (mahdollisesti juoksemista? hiipimistä?), seisominen ja käveleminen ovat toisensa poissulkevia aktiviteetteja.

Edelleen on tietysti noudatettava sitä lakikohtaakin, joka velvoittaa lähestymään suojatietä sellaisella nopeudella, että ehtii tarvittaessa pysähtymään (teknisesti mahdotonta, mutta maalaisjärjen käyttö kenties sallittua).

Edelleen mutua. Laissa ei sanota mitään jalan nostamisesta. Astumassa-termi sisältää myös aikomuksen astua. Montaa verbiä voidaan käyttää ilmaisemaan niin juuri sen hetkistä tekemistä kuin myös aikomusta tai hetken päästä tulevaa tapahtumaa: juomassa, uimassa, nukkumassa...

• asdfsdfs kirjoitti:

Edelleen mutua. Laissa ei sanota mitään jalan nostamisesta. Astumassa-termi sisältää myös aikomuksen astua. Montaa verbiä voidaan käyttää ilmaisemaan niin juuri sen hetkistä tekemistä kuin myös aikomusta tai hetken päästä tulevaa tapahtumaa: juomassa, uimassa, nukkumassa...

> Astumassa-termi sisältää myös aikomuksen astua.

Pomoni tulee tykkäämään tästä, kun olenkin yllättäen tekemässä töitä 16 tuntia vuorokaudessa (aikomus on ainakin kova, ja sehän riittää). Kiitos. Palkkani tuplaantui juuri.

Onnea vaan elämääsi tulkintojesi kanssa.

• Ainakin meilläpäin
        The_Rat kirjoitti:

Pomoni tulee tykkäämään tästä, kun olenkin yllättäen tekemässä töitä 16 tuntia vuorokaudessa (aikomus on ainakin kova, ja sehän riittää). Kiitos. Palkkani tuplaantui juuri.

Palkka on korvaus jo tehdystä työstä.

• ....
        The_Rat kirjoitti:

5 cm, 20 cm, 1 m vai mitä tarkoitat astumisella?

Ei ole mitään etäisyysrajaa että mikä on "astumassa". Jos näyttää siltä että jalankulkija haluaa yli, niin autoilija aloittaa tarvittavat toimenpiteet siihen että kaveri pääsee esteettä yli.

• ote wikipediasta
        .... kirjoitti:

Ei ole mitään etäisyysrajaa että mikä on "astumassa". Jos näyttää siltä että jalankulkija haluaa yli, niin autoilija aloittaa tarvittavat toimenpiteet siihen että kaveri pääsee esteettä yli.

"Onni-hevonen astui kaikki kylän kantturat leipäpalkalla"

• .... kirjoitti:

Etäisyyttä ei ole sinänsä määritelty, mutta jos etäisyys on niin pitkä, että askelella ei selvästikään ehditä suojatielle, ei olla vielä astumassa sille.

Jos näyttää siltä, että jalankulkija haluaa yli, niin jalankulkija osoittaa sen astumalla suojatielle. Tällöin kaveri pääsee esteettä yli. Jos autoilija alkaa sooloilemaan, syntyy vain ongelmia, kun jalankulkija on esimerkiksi päättänyt odottaa muutaman auton verran, etttei koko jonon tarvitsisi hänen takiaan pysähtyä.

• Ainakin meilläpäin kirjoitti:

Palkka on korvaus jo tehdystä työstä.

Meillä ei. Palkka on korvaus töissä vietetystä ajasta.

Urakkapalkat erikseen.

• asdfsdfs
        The_Rat kirjoitti:

Onnea vain sinulle, jos saat palkkasi noin helpolla. Mutta ei se korjaa tulkintaasi oikeaksi.

• asdfsdfs
        The_Rat kirjoitti:

Etäisyyttä ei ole sinänsä määritelty, mutta jos etäisyys on niin pitkä, että askelella ei selvästikään ehditä suojatielle, ei olla vielä astumassa sille.

Jos näyttää siltä, että jalankulkija haluaa yli, niin jalankulkija osoittaa sen astumalla suojatielle. Tällöin kaveri pääsee esteettä yli. Jos autoilija alkaa sooloilemaan, syntyy vain ongelmia, kun jalankulkija on esimerkiksi päättänyt odottaa muutaman auton verran, etttei koko jonon tarvitsisi hänen takiaan pysähtyä.

Tieliikennelaissa ei ole määritelty jalankulkijalle velvollisuutta osoittaa haluaan.

• asdfsdfs kirjoitti:

Tieliikennelaissa ei ole määritelty jalankulkijalle velvollisuutta osoittaa haluaan.

Eipä ole ei. Ei ole pakko osoittaa haluaan. Sitten ei tietenkään ole autoilijallakaan mitään velvollisuutta antaa sitä esteetöntä kulkua.

Kyllä se vaan on helppoa, kun sen osaa. Niin jalankulkijalle kuin autoilijallekin.

• asdfsdfs
        The_Rat kirjoitti:

Eipä ole ei. Ei ole pakko osoittaa haluaan. Sitten ei tietenkään ole autoilijallakaan mitään velvollisuutta antaa sitä esteetöntä kulkua.

Kyllä se vaan on helppoa, kun sen osaa. Niin jalankulkijalle kuin autoilijallekin.

"Sitten ei tietenkään ole autoilijallakaan mitään velvollisuutta antaa sitä esteetöntä kulkua."
        On.

• olet esimerkki

Paras keino on ajaa riittävän hitaasti, ja jos pysähdyt niin pysähdy riittävän kauas jotta sekä suojatielle ajava rattikaahari että suojatiellä kulkeva näkevärt toisensa.

Se että ei noudata liikennesääntöjä on vain merkki muille siitä että "kukaan ei noudata niitä". Montako päiväsakkoa olet valmis maksamaan siitä ettet anna suojatietä ylittävän kulkea lain edellyttämällä tavalla?

• Jalankulkija

Mikään ei muuten ole niin ärsyttävää kuin ollessa raskaalla juoksulenkillä ja sitten kun suojatietä ylittäessä ei autonkuljettajat viitsisi millään painaa sitä jarrupoljinta.
      On hieman ikävä siinä kohtaa pysähtyä ja yrittää saada taas rytmistä kiinni.

Mutta on noita hulluja liikkeellä. Yhdessä vaiheessa olin ylittämässä suojatietä pienen ruuhkan aikaan kun katsoin oikealle, että oho, tuo näyttää hidastavan. Siinä sitten lähdin ylittämään niin yhtäkkiä autoilija kiihdyttikin vauhtia. En tiedä sitten mitä päässä liikkui. Kortti pitäisi pois ottaa.

• autoolija

Jos vain yksi auto on tulossa suojatielle, niin miksi jalankulkuja ei voi odottaa sen yhden auton verran. Säästyisi bensaa ja maailma pelastuu. Ei, pakko on astua suojatielle ja pysäyttää 1500 kg massa.

• ekofariseus?
        autoolija kirjoitti:

Jos vain yksi auto on tulossa suojatielle, niin miksi jalankulkuja ei voi odottaa sen yhden auton verran. Säästyisi bensaa ja maailma pelastuu. Ei, pakko on astua suojatielle ja pysäyttää 1500 kg massa.

Miehen logiikkaa? Pysähdytkö edes punaisiin liikennevaloihin koska sehän tuhlaa bensaa..?

Ja suojatien kohdalla ei ole pakko pysähtyä kuten stopmerkin kohdalla on. Käytännössä kyseessä on ajotapavirhe jos ajaa siten että jalankulkija ei uskalla kulkea tien yli ilman että uskoo että aiot toimia velvollisuutesi mukaisesti.

Ote Finlexistä:
        Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen:

Jos liikenneturvallisuuden vaarantamisessa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettaja tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta [...]

3) laiminlyö liikenneturvallisuuden vaatiman pysähtymisvelvollisuuden tai väistämisvelvollisuuden, taikka [...]

siten, että rikos on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle

• qwerty6.

"Onni-hevonen astui kaikki kylän kantturat leipäpalkalla"

Tuohon voisi kysyä, onko sitä tekemässä vai aikeissa tehdä, onko siis sama jonson astumassa vaimoaan vai aikeissa astua?

• on se

Ei mitään noista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      90
      4487
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3880
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3539
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3230
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      43
      2912
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2539
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2422
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2146
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      17
      1800
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1725
    Aihe